بازدید 18881
وزیر اسبق امور خارجه در گفت‌وگو با «تابناک»

نباید درباره دولت جدید آمریکا دچار ذوق‌زدگی یا شتابزدگی بشویم/ ابتدا نظرات آمریکایی‌ها را بشنویم بعد درباره نوع تعامل تصمیم بگیریم/ قبل از شنیدن موضع آمریکا درباره برجام نباید پیش‌قدم باشیم

این بالا و پایین‌های سیاسی بلافاصله با یک واکنش صریح تعیین تکلیف شد. رهبر انقلاب در چند سخنرانی اخیرشان، نقشه راه جمهوری اسلامی را در این رابطه مشخص و تاکید کردند که جمهوری اسلامی ایران، تنها در صورتی حاضر به پذیرش آمریکا در برجام و همچنین بازگشت به تعهدات برجامی اش خواهد بود که اقدام کننده ابتدایی، آمریکایی‌ها باشند. شرط ایران هم کاملا مشخص است؛ برداشته شدن همه تحریم ها...
کد خبر: ۱۰۳۶۵۳۶
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۰ 23 February 2021

نباید درباره دولت جدید آمریکا دچار ذوق‌زدگی یا شتابزدگی بشویم/ ابتدا نظرات آمریکایی‌ها را بشنویم بعد درباره نوع تعامل تصمیم بگیریم/ قبل از شنیدن موضع آمریکا درباره برجام نباید پیش‌قدم باشیم

با اتمام یک دوره‌ای ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» و روی کار آمدن «جو بایدن» حرف و حدیث‌ها و تحلیل‌های زیادی درباره چگونگی تعامل جمهوری اسلامی ایران با دولت دموکرات جدید آمریکا به خصوص پیرامون اینکه بایدن و دولتش تصمیمات ترامپ درباره برجام را ملغی کرده و راه جدیدی درباره این توافق با ورود دوباره به آن خواهند گرفت، مطرح شد.

به گزارش «تابناک»؛ پس از این اتفاقات بود که گروه‌های سیاسی داخل کشور، برخی به مخالفت و برخی هم در موافقت درباره اینکه باید همکاری با آمریکا برای ورود دوباره این کشور به برجام را شاهد باشیم، برخاستند. تا جایی که برخی وعده رفع مشکلات با روی کارآمدن بایدن را دادند و عده‌ای هم دولت آمریکا را فارغ از نوع رویکرد سیاسی اش مخالف جمهوری اسلامی و اقدام کننده علیه منافع کشور خواندند.

این بالا و پایین‌های سیاسی بلافاصله با یک واکنش صریح تعیین تکلیف شد. رهبر انقلاب در چند سخنرانی اخیرشان، نقشه راه جمهوری اسلامی را در این رابطه مشخص و تاکید کردند که جمهوری اسلامی ایران، تنها در صورتی حاضر به پذیرش آمریکا در برجام و همچنین بازگشت به تعهدات برجامی اش خواهد بود که اقدام کننده ابتدایی آمریکایی‌ها باشند. شرط ایران هم کاملا مشخص است؛ برداشته شدن همه تحریم ها.

این موضع گیری صریح رهبر انقلاب با واکنش بایدن و دولتش هم مواجه شد. آن‌ها در عین با تاکید بر تلاش برای حضور دوباره در برجام، عنوان می‌کنند که حاضر نیستند اقدام کننده ابتدایی باشند و تحریم‌ها را بردارند تا ایران به تعهدات برجامی اش بازگردد. در این شرایط با توجه به تعیین شروط رهبر انقلاب و اینکه آمریکایی‌ها در قبال وعده‌هایشان پیشتر بار‌ها بد عهدی کرده اند، پاسخ ایران کاملا مشخص است: «مار از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود!»

در همین رابطه، وزیر امورخارجه دولت احمدی نژاد با تاکید بر اینکه نباید از آنچه دولت جدید آمریکا تاکنون در قبال برجام در پیش گرفته، دچار ذوق زدگی و شتاب زدگی بشویم، گفت: رویکرد ابتدایی ما باید بررسی اقدامات دولت جدید آمریکا در قبال بازگشت به برجام باشد و پس از آن باید در خصوص سایر موضوعات به اظهار نظر و ارائه تصمیم بپردازیم.

منوچهر متکی، وزیر اسبق امور خارجه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی «تابناک» درباره اینکه آینده روابط ایران و آمریکا و مسائل و موضوعاتی که این روز‌ها در خصوص مذاکره احتمالی طرفین برای بازگشت آمریکا به برجام مطرح می‌شود، اظهار کرد: ما اولین قدمی که باید برداریم این است که رویکرد و راهکار‌های دولت جدید آمریکا در قبال ایران را بررسی کنیم.

وی در خصوص اینکه جمهوری اسلامی ایران با توجه به اینکه عنوان شده ابتدا باید آمریکایی‌ها تحریم‌ها را بردارند تا به تعهدات برجامی خود بازگردد، چه رویکردی باید در پیش بگیرد، افزود: ما نمی‌توانیم قبل از اینکه مواضع دولت آمریکا را در قبال برجام و ایران بدانیم پیش قدم شویم.

وزیر خارجه اسبق کشورمان پیش بینی اش در خصوص اینکه دولت جدید آمریکا و رئیس جمهور دموکرات آن در نهایت چه تصمیمی پیرامون برجام و بازگشت به آن خواهند گرفت را اینگونه بیان کرد: «جو بایدن» و عناصر دولت آمریکا آرام آرام در حال بیان نظرات خود در قبال ایران هستند.

متکی با انتقاد از برخی اظهارنظر‌های زودهنگام و عجولانه در خصوص اینکه با استقرار دولت جدید آمریکا برجام احیاء خواهد شد و موضوعاتی از این قبیل، خاطرنشان کرد: ما باید اجازه دهیم پروسه ارائه نظرات مقامات آمریکایی تمام شود و براساس این نظرات نسبت به اصل تعامل با آمریکا تصمیم گیری کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: درباره برنامه جامع اقدام مشترک «توافق برجام» نیز آمریکایی‌ها، چون از این توافق خارج شدند، ابتدا باید دیدگاه‌های خود را بیان کنند؛ اما آنچه آمریکایی‌ها تا به امروز از خود نشان دادند این است که ما با نباید دچار ذوق زدگی و شتاب زدگی شویم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۹
بله ،خیلی هم ممنون!!!
از وضعیت مردم بی خبر
از گرانی و سختی در امان
از قانون بالاتر
از سفره انقلاب مستفید


برو بزار باد بیاد
مردم را داغون کردید با این ایدئولوژی بی هدفتان
هشدار


هشدار

هشدار

اخیرا مدتی است یکی از نظرات بنده مربوط به بهار ۱۳۹۸ در مورد انتخابات مجلس چندین و چندبار توسط تابناک بازنشر شده

آیا تابناک هکر دارد یا تابناک هک شده ؟
اگر چنین اتفاقی برای کسی افتاده حتما اعلام کند .
جناب آقای متکی باور کنید ما ملت ایران بطور کلی ذوق زده نخواهیم شد. چون جای ذوقی شما مسئولین برای ما باقی نگذاشته اید. تمام وجودمان سرشار بدبختی، نفرت، دلمردگی، ناله و اشک و آه شده است.
بین علما اختلاف افتاده. بیچاره ملت ایران.
شما استاد فرصت سوزی هستید! هنوز یادمون نرفته از فرصت عالی 8 ساله اوباما، 6 سالش رو سوزوندید تا نظرات آمریکایی ها رو بشنوید، 1 سال مذاکره کردید و یک سال هم برجام اجرا شد و بعدش ترامپ اومد و زد زیر همه چیز! حالا با بایدن هم دارید عیناً همون کار رو می کنید.

راستی جناب بنده خدا، اخیراً کشور جدیدی رو روی نقشه جغرافیای جهان کشف نکردید بریم بهش چندصد میلیون دلار کمک بکنیم و براشون ساختمان و کارخانه بسازیم؟
هه ! عکسش رو در کنار ظریف میزارین که بلکه یه وجه سیاسی پیدا کنه ! هر چی یادمون بره ، یادمون نمیره چه جوری اخراج شد !
آیندگان خوب قضاوت خواهند کرد که به خاطر زورگویان دو بار در دانش و صنعت کشور را بستید
پیراهن بدون یقه چقدر شیک می باشد. از کدوم فروشگاه خریداری میکنید؟ علاقه مند شدم پیراهن بدون یقه بپوشم بلکه وزیر خارجه یا معاون وزیر یا دیپلمات شدم و دلاری حقوق بگیرم و دچار شتاب زدگی در پیشبرد امور نشوم. حالا چند میلیون ایرانی ماهی 100 دلار حقوق بگیرن و زیر خط فقر باشند خیلی مهم نیست.
یک ماهه داره نظریاتشو میگه چند اقدام هر چند کوچک هم انجام داده. ما تا کی بنشینیم نگاه کنیم که او چکار مینه؟؟
خوزستان بدبخت.۸سال که توش جنگ بود.حالا هم خاک و شرجی و فاضلاب ‌و کرونا
شما آمریکا را ذوق زده کردی و شروع قطعنامه ها کاغذ پاره ای بیش نیست از شما شروع شد و حالا یک چیزهایی یادت افتاده؟
قبل از شنیدن نه، قبل از عمل کردن!!!
باشه.
متکی دیپلمات نیست.
خوبه هی آمریکا و اروپا میگند ایران برگرده به برجام. چای ما کلا هیچ کس را قبول نداریم و حرف حرف خودمانست
به به شاه داماد
آسمان خيلي آبي است
پدر مردم درامده اگر قرار است کاری بکنید بکنید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار