افزایش بستریهای کرونایی در کشور
نمودار زیر تعداد بیماران بستری و فوتی کرونامثبت در کشور را نشان میدهد.
تعداد بیماران بستری جدید در بیمارستانهای کشور در هفته سوم فروردین ماه به ۳۰۴۶ نفر افزایش یافته و موارد فوتی نیز در این هفته به ۲۸۲ نفر کاهش یافته است.
روند صعودی بیماران سرپایی کرونامثبت در ایران
تعداد بیماران سرپایی نیز از ۱۵ هزار و ۱۲۶ بیمار در هفته دوم ۲۰ هزار و ۶۸۶ نفر در هفته سوم فروردین افزایش یافته است.
۵۱ درصد مردم پروتکلهای بهداشتی را رعایت میکنند
به رغم افزایش نسبی آمار بیماران بستری و سرپایی کرونایی، میزان رعایت پروتکلهای بهداشتی به ۵۱ درصد کاهش یافته است.
رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی کشور چه قدر است؟
میانگین رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی کشور به ۵۶ درصد رسیده است؛ این آمار در ۱۲ استان پایینتر از میانگین کشوری است. هرمزگان کمترین و کرمانشاه بیشترین میزان رعایت بهداشت فردی را در اماکن عمومی دارند.
رستورانها، نانواییها، مراکز ورزشی، کارگاهها و پاساژها کمترین رعایت بهداشت فردی را دارند.
نیمی از این اماکن تهویه مناسب ندارند
با وجود نقش مهم تهویه مناسب در پیشگیری از گسترش ویروس کرونا در اماکن عمومی؛ حدود نیمی از این اماکن تهویه مناسب ندارند. هرمزگان کمترین و آذربایجان غربی بیشترین میزان رعایت تهویه را در اماکن عمومی خود دارند.
مراکز ورزشی، مدارس، رستورانها، تالارها، نانواییها، استخرها و کارگاهها کمترین میزان رعایت تهویه را دارند.
نیمی از مردم ماسک نمیزنند
بنا بر اعلام وزارت بهداشت؛ تنها ۵۰ درصد از ارائهدهندگان و گیرندگان خدمت در اماکن عمومی از ماسک استفاده میکنند؛ استان قم کمترین و هرمزگان بیشترین میزان استفاده از ماسک را در بین استانهای کشور دارند.
میزان رعایت فاصلهگذاری اجتماعی در اماکن عمومی نیز به ۴۷ درصد رسیده که عامل مهمی در انتقال بیماری از فرد آلوده به افراد سالم به شمار میرود.
بیشترین موضوع شکایات مردمی به وزارت بهداشت چه بوده است؟
در هفته گذشته – از ۲۰ تا ۲۷ فروردین ماه- ۱۹۰۸ مورد شکایت مردمی در سامانه ثبت شکایات وزارت بهداشت (سامانه ۱۹۰) گزارش شده است.
بیشترین مکان مورد گزارش برای ثبت شکایات بهداشتی مربوط به اماکن مسکونی با موضوع دفع غیربهداشتی فاضلاب، انجام فعالیت غیرمجاز و آب شرب غیربهداشتی بوده است.
عمده علت شکایت از مدارس نیز، عدم رعایت فاصلهگذاری اجتماعی بوده و ۴۳۸ مورد شکایت با این موضوع ثبت شده است.
۲۳ درصد شکایات مردمی مربوط به مدارس، ۲۶ درصد مربوط به نانواییها، ۲۶ درصد مربوط به اماکن مسکونی، ۱۳ درصد با مرتبط با اغذیهفروشیها و ۱۲ درصد مربوط به رستورانها بوده است.