ملانیا پرکینز (Melanie Perkins) موسس برنامه کانوا (Canva) است. او سال 2020 به جمع ثروتمندترین افراد جهان پیوسته است. در فهرست بلومبرگ در دسامبر سال گذشته میلادی او در رتبه 483اُم است. براساس اطلاعات فوربز ارزش مجموع داراییهای او به 6.5 میلیارد دلار میرسد.
«اینکه همهچیز به پول ختم شود، الهامبخش نیست». این جمله ملانی پرکینز، کارآفرین جوان استرالیایی است که با نرمافزار کانوا به شهرت رسیده است. او اکنون 34 ساله است و یکی از جوانترین زنانی است که یک شرکت فناوری را با ارزشی بیش از یک میلیارد دلار مدیریت میکند. او عنوان دومین زن ثروتمند استرالیا را یدک میکشد. شرکتی که ملانیا تاسیس کرده، بیش از 40 میلیارد دلار ارزشگذاری شده است. ملانی را از کارآفرینانی میدانند که دست به کار خیر دارد. او و گروهش، از زمان 40 میلیارد دلاری شدن شرکت تصمیم گرفتند 30 درصد از سهام کسب وکارشان را با اهداف خیرخواهانهای مثل رفع فقر، واگذار کنند و مبلغی که آنها از آن حرف میزدند، چیزی بیش از 12 میلیارد دلار بود.
در فهرست بلومبرگ از 500 ثروتمند جهان، نام ملانیا پرکینز و همسرش اوبریچت دیده میشود. منشأ ثروت این زوج استرالیایی، اپلیکیشنی به اسم کانواست که با اهدف سادهسازی فرایندهای طراحی و گرافیک در فضای مجازی ایجاد شده است. در دسامبر سال 2021، ملانیا پرکینز در جایگاه 483اُم در فهرست بلومبرگ قرار گرفت و ژانویه سال 2022، در جایگاه 490اُم این فهرست بود. همچنین نام او در فهرست فوربز از ثروتمندان کمتر از 30 سال هم قرار گرفته بود. با این حال میتوان گفت این تازه شروعی برای ملانیا پرکینز است. او جوان است و مثل ورزش مورد علاقهاش یعنی موجسواری در سواحل استرالیا، موجهای دیگری در پیش دارد که باید بر آن سوار شود. موجهایی که ناشی از هرچه بیشتر دیجیتالی شدن زندگی مردم است.
این روزها کمتر کسی است که بخواهد در شبکههای اجتماعی برند اشخاص حقیقی و حقوقی را تبلیغ کند و سراغ کانوا نرود. این نرمافزار کمک کرده تا فرایندهای انجام کارهای گرافیکی در شبکههای اجتماعی، طراحی و تغییر عکسها برای کاربران کمحوصله اینترنت به تجربهای دلنشین تبدیل شود. اما این همه ماجرای کانوا نیست چراکه شرکت پرکینز و همسرش، به مشتریان حرفهایتری غیر از کاربران عادی هم خدمات میدهد.
ملانیا پرکینز در پرت استرالیا به دنیا آمد والدین او معلم و مهندس بودند و مادرش رگ و ریشه مالزیایی داشت. در کالج قلب مقدس درس خواند و برای تحصیل در رشتههای ارتباطات و بازرگانی به دانشگاه وسترن استرالیا رفت. اما در سن 19 سالگی دانشگاه را رها کرد تا نخستین استارتآپش را راهاندازی کند. استارتآپی که فیوژن بوک (Fusion Books) نام گرفت، نخستین کسب وکار ملانیا نبود. او در سن 14 سالگی، روسری میدوخت و به مردم منطقهای که در آن متولد شده بود میفروخت. Fusion Books اما نخستین کسب وکار مدرن ملانیا و جایی بود که ایده اصلی کانوا در آن شکل گرفت. فیوژن بوک هم ایدهای نزدیک به کانوا داشت. در این برنامه یک سیستم طراحی آنلاین برای کاربران فراهم شده بود تا آنها بتوانند برای خودشان سالنامه طراحی کنند. ملانیا زمانی که برای ساخت این سیستم طراحی آنلاین دنبال استفاده از ابزارهای گرافیکی بود، به پیچیده بودن بیشتر برنامههایی که در بازار وجود داشت، پی برد. او از اینکه نمیتوانست خیلی آسان و با صرف کمترین هزینه و وقت از ابزارهای گرافیکی استفاده کند کلافه شده بود. برای همین به ایجاد برنامهای فکر کرد که این چالش را برای کاربران و شرکتهای طراحی آسان کند. غیر از این تجربه شخصی، دریافت بازخورد از مشتریان و همچنین یک دوره تدریس نرمافزارهای گرافیکی به دیگران باعث شد ملانیا بفهمد کار کردن با نرمافزارهای گرافیکی موجود تا چه اندازه برای مردم دشوار است.
درواقع آنچه به راهاندازی کانوا منجر شد، ناامیدی پرکینز از نرمافزارهای گرافیکی بود و اینکه او فهمید در این ناامیدی و استیصال از یاد گرفتن این نرمافزارها، او تنها نیست. ملانیا در آن زمان از اینکه بتواند از خدمات یک گرافیست خوب استفاده کند، ناامید شده بود و هیچکدام از نرمافزارها هم نتوانستند به او کمک کنند. او فکر میکرد بسیاری از نرمافزارهای موجود طراحی پیچیدهاند. به همین دلیل کانوا در سادهترین حالت برای طراحی ساخته شده است. شعار کانوا این است: «هرکسی میتواند طراحی کند».
در سال 2012، ملانیا و کلیف اوبریچت (Cliff Obrecht) همسرش و کامرون آدامز (Cameron Adams) نرمافزار کانوا را در سیدنی تاسیس کردند و در سال 2013 کانوا نخستین خدمات خود را عرضه کرد. در کمال ناباوری کانوا ماهانه بیش از 60 میلیون کاربر در بخش خدمات رایگان جذب کرد. روشهای طراحی و انجام کارهای گرافیکی در کانوا به اندازهای ساده بود که باعث شد بیش از 500 هزار تیم از شرکتهایی مثل اینتل و زوم برای دریافت خدمات کانوا پول بپردازند. رشد تعداد کاربران کانوا و متقاضیان خدمات آن باعث شد اسم ملانیا و همسرش در فهرست ثروتمندان جهان قرار بگیرد. ثروتی که سایت بلومبرگ آن را معادل قیمت 73.8 میلیون بشکه نفت و 0.0282 درصد از تولید ناخالص داخلی ایالت متحده آمریکا دانسته است. ثروت پرکینز اکنون معادل 0.697 درصد از کل ثروت 500 ثروتمند جهان است و 55.081 برابر متوسط درآمد خانوار در آمریکاست. پرکینز در ادامه توانست از موسس گوگل مپ، لارس راسموسن (Lars Rasmussen)، 166 میلیون دلار سرمایه بگیرد. در سال 2021، کانوا سرمایه بیشتری جذب کرد و همین باعث شد ارزش شرکت به بیش از 40 میلیارد دلار برسد.
*آسان نبود
داستان ثروتمند شدن ملانیا و جذب سرمایه کانوا بیشتر به داستانهای افسانهای شباهت دارد اما درواقع، جلب توجه سرمایهگذاران برای ملانیا پرکینز به این آسانی نبود. شرکتی که ملانیا، اوبریچت و آدامز تاسیس کردند در نقطهای دورافتاده از جهان بود یعنی استرالیا. جایی که سرمایهگذاران کمتر به آن توجه نشان میدهند. با این حال چند نکته مهم باعث شد کانوا در نهایت به چشم صاحبان سرمایه در اکوسیستم فناوری جهان بیاید و ملانیا پرکینز به یکی از موثرترین کارآفرینان جوان جهان در این اکوسیستم تبدیل شود.
کانوا، استارتآپی که ملانیا پرکینز، آدامز و اوبریچت تاسیس کردند، در سال 2018 ارزش یک میلیارد دلار را رد کرد. کانوا درواقع دومین تکشاخ در اکوسیستم استارتآپی استرالیا بود. اما زمانی که پرکینز، برای نخستین بار تلاش کرد برای نرمافزار کانوا سرمایه جذب کند، بیش از 100 بار جواب منفی شنید. سایت کارآفرین مینویسد سرمایهگذاران به ویژه سرمایهگذاران آمریکایی نگاه مثبتی به استرالیا ندارند. از نظر آنها استرالیا یک سرزمین دورافتاده است و ریسک سرمایهگذاری در آن بالاست. اما این حرفها، مانعی در مسیر پرکینز نبود. او به تلاشهایش ادامه داد. تلاشی که در نهایت سه سال طول کشید. او در پایان این سه سال توانست بیل تای از سرمایهگذاران حوزه فناوری را ببیند اما حتی او هم در کانوا سرمایهگذاری نکرد. با این حال به پرکینز و همکارانش کمک کرد با کسانی ارتباط برقرار کنند که میتوانستند به رشد کسبوکار آنها کمک کنند.
یک نکته مهم دیگر در فرایند جذب سرمایه پرکینز و اوبریچت، پایبندی سفت و سخت آنها به ارزشهای اخلاقی است. آنها این ارزشهای اخلاقی را در ماموریت کانوا هم گنجاندهاند. درواقع، این ارزشها در دستورالعملهای کاربران در کانوا هم نوشته شده است. برای مثال در راهنمای کاربران در کانوا نوشته شده، کانوا هرگز از کاربران این نرمافزار برای انجام کارهای مجرمانه علیه دیگران حمایت نمیکند به ویژه در زمینه مذهب، سن، معلولان، نژاد و ملیتها. این شرکت از این هم فراتر میرود. آنها اعلام کردند اگر شرکت به این نتیجه برسد که کاربری از خدمات کانوا برای انجام عمل مجرمانه علیه دیگران به ویژه با انگیزههای نژادی، دینی، جنسیتی، سنی، قومی و قبیله ای، ملیتی و... استفاده میکند، به طور موقت و در نهایت دائم دسترسی کاربر به خدماتش را قطع میکند. چنین موضعگیری محکمی نسبت به تبعیضهای نژادی در جهان شرکتها کم است. به اشتراک گذاشتن عمومی ارزشهایی که به آن باور دارید در شرکتها نقش موثر و مهمی ایفا میکند. به همین دلیل در اکوسیستم فناوری، کانوا به عنوان یک شرکت اخلاقمدار توانست توجهها را جلب کند و همین جلب توجه، در جلب نظر سرمایهگذاران بینالمللی و مشتریان بیشتر، بیاثر نبوده و نیست.
شرکت کانوا غیر از سیدنی، در مانیل و پکن هم دفاتری ایجاد کرده است. توسعه هرچه بیشتر در دستور کار کانواست اما عملکرد ملانیا پرکینز و همسرش نشان میدهد کانوا شرکتی نیست که بخواهد بر پول هرچه بیشتر تمرکز کند. ملانیا و اوبریچت 18 درصد از سهام کانوا را در اختیار دارند. ملانیا در مطلبی که در سایت مدیوم منتشر کرده گفته از عواید بخش دیگری از سهام شرکت برای عملی کردن اهداف خیرخواهانه استفاده میکنند.
منبع: اتاق تهران