تابناک گزارش می دهد؛

رویا بافی ایران خودرو برای خروج از زیان نجومی/ افزایش قیمت به جای مقابله با هزینه‌های سربار؟

به نظر می رسد مدیران ایران‌خودرو به‌جای برطرف‌کردن ضعف‌های مدیریتی و کاهش هزینه‌های اضافی و سربار، ترجیح داده‌اند تا گزینه افزایش قیمت را با فشار بر وزارت صمت، فعال کنند.
کد خبر: ۱۲۷۵۶۸۰
|
۱۴ آذر ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۸ 04 December 2024
|
5149 بازدید
|

رویا بافی ایران خودرو برای خروج از زیان نجومی/ افزایش قیمت به جای مقابله با هزینه‌های سربار؟

ایران خودرو، شرکتی که به نظر می رسد در سال جهش تولید با مشارکت مردم، برنامه‌ای برای افزایش تولید نداشته و حالا تا پایان آبان‌ماه، با افت تولید مواجه است.

به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، شرکت ایران خودرو با وجود انتقادات گسترده مردم از کیفیت پایین محصولات و وقفه‌های چندماهه در تحویل بسیاری از خودرو‌های ثبت نامی، سرانجام مجوز افزایش قیمت بیش از ۱۵ محصول تولیدی را وزارت صمت گرفت تا اعتراضی دیگر از سوی مردم را در مقابل خود ببیند، مردمی با توجه به کاهش قدرت خرید و تورم بالا، حالا باید خودرو‌های کم‌کیفیت ایران خودرو را گران‌تر از قبل خرید کنند. 

جدول زیر تغییرات قیمتی محصولات ایران خودرو را نشان می دهد.

رویا بافی ایران خودرو برای خروج از زیان نجومی/ افزایش قیمت به جای مقابله با هزینه‌های سربار؟ ایران خودرو نیز پس از صدور مجوز افزایش قیمت محصولات فوق اعلام کرده است که با این مجوز، طی چهار ماه پایانی سال و از محل قیمت‌های جدید، حدود ۶ هزار میلیارد تومان درآمد کسب می‌کند. اعداد و ارقامی که برای مدیرعامل ایران‌خودرو، حکم برگه برنده دارد تا خود را مدیر موفق معرفی کند.
 

افزایش زیان هزاران میلیاردی با دست فرمان علیمردان

رویا بافی ایران خودرو برای خروج از زیان نجومی/ افزایش قیمت به جای مقابله با هزینه‌های سربار؟

اما این یک‌روی سکه است و اگر نگاهی به عمر مدیریت علیمردان عظیمی در ایران‌خودرو داشته باشیم، روند افزایش زیان دهی در بزرگ‌ترین کارخانه خودرویی ایران، صعودی بوده است. به‌گونه‌ای که بیش از ۱۲۲ هزار میلیارد تومان به عنوان زیان انباشته ایران خودرو تا پایان نیمه نخست سال به ثبت رسیده، بنابراین این حجم از زیان دهی با وجود حمایت‌های مختلف دولت از ایران‌خودرو، بیانگر ضعف‌های مدیریتی در این شرکت بورسی است. خودروسازی که سرمایه ثبتی آن در بورس حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان است، اما زیان انباشته‌ای چند برابر سرمایه ثبتی دارد. روندی که باعث شده تا ایران خودرو مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شود. قانونی که به صراحت بیان می‌کند «اگر بر اثر زیان‌های وارده، حداقل نصف سرمایه شرکت از میان برود، هیئت‌مدیره مکلف است، بلافاصله مجمع عمومی فوق العاده تشکیل داده و صاحبان سهام را دعوت کند تا موضوع انحلال یا بقای شرکت مورد شور و رای قرار گیرد»

در نهایت هیئت پذیرش اوراق بهادار مردادماه سال گذشته تصویب کرد: «در صورت عدم خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت تا تاریخ ۳۱ تیرماه ۱۴۰۳ نماد معاملاتی ایران خودرو و سایپا لغو پذیرش و از بازار دوم بورس به بازار پایه فرابورس منتقل خواهند شد.»

اتفاقی که ایران خودرو را در یک قدمی اخراج از بورس قرار داد اما با رایزنی های گسترده مدیران ایران خودرو و وزارت صمت، سرانجام هیئت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: «با پیشنهاد بورس تهران مبنی بر تمدید مهلت یکساله ایران‌خودرو جهت خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت موافقت شد»

بنابراین امتیازی که سازمان بورس به ایران خودرو داد تا بتواند از زیان خارج شود، اما عملکرد عظیمی در این شرکت خودرویی به گونه ای بوده است که تحقق این مهم را دور از دسترس می کند و در نهایت سال آینده، دود سیاست های وی به چشم سهامداران می رود.

جولان هزینه های سربار در ایران خودرو

مدیران ایران‌خودرو به‌جای برطرف‌کردن ضعف‌های مدیریتی و کاهش هزینه‌های اضافی و سربار، ترجیح داده‌اند تا گزینه افزایش قیمت را با فشار وزارت صمت، فعال کنند. روشی در دسترس که در این سال‌ها با وجود گلایه و انتقاد‌های گسترده مردم، کلید خورده است، اما در نهایت نتیجه‌ای کوتاه‌مدت برای درآمدزایی داشته و پس از مدتی، دوباره فرمان ایران‌خودرو بر مسیر زیان دهی چرخیده است. خودروسازی که محصولات کم‌کیفیت تولید و عرضه می‌کند و در بازار تقریباً انحصاری و مورد حمایت تمام‌قد از سوی دولت‌ها، بازهم نمادی از ناکارآمدی مدیران غیرمتخصص در اقتصاد کشور است.

 

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۹/۱۴
نیروی کار باید تعدیل بشه
حداقل 20هزار نفر
مدیریت باید دست متخصص بیوفته
سهام کارخونه به ژاپنی ها و کره ای ها واگذار بشه
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۹/۱۴
کدوم آدمی سهام ایران خودرو و سایپا را میخره؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۹/۱۴
میگن پسر آقای عارف کارسازی کرده که ایشون بمونه و حالا حالاها گویا ول کن ایرانخودرو نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۹/۱۴
وقتی طرف رو از حراست بردارن بذارن مدیرعامل ایرانخودرو نتیجه میشه این که با عالم و آدم می بنده تا بمونه
REZA1
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۹/۱۴
زمانی که رییس بانک مرکزی با هماهنگی وزیر اقتصاد نرخ ارز نیمایی را افزایش میدهند قیمت تمامی فلزات از جمله مس و فولاد و آلومینیوم و محصولات پتروشیمی افزایش پیدا نموده و نه تنها از خودرو ساز بلکه تمامی شرکتهای تولیدی مجبور هستند قیمت محصولات خود را افزایش دهند .در حال حاضر قیمت تمامی فلزات در جهان رو به کاهش میباشد در صورتیکه در ایران بدلیل سیاست اشتباه وزیر اقتصاد و بانک مرکزی در حال افزایش میباشد . زمانی که وزیر اقتصاد در صدا و سیما اعلام میکند نرخ دلار توسط بازار تعیین میگردد یعنی ارزش پول ملی را باید بازار تعیین کند مردم نباید توقع ثبات و کاهش تورم داشته باشند تا زمانی که این شخص در راس اقتصاد کشور میباشد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۹/۱۴
شما راست میگی اما نیروهای متخصص تعدیل میشن و اون رویاتون هم به باد میره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۹/۱۴
عجیب ترین قسمت ماجارای ایرانخودرو این است که امسال در حالی که 20 درصد کاهش تولید داشته 17 درصد افزایش نیروی انسانی داده!
دارید از خونه ملت تغذیه میکنید بخدا
حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۹/۱۴
یه نمونه از دلایل زیان ده بودن ایرانخودرو رو تابناک این هفته رسانه ای کرد.
چراغ جلوی 207 رو که شرکت های دیگه با کیفیت بالاتر دارن تو بازار 4 میلیون میفروشند رو ایران خودرو از یه شرکت خاص با کیفیت پایین تر میخره 7.5 میلیون، یعنی تقریبا 2 برابر
یعنی زیان از جیب سهام دار عادی و مصرف کننده به صورت سود وارد شرکت های دیگه که عمدتاً رانتی
هستند منتقل میشه
سهامدارهای عمده تو ظاهر دارن ضرر میکنند و سود اصلی رو از قراردادهای تامین قطعه در میارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۹/۱۴
پرسنل این دو خودروساز اگر حلال‌خورند در اسرع وقت استعفا دهند و به شغل شریف دیگری بروند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۹/۱۴
دقیقا، متاسفانه تنها ایران خودرو نیست سال هاست به جای برطرف‌ کردن ضعف‌ های مدیریتی و کاهش هزینه‌ های اضافی و سربار و .... با عناوینی مانند هدفمندی و جراحی اقتصادی و حالا هم ناترازی افزایش قیمت ها برای مردم را تنها راه حل مشکلات بیان می کنند در حالی که مردم مقصر ناترازی و ضعف مدیریت و تورم و .... نیستند مقصران راحت و آزاد از هفت دولت مردم تاوان آنها را می پردازند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۹/۱۴
تا وقتی شرکت‌های بورسی به معنی واقعی خصوصی نشوند و دست دولت برای مداخله در قیمت محصولات و مدیریت شرکت‌ها بسته نشود شرایط فعلی ادامه خواهد داشت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۹/۱۴
وقتی بجای اینکه همگام با افزایش دلار, کم کم قیمتها رو بالا ببره یکدفعه افزایش سی درصدی قیمت میده اونوقت شوک قیمتی به جامعه وارد میشه و نظم اقتصاد ایران بهم میریزه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۹/۱۴
وقتی اصل اساسی کار در بازار یعنی رقابت جای خود را به انحصار و رانت میدهد، بیش از این نمیتوان انتظار داشت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۹/۱۴
مجبور نیست. چرا باید روی هزینه های‌ش مدیریت داشته باشه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۹/۱۴
ماشین هایی که ایرانخودرو سایپا میسازن توهین به صنعت خودروسازی هست .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۹/۱۴
این همه نیروی مازاد سفارشی باید حقوقهای کلانشان از جیب مردم تامین بشود
علی نقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۹/۱۴
دست بردارید خجالت بکشید ؛ تا کی میخواید دستتون توی جیب مردم مظلوم باشه ؛ با نا کارآمدی که نمیشه راه پیش برد .
آخر خشم الهی دامنتون رو میگیره ؛ این قدر ظلم نکنید .
چند برابر قیمت با این بی کیفیتی .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۹/۱۴
گل بگیرن در سایپا و ایران خودرو
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
به نظر شما رژیم اسراییل به توافقنامه آتش بس با لبنان پایبند می ماند؟