رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه سعی می کنیم تا ۱۵ اسفند ماه، بودجه سال ۱۴۰۰ در صحن شورا به تصویب برسد گفت: بودجه سال آینده به نوعی انقباضی تدوین شده و بر اساس تورم موجود در کشور است و اگر تلاش و جدیت در مدیریت شهری وجود داشته باشد به طور حتم محقق خواهد شد.
به گزارش ایسنا، محسن هاشمی در پایان دویست و شصت و ششمین جلسه شورا و در جمع خبرنگاران و در تشریح جلسه امروز گفت: قبل از آغاز صحن علنی، جلسه هم اندیشی با حضور شهردار و معاونانشان برگزار شد که موارد متعددی از جمله طرح جامع پسماند بررسی شد. خوشبختانه طرح جامع پسماند مسیرش رو طی کرده و به زودی به صحن می آید تا تصویب و امیدواریم در همین دوره مدیریت شهری اجرایی شود.
وی افزود: آغاز صحن علنی شورا با ارایه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ توسط شهردار تهران همراه بود و همانطور که می دانید بر اساس مصوبه و بخشنامه وزارت کشور قرار شد برای آنکه بودجه ها شفاف شوند، همه تبصره ها عدد و رقم داشته و بار مالیشان مشخص باشد و در داخل بودجه بیاید، به همین دلیل بودجه متورم شده و نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد تومان است که البته ۱۲ هزار میلیارد تومان، مربوط به تبصره ها است، لذا باید گفت بودجه سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۳۸ هزار میلیارد تومان است که نسبت به بودجه سال گذشته بین ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش داشته که متناسب با تورم موجود در جامعه بوده است. در مجلس هم شما دیدید در کمیسیون تلفیق افزایش حقوق ها برای سال آینده در حد ۲۵ درصد تصویب شد.
وی ادامه داد: بودجه امسال بر اساس تورم افزایش پیدا کرده به صورتی که بودجه ما انقباضی است چرا که فرض بر این بوده که درآمدهای ما به واسطه شرایط کرونا و تحریم تحقق پیدا نکند لذا این بودجه به نظر می آید منطقی و عاقلانه است.
رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: سعی ما بر این است که تا اواخر بهمن ماه بودجه را بررسی کنیم و هفته اول اسفند به فرمانداری بفرستیم تا قبل از ۱۵ اسفند بودجه را در صحن تصویب کنیم.
هاشمی همچنین در خصوص بودجه حمل و نقل عمومی گفت: اصولا بودجه مترو و اتوبوس و حمل و نقل عمومی دوگانه است که در مورد مترو ۵۰ درصد بودجه را باید دولت بدهد و در مورد اتوبوس ها باید ۸۲.۵ درصد بودجه را دولت بدهد.
وی اظهار داشت: متاسفانه وضعیت حمل و نقل عمومی کلیه کلان شهر ها را نگران کرده است و این در حالی است که ما در کشور نه متخصص، نه کارخانه، نه نیرو و نه صنعت کم نداریم، اما مشکل اصلی این است که مصوبات دولت اجرایی نمی شود . مشکل دیگر ما عدم هماهنگی بین ارگانهای مختلف دولت است که در مورد حمل و نقل عمومی اولویتی در نظر نمی گیرند وقتی بحث حمل و نقل عمومی می شود مشکلات آن را در اولویت انتهایی قرار می دهند. این ایده و دید باید نسبت به حمل و نقل عمومی به ویژه با آلودگی هوا که در کلانشهرها وجود دارد تغییر کند و تا زمانی که نوع نگاه در سیاستمداران و دولتمردان تغییر نکند همیشه این مشکل را خواهیم داشت همچنانکه از اول انقلاب بوده و حمل و نقل عمومی در شهر تهران همیشه دچار یک استضعاف جدی در حوزه مالی بوده است و همچنان ادامه دارد اما در این دوره بیشتر از قبل هم شده است.
هاشمی در ادامه و در خصوص تحقق پذیری بودجه سال ۱۴۰۰ گفت: با املاک شهرداری و امکاناتی که داریم و با تلاش و جدیت مدیریت شهری این بودجه می تواند محقق شود به ویژه آنکه نسبت به سال قبل رشد چندانی نداشته اما ما هنوز هم نگاهمان به مجلس و دولت است و از مجلس هم تقاضا کردیم متون قانونی مربوط به بودجه را طوری بنویسند که دولت نتواند تخلف کند. می دانید که قوانین طوری نوشته می شود که اگر دولت درامد کافی نباشد بتواند در تخصیص پول ها را پرداخت نکند، این قانون است و این متون باید اصلاح شود. البته من همیشه گفتم سه ارگان است که در تحقق بودجه های مربوط به شهرداری ها نقش دارند؛ دولت، مجلس و خود شهرداری ، لذا اگر خود شهرداری هم سماجت در پیگیری نداشته باشد این بودجه ها به ثمر نمی رسد.