در گفتگو با نیما میرزایی کارشناس بازار سرمایه پاسخ داده شد:

ذینفعان و متضررین حذف دامنه نوسان چه کسانی هستند؟

این روزها صحبت از بازتر شدن دامنه نوسان است و رئیس سازمان بورس نیز بر این موضوع تاکید داشته است که دامنه نوسان باید به تدریج بازتر شود. در گفتگو با نیما میرزایی از کارشناسان بازار سرمایه به این پرسش پاسخ داده ایم که ذینفعان و متضررین حذف دامنه نوسان چه کسانی هستند؟
کد خبر: ۱۱۰۲۳۱۷
|
۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴ 01 February 2022
|
4459 بازدید

به گزارش بورس تابناک، این روزها صحبت از بازتر شدن دامنه نوسان است و رئیس سازمان بورس نیز بر این موضوع تاکید داشته است که دامنه نوسان باید به تدریج بازتر شود. در گفتگو با نیما میرزایی از کارشناسان بازار سرمایه به این پرسش پاسخ داده ایم که ذینفعان و متضررین حذف دامنه نوسان چه کسانی هستند؟

ذینفعان و متضررین حذف دامنه نوسان چه کسانی هستند؟

نیما میرزایی | دامنه نوسان این روزها نه تنها دردی از بازار دوا نکرده است بلکه همانند یک غده سرطانی موجب مضاعف شدن ضرر و زیان ناشی از سقوط بورس نیز گردیده است. تمام هیجاناتی که می توانست در مدت کوتاهی تخلیه و متعادل شود کماکان در تابلو معاملات موج میزند و با تکرار خرید و فروش های بی ثمر اندوخته سهامداران را تهدید و تخریب می نماید.

پیش از آنکه به این موضوع بپردازیم که چه کسانی ممکن است موافق حذف این غده سرطانی نباشند نگاهی داریم به این موضوع که افزایش دامنه هیجانات معامله گران، چه تاثیراتی بر بازار دارد. منتهی علیه دامنه های نوسان خود در نقش یک مغناطیس عمل می کنند و با نزدیک شدن قیمت به هر یک از طرفین نگرانی و احساسات ناشی از جاماندن از بازار و از دست رفتن نقد شوندگی تاثیر غیر قابل انکار ذهنی بر معامله گران حتی حرفه ای های بازار گذاشته و میزان معاملات غیرضرور را افزایش می دهد. طبیعتا با افزایش حجم معاملات میزان درآمد های حاصل از آن نیز افزایش پیدا می کند و در راس منتفعین افزایش ارزش معاملات، کارگزاری ها هستند.

با توجه به نهادسازی های صورت گرفته در دوره های پیشین، کارگزاری ها بر خلاف سهامداران خرد به عنوان یک بخش مهم از اکوسیستم بورس، نقش قابل توجهی در برخی تصمیم سازی های مهم دارند مضافا بر اینکه سایر بخش های تصمیم گیر نیز که از افزایش ارزش معاملات منتفع هستند نیز به نوعی تضاد منافع با این موضوع دارند، بنابراین حتی اگر خواست و تلاش های صورت گرفته شان بر خلاف این مهم باشد در عمل تضاد منافع طرفین موجب تضعیف اراده جهت حل این چالش می گردد.

البته نگرانی هایی در خصوص ایجاد هیجانات کاذب در صورت حذف ناگهانی دامنه وجود دارد که بی مورد نیست. ولی می توان با استفاده از ابزارهای موجود و برنامه ریزی، بطور موثر آنرا مدیریت نمود. از جمله این راهکارها حذف تدریجی (به عنوان مثال ماهیانه یک درصد و البته با اولویت سهام بزرگ و در بازار های برتر) و همچنین تقویت بازارگردانی نامریی است بطوریکه در نقاط حساس بصورت موثر وارد معاملات شده و روند هیجانی بازار را معکوس نمایند.

بنابراین به نظر می رسد برای حل ابر معضل دامنه نوسان لازم است تا مشکل بصورت واقع گرایانه مورد بررسی قرار بگیرد همچنین با در نظر گرفتن منافع و دغدغه های طرفین و ایجاد همگرایی در اضلاع بازار سرمایه، این معضل چند ساله را برطرف و تنها در شرایط خاص بازار مشابه آنچه که در زمستان 98 دیدیم مورد استفاده رگولاتور قرار بگیرد.

گفتنی است ضرر و زیان مداوم و بلند مدت موجب خروج سرمایه از بورس و تهدید منافع تمامی ذی نفعان در "بلند مدت" می گردد!

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟