بازدید 11866

صدور مجوز آزمایش نهایی واکسن مشترک ایران و کوبا؛ شمارش معکوس برای شروع فاز سوم آزمایش بالینی

بر اساس وعده‌های مسئولان کشورمان قرار بود کارآزمایی بالینی این واکسن در بهمن یا اسفند ۹۹ آغاز شود، اما حالا با تاخیری زیاد، احتمالا طی روز‌های آتی شروع خواهد شد؛ تاخیری که با توجه به مهیا بودن زیرساخت تولید این واکسن در ایران، احتمالا موجب تاخیر خاصی در تولید این واکسن در کشورمان نخواهد شد.
کد خبر: ۱۰۴۶۶۲۹
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۲ 17 April 2021
تابناک اجتماعیواکسن مشترک ایران و کوبا که قرار بود اواخر سال گذشته وارد فاز سوم آزمایش بالینی شود، سرانجام امروز مجوز آزمایش گرفت.

صدور مجوز آزمایش نهایی واکسن مشترک ایران و کوبا؛ شمارش معکوس برای شروع فاز سوم آزمایش بالینیبه گزارش «تابناک»، دقایقی پیش کارگروه وزارتی اخلاق در پژوهش در زیر مجموعه وزارت بهداشت، مجوز کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن سوبرانا، محصول انستیتو فینلای کوبا را صادر کرد؛ واکسنی که قرار است با همکاری دو کشور، به صورت مشترک در ایران نیز تولید شود و دو مرحله قبلی کارآزمایی بالینی آن در کوبا به انجام رسیده و فاز سوم آن نیز مدتی است در کوبا آغاز شده است.

این اتفاقی است که بر اساس وعده‌های مسئولان کشورمان قرار بود در بهمن یا اسفند ۹۹ در ایران رقم بخورد، اما حالا با تاخیری زیاد، احتمالا طی روز‌های آتی شروع خواهد شد. تاخیری که درباره چرایی وقوعش توضیحی داده نشده، اما از آنجایی که زیرساخت تولید این واکسن در کشورمان فراهم است، احتمالا موجب تاخیر خاصی در تولید این واکسن در کشورمان نخواهد شد.

این را می‌شود از مرور سخنان رئیس انستیتو پاستور ایران دریافت که طرفِ ایرانی انستتیوی کوباییِ تولید کننده سوبرانا است: «انستیتو پاستور نیز نخستین موسسه‌ای است که در خاورمیانه اقدام به تولید واکسن کرده است... حدود دو دهه پیش تکنولوژی ساخت واکسن هپاتیت B از کوبا به انستیتو پاستور ایران منتقل شده است که درصد بسیار بالایی از ایرانی‌ها این واکسن را دریافت کردند.»

علیرضا بیگلری، رییس انستیتو پاستور ایران در ادامه درباره همکاری با کوبا در ساخت واکسن کووید ۱۹ گفته: «با تصویب مجلس شورای اسلامی قرار شد واکسن پنوموکوک نیز در ایران ساخته شود، به همین خاطر قراردادی با دولت کوبا در سال ۹۸ منعقد شد که همکاری مشترک دو کشور را در ساخت واکسن پنوموکوک ممکن می‌کرد... این واکسن شاید یکی از پیچیده‌ترین و سخت‌ترین تولیدات در زمینه واکسن است و تعداد کشور‌هایی که صاحب تکنولوژی این واکسن هستند، کمتر از انگشتان یک دست است.»
 
صدور مجوز آزمایش نهایی واکسن مشترک ایران و کوبا؛ شمارش معکوس برای شروع فاز سوم آزمایش بالینی

اما دلیل اشاره به واکسن پنوموکوک چیست؟ بیگلری در این باره گفته: «واکسن مشترک ایران و کوبا بر مبنای زیرساخت واکسن پنوموکوک است، اضافه کرد: برنامه تولید مشترک در دو کشور ایران و کوبا شکل گرفت و وقتی این واکسن تولید شد در آزمایش های حیوانی و پیش بالینی بسیار خوب عمل کرد و چون باید سه فاز انسانی را پشت سر می‌گذاشت، در فاز یک در کوبا بسیار موفق عمل کرد و نشان داد که ایمن و بی خطر است.»

این مقدمه‌ای است که موجب شد مذاکرات دو کشور برای تولید این محصول مشترک به خوبی و با سرعت زیاد پیش برود و از آنجایی که طرفین پیشتر با یکدیگر توافق نامه‌ای امضا کرده اند که تولیدات یکدیگر در این عرصه را مهر تایید می‌زنند و مجوز‌های صادر شده در هر کشور برای کشور دوم معتبر است، کشورمان از فاز سوم کارآزمایی کار روی واکسن سوبرانا را آغاز کند. مرحله‌ای که اگر با موفقیت طی شود، فرایند تولید این واکسن آغاز خواهد شد.

البته انستیتو پاستور ایران در مراحل قبلی کارآزمایی این واکسن نیز حضور داشته و نظارت کرده است؛ بنابراین، با اشراف کامل قرار است در فاز سوم کارآزمایی بالینی آن در ایران، جمعیت بزرگی باشند که به گفته رئیس انستیتو پاستور به ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر خواهد رسید. جمعیتی که بر اساس مصوبه امروز کمیته اخلاق، در محدوده سنی ۱۸ تا ۸۰ سال قرار دارند و «به صورت تصادفی شده همراه با پلاسیبو و دو سو کور» مورد تزریق و بررسی نتایج قرار خواهند گرفت.

رویدادی که می‌تواند نتیجه آن، تولید یکی از متفاوت‌ترین و قدرتمندترین واکسن‌های تولید شده در جهان برای بیماری کووید ۱۹ و رهایی از ویروس کرونا باشد؛ واکسنی نوترکیب که افراد را نسبت به ابتلا به کزاز هم ایمن می‌کند و از جمله دورنما‌های تولید آن در کشورمان، انتقال دانش تولید دیگر واکسن‌های کووید ۱۹ از جمله واکسن تک دوزی (برای افراد مبتلا شده و بهبود یافته) و همچنین واکسن ویژه کودکان (افراد زیر ۱۸ سال) است که در دست مطالعه و کارآزمایی قرار دارد.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۸
واکسن کوبایی ویژه مسئولین است

بزنند ما هم راضی هستیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
اکثریت مردم کاملا راضی و موافق هستند
که واکسن کوبایی ایرانی از مسولین ارشد
و طبق سلسله مراتب از بالا شروع
و به پایین و به مردم در آخر تزریق گردد
البته بدون کلک
!!!!!مثلا فایزر بزنند
از کی مجوز گرفت
کی تایدش میکنه؟
خود گویی و خود خندی؟
فاز ماز چیه؟ تولید کنید میلیونی ، کرونا توی ایران روزی 300 تا میکشه، برزیل نزدیک 4 هزار روزانه، یعنی طی 10 روز 40 هزار فوتی دارن! طی 100 روز 400 هزار فوتی دارن، طی 300 روز یک میلیون و دویست هزار فوتی کرونا دارن.... اگه میخواین مثل برزیل نشیم ، تولید کنید ، دیگه منتظر آزمایش سوم باشیم کار از کار گذشته
علت تاخیر درتست سوم این واکسن چه بوده است؟ نکنه آقای نمکی میخواسته واکسن برکت ازاین واکسن عقب بمونه!!
مردم تو بیمارستان ها دارن می میرن واکسنی که موجود رو زورتون میاد بخرید یه جورایی به مردم دهن کجی می کنید
به نظر من هنوز تأثیر واکسن رو نسلهای آینده مشخص نیست و ممکنه باعث بدنیا اومدن نوزادان ناقص الخلقه بشه
به نظر من فقط باید مسنا که از چرخه تولید مثل خارج شدن بزنن نه جوونا و نوجوونا
ضمنا کرونا خطر جانی چندانی برای جوونا و نوجوونا نداره
آقا تورو به خدا بخرید واکسن. جمع کنید این مسخره بازیها رو
امارات هم مشتركا سفينه به مريخ فرستاد
اول تمامی نماینده های مجلس
بعد مسئولان

و آخر هم مردم

اینطوری خیالمان راحت میشود و به واکسن شک نخواهیم کرد
ولمون کنید بابا شماهم دلتون خوشه هر روز یه واکسن جدید معرفی میشه به مرحله آزمایش میرسه یهو غیبش میزنه 6 ماه بعد دوباره واکسن جدید و یه آزمایش و بازم همون داستان
2 ساله فقط داریم آزمایش بالینی پیگیری میکنیم آزمایش که نشد نون و آب این اخبار به چه درد ما میخوره
تزریق منابع مالی بعلاوه دارا بودن تجهیزات مساوی است با تولید واکسن... چون دیگر لازم به کشف شیوه ساخت نیست و میتوان از واکسن های فعلی بومی سازی کرد... لذا این افتخار خاصی ندارد! واکسن نامش مشخص هست، باید در زمان مقرر تزریق بشود
واکسن تهیه کنید و معرکه ساخت واکسن را جمع کنید
قبلا که گفتند ۵۰ هزار دوز آزمایش بالینی مرحله سوم را در ایران انجام خواهند داد
و ۵۰ هزار دوز هم ده روز پیش وارد کردند !!!!
بالاخره کدام را باور کنیم ؟
مگه وزیر نگفت یه سری کشورها که آمار واکسیناسیونشون بالاست بخاطر اینه که دارن فاز سوم یه واکسن خارجی رو انجام میدن و ما هرگز همچین کاری نمیکنیم؟ چی شد؟
انشاااله هرواکسنی که خوب است به دست مردم برسد مردم خیلی داغدار عزیزانشان هستند
واکسن کوبایی قرار بود بهمن تست شود ولی تو راه موند
کوو برکت قبل از اون مجوز فاز دو گرفت هنوز تو شیش وبشه
رییسش میگه ماهی دو میلیون میتونیم بدیم مجوز ندادن سه ماهه یک میلیون دویست تا وارد کردن 400 هزار تا زدن
بنظرتون دستی تو کار نیست
این دولت کشش نمیده تا دولت بعدی بیاد؟؟؟!!
همه جمع شدن یه کاری رو نکنن
بسیار عالی فقط سریع تر لطفا
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار