در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی بررسی شد

مصرف بنزین رکورد زد؛ راهکار پیشنهادی برای حل مشکل ناترازی بنزین چیست؟

عضو کمیسیون انرژی مجلس معتقد است: با توجه به زمانبر بودن ساخت پالایشگاه در داخل، یکی از راهکار‌های مهم و کوتاه برای جبران ناترازی بنزین کشور، استفاده از ظرفیت سهامداری ایران در پالایشگا‌های فراسرزمینی است که نفت خام بفرستیم و به جای آن فرآورده نفتی دریافت کنیم.
کد خبر: ۱۱۳۷۳۸۷
|
۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۲ 28 August 2022
|
38325 بازدید
|

به گزارش تابناک اقتصادی؛ طی سال‌های اخیر به دلیل عدم تمایل وزیر نفت سابق بر گسترش ظرفیت پالایشی کشور، با وجود افزایش تقاضای مصرف، طرف عرضه و تولید بنزین در کشور هیچ رشد تولیدی را نداشته است و آخرین پالایشگاه ساخته شده در کشور، پالایشگاه ستاره خلیج فارس بود که در دولت دهم کلید خورده بود و این تصمیم غلط سیاست گذار کشور را به وضعیت بسیار ناپایداری رسانده است. از طرف دیگر، در حال حاضر با افزایش چاه‌های نفتی کشور و افزایش برداشت نفت کشور، به دلیل عدم ایجاد ظرفیت پالایشی، مجبور هستیم که نفت خود را خام صادر کنیم.
 
با وجود این، برای حل هر دو مشکل فوق، دولت سیزدهم تصمیم گرفته است که از یک سیاست جدید در راستای افزایش تضمینی فروش نفت خام خود و همچنین تبدیل این نفت خام صادراتی به فرآورده‌های نفتی نظیر بنزین را عملیاتی کند. این سیاست که پالایشگاه‌داری فراسرزمینی نام دارد، این امکان را به ایران می‌دهد که با صادرات خدمات فنی مهندسی خود به پالایشگاه‌های کشور‌های همسو که با ظرفیتی پایین‌تر از ظرفیت اسمی خود کار می‌کنند، ابتدا به نوسازی و بهبود ظرفیت این پالایشگاه‌ها کمک کند و در عوض، ایران سهامدار این پالایشگاه‌ها خواهد شد. همچنین نفت ایران نیز از این پس به عنوان خوراک ورودی این پالایشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و ما به ازای نفت صادراتی، ایران فرآورده‌های نفتی نظیر بنزین دریافت خواهد کرد و از این طریق ناترازی بنزینی خود را از بین خواهد برد.
 

رکوردشکنی در مصرف روزانه بنزین در کشور

 
به تازگی جواد اوجی وزیر نفت در خصوص وضعیت تولید و عرضه فرآورده‌های نفتی گفته است: امسال با توجه به اینکه وضعیت کرونا نسبی بهبود پیدا کرد، به خصوص در ایام تابستان و تعطیلات شاهد رشد زیادی در سفر‌های برون‌شهری بودیم و به عبارتی، تعداد بسیاری از مردم که در دو یا سه سال اخیر به خاطر شرایط شیوع کرونا، مسافرت نرفته بودند، در ایام تابستان امسال به سفر رفته و این افزایش تردد، موجب افزایش مصرف بنزین در کشور شد. در تابستان امسال مصرف بنزین در برخی روز‌ها به بیش از ۱۲۰ میلیون لیتر رسید؛ این در حالی است که مصرف بنزین کشور در سال ۱۴۰۰ به طور متوسط بین ۸۶ تا ۹۰ میلیون لیتر در روز بود.
 
اوجی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم در شهریورماه نیز با ادامه و حتی رشد سفر‌های تابستانی، رکورد‌های جدیدی در مصرف روزانه بنزین کشور به ثبت برسد، گفت: این شرایط را از قبل پیش‌بینی کرده بودیم و با تدابیری که اندیشیدیم، پالایشگاه‌های کشور در حال حاضر با تمام ظرفیت در مدار بهره برداری هستند و هیچ اختلالی را در عرضه بنزین کشور در تابستان شاهد نبودیم. وی افزود: تولید بنزین کشور هم‌اکنون بین ۱۰۴ تا ۱۰۸ میلیون لیتر در روز است. 
 
مصرف بنزین رکورد زد؛ راهکار پیشنهادی برای حل مشکل ناترازی بنزین چیست؟


بر اساس این گزارش؛ نکته مهم دیگر آن که ساخت پالایشگاه‌ها با توجه به سرکوب قیمتی بنزین، صرفه چندانی نخواهد داشت و به همین دلیل نیز دولت‌های قبلی به دنبال ساخت پالایشگاه (برای تبدیل نفت به مواد سوختی) نرفتند؛ با وجود این، پیشی گرفتن مصرف بنزین به نسبت تولید کشور و همچنین عدم افزایش تولید بنزین کشور پس از ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس، هشداری جدی برای تامین امنیت کشور است. با توجه به سرکوب قیمتی بنزین و هزینه ساخت بسیار زمانبر و سرمایه‌گذاری موردنیاز بسیار بالای پالایشگاه‌ها، رویکرد جایگزین و بهینه برای برطرف کردن نیاز بنزینی کشور، حرکت به سمت نوسازی پالایشگاه‌های کشور‌های همسو تحت سیاست سهامداری ایران در پالایشگاه‌های فراسرزمینی است که رویکرد بسیار نوین و مهمی در تبدیل تهدید به فرصت و همچنین خنثی‌سازی واقعی تحریم‌هاست.
 
فریدون عباسی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در مورد راه اندازی پالایشگاه‌های فراسرزمینی به تابناک اقتصادی گفت: بحث راه اندازی پالایشگاه‌های فراسرزمینی به ارتباطات سیاسی ما ارتباط دارد. ما می‌توانیم این پالایشگاه‌های فراسرزمینی را در کشور‌هایی که با ما ارتباط سیاسی دارند، همانند ونزوئلا راه اندازی و نفت خام خود را تضمینی صادر کنیم.
 
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما برای صدور خدمات فنی، مهندسی وتخصصی ظرفیت خوبی داریم و می‌توانیم با استفاده از تجربه متخصصان و مهندس کشور این خدمات را به سایر کشور‌ها ارائه دهیم. همچنین می‌توانیم این متخصصان را به صورت دوره‌ای بفرستیم که پالایشگاه‌های آن‌ها را تعمیرات کلی و جزئی کنند و آن‌ها از این طریق راندمان پالایشگاه شان را تغییر دهند و از تجارب ما استفاده کنند.
 
در این زمینه وی تاکید کرد: با راه اندازی این پالایشگاه‌ها می‌توانیم نفت خام مان را صادر کنیم و از این کشور‌ها یا فرآورد‌های نفتی خروجی از پالایشگاه را دریافت یا به صورت تبادل کالایی، کالا‌های موردنیاز خود را وارد و به صورت پایاپای تسویه کنیم؛ یعنی خدمات فنی مهندسی یا نفت خام بدهیم و محصولات کشاورزی یا گوشتی وارد کنیم.
 
نماینده مردم کوهچنار و‌ کازرون در مجلس در پایان با اشاره به ظرفیت و پتانسیل حل مشکل ناترازی بنزین کشور از طریق پالایشگاه‌های فراسرزمینی، خاطرنشان کرد: همچنین می‌توانیم در زمان پیک مصرف بنزین در داخل، از فرآورده‌ای که در این پالایشگاه تولید کردیم، استفاده کنیم. واقعیت این است که اگر بخواهیم پالایشگاه جدید در داخل کشور ایجاد کنیم، علاوه بر هزینه سرمایه گذاری بالا، چند سال طول می‌کشد و چون طولانی است، پس باید به سراغ راه‌های کوتاه برای تولید بنزین برویم؛ بنابراین با توجه به زمان بر بودن ساخت پالایشگاه در داخل، یکی از راهکار‌های مهم و کوتاه برای جبران ناترازی بنزین کشور، استفاده از ظرفیت سهامداری ایران در پالایشگا‌های فراسرزمینی است که نفت خام بفرستیم و به جای آن فرآورده نفتی دریافت کنیم. قطعا این سیاست دولت باید مورد حمایت قرار گیرد.
 
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۰۷
ناشناس
|
Canada
|
۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
اول اینکه ما که در غرب زندگی میکنیم هیچ بحرانی در مورد کمبود هیچ چیز احساس نمی کنیم. قیمتها کمی بالا رفته بود که الان دارد تعدیل می شود و قیمتهای بالا باعث کاهش مصرف و صرفه جویی و کاهش قیمتها شد. دوم اینکه هیچ کشوری ولو ضعیف بصرف اینکه برقش و بنزینش کم شود حاضر نیست کوتاه بیاید و عقب نشینی کند. حالا اگر اقای پوتین تصور میکند اروپا و غرب بخاطر گران شدن بنزین و گاز حاضر است به روسیه امتیاز بدهد و عقب نشینی کند مشخص میشود که اقای پوتین خیلی رسانه های خود روسیه را نگاه میکند و خودش باورش شده و سوم و اخر اینکه کارشناسان سیاست خارجی خیلی نباید روی اخبار رسانه ای تحلیل کنند. مثلا الان خرید نفت و گاز دنیا برای زمستان تمام شده. از خرید نفت تا تحویل نفت در مقصد حداقل چهار ماه زمان نیاز دارد. یعنی الان اروپا خریدش را انجام داده و خیالش راحت شده. ضمن اینکه ایران الان یک میایون بشکه صادرات دارد و حداکثر بعد از چند ماه اگر توافق شود یک میلیون بشکه دیگر می تواند اضافه کند. ولی خطر اساسی عراق و وضع سیاسی ان است. اگر چهار میلیون بشکه نفت عراق خدای نگرده بدلیل جنگ داخلی از بازار خارج شود وحشتناک بنفع یک قدرت نفتی درگیر در اکراین خواهد شد. ولی دود جنگ داخلی در عراق تا دهها سال بچشم ما در ایران خواهد رفت. هوشیار باشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
باز خبرهای بنزینی داره دائم منتشر میشه. دارن مجدد مردم رو برای یک افزایش قیمت کمرشکن دیگه آماده میکنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
راهکار بنزین هم مثل تمام دنیا واقعی شدن قیمت است ولی چون حقوق ها پایین است یارانه به همه داده شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
هشدار.هشدار.هشدار



قابل توجه دامداران و مرغداران محترم سراسر کشور



به هیچ عنوان از کنستانتره پلت و مش،تولیدی کارخانجات خوراکدام و طیور سراسر کشور،جهت حیوانات و پرندگانتان استفاده نفرمائید،
صاحبان این کارخانجات،سبوس گندم یارانه ایی که سهم شما دامداران و مرغدارانه زحمتکشه،رو در بازار آزاد فروخته و بجاش از پوسته آسیاب شده برنج(معروف به سبوس برنج دوکوب دقیقا شبیه سبوس گندم)رو در خوراکشان استفاده مینمایند.


لطفا به دوستان و همکارانتان اطلاع رسانی فرمائید
ناشناس
|
Canada
|
۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
روسیه عملا برجام را گروگان گرفته و مسئولان ایرانی اگر توافق کنند روسیه مسئله درست میکنه و اگر توافق نکنند امریکا مسئله و تحریم و فشار اقتصادی درست میکنه. روسیه از الان با مطرح کردن سواپ نفت و گاز خود از طریق ایران عملا به امریکا و اروپا اعلام میکنه توافق برجام یعنی خلع سلاح تحریمی امریکا و اروپا در مقابل روسیه و اگر توافق نشود یعنی ادامه و تشدید چالش هسته ای و منطقه ای ایران برای غرب. در این بین هیچ کس نمی پرسه که نظر ملت و منافع ملی ایران در این بین چگونه هزینه میشود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
آمار درست نیست. اینا دنبال گرون کردن بنزین به بهانه صادرات قاچاق مرزی هستند!
یا حق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
بهترین راهکار زدن مشت محکم به مافیای داخلی و تعطیلی خودروسازهای داخلی و واردات خودروهای کم مصرف با حداقل عوارض گمرکی است.... البته می توان به خودروسازهای داخلی اجازه تولید فقط برای صادرات داد به شرطی که هیچکدام از آنها حق توزیع داخلی نداشته باشند... مانند پرشکانی که نسخه را صرفا برای بیمار می پیچند نه مصرف خودشان!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
علت اصلی مصرف بالای بنزین لگن های ساخت داخل است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
واردات خودروهای هیبریدی و یا کم‌مصرف و تعطیلی خودروسازهای بی‌خاصیت داخلی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
تکنولوژی پنجاه سال پیش رو با قیمت گزاف به مردم زور چپون میکنید از مصرف بنزین می‌نالید
انتقال تکنولوژی خودرو هیبرید بدید خودرو روز بیارید مصرف کم بشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
مشکل فقط و فقط خودروهای بی کیفیت با مصرف سوخت بالاست که هم قاتل جان مردم شده هم قاتل منابع کشور !
دست همه حامیان و بانیان خودروسازی بخون مردم آغشته است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
ماشینای ما آشغال هستن تازه الان هم که معاینه فنی دیگه اجباری نداره از طرف پلیس مصرف هر خودرو بدون تنظیم موتور افزایش داشته
با ین اوضاع چند وقت دیگه مصرف روغن موتور هم رکورد میزنه چون روغن سوزی رو هم کسی تعمیر نمیکنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
البته به جز رویاپردازی و توهمات یک راه منطقی هم وجود دارد ان هم‌ تعامل با دنیاست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
احسنت به شیری که خوردی
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
احسنت به بصیرت واقعی که داری در مقابل مدعیان بصیرت.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
بعد تعامل تحریم ها سه برابر شد
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # قیمت طلا # مهاجران افغان # یارانه # حمله اسرائیل به ایران # خودرو
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با پاسخ ایران(وعده صادق 3) به حمله اسرائیل موافقید؟