شنیده شدن زمزمه های افزایش نرخ خوراک گاز صنایع | مجلس چه می گوید؟

یک نماینده مجلس با بیان اینکه فشار افزایش قیمت گاز مصرفی صنایع بر گردن مردم است گفت: ما در کمیسیون ویژه از وزارت، نفت، صمت، نیرو و سازمان برنامه و بودجه دعوت می کنیم که در این رابطه توضیح دهند.
کد خبر: ۱۱۳۶۲۲۵
|
۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۷ 21 August 2022
|
3777 بازدید

یک نماینده مجلس با بیان اینکه فشار افزایش قیمت گاز مصرفی صنایع بر گردن مردم است گفت: ما در کمیسیون ویژه از وزارت، نفت، صمت، نیرو و سازمان برنامه و بودجه دعوت می کنیم که در این رابطه توضیح دهند.

به گزارش بورس تابناک، احسان ارکانی در گفت وگو با خبرنگار بورس تابناک در مورد افزایش قیمت گاز مورد نیاز صنایع اظهار کرد: اگر نرخ خوراک گاز صنایع افزایش پیدا کند در انرژی با شوک تورمی روبرو می شویم و تولید مقرون به صرفه نیست.

نایب رئیس کمیسیون ویژه جهش تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی با بیان اینکه مجلس این مسئله را مورد بررسی کارشناسی و دقیق قرار می دهد گفت: قطعا ما از دولت دعوت می کنیم که در کمیسیون ویژه حضور یابند و در این رابطه توضیح دهند ‌که مبنای محاسبه عددشان چیست و اینکه قرار است این افزایش قیمت برای کدام صنایع باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر در استان ما، مجتمع فولاد خراسان یا نیروگاه سیکل ترکیبی یکی از مهمترین انتقاداتشان در حوزه تامین انرژی این است که شرکت ملی گاز حتی به قراردادهای فی مابینی که با صنایع هم بسته است پایبند نیست مثلا با نیروگاه سیکل ترکیبی قرارداد بسته است که از ۱۲ماه سال ۹ماه گازش را تامین کند در سه ماه زمستان هم که پیک مصرف خانگی است از سوخت جایگزین که گازوئیل یا مازوت است استفاده کند الان همان ۹ماه تعهد به سه ماه کاهش یافته است یعنی در سال فقط سه ماه به این صنایع گاز می دهند دوماه دیگر باید گازوئیل استفاده کنند.

ارکانی بیان داشت: گازوئیل جدای از آلایندگی، باعث استهلاک ماشین آلات می شود و هم راندمان تولید برقش نیز به مراتب پایین تر از سوخت گاز است. همین موضوع را در مجتمع فولاد نیز داریم که در فولاد حادتر است چرا که وقتی گاز قطع شود عمده فرآیند آنها مبتنی بر حرارت و انرژی است و این صنعت کامل تعطیل می شود و لطمه فراوانی می بینند.
این نماینده مجلس در پایان تاکید کرد: گذاشتن بار اضافه بر دوش مردم در این شرایط اقتصادی به هیچ وجه درست نیست.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب منتخب
# سید حسن نصرالله # لبنان # طبس
الی گشت
آخرین اخبار
قیمت امروز آهن آلات