با شصت و سومین روز حمله روسیه به اوکراین

تهدید روسیه به حمله به اهداف نظامی در انگلیس/شرط پوتین برای پایان دادن جنگ با اوکراین/سناتور آمریکایی: بایدن روسیه را وادار به حمله کرد

شصت و سومین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که تحولات و رویداد‌های زیادی را به دنبال خود داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۱۱۱۵۹۰۶
|
۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵ 27 April 2022
|
51459 بازدید
|

تهدید روسیه به حمله به اهداف نظامی در انگلیس/

بین الملل تابناکشصت و سومین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که تحولات و رویداد‌های زیادی را به دنبال خود داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

موافقت اتریش به پرداخت پول گاز روسیه با روبل
۱۴۰۱/۰۲/۰۷ - ۲۰:۵۷

کارل نهامر، صدراعظم اتریش امروز اعلام کرد، کشورش با سازوکار پرداخت پول گاز به روبل موافقت کرده است و از آن پیروی خواهد کرد.

نهامر در یک کنفرانس خبری گفت: «ما، یعنی (شرکت دولتی انرژی) OMV، شرایط پرداخت به روبل را قبول کرده است همانطور که آلمان قبول کرده است. این شرایط با شرایط تحریم‌ها همراستاست. برای ما، این (نکته) اهمیت داشت.»

به گفته مقامات، این شرکت اتریشی قبلا یک حساب مناسب در این بانک روسی برای انتقال پرداخت ها داشته است. نهامر خاطرنشان کرد در جریان سفر اخیرش به مسکو، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور، سازوکار جدید پرداخت را توضیح و نسبت به تامین کامل گاز تضمین داده است.

بامداد امروز، روسیه عرضه نفت به لهستان و بلغارستان را به علت عدم پرداخت به روبل، متوقف کرد.

پوتین: به هرگونه تهدیدات راهبردی علیه روسیه، پاسخ سخت خواهیم داد
۱۴۰۱/۰۲/۰۷ - ۲۰:۴۶

رئیس‌جمهور روسیه هشدار داد، هر کشوری که قصد مداخله در اوکراین را داشته باشد با واکنش شدید روسیه مواجه خواهد شد.

 «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه امروز (چهارشنبه) در سخنانی گفت: ما تلاش‌ها برای تجزیه و نابودی کشورمان را به یاد داریم، اما همه این تلاش‌ها با شکست مواجه شد.

ولادیمیر پوتین افزود: اوکراین به سمت درگیری مستقیم با روسیه و تامین تسلیحات غربی برای آن سوق داده شد.

رئیس‌جمهور روسیه با بیان اینکه تهدیدات راهبردی روسیه غیرقابل قبول است، اظهار داشت که بدون شک اهداف عملیات نظامی در اوکراین محقق خواهد شد.

رئیس جمهور روسیه تصریح کرد: به هر کسی که قصد دخالت در اتفاقات اوکراین دارد یا فکر می‌کند می‌تواند تهدیدی استراتژیک برای ما باشد، پاسخ سختی خواهیم داشت.

روسیه ۸ دیپلمات ژاپنی را اخراج کرد
۱۴۰۱/۰۲/۰۷ - ۲۰:۴۵

وزارت خارجه روسیه در اقدامی تلافی جویانه به دنبال بحران اوکراین، ۸ دیپلمات ژاپنی را اخراج کرد.

وزارت امور خارجه روسیه امروز چهارشنبه از اخراج ۸ دیپلمات ژاپنی خبر داد و گفت که آنها باید قبل از ۱۰ مه، خاک روسیه را ترک کنند.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «طرف روسی خواستار خروج ۸ دیپلمات ژاپنی تا ۱۰ مه شد».

پیش از این وزارت خارجه روسیه از اخراج ۳ دیپلمات از سفارت نروژ در مسکو خبر داد و از آنها خواست تا در اسرع وقت خاک روسیه را ترک کنند.

سناتور آمریکایی: بایدن روسیه را وادار به حمله کرد
۱۴۰۱/۰۲/۰۷ - ۱۳:۵۶

یک سناتور جمهوری‌خواه آمریکا خطاب به وزیر امور خارجه این کشور گفت، دولت جو بایدن با حمایت از درخواست اوکراین برای عضویت در ناتو، روسیه را وادار به حمله کرده است. او همچنین گفت، می‌توان مناقشه اوکراین را از منظر حمله روسیه به یک کشور عضو شوروی سابق نگاه کرد.

به گزارش وبسایت روزنامه دیلی میل، اظهارات رند پل، نماینده جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا سریعا با انتقادات تندی مواجه شده و بسیاری او را به تکرار طوطی‌وار نقطه‌نظرات کرملین متهم کردند.

این سخنان که در جلسه کمیسیون روابط خارجه سنای آمریکا مطرح شد، واکنش آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور را نیز به دنبال داشت.

این سناتور آمریکایی گفت، دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری این کشور نباید به صورت علنی از درخواست عضویت اوکراین در ناتو در سپتامبر سال گذشته حمایت می‌کرد.

پال گفت، بلینکن و دیگر مقامات آمریکا علنا سنگ عضویت اوکراین را به سینه زدند.

این سناتور با اشاره به اظهارات اخیر زلنسکی مبنی بر اینکه شاید اوکراین بخواهد موضع بی‌طرفی اتخاذ کند، گفت: می‌شد قبل از آغاز حمله، به جای تحریک و برانگیختن (روسیه) بر سر موضوعی که می‌دانیم خط قرمز رقیب ماست و از آن نفرت دارد، این صداها را بشنویم. در همین ماه سپتامبر، پیش از آنکه توافق (منشور همکاری استراتژیک آمریکا و اوکراین) را امضا کنید، روسیه گفت که (اوکراین) خط قرمزش است.

او ادامه داد: هیچ توجیهی برای این حمله وجود ندارد، حرف من این نیست. اما این حمله دلایلی دارد.

کرملین و متحدانش مکررا گفته‌اند که نسبت به گسترش ناتو در شرق اروپا نگران بوده‌اند و آن را یکی از دلایل تقویت قوای نظامی خود در نزدیکی مرز اوکراین پیش از آغاز حمله معرفی می‌کرد.

او همچنین گفت، عضویت اوکراین در ناتو ممکن بود به معنای مقابله سربازان روسیه و آمریکا باشد. پال گفت: اگر آن‌ها (اوکراینی‌ها) عضو ناتو بودند، این بدین معنا بود که سربازان آمریکایی باید در اوکراین می‌جنگیدند و این چیزی است که من به شدت با آن مخالفم.

بلینکن در مقابل، با این اظهارات مخالفت کرده و گفت: اگر به کشورهایی که روسیه در سال‌های اخیر به آن‌ها حمله کرده است نگاه کنید، مانند گرجستان، استقرار نیروهایش در ترانس‌نیستریا، مولداوی دو حمله به اوکراین، همه این‌ها کشورهایی هستند که عضو ناتو نبودند. احتمالا (روسیه) دلیلی خوبی برای حمله نکردن به کشورهای عضو ناتو دارد.

پل در پاسخ گفت: «اینطور هم می‌توان گفت که کشورهای هدف، همگی بخشی از روسیه بوده‌اند.» او سپس جمله خود را اصلاح کرده و از کلمه «اتحاد جماهیر شوروی» به جای روسیه استفاده کرد.

بلینکن در پاسخ گفت: من قویا با این ادعا مخالف هستم. این حق اساسی این کشورهاست که درباره آینده و سرنوشت خود تصمیم بگیرند.

او ادامه داد: در کلام پوتین کاملا مشخص است این جنگ ربطی به عضویت اوکراین در ناتو ندارد، بلکه مسئله این است که پوتین همیشه باور داشته است که اوکراین شایستگی کشوری مستقل بودن با حق حاکمیت را ندارد و باید به هر طریقی که شده به روسیه بازگردد.

بلومبرگ: جنگ اوکراین زرادخانه تسلیحاتی آمریکا را خالی می‌کند
۱۴۰۱/۰۲/۰۷ - ۱۳:۵۵

«ایالات متحده در جنگ اوکراین استراتژی خود را تحت عنوان "زرادخانه‌های صنایع نظامی آمریکا" دنبال می‌کند؛ به عبارتی آمریکا از مداخله مستقیم علیه حمله روسیه خودداری می‌کند، در حالیکه با متحدان و شرکای خویش خدماتی اعم از پول و تسلیحات را به دولت کی‌یف ارائه می‌دهد.»

«هال برندز» در تحلیلی برای پایگاه خبری بلومبرگ نوشت: «این استراتژی یادآور حمایت ایالات متحده از انگلیس در سال ۱۹۴۰ الی ۱۹۴۱ است. با این وجود، در حالیکه حمله روسیه به اوکراین به مرحله بحرانی خود رسیده است، این استراتژی آمریکا در حال کاهش است؛ اقدامی که می‌تواند منجر به تضعیف شدید نیروهای اوکراینی شود و از طرفی ضعف آمریکا را هم در این زمینه فاش می‌کند.

از میان حمایت‌هایی که آمریکا و متحدانش نسبت به اوکراین انجام داده‌اند، ارسال تسلیحات اهمیت والایی داشته است. گفتنی است که ارسال هواپیماها، ضدتانک‌ها و به طور کلی تسلیحات سنگین به اوکراین، این کشور را در مقابل حمله روسیه تقویت کرده است.

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به کنگره این کشور گفته است که غرب ۶۰ هزار تسلیحات ضدتانک و ۲۵ هزار تسلیحات ضدهوایی به کی‌یف ارسال کرده است. همچنین پنتاگون در حال برنامه‌ریزی برای ارسال توپ‌های بیشتر، پهپادهای دفاع ساحلی و سایر تجهیزات به اوکراین است. کاخ سفید هم از ارسال یک بسته ۸۰۰ میلیون دلاری دیگر که شامل هلیکوپترها می‌شود، خبر داد.

اما جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا هرگز چنین نقشه‌ای را برای این جنگ نکشیده بود. گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن بود که روسیه به سرعت اوکراین را تصرف می‌کند و در نتیجه آمریکا این حجم از حمایت و تسلیحات را به اوکراین ارسال نمی‌کند. اما در عوض، اوکراین با مقاومتی که از خود نشان داده، موجب تشدید و طولانی شدن این جنگ شده و آمریکا و غرب را مجبور کرده تا از او حمایت‌های بیشتری کنند؛ حمایت‌هایی که همچنان ادامه دارد.

چنین موقعیتی کشورهای غربی را با یک دو راهی مواجه می‌کند؛ انتخاب اول اینکه همچنان به ارسال تمامی تجهیزات به اوکراین ادامه دهند، انتخاب دوم اینکه کمک‌ها را محتاطانه‌تر ارسال کنند زیرا ممکن است به این تسلیحات برای دفاع از خودشان احتیاج پیدا کنند.

آلمان از ارسال تانک‌ها به اوکراین خودداری کرده است اما کانادا به سرعت تجهیزات و تسلیحات نظامی را به خاک اوکراین ارسال می‌کند تا نیاز مردم این کشور را برآورده کند. آمریکا نیز یک سوم از موشک‌های ضدتانک جاولین‌ خود را به اوکراین ارسال کرده است. اما این درحالیست که این کشورها به خصوص آمریکا به راحتی نمی‌توانند انبارهای تسلیحات خود را تخلیه کنند و احتمالا ماه‌ها و سال‌ها طول بکشد تا این محصولات مجدد تولید شوند.

پیش از اینکه ایالات متحده وارد جنگ جهانی دوم شود، فرانکلین روزولت، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا و مشاوران نظامی او درگیر یک موضوع بحث‌ برانگیز شدند که آیا آمریکا باید در ارسال تسلیحات به انگلیس عجله کند یا قسمتی را برای دفاع از خود نگه‌ دارد. اکنون، جو بایدن این استراتژی را در جنگ اوکراین دنبال می‌کند.

کی‌یف به حمایت‌های بی‌دریغ و بیشتر غرب نیاز دارد تا بتواند در مقابل نیروهای روسی به پیروزی برسد و بی‌شک به تسلیحات بسیار قوی و تعداد بالایی در این مسیر نیازمند است. گرچه در جنگ‌های قبلی، پایگاه تولیدی بی‌بدیل آمریکا در نهایت باعث پیروزی می‌شد، اما امروزه، پر کردن زرادخانه جهان ممکن است چندان کار آسانی نباشد.»

بازگشت دیپلمات‌های آمریکایی به اوکراین
۱۴۰۱/۰۲/۰۷ - ۱۰:۵۱

مقامات آگاه آمریکایی اعلام کردند، دیپلمات‌های این کشور روز سه شنبه، سه ماه پس از آغاز جنگ در اوکراین، به این کشور بازگشته‌اند.

به گزارش "سی ان ان" یک مقام آمریکایی گفت: دیپلمات‌های آمریکایی از لهستان وارد اوکراین شده و در شهر لویو واقع در غرب اوکراین مستقر شدند.

حضور دیپلمات‌های آمریکایی در لویو، پس از سفر آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به اوکراین و دیدار او با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور این کشور انجام می‌شود.

نشست متحدان اوکراین با نظارت آمریکا در آلمان
۱۴۰۱/۰۲/۰۷ - ۱۰:۵۰

آمریکا در پایگاه هوایی «رامشتاین» در غرب آلمان میزبان کنفرانسی با حضور ده‌ها کشور به منظور تقویت قابلیت‌های دفاعی اوکراین بود که با حمله روسیه مواجه است.

به گزارش وب‌سایت دویچه وله، در جریان این کنفرانس روز سه‌شنبه متحدان آمریکا به تامین کمک برای ارتش اوکراین در جریان فاز بعدی این جنگ و بعد از آن متعهد شدند. آلمان هم در یک تغییر سیاست ناگهانی عمیقا متعهد شده تا تانک و تجهیزات نظامی به این کشور ارسال کند.

در این نشست لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا گفت: «می‌خواهیم کار روسیه برای تهدید همسایگانش را سخت‌تر کنیم و از توانایی آن برای انجام چنین کاری بکاهیم.» آستین گفت این کنفرانس به یک گروه تماس ماهانه در خصوص دفاع از خود اوکراین تبدیل می‌شود.

هدف از برگزاری این کنفرانس، تضمین امنیت بلندمدت و حاکمیت اوکراین و چگونگی دفاع از خود اوکراین پس از این جنگ عنوان شده است. آمریکا از وزرای دفاع و نمایندگان ۴۰ کشور برای مشارکت دعوت به عمل آورد و ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو هم جزو حاضران بود.

وزیر دفاع آمریکا در صحبت‌های آغازین خودش گفت که این کنفرانس "با هدف کمک به اوکراین در پیروزی در این نبرد مقابل حمله بی‌دلیل روسیه و تقویت مواضع دفاعی اوکراین برای چالش‌های فرداست."

آستین گفت: همانطور که دیدیم، کشورهای سراسر جهان پای اراده ما برای حمایت از اوکراین در مبارزه‌اش علیه تخاصم امپریالیستی روسیه متحد ایستاده‌اند. متحدان کی‌یف برای تقویت امور دفاعی اوکراین سخت کار خواهند کرد. اوکراین عمیقا باور دارد که می‌تواند برنده شود و همینطور همگی ما در اینجا.

این نشست تحت نظارت ناتو نبود و بنابراین از کشورهای خارج از این ائتلاف هم دعوت به عمل آمد.

آستین و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا یکشنبه به کی‌یف سفر کرده و با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین ملاقات کردند. در این دیدار، آنها با ارائه کمک نظامی بیشتر به اوکراین موافقت کردند. همچنین اوکراین درباره نیازهای تجهیزاتی‌اش اطلاعاتی ارائه داد و جزئیات آن در جریان کنفرانس پایگاه رامشتاین آمریکا در آلمان بررسی شد.

روسیه پس از وقفه‌ای کوتاه، صادرات گاز به لهستان را از سر گرفت
۱۴۰۱/۰۲/۰۷ - ۱۰:۴۹

در حالیکه داده‌های شبکه اپراتورهای انتقال گاز اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که امروز (چهارشنبه) عرضه گاز به لهستان توسط روسیه برای مدت زمان کوتاهی متوقف شد، اما برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که شرکت "گازپروم" روسیه اعلام کرده است هنوز عرضه گاز به لهستان را تعلیق نکرده، اما ورشو باید مطابق با "دستور پرداخت جدید"، هزینه گاز را بپردازد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پیش از این برخی داده‌ها از قطع عرضه و صادرات گاز به لهستان توسط روسیه خبر دادند اما شرکت عظیم "گازپروم" روسیه (Gazprom) هم‌زمان با آن گفت که هنوز چنین اقدامی صورت نگرفته است؛ با این حال شبکه اپراتورهای انتقال گاز اتحادیه اروپا اعلام کرد صادرات به لهستان برای مدت کوتاهی متوقف شد اما پس از اینکه به صفر رسید مجددا از سر گرفته شد.

این در حالی است که قطع صادرات گاز اقدامی است که باعث "عمیق‌تر شدن" شکاف بین غرب و روسیه بر سر حمله این کشور به اوکراین می‌شود و از طرفی هم مقامات اوکراینی، روسیه را به "باج‌گیری" از اروپا درخصوص انرژی متهم می‌کنند.

بلغارستان که مانند لهستان یکی از اعضای ناتو و اتحادیه اروپا است، پیشتر گفته بود روسیه عرضه گاز به این کشور را نیز متوقف خواهد کرد؛ اما تاکنون خبری مبنی بر قطع شدن منابع بلغارستان در دست نیست.

لهستان، مخالف سرسخت کرملین، از جمله کشورهای اروپایی است که به دنبال اعمال شدیدترین تحریم‌ها علیه روسیه به دلیل حمله به همسایه خود بوده است.

قرارداد تامین گاز لهستان با شرکت عظیم "گازپروم" روسیه ۱۰.۲ میلیارد مترمکعب در سال است و حدود ۵۰ درصد از مصرف ملی را پوشش می‌دهد.

شرکت دولتی PGNiG لهستان گفته بود که عرضه گازپروم از طریق اوکراین و بلاروس در ساعت ۸ صبح محلی روز چهارشنبه قطع خواهد شد اما گفت که نیازی به برداشت از ذخایر ندارد و ذخیره گاز آن ۷۶ درصد است.

اما این در حالیست که گازپروم اعلام کرد عرضه گاز به لهستان را تعلیق نکرده است، اما ورشو باید مطابق با دستور پرداخت جدید، هزینه گاز را بپردازد. این شرکت از اظهار نظر در مورد بلغارستان خودداری کرد.

آلمان تجهیزات سنگین به اوکراین می‌فرستد
۱۴۰۱/۰۲/۰۷ - ۱۰:۴۵

آلمان در اقدامی غیرمنتظره اعلام کرد که نیروهای اوکراینی را در خاک خود آموزش خواهد داد و ۵۰ تانک ضدهوایی به کی‌یف ارسال خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری بیزنس اینسایدر، کریستینا لامبرشت، وزیر دفاع آلمان در یک کنفرانس دفاعی در پایگاه هوایی رامشتاین آمریکا در خاک آلمان، از تصمیم این کشور برای ارسال تانک‌های ضدهوایی «ژپراد» به اوکراین خبر داد.

او همچنین گفت که این کشور در حال «همکاری با دوستان آمریکایی» برای آموزش نیروهای اوکراینی در زمینه کار با سامانه‌های توپخانه‌ای در خاک آلمان است.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا از آلمان برای این تصمیم «قابل توجه» تشکر کرد و گفت: این سامانه‌ها واقعا توانایی اوکراین را افزایش می‌دهند.

برلین با فشاری فزاینده برای ارائه کمک‌های معنادار نظامی بیشتر به کی‌یف مواجه بوده و این نخستین باری است که آلمان به اوکراین سلاح سنگین ارسال می‌کند. اوکراین می‌گوید برای دفاع از خود در مناطق شرقی به این تسلیحات نیاز دارد.

این نمونه دیگری از تغییرات سریعی‌ است که حمله روسیه به اوکراین در غرب رقم زده است. کمتر از یک هفته قبل، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان گفت، ممکن است ارسال چنین تسلیحاتی به اوکراین، شرایط آغاز جنگ هسته‌ای را فراهم کند.

شولتس گفت: از همان ابتدا گفتم که باید تمام توان خود را در پیشگیری از مقابله نظامی میان ناتو و یک ابرقدرت مسلح مانند روسیه به کار گیریم. من هرچه در توان دارم برای جلوگیری از تشدید اوضاع که به جنگ جهانی سوم منجر می‌شود، به کار گرفته‌ام. نباید جنگ هسته‌ای اتفاق بیافتد.

تا پیش از آغاز حمله روسیه به اوکراین در اواخر فوریه، آلمان به دلیل امتناع مداوم از ارسال تسلیحات مرگبار به اوکراین، مورد انتقاد قرار داشت. برلین که در تامین گاز طبیعی خود به روسیه متکی است، جنایات گذشته در این منطقه را توجیهی برای عدم ارسال سلاح به اوکراین معرفی می‌کرد. زمانی که در اوایل ژانویه، آلمان اعلام کرد که قصد دارد ۵۰۰۰ کلاه جنگی به اوکراین بفرستد، شهردار کی‌یف آن را یک «شوخی» توصیف کرد.

اما تنها دو روز پس از آغاز حمله روسیه، آلمان این سیاست دیرینه خود را زیر پا گذاشته و به اوکراین سلاح ارسال کرد.

تهدید روسیه به حمله به اهداف نظامی در انگلیس
۱۴۰۱/۰۲/۰۷ - ۱۰:۴۴

کرملین به دنبال سخنان "تحریک‌آمیز" یک مقام انگلیسی درباره بمباران روسیه، با هشدار درباره اینکه می‌تواند سایت‌های نظامی داخل انگلیس را بابت حمایت لندن از اوکراین هدف بگیرد، گفت مسکو همچنین می‌تواند دیپلمات‌هایی که به کی‌یف بازمی‌گردند هدف قرار دهد.

به گزارش وب‌سایت دیلی‌میل، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت مسکو می‌تواند مجوز هدف گرفتن کشورهای عضو ناتو که اقدام به مسلح کردن اوکراین می‌کنند، صادر کند.

او هشدار داد: آیا درک می‌کنید که روسیه می‌تواند به ‌منظور مختل کردن تدارکات نظامی لجستیک، به اهداف نظامی در قلمرو کشورهای ناتو که به رژیم کی‌یف تسلیحات می‌رسانند، حمله کند؟ به هر حال، این به طور مستقیم منجر به مرگ و خونریزی در خاک اوکراین می‌شود. تا جایی که من متوجه شده‌ام، بریتانیا یکی از این کشورهاست.

سخنان زاخارووا بعد از آن مطرح شد که جیمز هیپی، وزیر نیروهای مسلح انگلیس در مصاحبه‌ای گفت که لندن از حملات هوایی اوکراینی‌ها علیه زیرساخت‌های روسیه حمایت می‌کند. او گفت: این کاملا مشروع است که از تسلیحات انگلیسی برای چنین حملاتی استفاده شود، با اینکه در حال حاضر گمان نمی‌رود اینطور بوده باشد.

جیمز هیپی همچنین گفت اگر درگیری در مناطق دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین بدون تحول باقی بماند، انگلیس آموزش نیروهای اوکراینی داخل اوکراین را از سر می‌گیرد.

اما سخنان این مقام انگلیسی به مذاق کرملین خوش نیاد و وزارت دفاع روسیه او را به "تحریک" متهم کرد. با تشدید بیشتر تنش‌ها، مسکو همچنین هشدار داد که به تلافی آن برای حمله به "مراکز تصمیم‌گیری" در کی‌یف، حتی اگر دیپلمات‌های انگلیسی و دیگر کشورهای غربی در آنجا حاضر باشند، آماده است.

در همین حال توبیاس الوود، رئیس کمیته منتخب دفاعی انگلیس گفت که اظهارات جیمز هیپی "پتانسیل دعوت به حملات تلافی‌جویانه در لهستان را دارد." او همچنین با بیان اینکه روسیه ممکن است اهداف غربی خارج از اوکراین را هدف بگیرد، به نشریه تایمز گفت که غرب "هر چه بیشتر درگیر یک جنگ نیابتی می‌شود."

همچنین در واکنش به حمایت جیمز هیپی از حملات اوکراین به خطوط تامین در روسیه، یک سخنگوی کرملین گفت: مایلیم تاکید کنیم که تحریک مستقیم رژیم کی‌یف توسط لندن به انجام چنین اقداماتی – در صورت انجام چنین اقداماتی – بلافاصله به واکنش متناسب ما منجر خواهد شد. همانطور که هشدار داده‌ایم، نیروهای مسلح روسیه با تسلیحات دوربرد بسیار دقیق در آمادگی شبانه‌روزی برای اجرای حملات تلافی‌جویانه به مراکز تصمیم‌گیری در کی‌یف به سر می‌برند. حضور مشاورانی از کشورهای غربی در این مراکز تصمیم‌گیری در اوکراین هم لزوما مشکلی برای روسیه به منظور اجرای اقدام تلافی‌جویانه ایجاد نمی‌کند.

آمریکا: به دنبال «شکست راهبردی» روسیه هستیم

 ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که واشنگتن به دنبال "شکست راهبردی" مسکو در اوکراین است.

به گزارش"الجزیره"، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سه‌شنبه شب به خبرنگاران گفت، واشنگتن به دنبال "شکست راهبردی" مسکو در اوکراین است به طوری که این کشور را از نظر اقتصادی ضعیف‌تر و در سطح بین‌المللی منزوی‌تر کند.

وی تصریح کرد: وقتی از شکست راهبردی صحبت می‌کنیم، منظور موقعیت مسکو در نظام بین‌المللی است. مسکو پس از آنکه آماده تهاجم شد و در ۲۴ فوریه این تهاجم را انجام داد، از نظر موقعیت خود در صحنه جهانی، دیگر روسیه پیش از این حمله نخواهد بود.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته ادعا کرد: در ارتباط با اهداف جنگی روسیه در اوکراین باید بگویم که این کشور در رسیدن به این اهداف شکست خورده و اوکراین موفق شده است.

وزیر خارجه آمریکا که به همراه لوید آستین وزیر دفاع این کشور به اوکراین سفر کرده بودند، با بیان این ادعا که هدف اصلی کرملین مطیع ساختن اوکراین و سلب حاکمیت و استقلال آن است، تاکید کرد که روسیه نتوانسته است به این اهداف دست یابد.

وی ادعا کرد: روسیه به دنبال تقویت قدرت نظامی و اقتصاد خود بود، اما عکس این امر را شاهد بوده‌ایم.

روسیه: اوکراین کنترل تمام منطقه خرسون را از دست داد

وزارت دفاع روسیه شامگاه سه‌شنبه خبر داد که اوکراین کنترل تمام منطقه خرسون و همچنین بخش‌هایی از سه منطقه دیگر را از دست داده است.

بیش از دو ماه از آغاز جنگ روسیه و اوکراین می گذرد و جنگ همچنان در شهرهای اوکراین ادامه دارد و هنوز توافقی بین دو طرف صورت نگرفته است.

شرط پوتین: بحران با اوکراین بدون حل مساله مرزهای کریمه و دونباس حل نمی‌شود

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه روز سه‌شنبه گفت که منشور سازمان ملل اساس روابط بین کشورها به شمار می‌آید و این منشور قوانینی نیست که برخی آن را برای منافع خود نوشته باشند.

وی که این سخنان را در دیدار با «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل مطرح می‌کرد، گفت: «انقلاب سال 2014 در اوکراین بر خلاف قانون اساسی این کشور بود و ساکنان مناطق شرقی اوکراین از سوی مقام‌های کی‌یف تحت فشار قرار گرفته بودند».

پوتین گفت: «بحران در شرق اوکراین زمانی آغاز شد که مقام‌های کی‌یف از نیروی نظامی علیه مناطق شرقی استفاده کردند».

وی اضافه کرد: «مقام‌های کی‌یف توافق‌های مینسک را اجرا نکرده و مانع از کشتار جمعی در منطقه دونباس نشده و ساکنان این مناطق را محاصره کردند».

رئیس جمهور روسیه گفت: «توافق مینسک تلاشی مسالمت‌آمیز برای حل اوضاع در دونباس بود اما اوکراین به آن پایبند نبود و کی‌یف در حل موضوع دونباس به صورت نظامی شکست خورد».

پوتین گفت: «همچنان بر روی این موضوع حساب می‌کنیم که می‌توانیم از مسیر دیپلماتیک بحران با اوکراین را حل کنیم».

وی اضافه کرد: «برسمیت شناختن دونتسک و لوهانسک پس از آن صورت گرفت که کی‌یف توافق‌های مینسک را نقض کرد».

رئیس جمهور روسیه افزود: «به انجام مذاکرات در استانبول ادامه می‌دهیم اما طرف اوکراینی اقدامات تحریک آمیز خود را ادامه داد و فاجعه بوچا را طرح ریزی کرد».

وی گفت: «ارتش روسیه هیچ ارتباطی به حوادث بوچا نداشته و نمی‌دانیم که چه کسی مسئول آن است».

پوتین گفت: «بحران با اوکراین بدون حل مساله مرزهای شبه جزیره کریمه و منطقه دونباس حل نخواهد شد».

وی گفت که در حال حاضر هیچگونه درگیری در ماریوپل وجود نداشته و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه را در جریان این موضوع قرار دادیم.

رئیس جمهور روسیه گفت: «بیش از هزار و سیصد نظامی اوکراینی در ماریوپل خود را تسلیم کرده‌اند».

پوتین اضافه کرد: «ارتش اوکراین غیرنظامیان را سپر انسانی خود در کارخانه آزوف‌استال در شهر ماریوپل قرار داده است».

وی گفت: «به ارتش دستور دادم که حمله به کارخانه آزوف‌استال را متوقف کنند و از ارتش اوکراین می‌خواهیم غیرنظامیان را در کارخانه آزوف‌استال آزاد کنند».

رئیس جمهور روسیه رو به گوترش کرد و گفت: «شما گفتید که گذرگاه‌های انسانی در ماریوپل کارایی ندارند که این صحیح نیست و شما می‌توانید اوضاع نظامیان اوکراینی را که تسلیم شده‌اند را جویا شوید».

پوتین در ادامه سخنانش اوضاع در ماریوپل را سخت و بسیار غم انگیز توصیف کرد.

«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل نیز در این کنفرانس خبری صحبت کرد و گفت که روسیه ملاحظه‌های متعددی درباره امنیت خود دارد.

وی افزود: «هیچ چاره‌ای جز حل درگیری‌ها از طریق سازمان ملل متحد وجود ندارد».

دبیر کل سازمان ملل گفت: «نقض حاکمیت یک کشور با منشور سازمان ملل در تضاد بوده و از وخیم شدن اوضاع انسانی در اوکراین نگران هستیم».

گوترش گفت: «سازمان ملل آماده بسیج توانمندی‌های خود برای کمک به ایجاد گذرگاه‌های انسانی در اوکراین است».

وی گفت: «اوضاع پیچیده در ماریوپل را درک می‌کنیم و آماده هماهنگی با صلیب سرخ و طرف روس برای ایجاد راه حل هستیم».

دبیر کل سازمان ملل گفت: «به دنبال کاهش رنج مردم و ایجاد شرایط مساعد برای حل مشکل گذرگاه‌های انسانی امن در ماریوپل هستیم».

 
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۸۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
نازی های اوکراین افسار کشورهای غربی را در دست دارند و جهان را بطرف یک جنگ بزرگ میبرند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
اوکراین پیروز است .
تمساح نابود است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
شما که پوتین تر از پوتینید! کدام نازی؟! چشم نداری واقعیت را ببینی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
کاملا درسته ! روسیه هم قربانی تجاوز آمریکا شده و دارد از خودش دفاع میکند. آب هم که سربالا میرود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
که حدود یکسال پیش نابود شد...تمساح
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
اوکراین چقدر هم داره به سوی پیروزی میره ! خیالات دلقک شده ارزوی اینها ، نازی ها اینها را بازی میدند اینها هم فکر کردند علی اباد هم خیریه
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
با یک جنگ کنترل ارنژی اروپا به دست امریکا افتاد .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
این نوشتار معلوم میکنه طرف روس است و از سفارت روسیه خط میگیره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
نازی ها؟ پوتینه پوتین را لیس زدی عملا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
غرب خرس را توی تله انداخته و مثل پلنگ قائمشهر میخواد زندگی گیری انجام بده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
..... عجب تحلیلهایی خرس و تمساح
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
مردم آمریکا اکثرا از سیاست چیزی نمیدانند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
غرب به امید خدا هیچ غلطی نمی تواند بکند
بوریس جانسون
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
تمساح بی دندون هیچ غلطی نمیتواند بکند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
انگلیس خودش یک هیولا است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
پوتین در برابر اوکراین رائیده وای به حال انگلیس
پاسخ ها
یاشار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
استاد جنگ رو اینجوری تحلیل نمیکنن!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
در مقابل دلقک یا تمام غربیها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
به همچین نظرهایی جالبه چقدر امتیاز میدید همه فرهیخته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
این چیزی رو که ما داریم میبینیم از روسیه ؛ ناتو قادر است یک هفته ای کل خاک روسیه را شخم بزند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
حتما با رمبو میخواد اینکار را بکنه ، یک کمتر فیلم امریکایی ببین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
ناتو رو به جز هالیود کجا دیدی؟ روسیه فقط ۱۰ تا بمب اتم بزنه آمریکا بیابان بی آب و علف میشه
مشتاقی
| France |
۲۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
یه جوری از سلاح اتمی روسیه میگید که انگار فقط روسها دارند، نه دادا بقیه هم دارند هم دقیقترهم قویتر!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
پوتین احمق! ببین یک تصمیم اشتباه چطور تو رو گیر انداخته.
پاسخ ها
یاشار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
پوتین پیامش رو فرستاد.
متن پیام : پیوستن به ناتو = جنگ خانمان سوز
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
آقای یاشار: پیام فرستادن هم بالاخره قواعدی داره، آبرو و حیثیت پوتین و ارتش روسیه بر باد فنا رفت، تحریم‌های کمرشکن شیرازه اقتصادی روسیه رو از هم خواهد گسیخت، بعد برداشت شما از این وضعیت خفت‌بار فرستادن پیام است؟ فنلاند با اون مرز طولانی مشترک با روسیه و همچنین سوئد هم به زودی به ناتو خواهند پیوست. حالا روسیه در این مورد چه کاری می‌تواند انجام دهد؟ بله پوتین پیام فرستاد اما پاسخی بسیار قاطع و غافلگیرکننده دریافت کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
دلقک تصمیم اشتباه گرفت و به امریکا اعتماد کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
آبرو چیه وسط جنگ؟ روسیه میخواست اوکراین رو غیرنظامی کنه که کرده هیچ زیر ساختی واسش نمونده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
پوتین خودش میداند که در صورت حمله به خاک هر عضو ناتو ؛ حداکثر ۴۸ ساعت بعد باید در تابوت بخوابد
پاسخ ها
یاشار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
کار به جنگ جهانی بکشه من و شما هستیم که باید در تابوت بخوابیم. پوتین و بقیه رئیس روئسا جان سالم به در میبرن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
دست بردارید از این حمایتهای بچه گانه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
صحبت روسیه در استفاده از بمب اتمی ؛ نشان شکست قاطع این کشور در جنگ با اوکراین است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
هشدهر به انگلیسه وگرنه اوکراین عددی نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
وقتی یک جنگ اتمی شروع شد شما این حرفها را تکرار کن ببینیم از نابودی مردم دنیا جلوگیری میکنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
رفتارهای پوتین شباهت داره به اواخر دیکتاتوری صدام.

پوتین رفتنی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
پوتین نفس های آخرش را میکشد علی برکت الله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
مثل اینکه غربیها دارند رو به قبله میشند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
مزخرفات
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # یحیی السنوار # قیمت طلا # استقلال # پرسپولیس # خلیج فارس # آرین طباطبایی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات