بحران COVID-۱۹ در سال ۲۰۲۰ عواقب گسترده ای به همراه داشته و بخش آموزش عالی هم از اثرات این موج در امان نمانده اما خبرهای جدید درباره واکسن کرونا بر تصمیم ادامه تحصیل دانشجویان موثر بوده است.
به گزارش مهر، نظام رتبه بندی کیواس در تازهترین گزارش خود از دانشجویان درباره اثرات ادامه دار بحران کرونا بر تحصیلات عالیه دانشجویان در سال ۲۰۲۰ نظرسنجی کرده است.
اما COVID-۱۹ چگونه آموزش عالی را در سال ۲۰۲۰ تغییر داد. بحران COVID-۱۹ در سال ۲۰۲۰ عواقب گستردهای به همراه داشت که بخش آموزش عالی نیز از اثرات این موج در امان نمانده است.
کیواس یافتههای نظرسنجی در سال ۲۰۲۰ را ارائه داده است و در این گزارش نشان میدهد که چگونه احساسات، نظرات و نیازهای دانشجویان بینالمللی در طول زمان تغییر کرده است. این گزارش به بررسی نظرات دانشجویان در دوره ۹ ماهه اخیر تا نوامبر سال ۲۰۲۰ را پوشش میدهد.
از دانشجویان بینالمللی که اکنون در حال تحصیل هستند پرسیده شد تجربه آموزش در طی سال ۲۰۲۰ چگونه تغییر کرده است؟ روشن است یادگیری آنلاین یا آموزش مجازی به بخش اصلی تجربه آموزش تبدیل شده است و بسیاری از پاسخ دهندگان گفتهاند که آموزشهای آنلاین یا بیشتر به صورت آنلاین و ترکیب با آموزش حضوری را انتخاب کردهاند.
۵۵ درصد دانشجویان هنوز آموزش خود را به صورت کاملاً آنلاین دریافت میکنند. در واقع میزان آموزش آنلاین نسبت به ماههای قبل افزایش اندکی داشتهاند و احتمالاً نشان میدهد که دانشگاهها در حال حاضر به سمت یادگیری کاملاً آنلاین حرکت میکنند.
دانشگاهها همچنین طیف وسیعی از اقدامات ایمنی را در محدوده تجربه آموزشی برای محدود کردن ویروس کرونا در دانشگاه در نظر گرفتهاند.
دانشجویان بینالمللی مورد بررسی تأکید کردند که قابلیت دسترسی به مواد ضدعفونی در دانشگاه بهبود یافته است، همچنین آزمایش دمای افراد در ماه افزایش یافته است و این موضوع نشان میدهد که موسسات آموزش عالی در مورد آزمایش دمای دانشجویان، کارکنان و اساتید خود به طور منظم، عمل میکنند.
نکته مورد اشاره دانشجویان نشان میدهد آزمایش رایگان COVID-۱۹ برای هر کس که علائم دارد در مقایسه با ماههای گذشته به صورت چشمگیری افزایش یافته است.
۶۰ درصد دانشجویان بینالمللی میگویند که دانشگاهها به طور ویژه علائم کرونا را به دانشجویان آموزش دادهاند تا به کاهش انتقال بیماری کمک کنند. این امر بسیار مهم است زیرا این علامت گذاری بسیار مهم است و به طور فزاینده ای به عنوان یک روش موثر برای تشویق تغییر رفتار دیده میشود.
دانشگاهها همچنین تعداد کارکنان نظافت و یا تکرار نظافت را افزایش دادهاند ضمن اینکه اطمینان حاصل کردهاند که همه کلاسها برای دانشجویان در دسترس قرار دارد تا دانشجویان درسی را از دست نمیدهند.
تعدادی از موسسات آموزش عالی که پیش از این خدمات روانپزشکی و سلامت ارائه میدادهاند این خدمات را نسبت به ماههای اولیه بحران کرونا کاهش دادهاند و فقط ۱۷ درصد از دانشجویان گزارش دادند که موسسه آنها این کار را انجام داده است. این کاهش قابل توجه نشان میدهد که حمایت از سلامت روان در طول بحران به عنوان نشانهای از مدیریت موثر دانشگاه محسوب میشود.
یکی دیگر از حوزههایی که کاهش یافته است تضمین دسترسی به متخصصان بهداشتی اختصاصی مانند پرستار برای دانشجویان است. در واقع موسسات آموزش عالی این میزان را تا حدی کاهش دادهاند.
از دانشجویان بینالمللی آینده پرسیده شد که زمان ورود به کشور مقصد از شما خواسته شد کدام موارد را انجام دهید. ۵۰ درصد گفتند آغاز تحصیلات آنلاین، ۴۰ درصد گفتند قرنطینه و جداسازی برای مدت مشخص و ۵۰ درصد هم گفتند کاهش میزان مراوده و ملاقات با دوستان سه مورد مهمی است که از آنها خواسته شده است.
برای درک اقدامات دانشگاهها از دانشجویان خواسته شد آنچه را که دانشگاهها برای محدود کردن تأثیر ویروس کرونا انجام میدهند، نشان دهند. هرچه سال پیش میرفت، این پاسخها تغییر میکردند و اقداماتی را برجسته میکردند که با تشدید بحران برای دانشجویان بینالمللی اهمیت بیشتری پیدا کردند.
از دانشجویان پرسیده شد که برای محدود کردن تأثیر ویروس کرونا چه کاری باید انجام شود.
۶۴ درصد دانشجویان گفتند که برگزاری کلاسها در اتاقهای بزرگ و سالنهای بزرگ باید در اولویت قرار گیرد. اما دانشجویان از کلاسهای آنلاین استقبال کمتری داشتهاند و در طول زمان علاقه شان را به کلاسهای آنلاین از دست دادهاند.
دسترسی به مواد ضدعفونی کننده در دانشگاه و ایجاد خط کمک ۲۴ ساعته برای دانشجویان از دیگر مواردی است که دانشجویان معتقدند دانشگاهها باید اجرایی کنند.
این موضوع نشان میدهد که برگزاری کلاس با رعایت فاصله اجتماعی در اتاقهای بزرگتر در نظر دانشجویان از کلاس آنلاین اولویت بیشتری دارد. البته به شرطی که این کارها در یک محیط امن و مدیریت شده انجام شود.
نگرش نسبت به یادگیری آنلاین در طی سال ۲۰۲۰ چگونه تغییر کرده است؟
قبل از بحران COVID-۱۹، یادگیری آنلاین به سادگی در حال رشد در بخش آموزش عالی بود اما اکنون به یک مولفه اساسی در ارائه خدمات آموزشی تبدیل شده است. همانطور که دانشگاهها بیشتر از قبل به سمت یادگیری آنلاین میروند تا خطر در طول بحران را کاهش دهند، دانشجویان و استادان در وفق خود با محیط و ابزارهای جدید یادگیری در حال پیشرفت هستند.
اما نظرات دانشجویان بینالمللی آینده درباره اینکه آیا میخواهند با وجود آموزش آنلاین تحصیل خود را شروع کنند یا خیر، در طول نظرسنجی ۹ ماه گذشته ثابت مانده است و تقریباً ۶۰ درصد از پاسخ دهندگان نسبت به تحصیل در اینترنت ابراز علاقه کردهاند.
از دانشجویان بینالمللی آینده پرسیده شد اگر بدانند که آموزش آنلاین فقط برای حداکثر ۶ ماه قبل از شروع کلاسهای حضوری است آیا هنوز هم میخواهند در دانشگاه ثبت نام کنند یا نه که ۴۳ درصد از دانشجویان پاسخ دادند که میخواهند آموزش خود را شروع کنند.
با این حال، اکثر دانشجویان بینالمللی آینده انتظار دارند برای تحصیل آنلاین تخفیف شهریه در نظر گرفته شود، این تمایل در طول سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است و این نشان میدهد که گرچه دانشجویان بینالمللی آینده مشتاق تحصیل به صورت آنلاین هستند اما ارزش یادگیری آنلاین را همانند یادگیری حضوری نمیدانند.
۸۴ درصد دانشجویان در ماه نوامبر گفتهاند که باید آموزش حضوری تخفیف شهریه داشته باشد و ۲۳ درصد آنها علاقه مند هستند شهریه تا ۵۰ درصد تخفیف داشته باشد.
بحران ویروس کرونا بر پذیرش و ثبت نام جهانی دانشجویان تأثیر نامطلوبی داشته است و دانشجویان بینالمللی مجبور شدهاند در میان طیف وسیعی از مسائل از جمله محدودیتهای سفر، موانع ویزا و وابستگی بیشتر به فناوری حرکت کنند.
در ایالات متحده، یک نظرسنجی از ۷۰۰ کالج ایالات متحده نشان میدهد که تأثیر عمیق COVID-۱۹ در ثبت نام بینالمللی موجب شده این کالج نسبت به سال قبل ۱۶ درصد دانشجوی خارجی کمتری جذب کند و این کاهش به ۴۳ درصد افت در شروع کار منجر شده است. در صورت بسته بودن مرزها برای ورود خارجیها پیش بینی میشود ثبت نام خارجی دانشگاههای استرالیا نیز به ۵۰ درصد میزان فعلی کاهش یابد.
پاسخ دهندگان اظهار داشتند ویروس کرونا برنامههای آنها را تغییر داده است. با اینکه در ماههای اول بحران کرونا ۱۰ درصد گفته بودند اکنون دیگر نمیخواهند در خارج از کشور تحصیل کنند اما اکنون ۶ درصد این گزینه را انتخاب کردهاند. ضمن اینکه در ماه اخیر ۵۵ درصد اعلام کردهاند قصد دارند ورود خود را به یک کشور خارجی برای تحصیل را به تأخیر بیاندازند. با این وجود درصد دانشجویانی که قصد تحصیل در یک کشور دیگر را دارند در طول سال ۲۰۲۰ اندکی افزایش یافته است.
اما دانشجویان آینده در یک دنیای ایده آل بدون کرونا دوست دارند چه سالی تحصیل خود را شروع کنند. ۶۷ درصد دانشجویان سال ۲۰۲۱ را ایده آل میدانند. تعداد پاسخ دهندگانی که سال ۲۰۲۱ را به عنوان سال ایده آل خود برای شروع مطالعه انتخاب کردند، در طول سال جاری افزایش یافت.
برای درک اینکه چگونه دانشجویان بینالمللی آینده ممکن است از شروع تحصیل در سال ۲۰۲۰ منصرف شده باشند، از پاسخ دهندگان خواسته شد که مشخص کنند کدام عوامل در این موضوع تأثیرگذار بود. محدودیتهای دولت در ترک کشور مبدا و محدودیتهای دولت برای ورود به کشور مقصد همچنان مهمترین مشکل بود.
ضمن اینکه واضح است دانشجویان بینالمللی در طول سفر تحصیلی خود به دلیل COVID-۱۹، از ترک کشور خود تا ورود به کشور میزبان، یک تجربه یادگیری جدید و سازگار شدن با تغییر محدودیتهای دولت، با مشکلات و مشکلات مختلفی روبرو هستند.
از دانشجویان بینالمللی احتمالی پرسیده شد که در طول بحران به چه نوع اطلاعاتی نیاز دارند که همچنان محبوبترین انتخاب بودجه و کمک هزینه تحصیلی است. ۷۰ درصد علاقمند هستند بدانند بودجه و بورس تحصیلی یک دانشگاه چقدر است. ضمن اینکه دوست دارند بدانند که سفر و پذیرش آنها چگونه خواهد بود.
همانطور که تجربه آموزشی به یادگیری آنلاین منتقل شده است تجربه جذب دانشجو نیز به همین ترتیب به آنلاین تغییر کرده است.
در یک نظرسنجی کیواس از متخصصان آموزش عالی، ۵۰ درصد از پاسخ دهندگان معتقد بودند که ویروس کرونا بر تعداد درخواستهای دانشجویی که در موسسه آموزشی خود دریافت میکنند تأثیر مخربی داشته است.
برای مقابله با این چالش، موسسات آموزش عالی استراتژیهای جذب دانشجو را تغییر دادهاند، ۷۵ درصد از پاسخ دهندگان اظهار داشتند که رویدادهای دیجیتال اهمیت بیشتری پیدا میکنند و ۷۰ درصد اظهار داشتند که جلسات آنلاین واجد شرایط یک به یک اهمیت بیشتری پیدا میکنند.
اما دانشجویان نسبت به آینده چه احساسی دارند؟ در نتیجه، برای دانشجویان بینالمللی آینده نگر اغلب برنامهریزی برای آینده و تصمیمگیری آگاهانه در زمینه تحصیل دشوار است.
از آنها پرسیده شد که فکر میکنند چه زمانی در سفر به خارج از کشور برای تحصیل احساس راحتی خواهند کرد؟ که ۴۵ درصد گفتهاند هنگامی که پردیسهای دانشگاهها بازگشایی شوند و چهره به چهره از سر گرفته شود. ۴۲ درصد گفتهاند وقتی واکسن ویروس کرونا ساخته و در دسترس باشد و ۳۷ درصد هم گفتهاند وقتی در کشور مقصد موارد ویروس کرونا فعال وجود نداشته باشد.
با اعلامیههای اخیر سه واکسن امیدوار کننده COVID-۱۹ تقریباً یک چهارم (۲۱ درصد) دانشجویان بینالمللی آینده گفتهاند که معرفی یک واکسن بالقوه ویروس کرونا باعث شده است که آنها بخواهند تحصیل خود را زودتر آغاز کنند.
از سوی دیگر، ۴۳ درصد از دانشجویان بینالمللی آینده گفتند که اخبار واکسن هیچ تفاوتی در برنامه آنها ایجاد نکرده است. با استناد به دلایلی مانند اینکه هنوز مشخص نیست که واکسن به طور گسترده در دسترس است یا اینکه آنها قصد دارند تحصیل خود را در سال ۲۰۲۱ آغاز کنند.
اما یک واکسن COVID-۱۹ قادر خواهد بود به طور قابل توجهی موانع را برای دانشجویان آینده که قصد تحصیل در خارج از کشور را دارند برطرف کند در واقع واکسن کرونا خبر دلگرم کنندهای برای آینده آموزش عالی جهان است.
از دانشجویان بینالمللی آینده پرسیده شد که انتظار دارند زندگی روزمره چه زمانی به حالت عادی برگردد که ۳۲ درصد گفتهاند طی ۱ تا ۲ سال زندگی عادی شود.