ضرورت اصلاح ساختاری دولت در دو مرحله

رئیس جمهور به همراه یک تیم قوی باید قوه مجریه را اداره کند

رئیس‌جمهور نیازمند حلقه مدیریتی محدودتری علاوه بر هیات دولت است که در اداره امور کشور، وی را یاری کرده و همزمان بتواند برنامه‌های اصلاحات اساسی را دنبال کنند.با ساختار کنونی، همچنان بخش قابل توجهی از مشکل باقی خواهد ماند که مربوط به مأموریت‌های مشترک بین دستگاه‌هاست.
کد خبر: ۱۰۶۶۳۴۱
|
۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰ 27 July 2021
|
23201 بازدید
|
تابناک ـ امیرعلی امیری: یکی از مشکلات دولت در اداره وضع موجود و مدیریت کشور، مشکل ساختاری و نحوه تقسیم کاری است که در وزارتخانه‌ها وجود دارد. در موضوعات مختلف دستگاه‌ها فاقد اختیارات کامل هستند و برای انجام یک ماموریت نیاز به هماهنگی‌های زیادی، که گاه با تعارض منافع بین دستگاه‌ها همراه است دارند. این فرآیند فرسایشی، موجب کندی بیش از حد و گاهی انصراف از اصل موضوع می‌شود.
 

اصلاح ساختار اجرایی کشور در مقاطعی مطرح شده و در مجلس با دید محدودی در بزرگ و کوچک سازی دولت، ادغام و تفکیکی در وزارتخانه‌ها صورت گرفته که بعضاً نه تنها مشکل را حل نکرده که موجب هزینه‌های گزاف و بدتر شدن وضعیت نیز شده است؛ بنابراین، رسیدگی به این مهم با نگاهی جامع و منطقی بر مبنای ماموریت‌ها و وظایف و پاسخگویی دستگاه‌ها متناسب با اختیارات آن‌ها توسط تیمی علمی و غیر ذینفع و به دور از دخالت مدیران و مسئولان فعلی و البته با استفاده از تجربیات، ضروری به نظر می‌رسد که باید در دستور کار دولت قرار گیرد و پس از پشت سر گذاشتن مراحل قانونی به مورد اجرا گذاشته شود. با این حال در اقدامی کوتاه مدت نیز باید راهکاری برای کارآمد شدن ساختار فعلی و خروج از بی سر و سامانی آن اندیشیده شود.

در نوشتار قبلی خطاب به رئیس‌جمهور منتخب اشاره‌ای داشتیم که در این مطلب، مقداری تفصیلی‌تر به آن می‌پردازیم.

مساله این است؛ موضوعاتی کلان در چارچوب وظایف دولت داریم که رسیدگی به آن‌ها و ارائه راهکار و مدیریت این موضوعات بین وزارتخانه و دستگاه‌های مختلفی توزیع وظایف و اختیارات گردیده و هیچ یک از این دستگاه‌ها به دلیل تام الاختیار نبودن در آن موضوع پاسخگو نیستند. غالباً هر دستگاهی در موفقیت‌های به دست آمده، خود را سهیم و بهره بردار و در کم و کاست‌ها و بحران‌ها خود را بی تقصیر دانسته و گناه را به گردن دیگران می‌اندازد. ادله کافی هم برای آن در ایرادات ساختاری ارائه می‌دهند؛ لذا برای برون رفت از این مشکل، یک راهکار بلندمدت و اساسی است که به آن اشاره کردیم، دیگری چاره‌ای کوتاه مدت که اکنون به آن می‌پردازیم.

پیشنهاد این است، با بررسی دقیق موضوعات کلان در چند دسته تقسیم شوند و مشخص شود دستگاه‌های ذیربط در آن موضوع کدامند. سپس در یک گام سعی شود حتی الامکان با جابجایی وظایف بین وزارتخانه‌ها، مأموریت‌ها و اختیارات مرتبط با آن در یک وزارتخانه متمرکز شود و بخشی از مشکل به این ترتیب حل شود.

اما با ساختار کنونی، همچنان بخش قابل توجهی از مشکل باقی خواهد ماند که مربوط به مأموریت‌های مشترک بین دستگاه‌هاست.

در این مورد پیشنهاد این است که رئیس جمهور برای هر موضوع کلان، معاونتی منصوب کند با اختیارات کافی که تمشیت امور در آن موضوع را به عهده داشته باشد و همچنین هدایت امور وزارتخانه‌های ذیربط در آن موضوع را نیز به عهده گیرد و این معاونین در مسئولیت محوله به رئیس‌جمهور پاسخگو بوده و وزرا هم به آن معاون جوابگو باشند.
همچنین معاون مربوطه اختیار امر و نهی و مدیریت بر آن وزارتخانه را داشته باشد که در نتیجه، تصمیم گیری متمرکز و ایجاد هماهنگی بین دستگاهی صورت پذیرد.

البته در اوضاع کنونی به صورت ناقص و غیر جدی شورا‌ها و جلساتی مشابه در دولت تشکیل می‌شود که کارآمدی لازم را نداشته اند. ساختارمند شدن و جدی بودن این تقسیم کار موجب می‌شود رئیس جمهور از تعامل گسترده با تعداد زیادی از زیر مجموعه آزاد شود و همان معاونین رئیس جمهور را در مدیریت امور کشور یاری کنند؛ به عبارت دیگر، در این سازماندهی رئیس‌جمهور بیش از یک معاون اول خواهد داشت که او را در مدیریت موضوعات مختلف کمک خواهند کرد؛ تا هم امور اساسی و زیربنایی تحت الشعاع امورات جاری و روزمره قرار نگیرد و هم اداره امور جاری به نحو مناسب تری انجام شود.

در شرایط حاد فعلی پیشنهاد شده بود که هر یک از این معاونین به همراه وزرای مربوطه قرارگاهی را در موضوع مربوطه تشکیل دهند که آن معاون فرمانده قرارگاه باشد و به صورت مستمر به اداره امور کشور بپردازند و از رها بودن مسائل و مشکلات و تصمیم‌گیری‌های انفعالی پس از وقوع حوادث جلوگیری شود.

به نظر می‌رسد در اوضاع کنونی بر اساس پیش‌بینی‌های علمی از وقوع تنش‌ها ـ که در مسائل مختلفی بروز می‌کند ـ جلوگیری نمی‌شود و دستگاه‌های دولتی منتظر می‌مانند تا مشکلی به وجود آید و تکامل یابد و به بحران یا آستانه بحران برسد، بعد شروع به مقابله با آن ‌کنند که چندان موثر نیست و هزینه کنترل آن هم چند برابر می‌شود.
این قرارگاه‌ها باید روند امور را مرتب رصد و مراحل پیش بینی، پیشگیری، و مقابله با آن‌ها را تمهید نمایند.

رئیس‌جمهور نیازمند حلقه مدیریتی محدودتری علاوه بر هیات دولت است که در اداره امور کشور، وی را یاری و همزمان بتواند برنامه‌های اصلاحات اساسی را دنبال کنند.

 

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۳
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۵۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
در 3 دقیقه فرصت مناظرات تلوزیونی نمی شود توضیح داد که اقتصاد سلطان پرور یعنی چه. ایراد کجاست. و راه حل چیست. ... افسوس بر ایران که محسن رضایی خیلی ساده ظهور سلاطین دیگر را در اقتصاد پیش بینی کرده بود اما رئیس جمهور نشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
در اولین گام باید وزارتنیرو و نفت با یکدیگر ادغام شوند. این دو وزارت خانه در بسیاری از مواقع هماهنگ نیستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
گشتم نبود، نگرد نیست.
هنوز رییس جمهور جدید نیامده ارزش پول ملی داره روند نزولی تری را طی میکنه، الکی داره بورس روند مثبت را سیر میکنه، این دلیلش صرفا بی ثباتی اقتصادیه ولا غیر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
روند نزولی پول ملی که شاهکار شیخ بنفشه و تا آخرین ثانیه ای که هست ابرتورم هم مردمو همچنان له و لورده میکنه . خدا بخواد چند روز دیگه میره که بره انشاالله
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
طرف میخواد بدون پول نفت کشور را سرآمد صادرات کند و حتما آمریکا هر چی گفت رو گوش بده. خلاصه خوابهاش 18 میلیون رای جمع کرده و کابوس ملت میشه.
پورعلیزاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
به نظر من اکنون که خوشبختانه رئیس جمهور منتخب کاملا با نظام هماهنگ است، در گام اول اختیارات اجرایی رئیس جمهور افزایش یابد و در گام دوم نهادهای اقتصادی موازی با دولت به دلیل هماهنگی بیشتر با رئیس جمهور و اتخاذ تصمیمات هماهنگ زیر مجموعه ریاست جمهوری قرار گیرد. نهادهایی مثل کمیته امداد، بنیاد مستضعفان و هلدینگ های اقتصادی خارج از دولت. این که توصیه شوند به همکاری با دولت تا اینکه به عنوان زیرمجموعه ای از دولت ملزم به رعایت دستورالعملها، بخشنامه ها و تصمیمات واحد دولتی شوند، از زمین تا آسمان فرق است. در غیر اینصورت با چندین مجموعه اقتصادی مواجه هستیم که ممکن است با یکدیگر تضاد منافع داشته باشند یا حتی رقیب یکدیگر باشند در حالی که منافع آنها عمومیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
تیم قوی رو از کجاشون بیارن هیچ تغییری نخواهد کرد وضع که بدتررمیشه حالا اینو داشته باش تا ۴ سال دیگه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
خدا کنه تیم اقتصادیش رو از آمریکا بیاره
اکبری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
به علت ساختار سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی جامعه رئیس جمهور قطعا نمی تواند کابینه قوی و مستقل تشکیل دهد، و نتیجه این ساختار پولدار هر روز پولدار تر و فقیر هر روز فقیر تر
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
مجلس انقلابی را دیدیم که چه کار کرد و دولت انقلابی را هم خواهیم دید. آینده ای بسیار خطرناگ در انتظار ای مرز و بوم است.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
خدا بدادمون برسه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
! خطرناک تر از حسن کلید؟؟
ناشناس
| Canada |
۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
بسیار خطرناکتر از حسن کلید
اونچه در دوران حسن کلید درو کردیم کاشت ٣٠ سال پیش بود که دو نفر کارشناس باتجربه در دور و بر وزیر وزرا بود. با وزرای صلواتی و رییس بدون تحصیلات علمی و اون مجلس محصول دیگری برداشت خواهیم کرد که ایران به چشم خود ندیده است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
دقیقا درست می فرمایید
تنها کاری که رییسی توانش رو داره انجام بده جار و جنجال برای کارهای حاشیه ای هست به طور مثال
تشکیل کمیته حقیقت یاب در نحوه مدیریت بازار مسکن
تشکیل صندوق حمایت از قشر اسیب پذیر
تشکیل کمیته مبارزه با فساد
تشکیل ستاد تولید برق و انرژی
تشکیل ستاد بحران اب
اخرش هم هیچ اتفاقی در جهت رفاه مردم نمی افتد
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
تیم قوی کمی نامفهوم است. امیدواریم رئیس محترم جمهور
بهمراه یک تیم واردبه اموروآگاه ودلسوزوغیروابسته به شرق وغرب ونخبه و مسلمان واقعی ووطن پرست مملکت رااداره خواهندکرد البته باتلاش فراوان بدون اعتنا به ناواردان دوست نماوپرهیزازگرفتن تصمیمات احساسی وخدای ناخواسته زبانمان لال عوام فریبانه و آینده خراب کن مثل هدفمندی یارانه هاکه باعث گرانی‌وبیکاری‌وتنبل پروری دردرازمدت شدو امثالهم که کم
نبودندقبلاً انشاالله باتوجه به روحیه وصبرریاست محترم جمهورآینده امیدواریم موفق باشند فقط مراقب باشند ازتصمیمات احساسی دوستان دوری شود که ماهمه امیدواریم
مسعود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
کاملا مخالفم
این موضوع فقط موجب طولانی شدن روند تصمیم سازی و تصمیم گیری و تضعیف وزرا می شود که نتیجه آن ناکارامدی و شانه خالی کردن مدیران رده عالی از قبول مسئولیت است.
لطفا نسخه های نسنجیده اراُه نفرمائید و اجازه دهید رئیس جمهور منتخب با مدلی حتما پیش بینی کرده است کار خود را شروع کند.
البته استفاده ایشان از حلقه مشاوران شایسته امین و دلسوز می تواند بسیار موثر باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
لابد منظورتون اینه که میر قائد رو بکنن معاون اول !!!
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
آخرین اخبار
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟