بلاتکلیفی میلیونی با تمرکزگرایی در وزارت آموزش و پرورش

لاپوشانی ایرادات «شاد» و وزارت خانه به کمک پیام‌رسان‌های دیگر!

در شرایطی استفاده از چندین نرم افزار و پیام رسان به دانش آموزان دیکته شده که حتی چگونگی استفاده ایمن از این نرم افزار‌ها و پیام رسان‌ها و مسائل مهمی مانند حریم خصوصی و هشدار‌های اخلاقی به ایشان گوشزد نشده است؛ مسائلی ضروری که باید به دانش آموزان تعلیم داده شود، اما وزارت آموزش و پرورش از انجامش شانه خالی کرده است.
کد خبر: ۱۰۰۵۹۸۶
|
۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۶ 29 September 2020
|
11570 بازدید
|
تابناک اجتماعیتدریس در سال کرونایی چگونه انجام می‌شود؟ این سوالی است که این روز‌ها از بسیاری از دانش آموزان و والدینشان پرسیده می‌شود، اما کمتر کسی جواب صاف و ساده‌ای به آن دارد، حتی مسئولان آموزش و پرورش!

به گزارش «تابناک»؛ بیست و چند روز بعد از شروع سال تحصیلی جدید، هنوز تکلیف بسیاری از دانش آموزان و کلاس‌های درس مشخص نشده است، چون فارغ از مشکل اینترنت و عدم دسترسی بسیاری از دانش آموزان به گوشی‌های تلفن همراه هوشمند، «شاد» دچار مشکلاتی جدی است که مانع از برقراری ارتباط میان بسیاری از معلم‌ها و دانش آموزانشان می‌شود؛ اشکالی بزرگ که بخشی از آن از ابتدا با شبکه اجتماعی دانش آموزی یا شاد بوده است؛ شبکه‌ای که برای تدریس مجازی ساخته نشده و به رغم آنکه در نسخه اخیر امکان پخش زنده هم در اختیار کاربرانش قرار داده، همچنان برای برگزاری یک کلاس درس به صورت آنلاین، نواقصی بسیار جدی دارد و دورنمایی برای رفع آن هم ترسیم نشده است.

البته سوای این اشکالات، ظاهرا شاد دچار مشکلات زیربنایی و بنیادی نیز هست. این را می‌شود از گلایه‌های پرشمار اولیای مدارس و دانش آموزان از عدم دسترسی به شاد در ساعات آموزشی دریافت که موجب شده تصمیماتی مانند شیفت بندی برای توزیع مراجعان به آن در دستور کار قرار گیرد؛ تصمیمی که نتوانسته ضعف سرور‌های این پیام رسان ویژه را پوشش دهد.

مجموعه عواملی که موجب شده از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور و تعطیل شدن مدارس و رونمایی از شاد برای تدریس مجازی، استفاده از نرم افزار‌ها و بستر‌های دیگر آنلاین، در دستور کار مدارس قرار گیرد و هر دانش آموز مجبور به ساخت چند اکانت در شبکه‌های اجتماعی و نرم افزار‌های ارتباطی در تلفن‌های همراه هوشمند شود.

گسیل داشتن دانش آموزان به دنیای بی مرز اینترنت که به خودی خود اشکالات پرشماری دارد و ظاهرا خیلی زود است که رفع آن‌ها در دستور کار قرار گیرد! این را می‌شود از فقدان هرگونه برنامه درسی برای آموزش اصول استفاده از پیام رسان ها، حتی در حوزه امنیت کاربران دریافت که احتمالا تا همینجا هم بسیاری از خانواده‌ها را دچار مسائل و دردسر‌هایی کرده است.

به تعبیر بهتر، در شرایطی استفاده از چندین نرم افزار و پیام رسان به دانش آموزان دیکته شده که حتی چگونگی استفاده ایمن از این نرم افزار‌ها و پیام رسان‌ها و مسائل مهمی مانند حریم خصوصی و هشدار‌های اخلاقی به ایشان گوشزد نزده است. مسائلی ضروری که پیش از این هرگز به هیچ شهروندی آموزش داده نمی‌شد، اما حالا که کرونا تغییراتی شگرف در همه امور از جمله در آموزش پدید آورده، باید به دانش آموزان تعلیم داده شود.

این در حالی است که وزارت آموزش و پرورش تاکید دارد، تنها شاد برای تدریس در مدارس کافی است و عملا با این کار، دو پیام آشکار به جامعه مخابره می‌کند؛ نخست اینکه تمایل دارد همه چیز را ید کنترل خود و به صورت متمرکز حفظ کند و دوم آنکه اگر آسیبی به واسطه استفاده از انبوه پیام رسان‌های مختلف متوجه دانش آموزان شد، مسئولیتی متوجهش نباشد!

ساز و کاری برای لاپوشانی اشکالات شاد، که اگر به جای یک نرم افزارِ پر اشکال، بستری برای توسعه و رفع نقص یک نرم افزار کامل دانش آموزی به صورت متن باز می‌بود، احتمالا به سرعت ارتقا می‌یافت و نواقصش رفع می‌شد، با انبوه پیام رسان‌های بومی و غیربومی، آن هم در شرایطی که اگر در این مسیر هر اشکالی بروز کند، احتمالا تقصیر دانش آموزان و اولیای ایشان است و بس.

درست مثل اشکالات دیگری که ممکن است در نتیجه نواقص و کمبود‌های نظام آموزشی در کشورمان بروز کند؛ چه این نواقص کهنه و قدیمی باشند و مثلا به تربیت افراد دیپلمه‌ای منجر شوند که حتی برای امور روزمره زندگی آموزش کافی ندیده اند و چه عیب و اشکالات جدیدی باشند که با کرونا فرصت بروز و نمود یافته و از جمله آن‌ها عدم دسترسی کسر بزرگی از دانش آموزان کشورمان به اینترنت و ناتوانی شان در تهیه گوشی هوشمند باشد!

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۰
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
انحصار در هر چیزی موجب فساد و عقب ماندگی است . بجای ایجاد رانت برای سازندگان سامانه شاد و قراردادن یک بازار 13 میلیونی در اختیار یک نسخه ناقص از پیام رسان تلگرام که به هیچ وجه قابلیت استفاده جهت مقاصد اموزشی را ندارد. می توان بستر توسعه سامانه های کلاس مجازی را برای بخش خصوصی باز گذاشت و به مدارس اختیار داد به انتخاب خودشان از سامانه های عرضه شده استفاده کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
وزارتخونه طرح های بخش خصوصی را رد کرده و انحصارا شاد را رسمیت داده که غیر خصوصی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
بهترین شبکه برای آموزش با تمام امکانات و امن، تلگرام است که با لجاجتی کودکانه فیلتر شده است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
هنوز مثل تلگرام نیومده

قاضی دستور دهنده فیلترینگ تلگرام به اتهام فساد توی زندانه ولی تلگرام هنوز فیلتره !!؟!؟؟؟!؟!

عجب مملکتی داریم !!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
خیلی ساده ای که فکر میکنی اون دادستان مسوول اصلی فیلترینگ تلگرامه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
ایول دورف
ارجمند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
تلگرام برنامه خوبی است ولی نه برای استفاده دانش اموزان به عنوان مدرسه مجازی
لطفا چشمهایتان را باز کنید و حقیقت را ببینید که چقدر کانال های پورن در تلگرام زیاد است آیا حاضرید بچه هایتان را با این کانالها تنها بگذارید ؟؟؟؟؟! پس اجازه بدهید که امنیت بچه ها کمی تا قسمتی هم که شده برقرار بماند
رامین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
جالبه دخترم زده ترک گروه. الان میرم به مدیرش میگم اینو ببر تو گروه میگه من نمیبرم خخخ. خوبه دیگه هیشکی عین خیالش نیست میری آموزش پرورش میگه به ما مربوط نیست به مدیر مربوطه اون باید درست کنه. مملکت بی صاحب این میشه دیگه. هرکی برا خودش شده همه کاره که هیشکی بهش نظارتی نداره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
جناب لطفا کم اطلاعی یا بی اطلاعی خودتون رو به خیک کشور نبندین...
دختر من بارها اشتباهی از کلاس و گروه، لفت داده بود، ولی براحتی معلمش و حتی خودش تونست وارد کلاس بشه.
کلاس چهارم ابتدایی هستند دخترم!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
اگر با سیمکارت دیگری وارد شووید مشکلتان حل می شود و همینطور می توانید چند بار از نصب خارج شده و دوباره احراز هویت کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
شما با ارزیابی عملکرد وزارتخونه تماس بگیرید، حودشون پیگیری میکنن
ارج
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
آقای رامین عزیز دختر شما اشتباه کرده که ترک گروه را زده و بعد اون را هم تایید کرده یعنی تایید حذف را هم زده پس باید تبعات آن را قبول کند ولی بازه راه چاره با خودتان است می توانید از قسمت تنظیمات شاد بالای سمت چپ علامت سه نقطه عمودی را بزنید و خروج را بزنید و بعد مجددا با همان شماره موبایل وارد شوید
ورود به مدرسه من
افزودن کاربر
کد ملی
تاریخ تولد
.. و به این ترتیب همه کلاسه مجددا قابل دسترس ایشان خواهد بود
پرنیان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
دوستان همیشه به این راحتی نیست اگه دانش آموزی
کلاس یا مدرسه اش عوض شه علاوه مدیران دو مدرسه سامانه سنادو سرورهای شاد باید به روز شوند که مدت زمان و متولی نامعلوم وغیر ملموس دارند اگر دچار شده باشید این طوری به آقا رامین حمله نمی کردین.
معلم تبریزی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
جناب رامین وقتی برنامه شاد اردیبهشت ماه راه اندازی شد اد کردن دانش آموزان توسط معلم مربوطه ویا یکی از مدیران گروه امکان پذیر بود اما متاسفانه امسال معلوم نیست چکار کرده اند که تقریبا اد کردن دانش آموزان توسط معلم مربوطه ودیگر مدیران گروه خیلی مشکل و حتی غیرممکن است، و این مربوط به مدیر مدرسه ویا حتی منطقه آموزش پرورش نیست برای برطرف کردن این مشکل فعلا تنها را ه این است که شاد را حذف و دوباره نصب کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
وقتی که استراتژی غلط باشه نتیجه همین میشه وقتی که اصل بر کلاس حضوری گذاشته میشه یعنی کلاس مجازی مورد توجه نبوده و نتیجه همین سردرگمی میشه. متاسفانه مسوولین رده بالا به جای اینکه تدوین گر استراتژی باشند بیشتر دنباله رو اطرافیانی هستند که چندان کارشناس نیستند و نتیجه عدم وجود آینده نگری مناسب آموزش غلط خواهد بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
یعنی دریغ از یه کامنت مثبت...
همش یا از تیرانا میایید یا از کم اطلاعی خودتون...
من با سه فرزند مشغول انجام تکالیف و کلاسهای آنلاین فرزندانم هستم...
این که وقت گیر شده برای والدین، درسته واقعا...ولی این همه آه و فغان شماها که چی!؟
پاسخ ها
پرنیان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
چرا به هموطنت تهمت میزنی در شهرهای بزرگ شاد حضور و غیاب هم نمیکنه
سهیل
|
United States of America
|
۰۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
مزخرفی محض و بدون کارایی و ایمنی به نام شاد؛ تنها برای گرفتن رانت و لجبازی با بهترین پیام زسانهای خارجی ، به جهت دریافت اطلاعات حساس کاربران ،
معلم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
من که از شاد راضی هستم.فقط تنها مشکلش کندی سرعت در برخی ساعت هاست.وگرنه که پخش زنده و بات تکلیف و حضور غیاب و ...مواردی هست که در تلگرام و دیگر پیام رسان ها نیست.شاد واقعا محیط خوب و کاربردی هست.انصاف داشته باشید و اینقدر حسادت نکنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
الان توی بقیه کشورها چی استفاده میکنن؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
یکی از دبیران می گفت مدیر مدرسه به آنها دستور داده که از واتس آپ استفاده کنند. به منطقه شکایت کردم گفتند چه اشکال داره ؟ گفتم مگر وزیر نگفته که حتما باید از شاد استفاده شود و بخشنامه شده . گفتند وزیر کیلویی چند؟
نمی دانم چه وضعی است .
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟