بازگشت به عقب نسخه الکترونیک با مصوبه کمیسیون تلفیق!

چطور ممکن است به این توجه نکرده باشیم که وزارت بهداشت نزدیک به ۱۶ سال است در اجرای پرونده الکترونیک سلامت ناتوان بوده و اگر نسخه الکترونیک توسط سازمان‌های بیمه گر و بر اساس قانون اجرا نمی‌شد و اگر حمایت رییس جمهور نبود، گام اول در اجرای پرونده الکترونیک سلامت که همانا نسخه الکترونیک است، برداشته نمی‌شد.
کد خبر: ۱۱۰۴۱۵۸
|
۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۲ 11 February 2022
|
20971 بازدید
|
تابناک اجتماعی
کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ در اقدامی عجیب، بازگشت به عقبی قابل توجه در طرح نسخه الکترونیک انجام داده و در عمل قانون اجرا شده قبل را بازنویسی کرده و توجه چندانی به اقداماتی که تاکنون صورت گرفته، نکرده است.

به گزارش «تابناک»، کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در بند «ز» و بند الحاقی ۱ آورده است: «به منظور اجرایی نمودن بند (چ) ماده ۷۰ قانون برنامه ششم توسعه موضوع استقرار و تکمیل داده‌های پایگاه اطلاعات برخط بیمه‌شدگان درمان کشور و مدیریت مصارف و منابع، کلیه شرکت‌ها و صندوق‏های بیمه پایه و تکمیلی درمان اعم از دولتی و غیردولتی و نیز دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، از جمله سازمان خدمات درمانی نیرو‌های مسلح، سازمان تأمین اجتماعی و سایر سازمان‌های بیمه گر حداکثر ظرف مدت سه ماه از ابلاغ این قانون مکلفند نسبت به ارسال برخط اطلاعات بیمه‌شدگان خود به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و به‏‌روزرسانی پایگاه مذکور به صورت رایگان و مستمر اقدام نمایند و از پایگاه مذکور مبتنی بر ضوابط طرح نسخه الکترونیک مصوب ۳‍۱ خرداد ۱۳۹۹ و اصلاحیه‌های آن با استفاده از سامانه (سرویس) استحقاق‌سنجی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهت ارائه کلیه خدمات بیمه‏ای و درمانی به بیمه‌شدگان تحت پوشش خود استفاده کنند.»

این در حالی است که پایگاه اطلاعات برخط بیمه شدگان درمان کشور پیش از این در سازمان بیمه سلامت تشکیل شده و ارسال اطلاعات بیمه شدگان به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بستری که وجود ندارد، اصولا بی معنی است. در واقع کاری که انجام شده و زیر بار رفته است، چرا باید دوباره انجام شود و این اقدام چه مشکلی را حل می‌کند؟ منطقی این است که بپرسیم اصلا چه مشکلی در حالی حاضر درباره پایگاه اطلاعات برخط بیمه شدگان وجود دارد که نیاز به این بند باشد؟ اصلا تکلیف هزینه‌های انجام شده در این زمینه و سامانه موجود چه خواهد شد؟

نکته قابل توجه دیگر در همین بند از تبصره ۱۷ قانون بودجه ۱۴۰۱، استفاده از عنوان «سامانه استحقاق سنجی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» است. سوال این‌جاست که آیا اعضای کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی می‌دانند استحقاق سنجی عملا در سازمان‌های بیمه گر پایه اتفاق می‌افتد و ارتباطی به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ندارد؟ این بازگشت به عقب دقیقا چه توجیهی دارد؟

در همان بند «ز» و قسمت اول بند الحاقی ۲ از تبصره ۱۷ قانون بودجه ۱۴۰۱ آمده است: «به منظور تکمیل پروژه توسعه و استقرار نظام جامع سلامت الکترونیک و زیر پروژه‌های مصوب مربوطه و حفظ محرمانگی و حریم خصوصی اطلاعات سلامت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است برای اجرای نسخه الکترونیک بر مبنای طرح ابلاغی مصوب ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ بیمه سلامت و اصلاحیه‌های آن نسبت به تشکیل کمیته راهبری کشوری مطابق بند ۸ ضوابط اجرایی طرح نسخه الکترونیک و با مشارکت همه ذینفعان اقدام نماید.»
 
بازگشت به عقب نسخه الکترونیک با مصوبه کمیسیون تلفیق!

مشخص نیست منظور کمیسیون تلفیق از مصوبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ که در قسمت‌های مختلف قانون بودجه آورده چیست. این‌که مصوبه‌ای که کمیسیون تلفیق از آن صحبت می‌کند، چه اثری بر کار‌های فعلی دارد و اصلا منابع آن از کجا تامین خواهد شد؟ دستاورد مورد انتظار کمیسیون تلفیق از این مصوبه چیست؟

همچنین در همان بند «ز» و قسمت دوم بند الحاقی ۲ از تبصره ۱۷ قانون بودجه ۱۴۰۱ آمده است: «سامانه‌های تشکیل دهنده پرونده الکترونیک سلامت شامل سامانه‌های پرونده الکترونیک سطح یک، سامانه سرویس استحقاق‌سنجی سازمان بیمه سلامت ایران، سامانه اصالت و رهگیری دارو و لوازم پزشکی سازمان غذا و دارو، سامانه مرجع کدینگ پایه سلامت الکترونیکی شامل کد‌های تجویز، تشخیص و ارائه خدمت، سامانه یکپارچه اطلاعات مراکز سلامت شامل صدور پروانه‌های پزشکی و صدور پروانه داروخانه‌ها و سیستم مراکز جامع سلامت و سامانه استعلام امضای الکترونیک ارائه دهندگان خدمات سلامت سازمان نظام پزشکی و بانک قواعد الکترونیکی سازمان‌های بیمه‌گر پایه و تکمیلی و رسیدگی الکترونیکی اسناد پزشکی، باید به صورت یکپارچه و مبتنی بر مدل مرجع، کدینگ واحد استاندارد و ضوابط ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با یکدیگر تبادل داده نموده و در تعامل با یکدیگر باشند.»

نکته این‌جاست که کمیسیون تلفیق در این قسمت پذیرفته که سامانه استحقاق سنجی در سازمان بیمه سلامت وجود دارد، حالا چطور می‌توان بند الحاقی یک را توجیه کرد؟ آیا کسانی که این متون را برای کمیسیون تلفیق آماده کرده‌اند، حتی یک بار متن را ویرایش نکرده یا اطلاعی از موضوعیت استحقاق سنجی نداشته‌اند؟

سوال دیگر این است که مدل مرجع کدام است و متولی آن کجاست؟ تجربه‌های پیشین در این زمینه چه می‌گوید؟ آیا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توانسته کدینگ واحد را در تمام سال‌های اخیر تولید کند و در اختیار سازمان‌های بیمه گر قرار بدهد یا این‌که بیمه‌ها وقتی با تعلل و وقت‌کشی وزارت بهداشت مواجه شدند، کدینگ خود را تولید کردند؟

در همان بند «ز» و قسمت سوم بند الحاقی ۲ از تبصره ۱۷ قانون بودجه ۱۴۰۱ آمده است: «سازمان‌های بیمه‌گر پایه و تکمیلی و کلیه ذینفعان مندرج در بند ۷ ضوابط اجرایی طرح نسخه الکترونیک مکلفند، وظایف و تکالیف اجرایی مشخص شده در طرح نسخه الکترونیک مربوط به خود را تا حداکثر سه ماه پس از ابلاغ این قانون به طور کامل انجام داده و سامانه‌های موجود خود را تکمیل و اصلاح نمایند. شورای عالی بیمه سلامت مکلف است بر حسن اجرای این جزء نظارت نموده و به صورت ماهانه گزارش پیشرفت را به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات کشور ارائه نماید.»

آیا کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ نمی‌داند که سامانه‌های نسخه الکترونیک سازمان‌های بیمه گر همین حالا نیز در حال کار هستند و اتفاقا رییس جمهوری نیز بر اجرای طرح از اول دی ماه ۱۴۰۰ تاکید کرده است؟ آیا این متن‌ها آن‌قدر از پیش طراحی شده بوده که حتی فرد یا افرادی که متن را به کمیسیون تلفیق برده‌اند، فرصت کافی برای حذف متنی که پیش از این انجام شده هم نداشته‌اند؟

به نظر می‌رسد این بازگشت به عقب در زمینه طرح نسخه الکترونیک، نشان دهنده عدم آگاهی درست از مراحل اجرا و مدیریت پروژه نسخه الکترونیک در کشور است. چطور ممکن است به این توجه نکرده باشیم که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نزدیک به ۱۶ سال است در اجرای پرونده الکترونیک سلامت ناتوان بوده و اگر نسخه الکترونیک توسط سازمان‌های بیمه گر و بر اساس قانون اجرا نمی‌شد و اگر حمایت رییس جمهوری دولت سیزدهم از اجرای نسخه الکترونیک وجود نداشت، گام اول در اجرای پرونده الکترونیک سلامت که همانا نسخه الکترونیک است، برداشته نمی‌شد.
 
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۶
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
اجرای نسخه الکترونیک نه فقط خلاف رازداری پزشکی در رابطه بین پزشک و بیمار است بلکه کل کشور را تبدیل به آزمایشگاه کارخانجات داروسازی خارجی می کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
واردات داروهای خارجی دارای مشابه ممنوع است.
ناشناس
| Germany |
۲۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
یا نمیدونی چه خبره یا خودت رو زدی به خواب
همین نماینده ها با لابی مافیای دارو این قدم رو برداشتند
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
واقعا جای بسی تعجب و تاسف است مملکتی که برای قراراد ۲۵ ساله چین و روسیه مصوبه مجلس نمی خواهد ولی برای گسترش روش سنتی به ماشینی مصوبه مجلس میخواهد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
این نویسنده مقالتون چه یقه ای برای بیمه ها جر میده!!! حالا نارحت نباش خود بیمه ها یدطولایی دارن تو اینجور موارد
دوتا لابی میکنن با مجلس حل میشه برادر... حنجرتو پاره نکن... مگه ندیدی چطوری قانون گذاشتن که خریدار خدمت که بیمه ها باشن قیمت ویزیت پزشکها رو تعیین کنن !!!!!!!! اینم با دوتا لابی درست میشه... جوش نزن
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
بیمه ها مخصوصاً اون آقایونی که توی شرکت زیرمجموعه بیمه سلامت هستند فقط استغفرالله با خدا لابی ندارند وگرنه کلاً وزارت و بهداشت و زیر پاهاشون له میکردم.
اون آقایی که الان مشاور آقای دکتر شهریاری رییس کمیسیون بهداشت است و اون آقایی که خودشو پدرخوانده فناوری و اطلاعات می‌دونه و چند نفر صاحب نفوذ دیگه و چند تا شرکت خصوصی که با این مصوبات نقشه ها و کسب و کار شون داره خراب میشه،دارن جلز ولز میکنم و میشن بانی این اخبار عجیب.
حالا شما خودتو بکش، مگه حریف این اختاپوس های لابی گری میشی.
این قصه سر دراز داره ...
ناشناس
| Germany |
۲۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
نه پس نظام پزشکی فاسد باید حق ویزیت رو تعیین کنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
آفرین به مجلس ....
حرکت رو به جلو چه معنی داره کشورهای دیگه سی ساله که نسخه‌ها را الکترونیک کردن والان دارن ضررش را میبینن !!!!!
خودمون خوبیم همه اونا بدبخت بیچاره هستن بدبختا که نسخه هاشون الکترونیک و خیلی هزینه‌ها وایجاد شغل نمی کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
لابی فاسدین و مافیای دارو با نمایندگان مجلس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
متاسفانه کار در مجلس به دست لابی پزشکان مثل شهریاری (پزشک و نماینده مردم سیستان و بلوچستان و رییس کمیسیون بهداشت مجلس) که در درجه اول مواضعش به نفع پزشکان است و اتفاقا اصولگرا هم هست افتاده است. ایشون با وجود دیدن درد و رنج بی پزشکی مردم سیستان و بلچستان که برای ویزیت پزشک باید رنج سفر به مشهد یا تهران را به خرج دهند باز هم طرفدار انحصار در پزشکی و کاهش ظرفیت پذیرش پزشکی در کنکور بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
اتفاقا پزشکان بیشتر ازین طرح معیوب به دردسر افتاده اند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
اعضای کمیسیون تلفیق کلا یک فاز عقب هستند!.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
نه عامو جیبشون پر شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
همه جای دنیا الکترونیک کردن کارها باعث سهولت وسرعت میشه ،اینجا دقیقا برعکسه ،بیماران کلی تو مراکز درمانی معطل میشن ،آخرش هم یا کدهای خدمات ارسال نمیشه ،یا اشتباه ارسال میشه،یا سایت تایید نمیکنه ، این سرعت اینترنت هم که شده قوز بالا قوز وکلی مشکلات دیگه !
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
نافعین از عدم اجرا مختلش میکنند و خلاصه دستشون در جیب مردم خواهد ماند با عدم اجرای نسخه الکترونیکی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
مهم اینه که این اقدام انقلابیه.
عین هیچکس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
خدامجلسیان راسلامت بدارداگراین طرح خلق الساعه رو برچینند.. این مثلا نسخه الکترونیک هر3 گروه پزشک-بیمار ومسئولان داروخانه ها یا رادیوژی وامثالهم را زله کرده. حضرات غقلشان نرسید اول مقدمات کارو فراهم کنند بعد. مثل اینکه .درحالیکه کل خودروهای هیبریدی درکشور2-3 هزاربیشترنیست یکدفعه تصمیم بگیرند پمپ بنزینهارو جمع کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
از روزی که الکترونیکی شده همه عکسبرداری هامون و سونگرافیامون رو مجبور شدیم آزاد پرداخت کنیم چون پزشکان فاقد قرارداد زیر بار کد گرفتن نمیرن
برچسب منتخب
# سید حسن نصرالله # لبنان # طبس
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات