سید سعید راد گفت: تسهیلات ویژهای برای تولیدکنندگان میوههای خاص شب یلدا و سایر میوههای پرمصرف در میادین میوه و تره بار در نظر گرفتهایم تا با شرایط آسان، نسبت به فروش تولیدات خود در میادین اقدام کنند.
به گزارش میزان، مدیرعامل سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران در گفتگو با میزان درباره اینکه چه تمهیداتی برای عرضه مناسب میوه در بازار در آستانه شب یلدا اندیشیده شده گفت: ستاد تنظیم بازار با پیشنهاد سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران در خصوص فراهم آوردن امکان عرضه مستقیم میوههای خاص شب یلدا و سایر میوههای پرمصرف در میادین میوه و تره بار موافقت کرد. به این منظور، تسهیلات ویژهای برای تولیدکنندگان این محصولات در نظر گرفتهایم تا با شرایط آسان، نسبت به فروش تولیدات خود در میادین اقدام کنند.
وی افزود: تولیدکنندگان برای عرضه تولیدات خود از جهادکشاورزی استانهای محل فعالیت خود به سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران معرفی میشوند و به باغداران و کشاورزان معرفی شده، غرفههایی به صورت ویژه در فضای باز یا سرپوشیده میادین اختصاص مییابد تا محصولات خود را به صورت مستقیم به دست مصرفکنندگان برسانند.
مدیرعامل سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران در خصوص علت گرانی هویج در بازار طی روزهای اخیر گفت: در افزایش قیمت هویج عوامل مختلفی نقش دارند که این عوامل خارج از حوزه اختیارات سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران هستند. این سازمان، صرفاً بستر عرضه محصولات را فراهم میکند و با کاهش فاصله تولید تا مصرف و کنترل قیمت و کیفیت محصولاتی که در میادین میوه و تره بار عرضه میشوند، نقش تعدیلکننده قیمت محصولات را در سطح شهر دارد که به طور مشخص در مورد هویج، با وجود برخی نوسانات قیمت، این محصول در حال حاضر در میدان میوه و تره بار تهران به قیمت هر کیلوگرم ۶۹۰۰ تومان عرضه میشود.
وی در پاسخ به اینکه آیا در حال حاضر، کمبودی برای میوههای مورد تقاضای مردم در بازار وجود دارد یا خیر گفت: خوشبختانه در حال حاضر کمبودی برای عرضه میوههای مورد تقاضای شهروندان در میادین میوه و تره بار وجود ندارد و آخرین محصولی که با کاهش عرضه و افزایش قیمت آن در سطح بازار مواجه بودیم، گوجه فرنگی بود که با ورود سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران به موضوع و عرضه گسترده و مستقیم این محصول با قیمت مصوب، نه تنها به تقاضای شهروندان پاسخ داده شد، بلکه قیمت بالای این محصول نیز در بازار شکسته شد و عرضه آن در سطح شهر افزایش یافت.
وی ادامه داد: در حال حاضر، قیمت محصولاتی که در میادین میوه و تره بار عرضه میشوند، نسبت به میانگین قیمتهای سطح شهر ۳۵ و نیم درصد پایینتر است و به عنوان نمونه، این اختلاف قیمت در محصولی همچون گوجه فرنگی به ۴۰ درصد و در بادمجان به ۴۹ درصد میرسد.
سعید راد در واکنش به این پرسش که آیا با توجه به اینکه در بعضی نقاط تهران، میادین میوه و تره بار در دسترس نیستند شهرداری تهران برنامهای برای توسعه و افزایش میادین در دستور کار دارد گفت: احداث بازارهای میوه و تره بار در محلههایی که فاقد بازار هستند، از جمله برنامههایی است که در دستور کار سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران قرار دارد، اما پیشنیاز تحقق این مهم، اختصاص زمین مناسب از سوی شهرداریهای مناطق است که بیشترین همراهی و همکاری را در این زمینه داشتهاند. در صورت تخصیص زمین، بلافاصله نسبت به طراحی و ساخت بازار اقدام میشود.
وی افزود: البته برای احداث بازار میوه و تره بار، محلههایی که از جمعیت بیشتری برخوردارند و نیز محلههای کمبرخوردار در اولویت قرار دارند. در حال حاضر، کار ساخت ۲۶ بازار جدید میوه و تره بار را در دستور کار داریم، ضمن اینکه همزمان عملیات بازسازی، بهسازی و نوسازی بازارهای موجود برای خدماترسانی هر چه بهتر و بیشتر به شهروندان را نیز در برنامه داریم.