شهر فرودگاهي چابهار نه يك طرح محلي براي توسعه چابهار كه يك طرح ملي با ارزش اقتصادي بالاست كه ميتواند منشاء اثرات مثبت و ماندگار زيادي در اقتصاد كشور باشد و سالهاي سال، دغدغه فعالان اقتصادي و مردم منطقه را در باب خدمات تجاري و حملونقل را ميان بردارد.
معينالدين سعيدي، نماينده چابهار، نیکشهر،دشتیاری، کنارک و قصرقند در مجلس شوراي اسلامي با بيان اين مطلب، ساخت شهر فرودگاهي را خواسته 20ساله مردم و فعالان اقتصادي چابهار خواند و گفت: توسعه سواحل مكران كه مورد تاكيد ويژه مقام معظم رهبري است، بدون اين شهر فرودگاهي ممكن نيست.
سعيدي افزود: چابهار در چهارراه جهاني حملونقل و ترانزيت كالا و مسافر واقع شده است. كشورهاي شمال و جنوب و شرق و غرب با استفاده از مسير چابهار ميتوانند توجيه اقتصادي فعاليتهاي اقتصادي خود را بالا برده و در عين حال چابهار نيز از اين موقعيت ويژه بهرهبرداري كند. ليكن تحقق اين بارانداز تجاري و ترانزيتي به معناي كامل كلمه، نيازمند زيرساختهاي پرتعدادي است كه قطعا شهر فرودگاهي يكي از مهترين اين زيرساختهاست.
شهر فرودگاهي در واقع نياز دو دهه پيش چابهار بوده است، اما طي اين سالها هر بار دليلي اين پروژه به تعويق افتاده است. اما در برهه كنوني كه آرزوي 20ساله مردم و فعالان اقتصادي چابهار در شرف تحقق است، بر تك تك ما مسئولان واجب است كه مسير به بار نشستن اين افتخار ملي را هموار كنيم.
اين نماينده مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اثرات زيانبار تعويق به بهرهبرداري رسيدن شهر فرودگاهي چابهار، خاطرنشان ساخت: اگر همان دو دهه پيش شهر فرودگاهي چابهار با همه كاركردهاي تجاري و ترانزيتي و رفاهياش به بهرهبرداري رسيده بود، امروز چابهار را به لحاظ نقشآفريني در بازار حملونقل جهاني با دوبي يا دوحه مقايسه ميكردند. اما تعويق 20ساله ساخت شهر فرودگاهي چابهار سبب شده در موقعيت كنوني قرار بگيريم كه اندك تعللي ما را حتي از گوادر پاكستان هم عقب مياندازد. باز هم تاكيد ميكنم شهر فرودگاهي چابهار براي توسعه سواحل مكران چنان ضرورتي دارد كه حتي ميتوان آن را به مثابه خون در شريانهاي يك موجود زنده تشبيه كرد.
به گفته وي؛ نگاه كارشناسي مجلس شوراي اسلامي به سخت شهر فرودگاهي چابهار نگاهي بسيار مثبت است. چنانكه در قبال ساخت شهر فرودگاهي موضع گرفته و با تقدير از تلاشهاي ارزشمند نيرو هوايي ارتش جمهوري اسلامي در ارائه خدمات در فرودگاه كنارك، بر ضرورت ساخت شهر فرودگاهي چابهار تاكيد كرده است.
معينالدين سعيدي بر ظرفيتهاي چابهار براي كماثر كردن تحريمها اشاره كرد و تصريح كرد: تجربه نشان داده در زمان اعمال شديدترين تحريمها هم ميتوان با تكيه بر مزيتها و ظرفيتهاي داخلي، اين تحريمها كماثر و يا حتي بياثر كرد. سواحل مكران در واقع همان گنج پنهاني است كه تكيه بر ظرفيتها آن ميتوان كماثر كردن تحريمها را به همراه داشته باشد. در شرايطي كه روسيه و هند با شدت و حدت بسيار به دنبال تحقق كرديدور جنوب به شمال از مسير چابهار هستند، بايد هر چه سريعتر زيرساختهاي مورد نياز اين كريدور حياتي را فراهم كنيم تا با درگير كردن منافع همسايگان در با منافع خود، در مسير كماثر كردن تحريمها گام برداريم.
نماينده چابهار، نیکشهر، کنارک، دشتیاری و قصرقند در بخش پاياني صحبتهايش از اطلاق عنوان فرودگاه جديد بر شهر فرودگاهي چابهار انتقاد كرد و گفت: بارها در ميان اظهارنظرها و اخبار ديدهام كه از شهر فرودگاهي چابهار با عنوان فرودگاه جديد چابهار ياد ميكنند؛ اما بنده معتقدم كه اين عنوان درست نيست، چراكه پروژه در حال ساخت در منطقه آزاد چابهار در واقع يك شهر فرودگاهي است كه كاركردهايش از اساس با يك فرودگاه صرف تفاوت دارد.
نكته دوم اينكه چابهار تاكنون يك فرودگاه مسافري معمول هم نداشته است كه اين پروژه را فرودگاه جديد چابهار بنامیم. ضمن تقدير از عزيزان زحمتكش نيروي هوايي و ارتش محترم جمهوري اسلامي ايران، بايد بگويم كه فرودگاه كنارك يك فرودگاه نظامي است كه بسته به نياز چابهار به مسير پروازي، به مردم چابهار خدمترساني ميكرده است. ضرورت دارد تقویت هرچه بیشتر فرودگاه نظامی کنارک با توجه به نقش بی بدیل نیروی هوایی در تامین امنیت مرزهای ایران اسلامی در دستور کار قرار گیرد .
ليك اكنون بعد از دو دهه تلاش، فرصتي فراهم آمده تا سواحل مكران صاحب يك شهر فرودگاهي شوند كه ميتواند تمام نيازهاي پروازي، تجاري، ترانزيتي و حتي مباحث توسعه گردشگري را پاسخ گويد.
انتهای رپرتاژ آگهی/