به گزارش بورس تابناک، در میان دستورات ابلاغ شده از سوی رئیس جمهور، تعیینتکلیف واگذاری مدیریت دولتی شرکتهای خودروسازی ایرانخودرو و سایپا حداکثر ظرف ۶ ماه آینده به بخش غیردولتی از جمله راهکارهایی بود که توسط «آیتالله رئیسی» مطرح شد و مورد توجه اکثر فعالان حاضر در بازار خودرو قرار گرفت.
در ادامه وزیر صمت قول داد تا خودرو سازی به زودی به بخش خصوصی واگذار شود اما متاسفانه وزرات صمت واگذاری دو غول خودرو سازی مرتب به تعویق می اندازد با توجه به اهمیت عواقب به تاخیر انداختن واگذاری خودرو با یک کارشناس ارشد بازار سرمایه به گفتگو نشسته ایم.
کاهش ارزش بازاری دو غول خودروساز با قیمت گذاری دستوری
کاویان عبداللهی، تحلیل گر بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس تابناک، گفت: زیان سازی خودروسازی ها تاثیر منفی در داخل شرکت ها می گذارد، به طوری که در مجموع دو غول خودرو سازی چند هزار میلیارد تومان زیان انباشته تولید کرده اند.
عبداللهی گفت: عامل اصلی مشکل خودرو در دخالت دولت در قیمت گذاری دستوری بیشتر مشاهده می شود. این موضوع موجب شده است تا ارزش بازاری دو غول خودرو سازی به شدت کاهش یابد.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: از طرف دیگر دولت به خودرو سازی نگاه امنیتی دارد و به همین دلیل سرمایه گذاران از این موضوع در هراسند. به عنوان نمونه یک شخص سهام عمده یک شرکت را خریداری کرده است به طوری که شخصی که هم اکنون عضو هیئت مدیره است، اما شب از ریاست جمهوری زنگ می زنند و می گویند فلانی از الان مدیر عامل شرکت است.
این تحلیلگر بازار های مالی بیان داشت: این نوع دخالت های دولت تعارض به وجود می آورد که آیا دولت هیئت مدیره است یا آن شخص که سهام دار عمده است. این در حالی است که در بخش خصوصی واقعی و همچنین در واگذاری سهام دولت به بخش خصوصی، دولت نباید هیچ نوع دخالتی در مدیریت شرکت ها داشته باشد.
عبداللهی گفت: این گونه تعارض ها و مشکلات ریسکی در شرکت ها ایجاد می کند که حتی به صنعت هم آسیب می زند، به طوری که سرمایه گذاری در صنعت را نیز مختل می کند و در ادامه اشتغال و تولید کشور با بحران مواجه خواهد شد.
این تحلیل گر بنیادی بازار سرمایه ابراز داشت: دخالت دولت در شرکت های خصوصی تعارضی را به وجود خواهد آورد که افراد یا شرکتی حاضر به خرید سهام این شرکت ها نیستند، این موضوع بدین معنی است که دولت در واگذاری سهام دو غول خودرو سازی شکست خواهد خورد، زیرا هیچ سرمایه گذاری حاضر نیست به جای هیئت مدیره دولت برای شرکت تصمیم گیری کند. بنابراین دخالت های دولت موجب شده است تا جذابیت واگذاری خودرو کاهش یابد.
ارزش گذاری خودروسازان در هاله ای از ابهام
وی افزود ارزش گذاری خودرو سازها همچنان در هاله ای از ابهام است. ضمن این که افرادی که قصد خرید سهام خودرو سازها را دارند باید ارزش گذاری بلوکی این دو غول خودرو سازی را بررسی کنند که آیا این قیمتی که اعلام کرده اند واقعی است یا نه و آیا خریداری برای بلوک پیدا خواهد شد یا خیر.
این کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: همین که دولت اعلام کند که می خواهد بلوک خودرو سازی را واگذار کند، تحرک را در بازار سرمایه افزایش خواهد داد، که این تحرک برای بازار سرمایه خوب است.
عبداللهی در پایان تاکید کرد: عدم وعده وزارت صمت در واگذاری دو غول خودرو سازی، صنعت خودرو را در هاله ای از ابهام فرو برده است به طوری که شاهد هستیم ورود نقدینگی در این گروه بورسی کاهش یافته است.