به گزارش تابناک از پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، به استناد این نظرسنجی، ۲۹.۱ درصد پاسخگویان اعلام کردهاند در ایام کرونا نسبت به قبل، بیشتر فیلم سینمایی نگاه میکنند. ۲۱.۷ درصد پاسخگویان نیز به میزان قبل به تماشای فیلمهای سینمایی پرداختهاند. ۳.۷ درصد پاسخگویان نیز گفتهاند در ایام کرونا، کمتر فیلم سینمایی تماشا میکنند. ۴۵.۳ درصد پاسخگویان نیز بیان کردهاند که در ایام کرونا فیلم سینمایی تماشا نمیکنند.
جوانان نسبت به سایر گروه های سنی اعلام کردهاند تماشای فیلم در زمان شیوع کرونا بیشتر از قبل شده است. در سایر گروه های جنسی، تحصیلی و شهری و روستایی تفاوت معناداری در این زمینه وجود ندارد.
این نظرسنجی نشان میدهد در بین پاسخگویانی که اعلام کرده اند برای گذراندن اوقات فراغت در ایام کرونایی فیلم سینمایی می بینند؛ ۲۸ درصد از طریق دانلود از اینترنت (۱۴.۹ درصد کل نمونه)، ۱۲.۳ درصد به وسیله سایت هایی نظیر فیلیمو (۶.۵ درصد کل نمونه)، ۱۰.۴ درصد از ماهواره (۵.۶ درصد کل نمونه)، ۸.۸ درصد با خرید فیلم از فروشگاه (۴.۷ درصد کل نمونه) و ۱.۹ درصد از طریق دانلود از کانال های تلگرامی (۱ درصد کل نمونه)؛ فیلم های سینمایی مدنظر خود را تهیه میکنند.
۷۱ درصد ماهواره نمی بینند
براساس نظرسنجی اوقات فراغت در دوران کرونا، ۱۰.۴ درصد افراد پاسخگو در دوران کرونا بیشتر مخاطب برنامههای ماهوارهای بودهاند. این در حالی است که میزان تماشای برنامههای ماهوارهای ۱۴.۱ درصد پاسخگویان در این ایام، نسبت به قبل تغییری نکرده است. ۲.۱ درصد افراد نیز اعلام کردهاند نسبت به قبل از شیوع کرونا کمتر برنامههای ماهوارهای را میبینند. همچنین ۷۱.۹ درصد پاسخگویان این نظرسنجی بیان کردهاند از ماهواره استفاده نمیکنند.
۵۱.۳ درصد پاسخگویانی که برای سپریکردن اوقات فراغت خود، برنامههای ماهوارهای را می بینند (۱۳.۷ درصد کل نمونه)، از این رسانه برای تماشای فیلم و سریال استفاده می کنند. ۲۹.۴ درصد این دسته از پاسخگویان نیز (۷.۸ درصد کل نمونه)، برای کسب خبر از شبکههای ماهواره استفاده میکنند. مستند، شوهای موسیقی و برنامه های مُد از دیگر برنامههای ماهوارهای مورد استفاده این پاسخگویان است.
زنان نسبت به مردان بیشتر مخاطب فیلم و سریال های پخششده از شبکههای ماهوارهای هستند. در بین گروههای سنی نیز، جوانان در قیاس با سایر گروههای سنی، بیشتر از این رسانه فیلم و سریال تماشا کردهاند. از سوی دیگر مردها نسبت به زنان بیشتر برنامههای خبری ماهوارهای را تماشا کردهاند. همچنین افراد بالای ۴۵ سال در مقایسه با دیگر گروه های سنی بیشتر از برنامههای خبری شبکههای ماهوارهای برای سپریکردن اوقات فراغت خود در این ایام استفاده کردهند.
به استناد نظرسنجی «اوقات فراغت در دوران کرونا»، ۳۷.۹ درصد افراد پاسخگو گفتهاند در قیاس با دوران پیش از کرونا، بیشتر برنامههای تلویزیونی را مشاهده میکنند. میزان تماشای برنامههای تلویزیونی ۲۸.۸ درصد پاسخگویان نسبت به پیش ازکرونا تفاوتی نداشته است. ۶.۷ درصد افراد نیز در این ایام کمتر برنامههای تلویزیون را تماشا کردهاند. همچنین ۲۶.۲ درصد پاسخگویان اعلام کردهاند برنامههای تلویزیونی را نمی بینند.
افراد بدون تحصیلات دانشگاهی نسبت به پاسخگویانی که تحصیلات دانشگاهی دارند بیشتر اعلام کردهاند میزان تماشای برنامه های تلویزیون برای آنان در قیاس با قبل از شیوع کرونا افزایش یافته است. ساکنان روستاها نیز در قیاس با شهرنشینان بیشتر برنامههای تلویزیون ایران نسبت به قبل از شیوع کرونا میبینند.
۴۸.۱ درصد پاسخگویانی که از طریق برنامههای تلویزیون اوقات فراغت خود را در دوران کرونا گذراندهاند (۳۵.۴ درصد کل نمونه) مخاطب فیلم و سریال این رسانه بودهاند. ۳۹.۷ درصد این دسته از پاسخگویان (۲۹.۲ درصد کل نمونه) نیز پیگیر اخبار کشور از طریق تلویزیون بودهاند. دیگر برنامههایی که این دسته از پاسخگویان مخاطب آن برای سپریکردن اوقات فراغتشان در دوران کرونا بودند بهترتیب عبارت است از: مستند، برنامههای علمی، برنامههای مذهبی، آموزشی و میزگرد و مصاحبه شخصیت ها.
زنان نسبت به مردان بیشتر مخاطب فیلم و سریال های تلویزیون در دوران کرونا بودهاند. جوانان نیز در قیاس با سایر گروه های سنی بیشتر فیلم وسریال های تلویزیون را برای پر کردن اوقات فراغت دیدهاند. پاسخگویانی که تحصیلات دانشگاهی دارند با اختلاف اندکی نسبت به افراد بدون تحصیلات دانشگاهی برای گذراندن روزهای کرونایی بیشتر فیلم و سریال های صداوسیما را تماشا کردهاند.
از سوی دیگر مردان نسبت به زنان بیشتر مخاطب اخبار تلویزیون در روزهای کرونایی بودهاند. در بین گروههای سنی نیز افراد بالای ۴۵ سال بیشتر اعلام کردهاند در این ایام اخبار تلویزیون را برای پرکردن اوقات فراغت دنبال کردهاند. همچنین پاسخگویان بدون تحصیلات دانشگاهی نسبت به افرادی که تحصیلات دانشگاهی دارند بیشتر گفتهاند در دوران کرونا به تماشای اخبار صداوسیما پرداختهاند.
جامعه آماری این نظرسنجی را شهروندان ۱۸ سال و بالاتر ساکن در شهر و روستاهای کشور تشکیل داده است. تعداد نمونه این نظرسنجی نیز ۲۱۰۳ نفر بوده که به صورت تصادفی انتخاب شده اند. در این نظرسنجی، فعالیتهایی نظیر فیلمدیدن، مطالعه کتاب، استفاده از ماهواره، میهمانی رفتن، فعالیت در شبکههای اجتماعی، سفر رفتن، تماشای تلویزیون، خریدن روزنامه یا مجله، گوش دادن به موسیقی و ورزشکردن مورد پرسش قرار گرفته است.