کیوسک بین الملل تابناک

استقرار هزاران سرباز آمریکایی در شرق اروپا برای مقابله با روسیه/ پیشنهاد آمریکا به روسیه درباره سلاح‌های اتمی در شرق اروپا/ هشدار اوکراین درباره خطر گسترش درگیری به سراسر اروپا/ افشای اسنادی از آشفتگی دولت بایدن هنگام خروج از افغانستان

استقرار هزاران سرباز آمریکایی در شرق اروپا برای مقابله با روسیه، پیشنهاد آمریکا به روسیه درباره سلاح‌های اتمی در شرق اروپا، هشدار اوکراین درباره خطر گسترش درگیری به سراسر اروپا، افشای اسنادی از آشفتگی دولت بایدن هنگام خروج از افغانستان و افشای طرح اتصال ریلی ده شهر عربستان به عراق، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۰۲۶۴۲
|
۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۲ 02 February 2022
|
12410 بازدید
|
۹

استقرار هزاران سرباز آمریکایی در شرق اروپا برای مقابله با روسیه/ پیشنهاد آمریکا به روسیه درباره سلاح‌های اتمی در شرق اروپا/ هشدار اوکراین در باره خطر گسترش درگیری به سراسر اروپا/ افشای اسنادی از آشفتگی دولت بایدن هنگام خروج از افغانستان

کیوسک بین الملل تابناک: استقرار هزاران سرباز آمریکایی در شرق اروپا برای مقابله با روسیه، پیشنهاد آمریکا به روسیه درباره سلاح‌های اتمی در شرق اروپا، هشدار اوکراین درباره خطر گسترش درگیری به سراسر اروپا، افشای اسنادی از آشفتگی دولت بایدن هنگام خروج از افغانستان و افشای طرح اتصال ریلی ده شهر عربستان به عراق، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

استقرار هزاران سرباز آمریکایی در شرق اروپا برای مقابله با روسیه

جان کربی، سخنگوی پنتاگون امروز، چهارشنبه اعزام نیروهای آمریکایی به شرق اروپا را اعلام کرد و در اظهاراتی گفت: تصمیم گرفتیم نیروهای آمریکایی را به لهستان، آلمان و رومانی منتقل کنیم. این نیروها چند روز آینده راهی این کشورها خواهند شد. ما از اعلامیه فرانسه مبنی بر قصدش درخصوص اعزام نیروی تحت رهبری ناتو استقبال می‌کنیم و از طریق ناتو همکاری خواهیم کرد تا اعزام این نیروها به صورت دفاعی باشد و منجر به تشدید تنش‌ها نشود.

وی همچنین بیان کرد: این نیروهای اعزامی دفاع قدرتمند متحدان ناتو را تضمین خواهند کرد و در اوکراین نخواهند جنگید.

کربی افزود: ما به فعالیت زیر چتر ناتو ادامه خواهیم داد تا نیروهای دفاعی غیرجنگی را در شرق اروپا مستقر کنیم. ما طی روزهای آتی ۲۰۰۰ نیرو از ایالات متحده آمریکا به اروپا منتقل خواهیم کرد.

وی اظهار کرد که نمی‌داند آیا روسیه درخصوص حمله به اوکراین تصمیمی گرفته است یا نه؟!

این مقام پنتاگون تاکید کرد: استقرار نیروهای بیشتر در شرق اروپا، اشاره بدون ابهام به این است که آمریکا آماده دفاع در برابر هر تجاوزی است.

کربی عنوان کرد که اعزام نیروهای آمریکایی بدین معناست که واشنگتن برای دفاع در برابر هرگونه تهاجمی آماده است؛ اما در به روی «دیپلماسی سازنده جدی» باز است.

سخنگوی پنتاگون در ادامه گفت: روسیه با افزایش نیروهایش در مرز اوکراین و بلاروس در حال تنش‌زایی است. رئیس‌جمهوری روسیه گزینه‌های متعدد و توانایی‌های دیگری برای رسیدن به اهداف خاصش برای خود مهیا می‌کند که اکنون از آن‌ها اطلاعی نداریم. اگر پوتین به اوکراین حمله کند، با تبعاتش مواجه خواهد شد.

استقرار هزاران سرباز آمریکایی در شرق اروپا برای مقابله با روسیه/ پیشنهاد آمریکا به روسیه درباره سلاح‌های اتمی در شرق اروپا/ هشدار اوکراین در باره خطر گسترش درگیری به سراسر اروپا/ افشای اسنادی از آشفتگی دولت بایدن هنگام خروج از افغانستان

همچنین یک مقام کاخ سفید اظهار کرد: هزار سرباز آمریکا از آلمان به رومانی منتقل می‌شوند و این نیروها به درخواست دولت این کشور به آنجا می‌روند. ۲۰۰۰ سرباز دیگر نیز از پایگاه فورت پراگ به آلمان و لهستان می‌روند.

در این باره خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام که خواسته نامش فاش نشود، اعلام کرد که مطابق با موافقت بایدن با اعزام نیرو به منطقه، پنتاگون امروز (چهارشنبه) موضوع اعزام نیروهای آمریکایی به شرق اروپا را اعلام کند.

سی ان ان نیز به نقل از یک مقام دیگر گزارش داده که اعزام نیروهای آمریکایی، نشان‌دهنده حمایت این کشور از حس تهدید متحدان ناتو از اقدامات نظامی روسیه در نزدیکی مرز اوکراین است.

این شبکه به نقل از همین مقام مطلع اعلام کرد که واشنگتن ۸۵۰۰ سرباز در ایالات متحده را در حالت آماده‌باش قرار داده تا درصورت لزوم به ناتو کمک کنند.

طبق این گزارش، جو بایدن رسما با استقرار نیروهای بیشتر آمریکا در شرق اروپا موافقت کرده تا حمایت از هم‌پیمانان در ناتو را که در معرض تهدید تحرکات روسیه در نزدیکی اوکراین هستند، اظهار کند.

این گزارش می‌افزاید: بایدن تصمیم گرفته ۳۰۰۰ نیرو به آلمان، لهستان و رومانی بفرستد، منابع به سی ان ان گفتند، ۲۰۰۰ نیرو در لهستان و چند هزار تن دیگر به کشورهای جنوب شرق ناتو از جمله رومانی اعزام می‌شوند.

کی‌یف‌، از سال ۲۰۱۴ علیه جدایی‌طلبانی که از حمایت روسیه برخوردارند و بخش‌هایی از قلمروی شرق اوکراین در دونباس را در کنترل خود دارند در حال جنگ است. دو طرف درگیر که دیگری را به نقض توافق آتش‌بس متهم می‌کنند، ۲۲ دسامبر توافق کردند که آتش‌بس را در خط مقدم برقرار کنند.

اطلاعات ارتش اوکراین مدعی است که مسکو برای حمله در اوایل ۲۰۲۲ آماده می‌شود. مقامات آمریکا، ناتو و اوکراین گفته‌اند که نیروهای روسیه در مقابل مرز اوکراین تجمع کرده‌اند. روسیه نیز ضمن رد این ادعا، آن را پروپاگاندای "ستیزه‌جویانه" آمریکا خوانده است.

مسکو بیش از ۱۰۰ هزار تن از نیروهایش را در نزدیکی مرز با اوکراین مستقر کرده و نگرانی غرب از حمله مجدد به اوکراین را برانگیخته است.

پیشنهاد آمریکا به روسیه درباره سلاح‌های اتمی در شرق اروپا

یک روزنامه اسپانیایی روز چهارشنبه نوشت به اسنادی محرمانه دست پیدا کرده که پیشنهادهای هفته گذشته آمریکا و ناتو به روسیه درخصوص تضمین امنیتی به روسیه را در بر می‌گیرد.

روزنامه «ال پایس» در گزارشی آورده است، ناتو و آمریکا، پیشنهادهای روسیه درخصوص خروج نیروهای غربی از شرق اروپا و عدم عضویت اوکراین در ناتو را رد کرده‌اند. با این حال، آمریکا و متحدانش در ناتو، مذاکره بر سر توافقات خلع سلاح و اقدامات اعتمادساز در چارچوب‌های مختلف از جمله سازمان امنیت و همکاری‌های اروپا، گفت‌وگو‌های راهبردی درباره ثبات راهبردی بین روسیه و آمریکا و همچنین روسیه و ناتو را پیشنهاد کرده‌اند.

در این اسناد که محرمانه از طرف ناتو به کاخ کرملین ارسال شده‌اند آمده است: «نظر به افزایش اساسی، بی دلیل و بدون توجیه استقرار نیروهای نظامی روسیه پیرامون اوکراین و بلاروس، از روسیه می‌خواهیم فوراً نسبت به کاهش تنش به شکل پایدار، قابل تأیید و طولانی مدت اقدام کند. موضع دولت ایالات متحده این است که پیشرفت در این مسائل فقط در فضای تنش‌زدایی با توجه به اقدامات تهدید‌کننده روسیه علیه اوکراین حاصل خواهد شد.»

روزنامه ال پایس درباره این اسناد محرمانه می‌نویسد، پاسخ کتبی آمریکایی‌ها به روسیه درباره تضمین امنیتی به مسکو، شامل مقدمه، هفت بند و یک نتیجه‌گیری کلی است و پاسخ ناتو نیز دوازده بخش دارد. پاسخ‌های آمریکا و ناتو کاملاً هماهنگ هستند اما بین آن‌ها تفاوت‌هایی نیز وجود دارد. تفاوت اصلی بین این دو سند، این است که واشنگتن بیان داشته برای گفت‌وگو درباره مفهوم «غیرتقسیم‌پذیر بودن امنیت» آمادگی دارد.

استقرار هزاران سرباز آمریکایی در شرق اروپا برای مقابله با روسیه/ پیشنهاد آمریکا به روسیه درباره سلاح‌های اتمی در شرق اروپا/ هشدار اوکراین در باره خطر گسترش درگیری به سراسر اروپا/ افشای اسنادی از آشفتگی دولت بایدن هنگام خروج از افغانستان

این روزنامه اسپانیایی می‌نویسد، با این حال آمریکایی‌ها در پاسخ به روسیه که عضویت اوکراین در ناتو را عامل تضعیف امنیت خود دانسته است، متذکر شده که مفهوم عدم تقسیم‌پذیری امنیت نباید به صورت «انزوا» تفسیر شود اما واشنگتن در عین حال تمایل دارد «تفسیرهای مربوطه» را به بحث بگذارد و اظهار می‌کند که «ایالات متحده و روسیه همچنین بر حق ذاتی هر کشوری برای آزاد بود در انتخاب یا تغییر تمهیدات امنیتی از جمله معاهدات مربوط به اتحاد در پیمان‌های مختلف توافق دارند».

ال پایس می‌افزاید، سند ارسالی از طرف آمریکا از همان ابتدا بر «تداوم حمایت قاطع از سیاست درهای باز ناتو» تأکید دارد و بحث درباره این مساله باید در نشست روسیه-ناتو بررسی شود. در سند ناتو نیز بر سیاست درهای باز این پیمان نظامی و حق هر کشور برای انتخابت تمهیدات امنیتی «بدون مداخله خارجی» تأکید دارد.

در این گزارش آمده است، دولت بایدن درخصوص مسائل اوکراین «اقدام در زمینه شفافیت دوجانبه مشروط» را به روسیه پیشنهاد کرده است که طبق آن روسیه و آمریکا «از استقرار سامانه‌های موشکی زمینی تهاجمی و حضور دائمی نیرو با مأموریت رزمی در قلمرو اوکراین خودداری می‌کنند». توافقات اعتماد دوجانبه در کنار معاهدات خلع سلاح، دو پیشنهاد اصلی در سند ارسالی از سوی واشنگتن و ناتو را شامل می‌شود.

ال پایس در ادامه می‌نویسد، آمریکا در پاسخ ارسالی به روسیه اعلام کرده آمادگی دارد درباره مسائل موجود «با حسن نیت» وارد گفت‌وگو شود و از سوی دیگر درباره «لحن دستوری» پیشنهادهای تضمین امنیتی مطرح از سوی روسیه گلایه می‌کند و متذکر می‌شود گفت‌وگوها با روسیه باید بر اساس «اسناد بنیادین موجود در زمینه امنیت اروپا» از جمله معاهده نهایی هلسینکی و معاهده تأسیس شورای روسیه-ناتو و منشور پاریس و سازمان ملل انجام شوند.

این روزنامه می‌افزاید، شماری از پیشنهادهای آمریکا به روسیه، اعمال محدودیت در استقرار موشک از طریق معاهدات جدید در زمینه خلع سلاح اتمی را شامل می‌شود. واشنگتن برای گفت‌وگوی دوجانبه درباره موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد و پرتابگرهای آن‌ها اعلام آمادگی کرده است و همچنین بر تعهد آمریکا به معاهده «نیو استارت» تأکید می‌کند که شامل پرتابگرها و موشک‌های اتمی غیرفعال نمی‌شود و توافقات آتی مسکو و واشنگتن می‌توانند «تمام تسلیحات اتمی روسیه و آمریکا» را شامل شوند.

در این گزارش آمده است، یکی از پیشنهادهای جدید آمریکا به روسیه به راه افتادن «سازوکار شفافیت» است که عدم استقرار موشک‌های کروز «تاماهاوک» آمریکا در پایگاه‌های ناتو در رومانی، بلغارستان را پیشنهاد کرده و در مقابل از مسکو می‌خواهد رویکرد معینی را در قبال دو پایگاه موشکی خود اتخاد کند.

هشدار اوکراین درباره خطر گسترش درگیری به سراسر اروپا

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین ضمن هشدار دادن درباره پیامدهای احتمالی برافروخته شدن آتش جنگ در سراسر اروپا در صورت هر گونه رویارویی نظامی با کشور همسایه اش روسیه، تاکید کرد که خطر درگیری قریب الوقوع نیست.

به گزارش تارنمای سی ان بی سی؛ رئیس جمهوری اوکراین که پیش از انتخابات ۲۰۱۹ وارد صحنه سیاست شده، تلاش می کند خط ظریفی میان کاهش نگرانی های گسترده درباره رویارویی احتمالی با روسیه به منظور آرام نگه داشتن شهروندان و سرمایه گذاران خارجی از یک سو و درخواست کمک نظامی و مالی از هم پیمانان غربی ترسیم کند.

زلنسکی همزمان با امضای فرمانی برای افزایش شمار نیروهای مسلح اوکراین تا ۱۰۰ هزار نظامی در سه سال آینده و افزایش دستمزد نظامیان، افزود: هرگونه درگیری با روسیه که بیش از ۱۰۰ هزار نظامی در امتداد مرزهایش با اوکراین مستقر کرده، بر تمامی اروپا تاثیر منفی خواهد گذاشت و تنها جنگی میان اوکراین و روسیه نخواهد بود.

رئیس جمهوری اوکراین روز چهارشنبه گفت که دولتش اقتصاد نگران از حمله نظامی روسیه را آرام و پول رایج کشورش را پس از یک دوره کاهش، دوباره تقویت کرده است. من امروز با مسئولیت می توانم بگویم که شاهد تقویت پول ملی هستیم.

دولت زلنسکی از آنچه سخنان هشدارآمیز متحدان غربی در مورد حمله قریب الوقوع روسیه به اوکراین خوانده، انتقاد و اعلام کرده است، هشدارهایی از این دست، به اعتماد اقتصاد اوکراین ضربه می زند.

استقرار هزاران سرباز آمریکایی در شرق اروپا برای مقابله با روسیه/ پیشنهاد آمریکا به روسیه درباره سلاح‌های اتمی در شرق اروپا/ هشدار اوکراین در باره خطر گسترش درگیری به سراسر اروپا/ افشای اسنادی از آشفتگی دولت بایدن هنگام خروج از افغانستان

زلنسکی از زمان بالا گرفتن امکان وقوع جنگ در مرزهای شرقی کشورش، بارها خواستار آرامش در برابر استقرار نظامی روسیه در مرز با اوکراین شده و روز جمعه هم در یک نشست خبری گفت که هراس موجود نسبت به بروز جنگ بیش از اندازه است. او با رد ادعاهایی مبنی بر اینکه دولتش خطر قریب الوقوع جنگ را نادیده می گیرد، افزود: ما درک می کنیم که چه اتفاقی می افتد و در مورد این موضوع با مردم خود صحبت می کنیم.

افشای اسنادی از آشفتگی دولت بایدن هنگام خروج از افغانستان

یادداشت‌های فاش شده از یک نشست کاخ سفید، نشان‌دهنده عمق آشفتگی برنامه‌ها و عدم آمادگی دولت بایدن برای خارج کردن متحدان افغان آمریکا از افغانستان، تنها چند ساعت قبل از تصرف کابل به دست طالبان است.

بر اساس این یادداشت‌ها که به دست وبگاه خبری «آکسیوس» رسیده، ساعاتی قبل از اینکه طالبان کنترل پایتخت افغانستان را در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ به دست بگیرند، مقامات ارشد دولت آمریکا هنوز در حال بحث و بررسی و تعیین اقدامات اولیه مربوط به تخلیه گسترده غیرنظامیان بودند.

به گزارش آکسیوس، هرچند دولت بایدن جلسات زیادی برگزار می‌کرد، در بی‌کنشی ناشی از بوروکراسی گیر کرده بود و تا آخرین لحظه فوریت لازم وجود نداشت و با این که مکرر کلمه فوراً در این سند استفاده شده، واضح است که مقامات آمریکایی هنوز در بعدازظهر ۱۴ اوت در تلاش بودند تا برنامه‌های خود را نهایی کنند.

به عنوان مثال، در این سند آمده که آن‌ها تازه تصمیم گرفته بودند که باید به کارمندان محلی افغان اطلاع دهند تا تمایل خود برای نقل مکان به ایالات متحده را ثبت کنند و هنوز درباره کشورهایی که قرار بود محل گذر افراد خارج شده پیش از رسیدن آن‌ها به آمریکا باشد، به نتیجه نرسیده بودند.

استقرار هزاران سرباز آمریکایی در شرق اروپا برای مقابله با روسیه/ پیشنهاد آمریکا به روسیه درباره سلاح‌های اتمی در شرق اروپا/ هشدار اوکراین در باره خطر گسترش درگیری به سراسر اروپا/ افشای اسنادی از آشفتگی دولت بایدن هنگام خروج از افغانستان

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به این رسانه خبری گفت: هرچند درباره اسناد داخلی فاش شده اظهارنظر نمی‌کند، این یادداشت‌ها منعکس کننده ماه‌ها کار قبل از آن نیست.

چند روز پیش از آن، حداقل هفت غیرنظامی افغان در ازدحام جمعیت در فرودگاه کشته شدند؛ حداقل هفت غیرنظامی دیگر تنها چند روز قبل‌تر در حالی که هزاران افغانستانی تلاش می‌کردند به یک هواپیمای نیروی هوایی ایالات متحده که از کشورشان خارج می‌شد بچسبند، جان خود را از دست دادند.

افشای طرح اتصال ریلی ده شهر عربستان به عراق

خبرگزاری رسمی عراق (اینا) امروز (چهارشنبه) از افشای طرحی خبر داد که ۱۰ شهر عربستان را از طریق خط آهن به عراق متصل خواهد کرد.

خبرگزاری رسمی عراق در این باره نوشت که وزارت حمل و نقل عربستان از طرحی برای اتصال خط آهن عراق به ۱۰ شهر عربستان خبر داده است.

«لوی بن عمر بن عوض مشعبی»، معاون وزیر حمل و نقل عربستان در گفت و گو با اینا تاکید کرد که تمایل زیادی برای همکاری با عراق وجود دارد، زیرا با توجه به همسایگی، زبان، تاریخ و فرهنگ مشترک روابط بسیار خوبی میان دو کشور وجود دارد.

وی گفت که عربستان علاقه بسیاری به گسترش مناسبات و تقویت روابط در حوزه های گوناگون از جمله بخش اقتصادی و بازرگانی با عراق دارد.

معاون وزیر حمل و نقل عربستان با اشاره به راه اندازی و گشایش گذرگاه مرزی «عر عر» میان دو کشور افزود که با افتتاح این گذرگاه انتظار می رفت که روابط بازرگانی بغداد – ریاض گسترش یابد، اما در عمل این اتفاق نیفتاد و فعالیت آن دور از پیش بینی و انتظار ما بوده است.

مشعبی ادامه داد که برای رونق بیشتر و توسعه مناسبات بازرگانی دو کشور برخی موانع افزایش دادوستد در این گذرگاه رفع شده و برخی دیگر از این مسائل باید از سوی بخش خصوصی برطرف شود.

وی اظهار کرد که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی با هدف توسعه مناسبات اقتصادی و بازرگانی میان عراق و عربستان دستور بازگشایی گذرگاه های مرزی دیگر از جمله «الجمیمه» را صادر کرده است.

مقام سعودی همچنین گفت که از طریق احداث کانال‌های زیرزمینی و ریل گذاری می توان بصره را به خط راه آهن عربستان متصل کرد، با اجرای این طرح عراق به خطوط ریلی شرق و غرب عربستان و شهرهای «ینبع، بندر ملک عبدالله، جده، ریاض، دمام، جبیل و رأس الخیر» متصل خواهد شد.

مشعبی اظهار کرد که پیشنهاد احداث و اجرای این طرح مطرح شده و بخش خصوصی برای ساخت آن اعلام آمادگی کرده است.

معاون وزیر حمل و نقل سعودی افزود که اگر این طرح عملیاتی و اجرا شود، ده شهر عربستان به عراق متصل خواهد شد و برای داد و ستد کالا و مناسبات بازرگانی دو کشور به گذرگاه های مرزی دیگر نیاز نخواهد بود.

وی توضیح داد که در صورت بهبود و رونق بیشتر حجم مبادلات تجاری دو کشور از طریق گذرگاه مرزی عر عر می توان به سمت احداث این طرح ریلی رفت.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
Canada
|
۲۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
خوبی پوتین این است که حداقل هنوز انقدر غرور او را گمراه نکرده که متوجه نشود که غرب چه باتلاقی را برای او تدارک دیدند و بسرعت تغییر موضع داد و حالا می گوید باید به مذاکره ادامه داد!
ناشناس
|
Canada
|
۲۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
پوتین متوجه نشد که وقتی در جریان سوریه با وتو کردن 14 قطعنامه شورای امنیت حرف خود را به کرسی نشاند و ان را نشانه قدرت و پیروزی خود دانست باید جایی منتظر عکس العمل طرفش باشد. حالا گذر پوتین به غرب افتاده. در اکراین و تایوان امریکا و غرب همان حرفی را به روسیه و چین می زنند که روسیه و چین در مورد غرب چین یا سوریه می زنند. چین و روسیه بارها و بارها اعلام کردند که حاکمیت کشورها و دولتها باید محترم شمرده بشود و هرگز از زور یا راه حل نظامی برای حل مسایل استفاده نشود. حالا هم غرب و امریکا به چین و روسیه می گویند حاکمیت کشورها و نواحی باید بدون جنگ و خونروزیزی و از طریق مذاکره حل و فضل شود. در واقعی پوتین دارد ان محصولی را برداشت می کند که خودش در سوریه کاشت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
مرگ بر روسیه
مرگ بر روسیه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
چیزی به فروپاشی مجدد و تجزیه روسیه نمانده

نفرین مردم ایران دامان روسها را خواهد گرفت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
حماقت روسها در حمله به اوکراین ثابت خواهد شد.
تکرار اشتباه و حماقت صدام ملعون در حمله به کویت و شکست مفتضحانه عراق از غرب و فروپاشی عراق .
ناشناس
|
Netherlands
|
۲۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
اگر آمریکا نبود روسیه و چین جهان رو به.....می کشیدن!سه نقطه برای اینکه تابناک بتونه منتشر کنه!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
غرب بسیار سرکش ومغرور شده درفکر بلعیدن کامل جهان هستند روس‌ها وچینی ها نباید دست روی دست بگذارند باید پوزه غرب را لگدمال کنند تا برای همیشه منطقه ترک وبه لانه خودشان برگردانند
محسن
|
Belgium
|
۲۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
اوکراین از روی ترس این حرفها را می زند چون با حمله روسیه به اوکران کشورهای اروپاٸی و امریکا هیچ کاری نخواهند کرد بجز تحریم اقتصادی و روسیه هم کاز انتقال به اروپا را می بنده و مشگل را به گردن اوکران می اندازد و بعد از مدتی همه چیز خاتمه پیدا می کند.
ناشناس
|
Japan
|
۰۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
این هم جوابی برای کسانی که میگویندجنگ نشدچون امریکاجرئت حمله به ایران رانداشت!حالاببینیداولویت امریکاوبریتانیادرجهان چیست وبرای اوکراین چه میکننداوکراینی که درحیاطخلوت پوتین قراردارد!
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات