صنعت خودروسازی بخش مهمی از اقتصاد ملی و یکی از اصلیترین شاخصهای توسعه اجتماعی است. توسعه این صنعت در هر کشور ملزومات و پیش شرطهایی دارد که تولید دانش بنیان یکی از مهم ترینِ این شروط است. تولید دانشبنیان یا تولید متمرکز بر دانش در صنعت خودروسازی، دستاوردهای مهمی از جمله افزایش تولید، بالارفتن کیفیت، اشتغال پایدار، ایجاد امکان صادرات، تولید محصولات جدید و افزایش درآمد و ارزش افزوده را به دنبال خواهد داشت. گروه خودروسازی سایپا، که از زیرساختهای مناسبی جهت ایجاد توسعه در صنعت خودروسازی برخوردار است، در مسیر جدید و روبه جلویی که از ابتدای سال جاری در پیش گرفته، توجه ویژه ای به استفاده از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان در توسعه صنعت خودرو دارد.
مدیرعامل و هئیت مدیره خودروسازی سایپا در راستای تحقق شعار سال 1401 مبنی بر تولید دانش بنیان و تقویت ارتباط میان صنعت و دانشگاه، ارتباطات چندجانبه و دوسویه ای را در راستای انعقاد توافق نامههای همکاری با شرکتهای دانش بنیان منعقد کردهاند. شرکتهای خودروسازی در کشورهای پیشرفته بیش از چند دهه است که در حوزه دانش بنیان سرمایهگذاری کرده و موفق به تولید خودروهای مدرن با اعتبار و استانداردهای جهانی شدهاند. گروه خودروسازی سایپا نیز از آنجا که بنگاهی اقتصادی است، سرمایهگذاری در جهت ورود فناوریهای نوین به صنعت خودرو به ویژه استفاده از قطعات با کیفیت از طریق بکارگیری از ظرفیت شرکت های دانش بنیان را در طرحهای توسعه ای خود مورد توجه قرار داده زیرا کیفیت محصول در کنار قیمت مناسب ضامن توسعه فروش و افزایش سهم بازارهای منطقهای و جهانی است.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در این رابطه گفته: « شرکت سایپا از ۳ شرکت سرمایه گذاری برخوردار است که میتوانند در کنار شرکتهای دانش بنیان قرار گیرند، در این صورت، مسئله مالی شرکت های دانش بنیان نیز حل خواهد شد و خواهیم توانست در راستای بهبود کیفیت تولید، از فضای تئوری به مرحله اجرا برسیم.»
در حوزه تقویت دانش بنیان آنچه مهم است، قرار گرفتن جریان کلی صنعت در مسیر دانش بنیان شدن در کنار افزایش شرکتهای دانش بنیان است. یکی از مهمترین اهداف گروه خودروسازی سایپا از سرمایه گذاری در حوزه دانش بنیان، تکمیل زنجیره ارزش صنعت خودرو در مراحل طراحی، تحقیق و توسعه است؛ مراحلی که حاوی ارزش افزوده زیادی است. موفقیت در رفع نواقص زنجیره ارزش صنعت خودرو ویژه در بخش قطعهسازی و طراحی پلتفرم، مستلزم استفاده از فناورهای نوین از طریق به خدمت گرفتن توان و دانش شرکتهای دانشبنیان در حوزه خودرو است. توسعه فناوری با هدف کاهش هزینه و افزایش کیفیت خودروهای تولیدی از دیگر اهداف خودروسازی سایپا از ورود به حوزه دانش بنیان می باشد. با وجود بازار انحصاری خودرو در ایران و اطمینان خودروسازان از فروش محصولات خود، خودروسازان انگیزه چندانی برای ایجاد تغییر در فرایند تولید و حرکت به سمت تولید رقابتی ندارد؛ گروه خودروسازی ساپیا اما در مسیر جدید خود، شیوههای نوینی از نظام مدیریتی را در پیش گرفته و بنا دارد با ایجاد تحولی ساختاری، صنعت خودروسازی داخلی را آنگونه که شایسته مردم و متاقضیان است، ارتقا دهد.