تابناک هر روز بستهای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبرها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری میکند.
به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیترهایی همچون افزایش ارزش سهام عدالت در روز افت شاخص کل، ارزش دارایکم چقدر شد؟ افزایش ۱۰۰ هزارتومانی قیمت سکه، طلای جهانی تکان نخورد، افزایش قیمت نفت عربستان برای مشتریان آسیایی، واردات نفت چین افزایش یافت و ولوو در مسیر برقی شدن را در بر دارد.
شاخص کل با ۱۰۱۳۶ واحد کاهش معادل منفی ۰.۶۷ درصد به یک میلیون و ۵۱۲ هزار و ۹۲۷ واحد، شاخص قیمت وزنی - ارزشی با ۲۶۵۰ واحد کاهش معادل ۰.۶۷ درصد به ۳۹۵ هزار و ۶۷۱ واحد، شاخص کل هم وزن با ۷۸۵ واحد افزایش معادل ۰.۱۸ درصد به ۴۴۲ هزار و ۸۶۷ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۵۱۴ واحد افزایش معادل ۰.۱۸ درصد به ۲۸۹ هزار و ۹۹۷ واحد، شاخص آزاد شناور با ۷۶۴۷ واحد کاهش معادل منفی ۰.۳۷ درصد به دو میلیون و ۶۴ هزار و ۸۹۵ واحد، شاخص بازار اول با ۵۶۶۵ واحد کاهش معادل منفی ۰.۵۱ درصد به یک میلیون و ۱۱۰ هزار و ۳۳۹ واحد و شاخص بازار دوم با ۲۶۷۱۴ واحد کاهش معادل منفی ۰.۸۷ درصد به ۳ میلیون و ۴۷ هزار و ۸۵۰ واحد رسید. در نیمه دوم داد و ستدهای امروز بورس، در دو میلیون و ۵۶۶ هزار نوبت معاملاتی، ۲۲ میلیارد و ۶۲۷ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۲۰۴ هزار و ۷۴ میلیارد ریال در بورس معامله شد.
نبض بورس: در پایان معاملات امروز دوشنبه هفدهم آذر ماه ۱۳۹۹ ارزش سهام عدالت به ۱۱ میلیون و ۸۲ هزار و ۱۱۴ تومان رسید. این رقم در روز گذشته ۱۱ میلیون و ۱۲ هزار و ۶۲۷ تومان گزارش شده بود که بر این اساس با رشد ۰.۶ درصدی معادل ۶۹ هزار و ۴۸۷ تومانی مواجه شد. بدین ترتیب، ارزش ۶۰ درصد سهام عدالت برای فروش به ۶ میلیون و ۶۴۹ هزار و ۲۶۸ تومان رسید.
قیمت پایانی هر واحد از دارایکم با افت ۰.۳۹ درصدی نسبت به روز معاملاتی گذشته ۱۹ هزار و ۷۵۲ تومان معامله شد تا ارزش ۲۰۰ واحد از اولین ETF دولتی به ۳ میلیون و ۹۵۰ هزار و ۴۰۰ تومان کاهش پیدا کند. البته در معاملات روز جاری آخرین قیمت معامله شده برای هر واحد از دارایکم با کاهش ۲.۶۷ درصدی نسبت به روز معاملاتی قبل ۱۹ هزار و ۲۹۹ تومان معامله شد.
قیمت پایانی هر واحد از دارایکم با افت ۰.۳۹ درصدی نسبت به روز معاملاتی گذشته، ۱۹ هزار و ۷۵۲ تومان معامله شد تا ارزش ۲۰۰ واحد از اولین ETF دولتی به ۳ میلیون و ۹۵۰ هزار و ۴۰۰ تومان کاهش پیدا کند. البته در معاملات روز جاری آخرین قیمت معامله شده برای هر واحد از دارایکم با کاهش ۲.۶۷ درصدی نسبت به روز معاملاتی قبل ۱۹ هزار و ۲۹۹ تومان معامله شد. /جزئیات بیشتر
در معاملات امروز (دوشنبه هفدهم آذرماه ۹۹) بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافیهای بانکی و مجاز به نرخ ۲۴۶۰۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۵۶۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته میشود که نسبت به روز قبل، تغییری ندارد. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به قیمت ۳۰۱۰۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل با رشد ۱۰۰ تومانی نسبت به روز یکشنبه، به قیمت ۳۱۱۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته میشود.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در برنامه «بدون توقف» شبکه سه سیما گفت: همان شب بنده در منزل بودم و از شبکه خبر دیدم معاون اول رئیسجمهور آمدند، گفتند جلسه چند ساعتهای داشتیم و به جمعبندی هم رسیدیم و از این لحظه نرخ ارز را در کشور ۴۲۰۰ اعلام میکنیم. هر کسی به هر میزان برای هر نوع کالا ارز میخواهد، ما ارز را در اختیارش قرار میدهیم که من همان شب به رئیس مجلس زنگ زدم و گفتم که این برای کشور فاجعه است. پس ما تصمیممان کاملاً مغایر بود، ما اساساً طرح مصوب داشتیم، تازه طرح ما برگرفته از نگاه کارشناسی بود، چون ما در دوره قبل هم با این شوک ارزی مواجه شده بودیم.
پور ابراهیمی همچنین عنوان کرد: تقریباً بعد از چند ماه اصرار مکرر جلسه غیرعلنی گذاشتیم و تمام تیم اقتصادی دولت آمدند و ما اعلام کردیم که این کار رسماً برای اقتصاد کشور فاجعهبار است. دولت میگوید من براساس قانون اساسی متولی اجرا هستم. متولی اجرا هم حق و اختیارات قانونی دارد و ما اگر بخواهیم تغییری در این تصمیم دهیم، باید مسیر قانونی را برویم، دولت همان جا اعلام کرد که من رسماً مسئولیت کار را میپذیرم و برای ما هم از روز روشنتر بود که تصمیم ارز ۴۲۰۰ منجر به از بین بردن بخش عظیمی از منابع ارزی کشور میشود که همین هم شد. آن موقع نیمه دوم سال با تغییر رئیس کل بانک مرکزی همه تصمیمات تغییر کرد و ۸۰ درصد تصمیمات جدید ابلاغی طرح کمیسیون اقتصادی درباره ساماندهی بازار ارز بود.
قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز (دوشنبه) با ۱۰۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز به قیمت ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد. همچنین قیمت نیمسکه بهار آزادی برابر با ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، ربع سکه به چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی نیز به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان مبادله شد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۲۶ هزار تومان و هر مثقال طلا به بهای چهار میلیون و ۸۸۰ هزار تومان فروخته شد.
قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت تاثیر عوامل مختلف نظیر امیدواری به تصویب بسته کمک مالی کرونایی در آمریکا و خوش بینی به عرضه واکسن کووید ۱۹ ثابت ماند. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری ثابت بود و در ۱۸۳۷ دلار و چهار سنت ایستاد. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا تغییر چندانی نداشت و ۱۸۴۰ دلار و ۸۰ سنت معامله شد.
رویترز: سندی شرکتی نشان داد که غول نفتی سعودی آرامکو عربستان قیمت رسمی فروش (OSP) نفت خام سبک را در ماه ژانویه برای عرضه به مشتریان آسیایی افزایش داده است و آن را نسبت به قیمت میانگین عمان/ دوبی ۳۰ سنت گرانتر میفروشد. این به آن معناست که قیمت رسمی فروش این نوع نفت نسبت به ماه دسامبر با ۸۰ سنت افزایش به فروش میرسد. بر اساس این سند، قیمت رسمی فروش نفت خام سبک آرامکو برای مشتریانش در ایالات متحده آمریکا در ماه ژانویه نیز ۵۵ سنت برای هر بشکه گرانتر از نفت خام ترش آرگوس است و قیمت آن نسبت به ماه پیش ۳۰ سنت برای هر بشکه کاهش یافته است. قیمت رسمی فروش این شرکت برای مشتریانش در شمال غربی اروپا نسبت به نفت خام برنت یک دلار و ۴۰ سنت به ازای هر بشکه ارزانتر است.
واردات نفت خام چین در ماه نوامبر با ادامه روند ترخیص گمرکی و تخلیه نفت خام موجود در مخازن، نسبت به ماه پیش از آن افزایش یافت. این در حالی است که پالایشگاههای مستقل چین با رسیدن به حد نصاب سهمیه وارداتی خود، روند خرید را کُند کردند. دادههای روز دوشنبه (۱۷ آذرماه) اداره کل گمرک چین نشان داد که بزرگترین واردکننده نفت خام جهان، ماه گذشته ۴۵ میلیون و ۳۶۰ هزار تن نفت خام خریداری کرده و این رقم، معادل ۱۱ میلیون و ۴۰ هزار بشکه در روز است. واردات چین در ماه اکتبر امسال ۴۲ میلیون و ۵۶۰ هزار تن یعنی ۰.۳ درصد کمتر از ماه نوامبر بود.
چین در یازده ماه امسال در مجموع ۵۰۳ میلیون تن معادل ۱۰ میلیون و ۹۸۰ هزار بشکه در روز نفت وارد کرده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۹.۵ درصد بیشتر است. چند بندر در شرق چین از ماه ژوئیه و به دلیل حجم بیسابقه واردات نفت خام و شرایط آب و هوایی نامساعد با ترافیک سنگین روبهرو بودند که ذخایر شناور این کشور را بیسابقه افزایش داده بود. وزارت بازرگانی چین سهمیه واردات نفت پالایشگاههای غیردولتی برای سال ۲۰۲۱ را ۲۰ درصد افزایش داده و به ۲۴۳ میلیون تن رسانده است. شرکت کپلر برآورد کرده که سطح ذخایر شناور چین در اواخر ماه نوامبر به حدود ۳۰ میلیون بشکه رسیده است، این رقم در ماه سپتامبر ۹۶ میلیون بشکه بود.
بررسی بازار خودروهای خارجی حاکی از قیمت ۲ میلیارد تومانی سانتافه است که حدود ۴۰ روز پیش تا ۳.۱ میلیارد تومان هم قیمت خورده بود. همچنین اکنون فولکس تیگوان مدل ۲۰۱۷ صفر کیلومتر تا ۳.۵ میلیارد تومان قیمت دارد که پیشتر تا حدود پنج میلیارد تومان هم رشد قیمتی داشت. لکسوس ان. ایکس مدل ۲۰۱۷ فول نیز که تا پنج میلیارد تومان رشد قیمتی کرده بود، این روزها در ۳.۵ میلیارد تومان نیز خریدار ندارد. بررسی بازار همچنین حاکی از قیمت حدود ۸۰۰ میلیون تومانی پژو ۲۰۰۸ مونتاژی ایرانخودرو، ۸۵۰ میلیون تومانی سیتروئن سی ۳ مونتاژی سایپا و ۹۰۰ میلیون تومان مزدا ۳ گروه بهمن است که تا ۴۰ روز پیش هر یک تا بیش از ۱.۲ میلیارد تومان افزایش قیمت را تجربه کرده بودند.
محمدرضا نجفی منش عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران و رئیس انجمن صنایع همگن قطعهسازی، با بیان اینکه امروز بانک مرکزی در مدیریت نیازهای ارزی کشور با مشکلات جدی مواجه است، گفت: وقتی بانک مرکزی در تامین ارز لازم برای مواد اولیه کارخانجات و واحدهای تولیدی، با مشکل مواجه است، نمیتوان انتظار داشت که ناگهان واردات گسترده خودروهای خارجی در دستور کار قرار گیرد، زیرا از سویی این بانک با واردات بدون مشخص بودن منشا ارز مخالف است و از سویی دیگر اگر بنا باشد این ارز را خود تامین کند نیز به دلیل محدودیتها، شانس چندانی در این زمینه نخواهد داشت. وی با تاکید بر اینکه وقتی شانس تولید وجود دارد، نمیتوان به واردات فکر کرد، افزود: امروز بحث تامین مواد اولیه در بسیاری از حوزههای تولیدی محل بحث و چالش است اما حتی فقط در حوزه خودرو، وقتی ما میتوانیم ارزی را برای تامین مواد اولیه ساخت خودرو یا قطعات خودرو اختصاص دهیم، آیا این منطقی است که این ارز صرف واردات یک محصول کاملا خارجی شود؟
نجفی منش ادامه داد: ما باید اولویت خودرو در صورتی که تحریمها کنار رفتند یا کمرنگ شدند را بر مشارکت در تولید و جذب سرمایه گذار تعریف کنیم. همانطور که در سالهای قبل، خودروسازان خارجی به ایران آمدند و مشارکتی محصولاتی را تولید کردند، امروز نیز باید اولویت ما چنین چیزی باشد. با توجه به اینکه فعلا خبر قطعی از کنار رفتن تحریمها وجود ندارد، نمیتوان انتظار داشت که تغییری در تصمیم دولت برای ممنوعیت واردات خودرو به وجود آید و تنها زمانی که بخشی از محدودیتهای ارزی کشور، حل شوند، گزینههایی مانند واردات خودرو بار دیگر مطرح خواهند شد. با وجود این در نظر گرفتن سناریوهای مختلف و آماده بودن در افزایش تولید و مشارکت با طرفهای خارجی گزینههایی است که صنعت خودرو ایران باید خود را آماده بررسی آنها کند. /ایسنا