به گزارش تابناک به نقل از ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، این طرح موسوم به «دروازه جهانی» به منظور تقویت زنجیرههای تامین اروپا و تجارت اتحادیه اروپا و کمک به مقابله با تغییرات اقلیمی با تمرکز بر دیجیتالی شدن، سلامت، آب و هوا و انرژی و همچنین بخشهای حمل و نقل، آموزش و پرورش و تحقیقات ترسیم شده است.
چین طرح ابتکاری کمربند و جاده را به منظور تقویت ارتباط تجاری با سایر نقاط جهان در سال ۲۰۱۳ ارائه داد و در زمینه توسعه زیرساختها در تعداد زیادی از کشورهای سراسر جهان سرمایه گذاری کرده است.
اما مقامهای اتحادیه اروپا مدعی اند که شرایط مالی پیشنهادی از سوی پکن، اغلب نامطلوب و غیرشفاف است و برخی کشورهای فقیرتر به ویژه در آفریقا را از طریق این کمربند به چین وابسته میکند.
اورسلا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا در یک کنفرانس خبری با رونمایی از طرح اتحادیه اروپا که وی آن را جایگزینی واقعی نامید، گفت: در واقع کشورها به پیشنهاد بهتر و متفاوتی (نسبت به طرح ابتکاری چین) نیاز دارند.
وجوهات مالی اتحادیه اروپا در قالب کمکهای بلاعوض، وام و ضمانت نامه از سوی موسسات اتحادیه اروپا، دولتها و نهادهای مالی این اتحادیه و بانکهای توسعه ملی تامین میشود.
کمیسیون اروپا با صدور بیانیهای اعلام کرد: اتحادیه اروپا تامین مالی خود را تحت شرایط منصفانه و مطلوب به منظور محدود کردن خطر مشکلات بدهی ارائه میکند.
کمیسیون مزبور افزود: بدون شفافیت، حاکمیت خوب و پروژههایی با استانداردهای بالا میتواند بد انتخاب یا طراحی شوند، ناتمام میمانند یا برای دامن زدن به فساد مورد استفاده قرار میگیرند. این نه تنها رشد را متوقف و جوامع محلی را محروم میکند، بلکه در نهایت وابستگیهایی ایجاد میکند که میتواند توانایی کشورها برای تصمیم گیری را محدود کند.
کمیسیون اروپا هدف از طرح دروازه جهانی را ایجاد پیوند با کشورهای دیگر بدون به وجود آوردن وابستگی دانست و افزود: این طرح بر زیرساختهای فیزیکی همچون کابلهای فیبر نوری، کریدورهای حمل و نقل تمیز، خطوط انتقال برق پاک به منظور تقویت شبکههای دیجیتال، حمل و نقل و انرژی متمرکز خواهد بود.
کمیسیون اروپا همچنین تاکید کرد که اتحایه اروپا با کمک به کشورهای دیگر، منافع خود را ارتقا میبخشد و زنجیرههای تامین خود را که آسیب پذیری اش در جریان همه گیری کووید – ۱۹ آشکار شد، تقویت میکند.
طرح راه ابریشم جدید یا «یک کمربند- یک جاده»، یک طرح سرمایهگذاری چینی در زیربناهای اقتصادی بیش از ۷۷ کشور جهان و توسعه دو مسیر تجاری «کمربند اقتصادی راه ابریشم» و «راه ابریشم دریایی» است که توسط چین در سال ۲۰۱۳ ارائه شده است. این طرح با ۹۰۰ میلیارد دلار سرمایهگذاری در زیرساختهای اقتصادی جهان بزرگترین طرح سرمایهگذاری است که تاکنون توسط یک کشور ارائه شدهاست.