به گزارش تابناک، با گسترش خدمات اینترنتی، خرید و فروش بر این بستر جهانی به بخشی از زندگی روزمرهمان بدل شده و در نتیجه، حتی بی آنکه بدانیم، استفاده از بسیاری از سامانهها و زیرساختهای مالی و بانکی، به بخشی از فعالیت روتین کاربران بدل شده است.
از جمله این سامانه ها، «شبکه الکترونیکی پرداخت کارت» است که با نام مخفف آن یعنی «شاپرک»، برای بسیاری از ایرانیان آشناست. نام و نشان تجاری که روی رسیدهای پرداخت پوزهای فروشگاهی به چشم میخورد و در اصل نام شرکتی است که بانک مرکزی به منظور ایجاد این امکان و نظارت بر پرداختهای الکترونیکی بانکی، دایر کرده است.
شاپرک چیست؟ / آشنایی با شبکه الکترونیکی پرداخت کارت
به عبارت بهتر، هربار که هر تراکنش مالی و بانکی انجام میدهیم، چه کارت به کارت و استفاده از درگاههای اینترنتی پرداخت بانکی باشد و چه دریافت وجه از عابربانک یا خرید با استفاده کارتخوانهای فروشگاهی، با شاپرک و درگاه آن (به آدرس Shaparak.ir) سروکار داریم و از خدمات آن استفاده میکنیم.
البته استفاده از این سامانه خاص، ملزوماتی دارد که گاه ممکن است به دلایلی رعایت نشده باشد، از جمله اینکه ممکن است کاربر با این پیغام مواجه شود که کارت بانکیاش در شاپرک ثبت نشده است. پیامی که در صورت مواجه شدن با آن، لازم است فرایندی مشخص را طی نمایید.
برای خلاصی از ارور یاد شده، باید کارت بانکی را در هاب فناوران شاپرک ثبت نام کنیم. فرایندی که به کمک اپلیکیشنهای مورد تایید سامانه شاپرک صورت میگیرد که عبارتند از این برنامک ها: ایوا، سکه، تاپ، ۷۲۴ و آپ. برنامههای موبایلی متصل به شرکتهای واسطه ارائه خدمات بانکی به مشتریان تجاری و عموم مردم و شرکتهای پرداخت یار مجوز دار از شاپرک.
اپهای فوق، محصول شرکتهایی هستند که از دید شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک)، مجاز به ارائه خدمات به مشتریان در طرح چک هم هستند و از این رو برای اتصال کارت بانکی به هاب شاپرک، لازم است یکی از اپلیکیشنهای فوق را دانلود و نصب نموده و سپس در منوی آنها گزینه برنامکهای طرح چک را انتخاب کرده و روی آن کلیک کنید.
البته برخی از اپهای یاد شده گزینه جستجوی درون برنامه هم دارند و برای اتصال کارت بانکی به هاب فناوران، میتوان کلمه «شاپرک» را در آنها سرچ کرده و در نتایج، گزینه اتصال کارت بانکی به شاپرک را یافته و روی آن کلیک کرد. راهکاری که در تمامی نسخههای این برنامههای کاربردی، چه برای سیستم عامل اندروید و چه برای سیستم عامل iOS (گوشیهای آیفون)، در دسترس کاربران قرار دارد.
نحوه اتصال کارت بانکی به هاب شاپرک هم تقریبا در همه اپهای فوق یکسان است، به این صورت که لازم است در بخش مربوطه ابتدا شماره کارت بانکی و تاریخ انقضای آن را به تفکیک ماه و سال درج کنید و سپس کد تاییدی که به شماره تلفن همراهتان پیامک میشود را وارد کنید و دکمه تایید را بزنید تا کارت بانکی تان به شاپرک متصل شود.
از آنجایی که فرایند اتصال کارت بانکی به سامانه شاپرک، به نوعی فرایند احراز هویت شما محسوب میشود، بایستی برنامههای فوق را با شماره موبایلی نصب کنید که به نام خودتان باشد. در واقع باید مالک سیم کارت و کارت بانکی یک نفر (یعنی خودتان) باشد و در غیر این صورت این فرایند انجام نخواهد شد.
به عبارت بهتر، یکی از دلایلی که ممکن است مانع از ثبت شدن کارت شما در شاپرک شود، این است که شماره موبایل به نام شما نیست. اگر شماره موبایل خودتان را وارد کردهاید و باز موفق به ثبت کارت نشدید، دقت کنید که آیا اطلاعات را به درستی وارد کردهاید یا خیر.
اگر اطلاعات وارد شده درست بود، بهتر است این احتمال را بدهید که با مشکل و کندی در سیستمهای بانکی مواجه شدهاید و اتصال کارت را به زمان دیگری موکول کنید و یا اپلیکیش دیگری را انتخاب نموده و فرایند ثبت کارت را با آن تکرار کنید.