بازدید 7116

OLED یا LED؛ کدام صفحه‌نمایش برای تلویزیون مناسب‌تر است؟

به نظر می‌رسد خرید تلویزیون جدید می‌تواند سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز باشد اما با وجود برندها، قابلیت‌های هوشمند متفاوت و همچنین، آخرین تکنولوژی‌های تصویری‌ای که باید در نظر گرفته شوند، این کار می‌تواند دلهره‌آور نیز باشد.
کد خبر: ۱۰۹۵۶۶۸
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱ 30 December 2021

OLED یا LED؛ کدام صفحه‌نمایش برای تلویزیون مناسب‌تر است؟

اگر به دنبال انتخاب تلویزیونی مناسب هستید احتمالا تبلیغ تلویزیون‌های OLED را دیده‌اید. این تلویزیون‌ها باریک و سبک هستند و کنتراست و رنگ فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهند. بااین‌حال، این بدین معنی نیست که تلویزیون OLED در هر موردی از تلویزیون LED برتری خواهد داشت. در ادامه این دو تکنولوژی را در مقابل یکدیگر قرار می‌دهیم و می‌بینیم که در ویژگی‌هایی مانند کنتراست، زاویه دید، روشنایی و سایر ویژگی‌ها چه عملکردی دارند.

وسعت رنگ

در گذشته، تلویزیون‌های OLED ازنظر این ویژگی بر تلویزیون‌های LED برتری داشتند اما با بهبود خلوص نور پس‌زمینه، نقاط کوانتومی این امکان را به تلویزیون‌های LED داده‌اند که تا ازنظر دقت رنگ، روشنایی رنگ و حجم رنگ پیشرفت کنند و بتوانند با تلویزیون‌های OLED برابری کنند. بنابراین، اگر به دنبال تلویزیون‌هایی با وسعت رنگ گسترده یا HDR هستید در هر دو نوع تلویزیون‌های OLED و LED می‌توانید تلویزیون‌هایی را پیدا کنید که از این ویژگی برخوردار هستند.

یکی از جدیدترین تلویزیون‌های هوشمند موجود در بازار تلویزیون جی پلاس است که در سایزهای 55 / 50 / 65 / 43 اینچ در دسترس است. تلویزیون جی پلاس به دلیل کیفیت و قیمت خود محبوب است. شما می‌توانید در هنگام خرید، مشخصات و لیست قیمت هر مدل از این تلویزیون را از نمایندگی گلدیران دریافت کنید. پیشنهاد می‌کنیم نظرات دارنده‌های این تلویزیون را نیز بررسی کنید.

سطح رنگ سیاه

بدون شک مهم‌ترین عامل برای دستیابی به کیفیت تصویر عالی، توانایی صفحه‌نمایش برای تولید رنگ‌های سیاه تیره و عمیق است. سیاهی‌های عمیق‌تر کنتراست بالاتر و رنگ‌های غنی‌تر و درنتیجه تصویر واقعی‌تر و خیره‌کننده‌تری را فراهم می‌کنند. وقتی صحبت به سطح رنگ سیاه می‌رسد، OLED یک قهرمان بلامنازع است. تلویزیون‌های OLED هیچ‌یک از مشکلات مرتبط با سطح رنگ سیاه در تلویزیون‌های LED را ندارند.

روشنایی

OLED یا LED؛ کدام صفحه‌نمایش برای تلویزیون مناسب‌تر است؟

وقتی صحبت به روشنایی می‌رسد تلویزیون‌های LED از مزیت قابل‌توجهی برخوردارند. نور پس‌زمینه آن‌ها را می‌توان از LEDهای بزرگ و قدرتمند ساخت. تلویزیون‌های OLED نیز می‌توانند روشنایی زیادی داشته باشند و با وجود سطوح سیاه عمیق، بین روشن‌ترین و تاریک‌ترین نقاط روی صفحه‌نمایش کنتراست اغراق‌آمیزتری ایجاد می‌شود اما تنظیم کردن پیکسل‌های OLED به حداکثر روشنایی برای مدتی طولانی، طول عمر این تلویزیون‌ها را کاهش می‌دهد و پیکسل‌های این تلویزیون‌ها به زمان بیشتری نیاز دارند تا به رنگ مشکی کامل برگردند.

زمان پاسخگویی، انطباق تصویر و تاخیر ورودی

زمان پاسخگویی به معنی مدت‌زمان موردنیاز برای تغییر روشنایی یک پیکسل مجزاست. تغییر سریع‌تر با تاری حرکت کمتر همراه است و موجب می‌شود حرکات کمتر مصنوعی باشند. ازآنجایی‌که پیکسل‌های OLEDمنبع نور و رنگ را در یک دیود ترکیب می‌کنند، می‌توانند روشنایی پیکسل‌ها را به‌سرعت تغییر دهند. بنابراین، در این زمینه تلویزیون‌های OLED از تلویزیون‌های LED برتر هستند.

انطباق تصویر به معنای تعداد دفعاتی است که کل تصویر روی صفحه‌نمایش تغییر می‌کند. هرچه این انطباق تصویر سریع‌تر باشد همه‌چیز نرم‌تر به نظر می‌رسد. اگر واحد انطباق تصویر را هرتز در نظر بگیریم، تلویزیون‌های OLED برتر از تلویزیون‌های LED هستند زیرا انطباق تصویر OLED تا 1000 برابر بیشتر از تلویزیون‌های LED است. تاخیر ورودی در شرایطی که بخواهید با تلویزیون بازی کنید اهمیت زیادی دارد. ازآنجایی‌که زمان پاسخگویی تلویزیون OLED برتر از LED است در تاخیر ورودی نیز OLED از LED بهتر است.

زوایای دید

در این ویژگی نیز OLED برتری دارد. در تلویزیون‌های LED، بهترین زاویه دید، درست در مرکز است. هر چه بیشتر به طرفین حرکت می‌کنید، کیفیت تصویر هم ازنظر رنگ و هم ازنظر کنتراست کاهش می‌یابد. در مقابل، تلویزیون‌های OLED را می‌توان در زوایای شدید بدون کاهش روشنایی تماشا کرد.

سایز

اگرچه تلویزیون‌های OLED در حال پیشرفت هستند و سایز آن‌ها نیز بزرگتر شده است اما همچنان تلویزیون‌های LED در این زمینه از تلویزیون‌های OLED برتر هستند. تلویزیون‌های LED می‌توانند 100 اینچ و حتی بالاتر نیز باشند. اگر تصمیم به خرید تلویزیون ال ای دی دارید، لازم است بدانید تلویزیون های ال ای دی ایکس ویژن، سری 8 از نظر کیفیت و قیمت یکی از تلویزیون‌های مطرح در بازار است. این تلویزیون دارای سایزهای 55 / 43 / 49 / 50 اینچ است که مدل مورد نظر خود را می‌توانید از نمایندگی همراه با گارانتی خریداری کنید.

قیمت

OLED یا LED؛ کدام صفحه‌نمایش برای تلویزیون مناسب‌تر است؟

تلویزیون‌های OLED تلویزیون‌های درجه‌یک محسوب می‌شوند و تقریبا همیشه گران‌تر از تلویزیون‌های LED با همان اندازه هستند. اگرچه اخیرا سعی شده است قیمت تلویزیون‌های OLED کاهش پیدا کند اما تلویزیون‌های LED همچنان ارزان‌تر هستند. بنابراین، اگر تنها قیمت تلویزیون برای شما مهم است باید به دنبال خرید تلویزیون LED باشید.

طول عمر

در ارتباط با طول عمر OLED هنوز به اندازه کافی تحقیقات انجام نشده است زیرا این تلویزیون‌ها جدید هستند. به همین دلیل، ما تنها به خاطر سابقه سودمند اثبات‌شده در مورد طول عمر LED می‌گوییم که LEDها ازلحاظ این ویژگی برتر هستند.

سلامتی

آیا یک نوع تلویزیون می‌تواند برای شما سالم‌تر از نوع دیگری باشد؟ اگر بر این باور هستید که باید مراقب مواجهه با نور آبی به‌خصوص در هنگام عصر باشید، پاسخ این سوال مثبت است. هر دو تلویزیون OLED و LED نور آبی تولید می‌کنند اما میزان تولید نور آبی در تلویزیون‌های OLED به میزان قابل‌توجهی کمتر است. نور آبی صفحه‌نمایش تلویزیون می‌تواند موجب خستگی و آسیب چشم شود.

مصرف برق

پنل‌های OLED به نور پس‌زمینه نیازی ندارند و هر پیکسل آن ازنظر انرژی بسیار کارآمد است. در مقابل، تلویزیون‌های LED برای تولید روشنایی نیاز به نور پس‌زمینه دارند. بنابراین، تلویزیون‌های OLED کم‌مصرف‌تر از تلویزیون‌های LED هستند.

سوختن صفحه‌نمایش

رخدادی که ما آن را به‌عنوان سوختن صفحه‌نمایش می‌شناسیم، از روزهایی نشات می‌گیرد که تلویزیون CRT داشته‌ایم. در آن زمان نمایش طولانی‌مدت یک تصویر ثابت موجب می‌شد که صفحه‌نمایش تلویزیون بسوزد. درواقع آنچه اتفاق می‌افتاد این بود که فسفرهایی که پشت صفحه تلویزیون را پوشانده بودند، برای مدت طولانی بدون استراحت می‌درخشیدند و این موجب فرسودگی و سوختن آن‌ها می‌شد.

همین مشکل در تلویزیون‌های OLED و پلاسما نیز وجود دارد زیرا عناصری که موجب روشن شدن این صفحه‌نمایش‌ها می‌شوند می‌توانند در طول زمان تخریب شوند. ازآنجایی‌که تلویزیون‌های LED این‌گونه نیستند ازنظر فنی در این مقایسه برنده می‌شوند.

درنهایت، تلویزیون‌های OLED ازنظر کیفیت تصویر همچنان برتر از تلویزیون‌های LED هستند. OLEDها سبک‌تر و نازک‌تر هستند، انرژی کمتری مصرف می‌کنند، تا حد زیادی می‌توانند بهترین زاویه دید را ارائه دهند و اگرچه گران‌تر از LEDها هستند اما قیمت آن‌ها نسبت به گذشته کاهش یافته است.

نویسنده: مینا معین اسلام

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری