عزم راسخ استاندار اصفهان برای انتقال آب از سرچشمه‌های کارون

در دورانی که کاهش نزولات جوی در کنار مدیریت نامطلوب منابع آب سطحی در فلات مرکزی کشور و به ویژه حوضه آبریز زاینده رود به تشدید بحران آب وحشتناکی بدل شده و دامنه خسارات‌ بحران به قدری افزایش یافته که زاینده رود را از حرکت نگه داشته است، تأکیدات ویژه استاندار اصفهان بر لزوم اجرای پروژه انتقال آب دیگری برای نجات زاینده رود قابل تأمل است؛ اقدامی که به نام شرب بر سر زبان ها افتاده، ولی در عمل با هدف توسعه صنایع و کشاورزی سنتی پیگیری می شود.
کد خبر: ۸۴۵۷۴۱
|
۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۶ 25 October 2018
|
22260 بازدید
|
عزم راسخ استاندار اصفهان برای انتقال آب از سرچشمه‌های کاروندر دورانی که کاهش نزولات جوی در کنار مدیریت نامطلوب منابع آب سطحی در فلات مرکزی کشور و به ویژه حوضه آبریز زاینده رود به تشدید بحران آب وحشتناکی بدل شده و دامنه خسارات‌ بحران به قدری افزایش یافته که زاینده رود را از حرکت نگه داشته است، تأکیدات ویژه استاندار اصفهان بر لزوم اجرای پروژه انتقال آب دیگری برای نجات زاینده رود قابل تأمل است؛ اقدامی که به نام شرب بر سر زبان ها افتاده، ولی در عمل با هدف توسعه صنایع و کشاورزی سنتی پیگیری می شود.

به گزارش «تابناک»، افزایش بهره برداری از منابع آب زاینده رود در بالادست، عدم اصلاح الگو‌های سنتی کشاورزی در پایین دست، عدم تغییر الگوی کشت کشاورزی در منطقه، تمرکز شدید صنایع آب بر در حاشیه کلانشهر اصفهان و نیاز آبی استان یزد به منابع آب زاینده رود، همگی از جمله دلایلی است که اکنون در کنار کاهش ریزش‌های جوی حوضه آبریز زاینده رود را وارد یک دوره خطرناک از بحران آبی کرده است و زندگی میلیون‌ها شهروند حاشیه زاینده رود را تهدید می‌کند.

هر چند نشانه‌های آغاز بحران آب و بروز تنش‌های آبی شدید در این منطقه از کشور در اوایل دهه ۶۰ نمایان شد و زنگ خطری برای مسئولان و متولیان آب کشور بود، در همه سال‌های گذشته، نه تنها شیوه‌های مدیریتی و توسعه صنایع مبتنی بر توانمندی‌های جغرافیایی استان اصفهان توزیع نشد، بلکه روند‌ها به گونه‌ای ادامه یافت که اکنون مناطقی از این استان مثل شهرستان‌های فریدونشهر، چادگان و سمیرم به رغم برخورداری از منابع آب فراوان با کم‌ترین صنایع و جمعیت ساکن رو به رو هستند و از آن سو، شهرستان هایی چون نجف آباد، لنجان، مبارکه، خمینی شهر و اصفهان به رغم کمبود منابع آب با بیشترین حجم از استقرار صنایع رو به رو شدند.

اکنون در شرایطی که تشدید تنش‌های آبی در میانه و بالادست رود زاینده رود به اوج خود رسیده و از سویی نیز اقتصاد مبتنی بر کشاورزی سنتی در پایین دست اندک منابع آب را با کم‌ترین بهره وری از بین می‌برد، مدیران اجرایی این استان و کشور در تلاش هستند تا دو باره با اجرایی کردن یک طرح تکراری حداقل برای چند سال به اوج رسیدن بحران آب کنونی را به تعویق بیندازند.

سخن از اجرای پروژه انتقال آب کوهرنگ سه است که مورد حمایت جدی شورای عالی آب و محسن مهرعلیزاده، استاندار اصفهان قرار دارد و با نام انتقال با هدف شرب دوباره در دستور کار قرار گرفته است.

با این توضیح که سابق بر این نیز پروژه‌های انتقال آب بزرگی مثل چشمه لنگان، خدنگستان، کوهرنگ یک و دو که همگی به انتقال منابع آب از سرچشمه‌های حوضه آبریز کارون به زاینده رود نهایی شدند، اما عطش بی پایان منطقه را به آب کامل پاسخ ندادند، اصرار بر اجرای پروژه انتقال آب کوهرنگ سه که قطعاً فرجام مشابهی خواهد داشت، قابل تأمل است.

این عزم راسخ و جدید را می‌توان در گفته‌های استاندار اصفهان دید که اخیراً در این باره به رسانه‌ها گفت: پروژه ۲۳ کیلومتری تونل سد سوم کوهرنگ از سال ۷۴ آغاز شده و در سال ۹۶ هنوز تمام نشده است؛ اگر این پروژه در عصر حجر بود، این تونل تاکنون تمام شده بود، انتظار داریم مردم چه قضاوت کنند؟

مهرعلیزاده با بیان این که همه مردم ایران حق داشتن کشاورزی، صنعت و استفاده از آب شرب دارند، اذعان داشت: پروژه سد سوم کوهرنگ از سیزدهم فروردین ۹۷ آغاز شده و تاکنون ۲۰ درصد آن اجرا شده است که تا دو سال آینده به پایان خواهد رسید.

وی با بیان این که با اجرای پروژه سد سوم کوهرنگ ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب به منابع آبی اصفهان اضافه می‌شود، تصریح کرد: اقلیم تغییر پیدا کرده و در چند دهه گذشته بارگذاری و باغات به اشتباه در مسیر زاینده‌رود اضافه شده است.

استاندار اصفهان عنوان کرد: با دعوا کردن با استفاده‌کنندگان استان‌های هم‌جوار از آب زاینده‌رود به جایی نخواهیم رسید. اگر در سال ۶۷ تونل سد دوم کوهرنگ ایجاد نمی‌شد و ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب وارد نمی‌شد و سد چشمه لنگان با ۱۳۰ میلیون متر مکعب آب به منابع اصفهان اضافه نمی‌شد، حال و روز امروز اصفهان به مراتب بدتر از شرایط کنونی بود.

وی با بیان این که طی دو دهه گذشته فقط حرف زده‌ایم و برخی مسئولان اسیر عقده‌های شخصی خود شده‌اند، اضافه کرد: مسائل آبی به حساسیت‌های منطقه‌ای و اعتراض تبدیل شده است؛ شرکت فولاد مبارکه قرار است تا ۵۰۰ میلیارد تومان برای احداث سد سوم کوهرنگ کمک کند.

مهرعلیزاده بیان داشت: تأمین منابع آبی مورد نیاز حداقلی برای بیست تا سی سال آینده نگران‌کننده است؛ باید برای مردم واقعیت را گفت و برای آنان کار انجام داد.

وی تأکید کرد: کشاورزان شرق اصفهان بخش مظلومی از استان اصفهان هستند، چون به دنبال حق‌آبه خود هستند و مقصر این مشکل مسؤولان هستند. از سد زاینده‌رود تا سد چم‌آسمان ۱۰۲ کیلومتر مسافت وجود دارد و در این مسیر پمپ‌های زیادی است.

استاندار اصفهان ابراز داشت: پس از مذاکره با وزرات نیرو ۴۰۰ ایستگاه پمپ در طول مسیر زاینده‌رود به چم‌آسمان به سیستم کنترل هوشمند مجهز شدند تا از برداشت‌های اضافه جلوگیری صورت گیرد. از سد چم‌آسمان به بعد دیگر پمپ وجود ندارد و ۷۹ بند برداشت وجود دارد و قابل کنترل نیست.

وی با بیان این که تلاش‌های زیادی برای رسیدن آب به زمین‌های کشاورزی شهر‌های فلاورجان، قهدریجان، خمینی‌شهر و مبارکه انجام شد، تصریح کرد: از سد چم‌آسمان تا نکوآباد سه لوله به طول ۴۰ کیلومتر برای انتقال آب به چند نقطه از جمله شهر اصفهان گذاشته می‌شود.

اشاره استاندار اصفهان به ورود فولاد مبارکه به اجرای پروژه انتقال آب کوهرنگ ۳ و هزینه کرد ۵۰۰ میلیارد تومانی این شرکت در این زمینه از سویی و از سوی دیگر تأکید وی بر مظلومیت کشاورزان شرق اصفهان و لزوم اقدام قاطع برای بهبود شرایط آن‌ها از طریق اجرای طرح انتقال آب، در حالی است که بر اساس تأکیدات ریاست جمهوری و نیز مصوبات شورای عالی آب، این انتقال حتی در صورت نهایی شدن تنها با هدف آب شرب باید انجام شود.

این نکته مهم یعنی انتقال آب تنها با هدف شرب به هیچ وجه با توضیحاتی که استاندار اصفهان بیان می‌کند، همخوانی ندارد و آشکارا نشان می‌دهد، پشت پرده طرح انتقال آب در دست اجرا نیز مسائلی مثل توسعه کشاورزی سنتی بدون اصلاح الگوی کشت و توسعه صنایع در حاشیه کلانشهر اصفهان است.

این اتفاق آن هم در شرایطی که همچنان شهرستان‌های برخوردار از منابع آب استان که نام آن‌ها ذکر شد، بدون صنایع مشخص و فعال و نیز جمعیت قابل ذکر در عقب ماندگی اقتصادی باقی مانده اند، نکته عجیبی است که نمی‌توان به آسانی آن را پذیرفت.

این موارد همه در حالی است که از آن سو، منطقه‌ای در سال‌های اخیر حوضه آبریز کارون نیز دچار تنش‌های آبی شدیدی است و با اجرایی شدن پروژه انتقال آب کوهرنگ سه و نیز بهشت آباد مشخص نیست آینده این منطقه از کشور (حوضه آبریز کارون) چه خواهد شد.

بنابراین، شاید نیاز باشد مسئولان ارشد کشور پایان دوران مدیریت استانی حداقل بر روی منابع آب را اعلام کنند و هر گونه تصمیم گیری در این حوزه را ضمن خارج کردن از اختیار استانداران به نهاد‌هایی واگذار کنند که مبتنی بر توانمندی‌های جغرافیایی و حوضه‌های آبریزی کشور توان برنامه ریزی برای توسعه کشور را دارند.

تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۵
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱۵۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
انشاالله نیت ها خیر باشد
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
به فکر تولید برف و بارون شدید با ابرهای باران زا باشید.
با هر جور مفت خوری این همه پول ها رو میفرستید به این کشور و اون کشور - حالا باید به فکر وضعیت آبی کشورتون باشید.
پاسخ ها
فانکو آدینات
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۴
بهترین راه رفع مشکل آب اصفهان و یزد، ساخت سد بر روی رودخانه ی آب زز در دره نگار در استان لرستان است که می
تواند مشکل آب چهار استان کویری را حل کند. این رودخانه از اشتران کوه سرچشمه می گیرد و بارش سالانه در این منطقه یک متر و نیم است
بختیاری
| Spain |
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
برادر من کافیه
دیگه ظلم کافیه
مردم چهارمحال و بختیاری و خوزستان در بدترین شرایط ابی به سر میبرند.
اب برای کشاورزی که هیچ ، اب شرب هم تانکر صورت میگیره
حالا دوباره نوبت به لرستان رسیده؟
اشترانکوه لرستان رو به کسی نمیفروشیم.
یکبار اب از الیگودرز لرستان به قم رفت و دیدیم چه شد؟!
بزرگترین پارک ابی. انواع و اقسام فواره ها و ابشار مصنوعی
به بهانه اب شرب ، اب رو برای کشاورزی سنتی اصفهان میبرند
به جز اینکه از جیب همه ملت هزینه های کلان این پروژه ها تامین میشه
اب سرچشمه ها به دلیل برداشت بی رویه رو به خشکی و نابودی ست
کافیه دیگه
اینهمه ظلم به ملت کافیه
همه رو فدای یه عده نکنید
بختیاری
| Spain |
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
برادر من کافیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
حالا اب ور داشت بردتون تو خليج فارس خوب شد. از بخل خودتون بود
عماد صدیقین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
ما اصفهانیها آب نخواستیم از شماها .برید توش شنا کنید و بریزید تو خلیج فارس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
ان شا الله تونل چهار و پنج کوهرنگ هم در دولت تدبیر و امید کلنگ بخورد تا برای همیشه مشکل کم آبی زاینده رود و خشکی فصلی اون حل شه و هر که به اصفهان بیاد یاد ایام قدیم پای زنده رود بشینه و کاهو سکنجبین بخوره و دلش غنج بره . شهروندان عزیز کوه گیلویه هم که غریبه نیستن و از قدیم الایام جزوی از نصف جهان بودن با افتتاح تونل چهار و پنج کوهرنگ به اصفهان تشریف فرما شوند و از آب اصفهان بهره برند. علی برکت الله
پاسخ ها
مهران
| Germany |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
. مگر در خواب ببینید این اتفاق بیافتد.مردم دلیر خوزستان با شجاعت تمام جلوی این گستاخی و سرقت از منابع را خواهند گرفت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۴
تو این کشور با این همه بی عدالتی البته که باید چنین حرفی زده بشه مردم مظلوم چهارمحال و بختیاری که تنها شغلشون دامداری و کشاورزیه باید باغاشون خشک بشه و نونی سر سفره نداشته باشند تا یه استان خشک و مرده با مردم طماع رو سیراب کنن
بی بی مریم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
واقعا حق گفتی
بی بی مریم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
مگر تو خواب ببینی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
گهگیلویه کجااصفهان کجا هیچ وقت هم جزاصفهان نبوده ‌
اورومچی
|
Netherlands
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
یاشاسین ،مهرعلیزاده همشهری ماست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
خدا شفا بده که همیشه فقط از چشم قوم و قبیله داری به همه چی نگاه می کنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۴
یاشاسین آذربایجان و یاشاسین اصفهان و یاشاسین ایران
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۴
ناصرالدین هم همشهریتون بود.
بی بی مریم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
غیرت و وفا کجا رفته
که به بی غیرتان و وطن فروشان و نابودکنندگان خاک و اب ایران زنده باد میگید؟؟؟؟؟؟؟؟؟
شاهین بختیاروند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
همین مردان خوزستان سالهاست دارند اصفهان زندگی میکنند،حالا که بحث کم آبی اصفهان شده مخالف انتقال اب به اصفهانید؟
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
به نظر شما نقد کننده سخن استاندار اصفهان از همه اب کارون استفاده صحیح می شود یا اینکه انجا هم بخشی بزرگی از اب به صورت بی رویه برداشت و صرف کشاورزی غیر اصولی می شود و چه بخشی از این اب با فاضلاب در شهر های جنوب غربی مخلوط می گردد و درنهایت این نعمت اسمانی به دریا می ریزد شما راضی هستید اب کوهای غربی کشور به هدر رود اما مزرعه های فلات مرکزی سرسبز نباشد البته دولت محترم می بایستی امکانات لازم به منظور مکانیزه نمودن وتوسعه کشاورزی در اختیار کشاورزان عزیز قرار دهد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
هیچ آبی از کارون به دریا نمیریزد به همین دلیل آب دریا در رودخانه پیشروی کرده و آب شور باعث ازبین رفتن نخلستانها و همچنین شور شدن آب آبادان و خرمشهر شده است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۴
از كارون آب رو انتقال بدن اصفهان كه اونجا صرف كشاورزي غير اصولي شود؟وصاحبان زمين و ريشه در حاشيه كارون نابود شوند؟اين چه منطقيه؟
بیرانوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
این چه منطقیه؟؟؟؟؟
کسانیکه صاحبان زمین و اب هستند در اب
شورررررررررر و اصفهان به فکر کشاورزی غیر اصولی و برنج کاریییییییی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
با دامن زدن به اختلافات قومی و آبی دنبال چی هستی؟!!!! نکنه که از برنج کارهای حاشیه کرخه و کارون کمیسیون میگیری یا از چغندر کار ها یا از فولاد اهواز یا از مجتمه های ویلایی در باغ ملک یا هزاران طرح آب بر در خوزستان....اون آبی که ادعا میکنی ماله کارونه مال همه مردم ایرانه اگه اینطوره پس خوزستان هم میتونه ادعا کنه که منابع نفت و گاز مال مردم خوزستانه و این یعنی دامن زدن به تجزیه ایران.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
اگر مال همه مردم ایران است پس چرا ان را به اصفهان میبرند چرا اصفهانیها به حق خود قانع نیستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
نویسنده به وظیفه انسانی خود عمل میکند کارغیرعلمی و غیراصولی و ناشی از اعمال نفوذ را همه باید فریاد بزند
ناشناس
| Sweden |
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
من هم شدیدا به نیات تابناک مشکوکم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۴
آب رودخانه متعلق به زمينهاي اطراف رودخانست؟كدوم منطق قبول ميكنه رودخانه اي رو بخشكونيد ومردم همجوارشو نابود كنيد و آب رو انتقال بديد به جاي ديگه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
چرا راجع به انتقال اب از زاینده رود به بروجن که درحوضه کارون حرفی نمیزنید ز
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
مال همه مردم ایرانه؟ که اینطور! فولاد مبارکه رو انتقال بدین سیستان و بلوچستان چون مال همه مردم ایرانه
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
به جای انتقال آب از سر شاخه های کارون و بر هم زدن اکوسیستم،
به فکر انتقال صنایع فولاد از اصفهان باشند که به صورت وحشتناکی آب مصرف می کنند...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
بخدا از کارون جز فاضلاب چیزی نمانده ما خوزستانی ها و چهارمحال وبختیاری ها تاوان چه چیز را باید بدهیم، چه بدهکاری به استان اصفهان داریم اخه اینهمه از سرشاخه بردید دیگه کل کارون رو قطع کنید وببرید اصفهان تا در کویر اصفهان هندوانه و خربزه و شالیکاریهایتان سرسبز وپر اب شود
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
آب به اندازه کافی هست ولی متاسفانه مردم خوزستان و چهارمحال عرضه ی گشاورزی کردن ندارن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۴
اصفهاني ها اگر عرضه و تدبير داشتند زاينده رود و سفره اي زير زميني رو خشك نميكردند،حالا نوبت به خشكوندن كارون رسيده؟هيهات
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
یه نگاهی به امار و ارقام کشاورزی که بندازی متوجه میشی کی عرضه داره کی نداره تو چهار محال و خوزستان از هکتار بالای ۸ تن گندم برداشت میکنن تو برنج هم بعد از شمال خوزستان مقام داره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
كجايي مقتدايي يادت بخير
علی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
خوزستانی ها هم که اصلا ایرانی نیستن به درک واصل شن. اصلا آدم نیستن. جلگه رو کویر کنیم تا تو کویر هندونه بکاریم
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
الان نصف جمعیت استان اصفهان همین مهاجرین از خوزستان و چهارمحال بختیاری هستن ،اگه آب نمی دین لااقل همشهریاتون رو از استان اصفهان بردارید برید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۴
اوناهم كه اومدن با پول وسرمايه و كارشون اومدن،زمين كشاورزي يا كارخونه شونو نياوردن با خودشون كه آب هم با خودشون بيارن
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...