به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، محیط پست در خلال دو دهه اخیر تغییرات زیادی داشته و همانطور که مسؤولان معتقدند جنبههای زیست اجتماعی بشر دچار تغییرات زیادی شده و بخش سنتی پست را دچار تغییراتی کرده است. از طرفی ظهور فناوریهای جدید الکترونیکی و همهگیر شدن اینترنت و تلفن همراه در کنار مقرراتزدایی در عرصه پست، تأثیری عمیق بر سازمانهای پستی گذاشته و حضور پست را در بخشهای سنتی کمرنگتر کرده است.
با گذر زمان بخش اعظمی از کسبوکارهای سنتی با توسعه ارتباطات الکترونیک به سمت الکترونیکی شدن رفتهاند و کسبوکارهایی که نتوانستند این مسیر را بهدرستی طی کنند، عرصهی رقابت را به رقبای الکترونیکی خود واگذار کردند. از آنجا که با توسعه شبکههای ارتباطی، سهم پست در حال کاهش است، بر اساس تاکید اتحادیه جهانی پست و با توجه به زیرساختهای موجود، پست باید مأموریتهای جدیدی برای خود ایجاد کرده و به سه بعد فیزیکی، الکترونیکی و بعد مالی دست یابد.
آمار ارائهشده توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی حاکی است که در سال ۱۳۹۵، ترافیک مرسولات پستی به ۴۹۵ میلیون و ۲۳۴ هزار و ۱۱۱، در سال ۱۳۹۶ به ۴۷۶ میلیون و ۴۳۹ هزار و ۵۵۹، در سال ۱۳۹۷ به ۳۶۷ میلیون و ۹۳۶ هزار و ۲۴۰، در سال ۱۳۹۸، به ۲۸۷ میلیون و ۲۱ هزار و ۹۳، در سال ۱۳۹۹ به ۲۲۶ میلیون و ۱۵۶ هزار و ۲۶۳ رسیده است. در عین حال، این آمار مطابق جدول زیر و به تفکیک نوع سرویس در سال ۱۴۰۰، به ۲۵۷ میلیون و ۸۱۱ هزار و ۴۷ مرسوله رسیده است.
در واقع در حالی که از سال ۱۳۹۴، به دلیل همهگیر شدن اینترنت و حذف بسیاری از قبوض در کشور، مرسولات پستی کاهش یافته و تا سال ۱۳۹۹ هم به روند نزولی خود ادامه دادند، اما در سال ۱۴۰۰، این روند نسبت به سال ۱۳۹۹ تا حدودی با رشد مواجه شده، هر چند هنوز به آمار سالهای ۱۳۹۸ و پیش از آن نرسیده است.
همچنین این آمار اگر چه با توجه به سالهای گذشته، نشان از کاهش ترافیک مرسولات پستی دارد، اما همانطور که ترافیک مرسولات پستی به تفکیک ماه در جدول زیر نشان میدهد، در ماههای اسفندماه با افزایش روبهرو میشود، این در حالی است که با توجه به شیوع کرونا در کشور، آمار ترافیک مرسولات پستی، در دو سال گذشته تحت تاثیر افزایش خریدهای آنلاین، با رشد مواجه بوده است.