با چهل و هشتمین روز حمله روسیه به اوکراین

انتقال سامانه‌های موشکی روسیه به مرز با فنلاند/ زندانی شدن رئیس اداره اطلاعات خارجی روسیه/ نبرد شدید و سنگین در ماریوپول/ هشدار پنتاگون درباره خشن تر و طولانی تر شدن جنگ در اوکراین/عدم توافق وزیران خارجه اتحادیه اروپا برای تحریم نفتی روسیه

چهل و هشتمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که تحولات و رویداد‌های زیادی را به دنبال خود داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۱۱۱۳۳۸۴
|
۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۹ 12 April 2022
|
46318 بازدید
|

نبرد شدید و سنگین در ماریوپول

بین الملل تابناک: چهل و هشتمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که تحولات و رویداد‌های زیادی را به دنبال خود داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

نزدیک به ۵ میلیون نفر از اوکراین فرار کرده اند
۱۴۰۱/۰۱/۲۳ - ۲۰:۳۰

سازمان ملل در وب سایت رسمی خود اعلام کرد که بیش از ۴.۶ میلیون شهروند اوکراینی در جریان جنگ این کشور با روسیه از کشورشان به خارج فرار کرده‌اند.

به گزارش فرانس ۲۴، آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) روز سه شنبه در وب سایت رسمی خود تعداد پناهندگان اوکراینی در کشورهای خارجی را ۴,۶۱۵,۸۳۰ اعلام کرد.

مت سالتمرش سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در ژنو گفت: هرچند به نظر می‌رسد تعداد افرادی که از مرزها عبور می‌کنند به میزان قابل توجهی کاهش یافته است ولی هنوز هم تعداد زیادی از پناهندگان در مرزها وجود دارند که با کمبود امکانات روبرو هستند.

سازمان بین المللی مهاجرت سازمان ملل تخمین میزند که ۷.۱ میلیون نفر خانه های خود را ترک کردهاند ولی هنوز موفق به ترک کشور نشدند.

مانوئل فونتین، مدیر برنامه های اضطراری یونیسف به سازمان ملل گفت: فقط در شش هفته، نزدیک به دو سوم همه کودکان اوکراینی آواره شدند.

از ۳.۲ میلیون کودکی که تخمین زده می‌شود در خانه‌های خود باقی مانده‌اند، نزدیک به نیمی ممکن است در خطر کمبود غذا باشند.

انتقال سامانه‌های موشکی روسیه به مرز با فنلاند
۱۴۰۱/۰۱/۲۳ - ۲۰:۲۴

یک نشریه انگلیسی روز سه شنبه مدعی شد که روسیه پس از هشدار به فنلاند مبنی بر عدم پیوستن به ناتو، تجهیزات نظامی سنگین از جمله سامانه‌های موشکی خود را به سمت مرز فنلاند منتقل می کند.

روزنامه انگلیسی «دیلی میل» با استناد به برخی تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نوشت، روسیه پس از هشدار به فنلاند مبنی بر عدم پیوستن به ناتو، تجهیزات نظامی سنگین از جمله سامانه‌های موشکی را به سمت مرز فنلاند منتقل می‌کند.

استقرار روسیه در حالی صورت می‌گیرد که «سنا مارین»، نخست‌وزیر فنلاند گفته است که انتظار دارد دولتش رسیدگی به این موضوع را قبل از اواسط تابستان» پایان دهد.

نظرسنجی‌های اخیر یک موسسه فنلاندی نشان می‌دهد که ۸۴ درصد از فنلاندی‌ها روسیه را یک «تهدید نظامی مهم» می‌دانند که ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

روزنامه انگلیسی «تایمز» نیز به تازگی در گزارشی به نقل از مقام‌هایی که نخواستند نامشان فاش شود، خبر داد، فنلاند و سوئد در تدارک برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند و این موضوع تا تابستان سال جاری انجام می‌‍شود.

گزارش روزنامه تایمز آمده که روسیه با حمله به اوکراین یک «اشتباه بزرگ راهبردی» مرتکب شده و این کار، سبب شده که سوئد و فنلاند تا اوایل تابستان سال جاری به ناتو ملحق شوند.

طبق این گزارش، مقام‌های آمریکایی اعلام کردند که طی نشست هفته گذشته وزرای خارجه ناتو که با حضور وزرای خارجه سوئد و فنلاند برگزار شد، عضویت این دو کشور واقع در اروپای شمالی در ناتو «موضوع گفت‌و‌گو و محور چندین نشست» بوده است.

بنابر گزارش‌ها، واشنگتن از عضویت فنلاند و ناتو در ناتو حمایت می‌کند و با توجه به «حمله روسیه به اوکراین» اعتقاد دارد با افزایش تعداد اعضای ناتو از ۳۰ کشور به ۳۲ کشور، این موضوع سبب کاستن از توان نظامی ارتش روسیه خواهد شد.

طی گمانه‌زنی‌های قبلی رسانه‌های غربی، فنلاند در حال تدارک برای اتخاذ تصمیم تاریخی خود برای ارائه درخواست عضویت این کشور در ناتو تا «قبل از نیمه اول تابستان» به منظور ایجاد بازدارندگی در برابر «تجاوزگری روسیه» بوده است.

گفته می‌شود که «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو حمایت علنی خودش را از عضویت فنلاند و همچنین سوئد کشور همسایه فنلاند در ناتو اعلام کرده و گفته که درهای این ائتلاف برای پیوستن این دو کشور باز است. دیگر اضعای ناتو شامل انگلیس، آمریکا، آلمان، فرانسه و ترکیه هم حمایتشان را اعلام کرده‌اند.

زندانی شدن رئیس اداره اطلاعات خارجی روسیه
۱۴۰۱/۰۱/۲۳ - ۱۳:۵۳

براساس گزارش‌های منتشر شده، رئیس جمهور روسیه در بحبوحه نگرانی‌ها نسبت به درز اطلاعات مربوط به برنامه‌های مسکو در اوکراین به آمریکا، یکی از مقامات ارشد سرویس امنیتی فدرال کشورش را به زندان انداخت.

به گزارش دیلی تلگراف، در گزارشی که روز دوشنبه منتشر شده آمده است، ژنرال سرگئی بسدا، رئیس اداره اطلاعات خارجی سرویس امنیتی فدرال روسیه به زندان فوق امنیتی "لفورتوفو" مسکو فرستاده شد که عمدتا برای مظنونین متهم به "خیانت" استفاده می‌شود.

در هفته‌های قبل از حمله روسیه به اوکراین، رسانه‌های آمریکایی مرتبا از منابع اطلاعاتی نقل قول می‌کردند که به نظر می‌رسید اطلاعات و بینش منحصر به فردی از آمادگی کرملین برای حمله قریب‌الوقوع به اوکراین داشتند.

آندری سولداتوف، یک روزنامه‌نگار معتبر و نویسنده‌ای که به خاطر آثارش درباره اطلاعات روسیه معروف است، از چندین منبع ناشناس نقل قول کرده است که می‌گویند ژنرال بسدا ۶۸ ساله پس از آنکه ماه گذشته به اتهام اختلاس بازداشت و در حبس خانگی قرار گرفت، به زندان لفورتوفو منتقل شد.

گرچه اتهامات وارده به ژنرال بسدا مشخص نیستند، اما سولداتوف به نقل از منابعی در سرویس اطلاعات روسیه گفت که این پرونده ابتدا توسط سرویس امنیت داخلی بررسی می‌شد اما سپس به سرویس ضداطلاعات ارتش واگذار شد.

وی افزود: آنها تنها به دنبال جاسوس‌ها هستند و تنها با این موضوع سر و کار دارند. درز احتمالی اطلاعات به آمریکا قطعا برای جامعه اطلاعاتی روسیه ناخوشایند است.

سولداتوف تصریح کرد: این نوعی سنت است؛ اگر اشتباه کردید، باید به دنبال مقصر باشید تا آن را سرزنش کنید. به همین خاطر آنها اکنون دنبال پیدا کردن جاسوس‌ها افتاده‌اند.

"سرویس پنجم" سرویس امنیتی فدرال روسیه تحت رهبری ژنرال بسدا، مسئول جمع‌آوری اطلاعات مربوط به اوکراین برای کرملین است و قرار بود یک پایگاه سیاسی در کشور برای حمایت از حمله روسیه به اوکراین ایجاد کند.

این اداره همچنین مسئول حفظ ارتباطات رسمی با سازمان سیا است که به گفته سولداتوف ممکن است به "پارانویا" در مورد کارکنان این اداره دامن زده باشد.

گزارش‌های اطلاعاتی آمریکا که از حالت طبقه‌بندی خارج شده‌اند، ماه گذشته نشان دادند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به شدت از دست رهبران ارتش و روسای اطلاعاتی کشورش عصبانی و ناراضی است چرا که ارتش روسیه در رسیدن به اهدافش "ناکام" بوده است.

"سرویس پنجم" در سال ۱۹۹۸ میلادی توسط شخص پوتین که در آن زمان رئیس سرویس امنیتی فدرال بود، تشکیل شد تا به عملیات گسترده جاسوسی در شوروی بپیوندد.

گمان می‌رود که ژنرال بسدا ارتباطات نزدیکی با دایره نزدیکان پوتین داشته باشد چرا که وی به‌رغم ناکامی‌های اخیر اداره‌اش، به مدت ۱۳ سال در راس این اداره باقی مانده بود. به گفته سولداتوف، بازداشت ژنرال بسدا به طور رسمی در روسیه گزارش نشده و انتقال وی به زندان لفورتوفو با نامی جعلی صورت گرفته است.

پنتاگون: مرحله بعدی جنگ اوکراین طولانی‌تر و خشن‌تر خواهد بود
۱۴۰۱/۰۱/۲۳ - ۱۰:۱۷

سخنگوی پنتاگونبا بیان اینکه روسیه به دنبال تقویت توانایی های خود در دونباس است، هشدار داد که مرحله بعدی جنگ در اوکراین طولانی تر و بسیار خشن تر خواهد بود.

جان کربی روز دوشنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران افزود که تغییر موضع نیروهای روسیه مانع انتقال کمک نظامی به داخل اوکراین نشده است.

وی گفت: روزانه ۸ تا ۱۰ پرواز حامل کمک های نظامی آمریکا و سایر کشورها وارد منطقه می شوند.

سخنگوی پنتاگون اظهار داشت که روسیه قبل از انجام حمله احتمالی، تقویت و تجهیز مجدد نیروهای خود در منطقه دونباس را آغاز کرده است.

جان کربی گفت: داده های اطلاعاتی آمریکا نشانه های اولیه از تلاش روس ها برای تامین مجدد و تقویت توانایی های خود در دونباس را نشان می دهند.

کربی گفت که تصاویر جدید منتشر شده از کاروان خودرویی روسیه که در حال حرکت به سمت جنوب اوکراین از طریق شهر ایزیوم هستند، بخشی از تلاش های کرملین برای تقویت نیروهای خود است.

وی ادامه داد به نظر می رسد این کاروان ترکیبی از خودروهای حامل نیرو و همچنین وسایل نقلیه زرهی و شاید توپخانه و برخی از قابلیت های توانمندسازی باشد.

روسیه: آمریکا و انگلیس در انتشار اخبار جعلی به اوکراین کمک می‌کنند
۱۴۰۱/۰۱/۲۳ - ۱۰:۱۶

وزارت دفاع روسیه دوشنبه شب اعلام کرد که انتشار تصاویر از خانه‌های سوخته و اجساد رها شده در خیابان‌ها، جعلی هستند و همگی برای اتهام علیه دولت مسکو استفاده می‌شوند.

به گزارش رویترز، وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای افزود : اخبار جعلی تهیه شده با هدف بدنام کردن نظامیان روسیه در نزد جهانیان است.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه آورده شده است که دولت اوکراین به طور مستقیم از سوی آمریکا و انگلیس برای تهیه مدارک ساختگی خشونت نظامیان روس در خاک اوکراین آموزش می‌بیند و این درحالی است که آمریکا هنوز پاسخی برای اسناد منتشر شده از جنایات خود در کشورهای دیگر ارائه نداده است.

به گفته وزارت دفاع روسیه، نظامیان این کشور در ۲۰ ماه مارس از روستای نیژنیا سیرواتکا اوکراین خارج شدند که بعضی از تصاویر مربوط به این روستا هستند.

روسیه می‌گوید عملیات نظامی علیه اوکراین ضروری بود چون آمریکا از کی‌یف برای تهدید مسکو استفاده می‌کرد و نیروهای نظامی روسیه برای دفاع از مردم روس زبان اوکراین در برابر آزار و شکنجه ناگزیر به عملیات نظامی شد.

وزیران خارجه اتحادیه اروپا برای تحریم نفتی روسیه به توافق نرسیدند
۱۴۰۱/۰۱/۲۳ - ۱۰:۱۵

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه، با تاکید بر روی میز بودن تمام گزینه‌ها علیه روسیه اعلام کرد، هنوز تصمیمی دربارە محدودیت‌های احتمالی واردات نفت روسیه اتخاذ نشدە است.

به گزارش دویچه وله، وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه، در لوکزامبورگ گرد هم آمدند تا در مورد "گام‌های بعدی" تحریم‌ها علیه روسیه و با تمرکز بر مسئلە قطع واردات نفت از این کشور بە دلیل تهاجم به اوکراین تصمیم‌گیری کنند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان این نشست به رسانه‌ها گفت: «وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا هنوز تصمیمی دربارە محدودیت‌های احتمالی واردات نفت از روسیه اتخاذ نکردەاند.»

دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا تاکید کرد کە "تمام گزینه‌ها روی میز است"، از جمله‌ تحریم‌ نفت و گاز.

بورل در ادامه گفت: «در واقع مهم است کە هر چه سریع‌تر وابستگی اتحادیه اروپا به انرژی روسیه کاهش یابد. گسترش استفادە از انرژی‌های تجدیدپذیر به این استقلال استراتژیک کمک می‌کند.»

بورل قبل از آغاز این نشست گفتە بود، آلمان، مجارستان و اتریش در برابر اقدامات اتحادیه اروپا برای ممنوعیت واردات نفت روسیه "مقاومت" می‌کنند.

از زمان آغاز تجاوز نظامی روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه زمزمه قطع وابستگی کشورهای عضو اتحادیه اروپا به واردات انرژی از این کشور بیش از پیش به گوش می‌رسد.

وی از آنچه که آن را «تجاوز وحشیانه» نیروهای روسیه توصیف کرد، ابراز تاسف کرد.

بورل که آخر هفته پیش در اوکراین بود می‌گوید که تحریم‌های بیشتر اتحادیه اروپا علیه روسیه همیشه روی میز است. وی اضافه کرد می‌ترسد که نیروهای روس در شرق جمع شوند تا به دونباس حمله کنند.

وزیر انرژی لیتوانی دوم آوریل خبر داد که بە عنوان اولین کشور اروپایی واردات گاز از روسیه را قطع می‌کند. استونی و لتونی، دو کشور دیگر منطقه دریای بالتیک در این مسیر گام برمی‌دارند اما برای کشورهایی نظیر آلمان که وابستگی آنها به گاز روسیه شدیدتر است، این کار زمان‌بر خواهد بود.

بورل چند روز پیش همراه با اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا به پایتخت اوکراین سفر کرده بود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این سفر پیشنهاد افزایش کمک نظامی اتحادیه اروپا به اوکراین را مطرح کرده بود.

وزیر خارجه آلمان هم گفت: اوکراین برای اینکه بتواند از خود در برابر حملات نیروهای روسیه دفاع کند، خیلی زود به حمایت نظامی بیتشر نیاز دارد.

آنالنا بربوک در حاشیه نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ به خبرنگاران گفت: یک موضوع روشن است؛ اوکراین به تجهیزات نظامی بیشتر به ویژه سلاح‌های سنگین نیاز دارد.

بربوک تاکید کرد: اکنون زمان بهانه‌گیری نیست بلکه زمان خلاقیت و تصمیم‌گیری است.

وزیر خارجه آلمان اشاره نکرد که این کشور چه سلاح‌های سنگینی را می‌تواند در اختیار اوکراین قرار دهد. او تنها گفت، کشورش با افزایش کمک نظامی اتحادیه اروپا به اوکراین تا سقف ''یک و نیم میلیارد یورو'' موافقت کرده است.

بربروک که در پایان نشست روسای دیپلماسی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ سخن می‌گفت خاطرنشان کرد که وزرای خارجه اتحادیه اروپا بر سر افزایش ارسال سلاح به اوکراین توافق کردند.

وی در این خصوص تصریح کرد: «امنیت اوکراینی‌ها فقط با سلاح قابل دفاع است. به همین دلیل است که ما، اعضای اتحادیه اروپا، به عنوان دوستان مردم اوکراین، تحویل تسلیحات به این کشور را افزایش خواهیم داد.»

متهم کردن روسیه به "گرسنه کردن جهان"

جوزپ بورل در بخش دیگری از سخنانش روسیه را متهم کرد که با جنگ در اوکراین به گرسنگی در جهان دامن زده است.

به گفته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، جنگ روسیه در اوکراین سبب از بین رفتن ذخایر گندم و جلوگیری از صادرات آن شده و این موضوع زمینه بحران غذایی در جهان را فراهم می‌کند.

کارشناسان می‌گویند، جنگی که روسیه علیه اوکراین آغاز کرده و پایان آن روشن نیست، می‌تواند پیامدهای جدی بر قیمت مواد غذایی در جهان داشته باشد. روسیه در سال ۲۰۲۱ بزرگترین صادرکننده گندم دنیا بوده است.

اوکراین و روسیه در عین حال از صادرکنندگان بزرگ روغن آفتابگردان نیز هستند. در سال ۲۰۲۱ اوکراین اولین کشور صادرکننده این محصول در سراسر جهان بود و روسیه در رتبه دوم قرار داشت. روسیه همچنین صادرکننده بسیار مهم کود در جهان است.

بر اساس پیش‌بینی‌های اولیه، این جنگ می‌تواند هشت تا ۱۳ میلیون نفر را در خاورمیانه و آسیا و بخصوص در آفریقا به گرسنگی بکشاند. تخمین زده می شود که ادامه آشفتگی در بازار مواد غذایی بر اثر این جنگ، شمار افرادی را که در منطقه آسیا-اقیانوسیه دچار سوءتغذیه هستند به میزان ۴،۲ تا ۶،۴ میلیون نفر افزایش می‌دهد.

این رقم می‌تواند در آفریقا بین ۲،۶ تا ۵،۲ میلیون نفر باشد و در خاورمیانه نزدیک به ۹۶۰ هزار نفر. به همین دلیل است که کارشناسان معتقدند، باید هم به فکر اقدامات فوری بود و هم به فکر ساز و کارهایی که در درازمدت امنیت غذایی دنیا را تامین کند.

مسکو: حدود ۱۱ هزار تُن کمک بشردوستانه به اوکراین ارسال کردیم
۱۴۰۱/۰۱/۲۳ - ۱۰:۱۴

با گذشت ۴۶ روز از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در منطقه دنباس و وقوع جنگ در اوکراین، دولت مسکو مدعی ارسال چند هزار تُن کمک بشردوستانه به این کشور است.

«میخائیل میزینتسف» رئیس مرکز کنترل دفاع ملی فدراسیون روسیه شامگاه دوشنبه گفت که روسیه از زمان آغاز درگیری در اوکراین، حدود ۱۱ هزار تُن محموله بشردوستانه به اوکراین ارسال کرده است.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، میزینتسف در این‌باره توضیح داد: «از تاریخ ۲ مارس، فدراسیون روسیه تاکنون ۱۰ هزار و ۸۰۷ تن محموله بشردوستانه را به اوکراین تحویل داده است، ۸۰۳ اقدام بشردوستانه از جمله ۱۰ مورد در روز گذشته در مناطق جمهوری خلق دونتسک، خرسون و خارکیف انجام داده است که طی آن ۴۹۲ تن مواد ضروری، دارو و غذا تحویل داده شده است».

به گفته وی، در روز دوشنبه نیز هفت اقدام بشردوستانه در مناطق دونتسک، لوهانسک، خارکیف، زاپروژیا و خرسون انجام شد که طی آن ۴۳۵.۵ تُن مواد ضروری و مواد غذایی به مردم منتقل شد.

مسکو: به اخراج دیپلمات‌ها از فرانسه پاسخ درخور می‌دهیم
۱۴۰۱/۰۱/۲۳ - ۱۰:۱۳

اقدام دولت فرانسه در اخراج شش دیپلمات روس از پاریس، با واکنش تند مسکو مواجه شد.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه بامداد سه‌شنبه گفت که مسکو حتما به این اقدام پاسخ درخور می‌دهد. زاخارووا در پاسخ به شبکه «ریانوستی» برای اظهار نظر درباره این اقدام پاریس تاکید کرد: «روسیه اقدام متقابل مناسبی در این زمینه انجام خواهد داد».

ژاپن خانواده پوتین و لاوروف را تحریم کرد
۱۴۰۱/۰۱/۲۳ - ۱۰:۱۳

کابینه ژاپن روز سه شنبه (امروز) اقدام آمریکا و متحدان غربی این کشور در قبال تحریم اعضای خانواده رئیس‌جمهور و وزیر خارجه روسیه را تکرار کرد.

کابینه «فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن با اعمال تحریم‌های تازه علیه روسیه در رابطه با بحران اوکراین موافقت کرد و ۳۹۸ تبعه روس شامل دختران ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور به همراه همسر سرگئی لاوروف وزیر خارجه این کشور به فهرست تحریم‌ها اضافه شدند.

به گزارش خبرگزاری «کیودو»، تحریم‌های تازه ژاپن علیه روسیه در اقدامی هماهنگ با مواضع آمریکا و اتحادیه اروپا اعمال شده و توکیو دارایی‌های ۲۸ نهاد روس شامل «اسبر بانک»، بزرگ‌ترین بانک روسیه و «آلفا بانک» بزرگ‌ترین بانک خصوصی این کشور را هم توقیف کرد. قرار است تحریم ژاپن علیه بانک‌های روسیه از تاریخ ۱۲ می (۲۲ اردیبهشت) اجرایی شود.

دولت ژاپن با افزودن نام «ماریا ورونتسووا» و «کاترینا تیخونووا» به فهرست تحریم‌ها، تعداد کل افراد حقیقی و حقوقی روسیه که دولت ژاپن در رابطه با بحران اوکراین تحریم کرده، به ۴۹۹ فرد و نهاد رسیده است.

فرانسه ۶ تبعه روس را به ظن جاسوسی اخراج می کند
۱۴۰۱/۰۱/۲۳ - ۱۰:۱۲

وزارت امور خارجه فرانسه اعلام کرد که پس از کشف عملیات مخفیانه توسط سرویس‌های اطلاعاتی ، ۶ تن از اتباع روسیه به ظن جاسوسی تحت پوشش دیپلمات از این کشور اخراج می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه ای اعلام کرد: ۶ مامور روس که تحت پوشش دیپلماتیک فعالیت می‌کنند و فعالیت‌های آنها مغایر با منافع ملی ما تشخیص داده شد است، به عنوان « افراد نامطلوب » معرفی شدند.

در این بیانیه آمده است که سرویس اطلاعات داخلی فرانسه (DGSI) در ۱۰ آوریل (۲۱ فروردین) پس از تحقیقات طولانی عملیات مخفیانه ای را که توسط سرویس های اطلاعاتی روسیه در خاک این کشور انجام شده بود ،فاش کرده است.

در بیانیه وزارت خارجه فرانسه جزئیاتی در مورد ماهیت عملیات ذکر نشده است.

جرالد دارونین وزیر کشور فرانسه در پیام توییتری نوشت: سرویس اطلاعات داخلی فرانسه شبکه ای از عوامل مخفی روسیه را که علیه منافع ما فعالیت می کردند، شناسایی کردند.

وی در ادامه افزود: سرویس اطلاعات داخلی عملیات ضد جاسوسی قابل توجهی انجام داده و این سازمان را به دلیل مراقبت از منافع اساسی کشور مورد ستایش قرار داد.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که فرانسه در ۴ آوریل (۱۵ فروردین) اعلام کرد که ۳۵ دیپلمات روس را به عنوان بخشی از اقدام مشترک اروپا پس از حمله مسکو به اوکراین اخراج می کند.

زلنسکی: روسیه، اوکراین را به میدان مین تبدیل کرده است

رئیس‌جمهوری اوکراین با متهم کردن نیروهای روس به کاشت مین حین عقب‌نشینی از اراضی شمال این کشور، خواست که این اقدام به عنوان "جنایت جنگی" در نظر گرفته شود.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین دوشنبه در پیامی ویدیویی گفت: با توجه به اقدامات ارتش روسیه، خاک ما در حال حاضر یکی از آلوده‌ترین مناطق به مین در جهان است و من معتقدم که این هم باید جنایت جنگی سربازان روسیه تلقی شود.

به گفته زلنسکی، کار پاکسازی زمین‌ها از مین در مناطق شمالی اوکراین که به گفته او نیروهای روس از آنجا "اخراج" شده‌اند، ادامه دارد.

او گفت: نیروهای روسیه ده‌ها و شاید صدها هزار شی‌ خطرناک باقی گذاشته‌اند. این‌ها شامل خمپاره‌های منفجرنشده، مین‌ها و مین‌هایی با سیم تله هستند. دست‌کم چند هزار مورد از آن‌ها هر روز خنثی می‌شود. این اشغالگران همه جا مین کاشته‌اند؛ در خانه‌هایی که تصرف کردند، در خیابان‌ها، در مزارع. آنها داخل اموال مردم مین گذاشته‌اند، در داخل خودروها و درها. آنها آگاهانه هر کاری توانسته‌اند انجام داده‌اند تا بازگشت به این مناطق را پس از اشغال‌زدایی تا آنجایی که ممکن است، خطرناک کنند.

زلنسکی گفت: روس‌ها عامدانه هر کاری کرده‌اند که مردم بسیار بیشتری را کشته یا معلول کنند، حتی با وجود اینکه آنها را مجبور کردیم تا از زمین‌های ما عقب‌نشینی کنند. بدون دستورات مناسب، آنها دست به چنین اقداماتی نمی‌زدند.

او با اشاره به اینکه مقامات روس در صحبت‌هایشان به استفاده احتمالی از "تسلیحات شیمیایی علیه مدافعان در ماریوپل" تهدید کرده است، گفت: ما این مساله را بسیار جدی در نظر می‌گیریم. می‌خواهم به رهبران جهان یادآوری کنم که استفاده احتمالی از تسلیحات شیمیایی به دست ارتش روسیه مورد بحث قرار گرفته است. و معنای آن این است که واکنش سخت‌تر و سریع‌تر به تخاصم روسیه ضرورت دارد.

کره جنوبی سلاح به ما بدهد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین همچنین با حضور ویدئویی در پارلمان کره‌جنوبی گفت که احتمالا ده‌ها هزار نفر در حمله روسیه به شهر ماریوپل در جنوب شرقی این کشور کشته شده‌اند.

وی گفت: «ماریوپل ویران شده است، ده‌ها هزار کشته وجود دارد اما با وجود این روس‌ها تهاجم خود را متوقف نمی‌کنند، روسیه نه تنها اوکراین را که اروپا را تهدید می‌کند و تا زمانی که مجبور به توقف نشود متوقف نخواهد شد. روسیه زیرساخت‌های کلیدی اوکراین از جمله ۳۰۰ بیمارستان را ویران کرده است. اوکراین برای نجات از جنگ، به کمک بیشتری نیاز دارد.

زلنسکی همچنین از کره‌جنوبی خواست تا سلاح در اختیار کشورش قرار دهد. این بخش از صحبت‌های او در جریان ارتباط ویدیویی با قانونگذاران سئول بود و ساعاتی پس از آن انجام شد که وزارت دفاع کره‌جنوبی از رد درخواست طرف اوکراینی برای دریافت تسلیحات ضد هواپیما خبر داد. دولت کره‌جنوبی بر اصل محدودسازی کمک نظامی خود به اوکراین و ارائه تجهیزات غیرمرگبار تاکید دارد.

رئیس‌جمهوری اوکراین گفت: جمهوری کره تانک‌، کشتی و تجهیزات مختلفی در اختیار دارد که می‌توان با آنها جلوی موشک‌های روسی را گرفت و ما قدردان جمهوری کره می‌شویم که به ما در عقب‌راندن روسیه کمک کند. اگر اوکراین بتواند چنین تسلیحاتی را دریافت کند، نه تنها به ما کمک می‌کند تا جان شهروندان خود را نجات دهیم، بلکه به اوکراین فرصتی برای زنده ماندن به عنوان یک ملت می‌دهد و همچنین به جلوگیری از حمله روسیه به سایر کشورها کمک می‌کند.

کره‌جنوبی به تحریم‌های تحت رهبری آمریکا علیه مسکو پیوسته و صادرات کالاهای استراتژیک به روسیه را ممنوع کرده و به تعامل با بانک‌های روسیه و صندوق‌های سرمایه دولتی پایان داده است. زلنسکی از این اقدامات سئول تشکر کرد اما گفت تحریم‌ها به تنهایی برای متوقف کردن معنادار روسیه کافی نبوده است. او گفت: برای روسیه اهمیتی ندارد که چه تعداد از مردم بمیرند.

در تاریکی کار می‌کنیم

رئیس‌جمهوری اوکراین همچنین در مصاحبه با برنامه ۶۰ دقیقه شبکه سی‌بی‌اس گفت که او و تیمش در تاریکی کار می‌کنند چون در غیر اینصورت مکان آنها هدف اصابت بمب قرار می‌گیرد. خبرنگار سی‌بی‌اس به مکان حضور زلنسکی در کی‌یف رفت و گزارش گرفت. او و کارکنانش ۴۶ روز است که در آنجا حضور دارند. سی‌بی‌اس این مرکز فرماندهی را "قلعه‌ای" پر از نیرو و تسلیحات توصیف کرد.

آخرین نبرد در ماریوپل / مهمات گردان ۳۶ دریایی روبه اتمام است

گردان ۳۶ دریایی نیروهای مسلح اوکراین مستقر در ماریوپل که نیروهای طرفدار روسیه این شهر را در کنترل دارند، با انتشار پیامی در فیس‌بوک اعلام کرد «امروز شاید آخرین نبرد باشد، زیرا مهمات ما رو به اتمام است.»

دویچه وله اعلام کرد که در این پیام آمده که این نبرد "برای برخی از ما مرگ و برای بقیه اسارت را به دنبال خواهد داشت"، زیرا ارتش روسیه ما را به "عقب‌نشینی" واداشته و به "محاصره" درآورده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این واحد نظامی اوکراین مستقر در ماریوپل می‌گوید، ۴۷ روز تمام از بندر دفاع کرده و از "هر آنچه ممکن و غیرممکن بوده" تلاش کرده تا بتواند کنترل شهر را حفظ کند.

این واحد نیروی دریایی اوکراین می‌گوید، دیگر مورد حمایت فرماندهی نظامی اوکراین نیست: «هیچ کس نمی‌خواهد با ما تماس بگیرد، زیرا ما دیگر فراموش شده‌ایم».

ارتش روسیه اعلام کرد که هم‌اکنون نبرد بر روی منطقه ذوب آهن "آزوف‌استال" متمرکز شده که در نزدیکی بندر ماریوپل واقع است. گفته می‌شود که بین ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ نفر از نیروهای مقاومت اوکراین در این کارخانه ذوب آهن مستقر شده‌اند.

واحد دریایی اوکراین که در ماریوپل می‌جنگد، در پیام خود در فیس‌بوک نوشته است: «دشمن گام به گام ما را عقب رانده و با آتش‌بار ما را در محاصره قرار داده و تلاش می‌کنند ما را نابود کند».

گردان ۳۶ دریایی نیروهای مسلح اوکراین در این پیام افزوده است که نیمی از نیروهایش زخمی شده و از میان آن‌ها، افرادی که عضوی از بدن خود را از دست نداده‌اند، به صحنه نبرد بازگشته‌اند.

بر اساس اطلاعات این واحد نظامی، نیروی زمینی ارتش اوکراین در این شهر تقریبا از بین رفته و "در حال حاضر نیروهای توپخانه، پدافند هوایی، مخابرات، راننده‌ها و آشپزها در صحنه نبرد هستند".

موضع‌گیری فرماندهی مرکزی ارتش اوکراین

والری سالوژنی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین در رابطه با وضعیت ماریوپل در شبکه فیس‌بوک نوشت: «ارتباط با واحدهای نیروهای مسلحی که قهرمانانه از شهر دفاع می‌کنند، همچنان برقرار است».

او افزود، ارتش اوکراین تمام تلاش خود را به خرج می‌دهد که "زندگی پرسنل و غیرنظامیان را نجات دهد و به هر شکلی از شهر دفاع کند".

شهر بندری ماریوپل که در جنوب شرقی اوکراین در حاشیه دریای آزوف و در جنوب منطقه دونباس واقع است، تاکنون صحنه شدیدترین حملات ارتش روسیه و مقاومت نیروهای اوکراینی بوده و هزاران کشته برجای گذارده است. گفته می‌شود ۸۰درصد شهر تخریب شده است. گفته می شود که ارتش روسیه تاکنون مانع خروج ده‌ها هزار غیرنظامی این شهر شده است.

خبرگزاری اینترفاکس و ریانووستی به نقل از دنیس پوشیلین، رهبر جدایی‌طلبان دونتسک روز دوشنبه ۱۱ آوریل (۲۲ فروردین) گزارش دادند که بندر ماریوپل را تحت کنترل خود درآورده‌اند. منابع مستقل اما نمی‌توانند این اطلاعات را تأیید کنند.

احتمال حملات روسیه از جبهه غرب

در حالی که نیروهای ارتش روسیه بر مناطق شرقی اوکراین تمرکز کرده‌اند، ولودمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین می‌گوید که ارتش روسیه احتمالا دست به حملاتی از جبهه غرب خواهد زد.

به گفته زلنسکی، احتمال دارد که روسیه از نیروهایی که در شرق مولداوی، در منطقه جدایی‌طلب "ترانس‌نیستریا" مستقر کرده است، دست به حمله به خاک اوکراین بزند.

منطقه "ترانس‌نیستریا" که از نظر حقوق بین‌الملل به جمهوری مولداوی تعلق دارد، از سال ۱۹۹۰ تحت کنترل روسیه است.

زلنسکی بار دیگر به تأکید از کشورهای غربی خواستار ارسال تسلیحات پیشرفته شد.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۹۵
ناشناس
|
Ireland
|
۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
بعضی ها در داخل ایران خیلی دوست داشتن صدای چکمه پوتین رو در پایتخت اوکراین بشنوند، اما خوشبختانه صدای خرد شدن استخوان نیروهای روسی باعث شد پوتین مجبور به عقب نشینی از اطراف کیف بشه. فقط امیدوارم که خون ریخته شده مردم بیگناه بدست ارتش پوتین، بدون تاوان نماند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
چی به تو میرسه؟ اوکراین عضو ناتو بشه پس فردا که اسرائیل به ایران حمله کنه و ناتو کمکش کنه اوکراین هم به ایران حمله میکنه از سیاست چیزی میدونی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
خیلی از اروپایی ها منتظرند پایان ابرقدرتی امریکا را ببیند
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
بعضی کشورها تحمل یک جانبه گرایی امریکا را ندارد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
درست است تا زمانی جهان تک قطبی است همیشه جنگ و تنش برقرار است.
فرهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
شماها همونائی هستید که حاضرید کف پوتین نجس آمریکا رو ببوسید و این شعارهای تو خالی هم نه برای دلسوزی برای اکراین هست بلکه مقتضای طبیعت شماست ، غربگدا هستید همین ! منشا تمام جنگهای حد اقل بعد از پایان جنگ جهانی دوم آمریکا بوده و همین جنگ امروز روسیه و اکراین هم باعث و بانیش توطئه چینی آمریکائیها بواسطه خوی استکباری و سلطه طلبی و شیطان صفتی آنهاست اگر قرار کسی لعن و نفرین بشه بابت جنایت علیه بشریت اول جنایتکار دنیا آمریکا باید نفرین شود !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
بالاخره خودش پوتینه یا چکمه ؟ یا شایدم دمپایی پاره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
پوتین رفتنی است

دوستان پوتین هم رفتنی اند

شرقگدا و غربگدا هم رفتنی اند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
داداش شرق لیس و غربگدا
فارسی را پاس بداریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
یعنی می شود شاهد برابری کشورها باشیم اگر دنیا چند قطبی شود.
علي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
فارسي چه ربطي به موضوع و ايران داره ايران كه 20 درصد فارسه بايد زبان همه اقوام پاسداري بشه نه فارسي فارسي فرهنگستان داره كلمات جعلي به همه جا صادر ميكنه زبان اقوام ديگه در حال نابودي است يه ذره تعقل هم خوبه داشته باشي
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
زنده باد ساندیس

مرگ بر روسیه
ننگ بر پوتین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
زنده باد جهان چند قطبی.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
اوکراین محل دفن پوتین و سربازاش خواهد بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
پوتین احتیاج به واکس داره.
شرقگدایان سریعا جهت واکس آماده باشند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
شرقگدایان جهت دریافت سهمیه ساندیس به درب سفارت روسیه مراجعه کنند

این مهلت تمدید نخواهد شد
پوتین منتظرتان است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
چیزی به اسم شرق گدا نداریم چون شرقی ها به خاطر دیکتاتوری جهانی آمریکا چیزی براشون نمونده که کسی بخواهد گداییشون رو بکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
زنده باد دنیای چند قطبی.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
ان شا الله کار زلنسکی تمام است.
پاسخ ها
ناشناس
| Japan |
۱۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
یکماه گذشت واوکراین همچنان ایستاده بایدهم به انشالله ماشالله بیفتید!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
"وزارت دفاع روسیه دوشنبه شب اعلام کرد که انتشار تصاویر از خانه‌های سوخته و اجساد رها شده در خیابان‌ها، جعلی هستند و همگی برای اتهام علیه دولت مسکو استفاده می‌شوند."

حتما قتل عامی که روسیه در ایران صورت داد و در تاریخ ثبت شده نیز جعلی ست! باشه فقط تو خوبی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
انواع ساندیس

سرد و گرم

فقط امروز و فردا

ویژه شرقگدایان
( بدون کارت ملی و بدون ضامن )
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
روسها قرار بود کار را یکهفته ای تمام کنند

عجب گندی زده پوتین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
با تو قرار گذاشته بودن؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
قرارداد هم امضا کرده بودید؟
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # یحیی السنوار # قیمت طلا # استقلال # پرسپولیس # خلیج فارس # آرین طباطبایی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات