آماده‌باش رنو برای بازگشت به ایران

همراه با قوت گرفتن احیای برجام ، برخی از دست اندرکاران صنعت خودرو از احتمال بازگشت «رنو» به خودروسازی ایران خبر می‌دهند. گفته می‌شود، رنو قصد دارد بلافاصله پس از لغو تحریم‌ها، به ایران برگردد و فعالیتی جدید و البته متفاوت از گذشته را در خودروسازی کشور آغاز کند. بازگشت پایدار این شرکت فرانسوی نیازمند بستر مناسب همکاری است.
کد خبر: ۱۰۴۵۵۱۸
|
۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳ 12 April 2021
|
48166 بازدید
|

به گزارش «تابناک» به نقل از دینای اقتصاد، این روزها که احتمال احیای توافق هسته‌ای، برجام و لغو تحریم‌ها علیه کشور قوت گرفته، رنو خودروساز فرانسوی نیز خود را آماده بازگشت به ایران کرده است. بنابر اطلاعاتی که منابع آگاه منتشر کرده‌اند، رنو قصد دارد بلافاصله پس از لغو تحریم‌ها و با استفاده از خلأ حضور هموطن‌اش پژو، به ایران برگردد و فعالیتی جدید و البته متفاوت از گذشته را در خودروسازی کشور آغاز کند. بر این اساس با توجه به ادغام سال گذشته پژو- سیتروئن با فیات-کرایسلر و تولد برند استلانتیس، پژو فعلا امکان حضور در ایران را ندارد. از همین‌رو رنویی‌ها با قوت‌گرفتن حذف پژو (حتی اگر موقتی باشد) فرصتی طلایی برای پیشبرد اهداف خود در ایران پیش‌رو دارند و به همین دلیل نمی‌خواهند زمان را از دست بدهند و از همین حالا بابت بازگشت‌‌شان برنامه‌ریزی کرده‌اند. بازگشت رنو را برخی فعالان صنعت خودرو از جمله قطعه‌سازان نیز تایید کرده و می‌گویند خودروساز فرانسوی طی حدودا سه سال گذشته همواره در انتظار لغو تحریم‌ها بوده تا به ایران بازگردد. البته گویا رنویی‌ها خود عنوان «بازگشت» را چندان قبول ندارند، زیرا معتقدند به‌طور کامل از ایران نرفته و تنها فعالیت‌های‌‌شان را تعلیق کرده‌‌اند و حالا نیز به‌دنبال احیای خود در این بازار هستند.

حتی گفته می‌شود شرکت مشترک ایرانی‌ها و رنو (رنوپارس) نیز در دوران تحریم پابرجا بوده و منحل نشده است. هرچه هست اما رنو برای حضور دوباره در ایران پس از لغو تحریم، برنامه‌های جدیدی دارد که به گفته منابع آگاه، محور آن، فعالیت مستقل است. رنو این‌بار نمی‌خواهد خود را محدود به مشارکت با ایران‌خودرو و سایپا کند، بلکه قصد دارد با تاسیس یا خرید یک کارخانه در ایران، فعالیت مستقل خود را نیز ادامه دهد. آنها در قرارداد قبلی با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران که ناکام ماند، قصد داشتند سایت بن‌رو (متعلق به سایپا) را خریداری و برای تولید محصولات‌شان تجهیز کنند، اما در نهایت موفق به این کار نشدند. آنها البته مشکلی بابت ساخت کارخانه در ایران نمی‌بینند، به نحوی‌که اگر مجوزهای لازم صادر شود، رنو اتفاقا تمایل به احداث کارخانه مستقل خود در کشور را دارد‌. رنویی‌ها اما در کنار فعالیت مستقل، مشکلی نیز بابت همکاری مشترک با خودروسازان ایرانی ندارند، منتها این مشارکت در حد مونتاژکاری خواهد بود و خودروساز فرانسوی در کنار آن، کارخانه مخصوص خود را هم خواهد داشت.

نکته دیگر در مورد بازگشت رنو به ایران این است که این شرکت نمی‌خواهد مانند گذشته تقریبا تمام تمرکز خود را روی محصولات سواری بگذارد، بلکه به دنبال تولید و مونتاژ مجموعه‌ای از انواع خودرو است. طبق اطلاعات دیگری که رسیده، صادرات یکی از محورهای اصلی فعالیت جدید رنو در ایران است، به‌نحوی که این شرکت قصد دارد بخشی از خودروهای تولیدی در کشور را روانه بازارهای خارجی کند. در نهایت اینکه گویا رنو دیگر اعتقادی به ادامه تولید تندر-۹۰ و ساندرو در مدل‌های فعلی (آنها که در ایران ساخته شدند) ندارد. از دید این خودروساز، مدل‌های فعلی تندر و ساندرو در ایران به‌نوعی از رده خارج محسوب می‌شوند و اگر‌هم قرار بر ادامه تولید چنین خودروهایی در ایران‌خودرو و سایپا باشد، نوع جدید آنها ساخته خواهد شد. با توجه به برنامه‌هایی که رنو دارد، به نظر می‌رسد این شرکت می‌خواهد نسخه جهانی خود را برای ایران نیز بپیچد. این خودروساز فرانسوی در همه پلنت‌های خارجی‌اش یک الگو را پیش‌برده و آن فعالیت مستقل است، به‌نحوی که در کشورهایی مانند رومانی، روسیه و ترکیه، کارخانه و خطوط تولید متعلق به خود را دارد. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، اگر سیاست‌ها و قوانین داخلی اجازه دهند رنو برنامه خود را در ایران پیاده کند، طی‌۱۰‌سال آینده خودروسازان دیگری نیز با مدل این شرکت راهی کشور خواهند شد که نتیجه آن، تبدیل خودروسازی ایران به صنعتی صادرات‌محور است.

رنو چرا رفت؟

رنو در سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۷) و پس از آنکه آمریکا از توافق هسته‌‌ای و برجام خارج و خودروسازی ایران را تحریم کرد، مجبور به رفتن شد، آن‌هم در حالی‌که قصد سرمایه‌گذاری مستقیم و فعالیت مستقل را در کشور داشت. رنویی‌ها در دوران پسابرجام دیرتر از هموطن‌شان پژو به ایران برگشتند و از همان ابتدا اعلام کردند که قصد دارند حضوری متفاوت از گذشته در صنعت و بازار خودروی کشور داشته باشند. با این حال مجموعه حواشی، مانع‌تراشی و سنگ اندازی‌های داخلی اجازه نداد رنو کار خود را در ایران آغاز کند و با فرا رسیدن تحریم، خودروساز فرانسوی چون انگیزه‌ای برای ماندن نداشت، رفت. مدلی که رنو قصد داشت در خودروسازی ایران پیاده کند، در نوع خود منحصربه‌فرد بود. بر این اساس، برای اولین‌بار در تاریخ داخلی این صنعت، یک خودروساز خارجی می‌خواست با سرمایه‌گذاری مستقیم، فعالیتی مستقل را آغاز کند. فعالیت مستقل رنو در واقع می‌توانست پایه‌گذار رقابتی واقعی در بازار خودروی ایران باشد و سبب شود برای اولین‌بار، ایران‌خودرو و سایپا به عنوان دو غول داخلی، در مسیر رقابت با یک رقیب خارجی معتبر قرار گیرند. با این حال طبق معمول، حاشیه‌سازی‌ها، عدم پشتیبانی دولتی و حاکمیتی و مانع تراشی‌ها، اجازه تحقق این برنامه را که می‌توانست زمینه‌ساز اقدام مشابه دیگر خودروسازان خارجی در ایران باشد، نداد.

رنو تابستان چهار سال پیش قرارداد همکاری مشترک خود را با سازمان گسترش امضا کرد و قرار شد اوایل سال‌۲۰۱۸ میلادی، طرفین وارد فاز اجرایی و تولید شوند. بر این اساس، رنو و ایدرو یکسری تعهدات را پذیرا شدند که یکی از مهم‌ترین آنها، تامین یک سایت تولیدی در ایران برای آغاز به‌کار خودروساز فرانسوی بود. به همین منظور قرار شد سایت بن‌رو (واقع در شهرستان ساوه و متعلق به سایپا) در اختیار رنویی‌ها قرار گیرد تا آنها نسبت به تجهیز آن اقدام و تولید محصولات جدید خود را کلید بزنند. بنا به گفته مسوولان ایدرو، سایت بن‌رو باید در عوض بدهی سایپا (به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران) و به‌عنوان آورده این سازمان در قرارداد رنو، در اختیار خودروساز فرانسوی گذاشته می‌شد. این در حالی بود که مسوولان سایپا در همان ابتدا مخالفت خود را با این ماجرا اعلام و اولین مانع بزرگ بر سر راه اجرایی شدن قرارداد رنو گذاشته شد. هرچند بعدها مسوولان سازمان گسترش خبر از قطعی شدن واگذاری بن‌رو به رنو دادند و تاکید کردند این پرونده بسته شده است، با این حال گذشت زمان نشان داد زور خودروسازان داخلی بیش از اینهاست. در نهایت نیز طرف‌های داخلی آنقدر مانع ایجاد کرده و ماجرا را کش دادند تا نهایتا آمریکایی‌ها از برجام خارج و دست و پای رنویی‌ها برای حضوری جدید و متفاوت در خودروسازی ایران سست شد.

هرچند کارلوس گوسن مدیرعامل وقت رنو بعد از خروج آمریکا از برجام تاکید کرد این شرکت همچنان در ایران می‌ماند، اما با آغاز تحریم‌ها نظر رنویی‌ها عوض شد و مجبور به رفتن یا به قول خودشان تعلیق فعالیت هایشان شدند. این اتفاق در حالی رخ داد که اگر حواشی و موانع داخلی به‌خصوص انحصارطلبی خودروسازان داخلی نبود، رنو نه‌تنها پیش از خروج آمریکا از برجام، فعالیت جدید خود را در کشور آغاز می‌کرد؛ بلکه سرمایه‌گذاری نیز انجام می‌داد، بنابراین انگیزه زیادی برای ایستادگی در قبال تحریم‌های آتی آمریکا و ماندن در ایران داشت. در رخ دادن چنین اتفاقی، البته دولت به خصوص وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز کم مقصر نبودند، چه‌ آنکه به‌نظر می‌رسد حمایت‌های لازم را از قرارداد رنو انجام ندادند. در واقع وزارت صنعت به جای آنکه تا پیش از خروج آمریکا از برجام، رنو را به‌عنوان یک سرمایه‌گذار معتبر خارجی تحت حمایت قرار داده و مسیر حضور در صنعت خودرو کشور را برای این شرکت هموار کند، دل به دل خودروسازان داخلی داد و نتیجه اش آن شد که نباید می‌شد.

شانس دوباره

با توجه به برنامه رنو برای بازگشت به ایران پس از لغو تحریم ها، حالا این پرسش پیش می‌آید که آیا این بار هم فرصت طلایی سرمایه‌گذاری مستقیم و حضور مستقل خارجی‌ها در صنعت و بازار خودرو کشور از دست خواهد رفت؟ بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت خودرو معتقدند اگر رنو در دوران پسابرجام فعالیت مستقل خود را آغاز می‌کرد، تحریم نمی‌توانست این خودروساز را به طور کامل از ایران دور کند؛ زیرا رنویی‌ها بابت حفظ سرمایه و کسب‌و‌کارشان انگیزه ماندن داشتند. حالا که رنو قصد بازگشت دارد و باز هم به دنبال فعالیت مستقل است، کارشناسان و فعالان عرصه خودرو هشدار می‌دهند نباید اجازه داد این فرصت طلایی بار دیگر و در نتیجه حواشی و مانع تراشی‌ها از دست برود که اگر برود، شاید حداقل تا سال‌ها هیچ خودروساز خارجی معتبری به فکر سرمایه‌گذاری در ایران نیفتد، چه آنکه همین حالا نیز خیلی‌ها گزینه حضور توأم با سرمایه را در صنعت خودرو کشور، کنار گذاشته اند.

تردیدی نیست که در عقد قرارداد جدید با رنو باید امتیازاتی از این شرکت گرفت، اما امتیاز گرفتن، امتیاز دادن هم نیاز دارد و نمی‌توان از این خودروساز و امثال آن انتظار داشت منافع خود را زیر پا بگذارند. به نظر می‌رسد در کنار حواشی و سنگ اندازی خودروسازان بزرگ کشور که حضور مستقل رنو را در پسابرجام ناکام گذاشت، مشکل و چالش اصلی در برابر قراردادهای خارجی، سیاست‌ها و قوانین دست و پا گیر داخلی است که اگر حل نشوند، نه رنو نه هیچ خودروساز خارجی دیگری نمی‌تواند فعالیتی مستقل در کشور داشته باشد. رنو می‌خواهد برگردد و این بار با انگیزه ای بیشتر (ناشی از نبود پژو) و با برنامه‌ای گسترده تر؛ بنابراین شانسی دوباره به صنعت و بازار خودرو ایران رو کرده تا حضور مستقل یک خودروساز خارجی را تجربه و پایه‌های رقابت در آن شکل گیرد. توصیه کارشناسان و فعالان صنعت خودرو این است که این بار به هر نحو ممکن نباید فرصت سرمایه‌گذاری خارجی را در خودروسازی از دست بدهیم، چه آنکه موفقیت پروژه «رنوی مستقل» می‌تواند بعدها به حضور دیگر بزرگان خودروسازی جهان در ایران منجر شود. به عبارت بهتر، اگر تجربه فعالیت مستقل در ایران برای رنو موفقیت‌آمیز باشد، خودروسازان دیگری نیز راهی کشور می‌شوند و در نتیجه می‌توان امیدوار بود صنعت خودرو در دهه آینده شکل و شمایلی جهانی به خود بگیرد و از انحصار و انزوا خارج شود.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۸۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
اگه رنو و دیگر خودروسازهای درست حسابی بیان که دیگه ایران خودرو و سایپا آشغالهاشون رو چکار کنن ؟؟!؟!؟ ایران خودرو و سایپا باید تعطیل کنن ، اونوقت نهادهای حکومتی ، درصدهای آنچنانی شون رو از کی بگیرن ؟!؟!؟! رنو که به کسی باج نخواهد داد ، بنابراین برای مقامات ما سودی نداره !!!! فقط مردم ضرر میکنن ، اونهم به جهنم !!! مگه مردم ارزشی برای این حکومت دارن ؟!؟!؟!
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
نظرت بسیار گویا روشن صحیح و متین بود. بیان واقعیاتی که همه میدونن ولی معمولا بیان نمیشه. دمت هم واقعا گرم. اما من از تابناک در تعجبم که چطور اینو انتشار داد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
غلط میکنن آشغالای فرانسوی برگردن........
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
عالی بود....ای ول داری
مریم
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
تعجب نداره اگه تابناک انتشار نده


میشه تلویزیون ملی که با بودجه های آنچنانی که باید درشو گل بگیری که تنها ضررش حق آن روستایی های بدبختی که میربایند


و اکثرا روی میارن به انور آبیها یا اینستا یا.......
سبوس برنج شمال
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
طلوعی دیگر


در صبحی دیگر


به همین زودیها به برکت ماه مبارک رمضان آینده روشن
خواهد شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
قبل از ورود آنها مثل قبل چنان توافق می کنند که محصولات آنها با قیمت های چند برابر در داخل عرضه شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
بوفالوها همیشه با یک روش طعمه شیرها میشوند و درس نمیگیرند. خودروسازها هم می آیند می فروشند سود خوبی به جیب می زنند و هر زمان خواستند می روند. چیزی هم از تکنولوژی نصیب ما نمی شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
تو این چند سال که رفتند چقدر تکنولوژی خودرو تو ایران افزایش داشته؟ حلبی روی 4چرخ به مردم قالب کردند سایپاو ایران خودرو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
با چه رویی برمیگردن؟ در سختیها میذارن میرن
به جای اینا بگید فورد و تویوتا بیاد :))
پاسخ ها
جلال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
ماهیندرا از رنو بهتره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
سر آلکس فرگوسن: کسانی که در شکست ها کنار ما نبودند،حق ندارنددرپیروزیها و موفقیت ها کنار ما باشند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
انگار شرایط کشور ما گل و بلبله که بمونن وقتی هیچکس نمیمونه مطمئنا یه جای کار ما میلنگه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
داداش همه به فکر منافع خودشونم که اینم تو دنیای تجارت و البته سیاست کاملا طبیعیه.
مشکل از ماست که به فکر همه هستیم الا مملکت و ملتمون
.
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
اخه مگه بابت ملیاردره فورد مخوای ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
دقیقا ! اگر این اتفاق در صنعت الکترونیک رخ بده مثلا گوشی موبایل یا .. در ایران تولید بشه جای خوشحالی داره. اما صنعت خودرو ایران با 50 سال سابقه باید الان قطب صادرات ایران می بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
ورود مجدد رنو ، پژو ، سامسوتگ ، ال جی و شرکت های نفتی اروپایی به بازار ایران فارغ از هر نگاه منفعت طلبانه ی که برای عده ای در ایران به همراه دارد ظلم به مردم ایران است این شرکت ها باید تنبیه شوند و بابت خلف وعده ی که در قراردادهایشان داشته اند باید تقاص پس بدهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
مفهوم برخی واژه ها در عمل مشخص میشه مثل غیرت
دکتر حقیقی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
چرا تنبیه ؟!!! مشکلاتت کم هست و می خوای ادامه بدی . بابا مردم از مصرف کالای بی کیفیت چینی خسته شدند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
باور کنید حاضر هستیم ماشین های چینی را سوار شویم ولی کشورهایی که در زمان سختی و در جهت حداکثر کردن فشار بر مردم ،از ایران خارج شدند را مجددا اجازه ورود ندهید بخصوص شرکت های کره ای و فرانسوی
ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
بنظر بنده این باج خواهی کشورهای اروپائی مانند فرانسه باید یکجا قطع شود .
خودروهای فرانسوی حتی در اروپا هم زیاد طرفداری ندارد و با توجه به خروجهای خارج از قرارداد و بیشمار خودروسازان فرانسوی از ایران بهتر است به سمت کشوری مانند ژاپن برویم که حداقل از لحاظ سیاسی پرتنش نیست و عقد اخوت با ایران دارد و کیفیت و قیمت خودروهایش گفتن ندارد . و در آخر باید خودروساز بشویم و این داستان وابستگی حتی به قطعات بسیار خرد را از بین ببریم
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
اخسنت، بالاخره یک نفر تو این نظرات حرف منطقی و درست زد. فرانسه خودروسازی جالبی ندارد، در اروپا فقط رنو سابقه خوبی دارد که البته بعد از آلمان و ایتالیا و انگلیس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
مبارکههههههه!!!!! برای بار سوم بیان پول ملت و مملکت رو با قیمتهای جدید غارت کنن برای مملکتشون !!!! نوش جان همه میخورن رنو و پژو هم روش این هم باج فرانسه
امیدسرزمین پاک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
مردم از فقر وگرانی دارند می میرند دولت به فکر ثروت خودش و زد وبند وسود جوئی یک عده خدایا تو را به عظمت به داد ملت برس.
جلال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
رنوپارس حتی تامین قطعات یدکی خودروهایی رو که فروخته بود و بهش متعهد بود انجام نداد و این فرانسوی ها یه عده راهزن هستند که فقط بوی پول آرومشون میکنه و من که از نزدیک با اینها کار کردم و زمانی که قطعه سازهای فرانسوی بیشتر از فرانسه در ایران بودند و باقرارداد رنویی که هزار تا ایراد داره و همه میدونستند باز اسم بردن از اونها حقارت آوره
فرانسوی ها رفتارشون با ما مثل دوران ارباب رعیتی هست و آدم های نامردی هستند و در خیلی موارد از امریکا هم در بی اعتنایی به ایران پیش سبقت گرفتند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
با توجه به سابقه و سطح تکنولوژی، این دفعه حتما باید با شرکتهای اصلی امریکایی مذاکره کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
ژاپن و حتی آمریکا بهتر از برگشت مجدد کره و فرانسه است باید بازار انها را در اختیار رقبای آنها و حتی ارباب انها قرار داد تا دیگر به این راحتی به مردم ایران پشت نکنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
همونطور که کمپانی های نظیر LG و SAMSUNG را قرار نیست اجازه ورود بدهند باید ممنوعیت دایمی برای ورود خودروسازان فرانسوی ( رنو، پژو و... ) هم اعمال شود؛ از طرفی بارها سیاست های مغرضانه و ضد دولتی دولتمردان فرانسوی علیه ایران و ایرانیان را در سال های اخیر به وضوح شاهد بوده و هستیم...؛ حتی در سایر بخش های صنعتی هم شاهد شیطنت بازی فرانسویان بوده ایم...

آیا وقت آن نرسیده که با فرانسوی ها مثل خودشان رفتار کنیم؟

ایران سرزمینی با منابع بسیار عالی و فراوان و نیز شاهراه کلیدی در منطقه خاورمیانه با همسایگانی که از لحاظ منابع معدنی و آلی بسیار غنی هستند می باشد و حضور در ایران برای هر کشوری منافع بسیار دارد در حالیکه به واسطه عده ای وطن فروش که در رأس سازمان ها و نهادها و... قرار دارند شاهد حضور سودجویان و منفعت طلبان بیگانه در کشورمان بوده و هستیم...

اگر ارزش یک قطره از خون شهدای عزیزمان را درک کنیم به هیچ وجه حاضر به از دست دادن ارزان سرمایه های گرانبهایی که خداوند مهربان در اختیارمان قرار داده نخواهیم بود...

رهبر عظیم الشأن بارها در سخنرانی هایشان بر توانمندی داخلی و بومی سازی اشاره فرموده اند و باید عرصه را برای اهل دانش و تولید باز کرد تا به اوج برسیم و پوزه استثمارگران اجنبی را به خاک بمالیم...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
همین که قرار نیست سامسونگ و الجی رو راه بدیم ببین چه بلایی سر بازار خانگی اومده!
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # الجولانی # فیلترینگ
الی گشت
آخرین اخبار
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
سرمربی بعدی تیم پرسپولیس چه کسی باشد؟