با صد و نودمین روز حمله روسیه به اوکراین

درخواست روسیه برای تشکیل فوری جلسه شورای امنیت/ تشدید تنش میان روسیه و اوکراین در نیروگاه هسته ای زاپوریژیا/ رزمایش بزرگ روسیه، چین، هند و ۱۲ کشور دیگر در بحبوحه تنش با غرب

صد و نودمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۱۱۳۸۱۵۷
|
۱۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۵ 01 September 2022
|
41498 بازدید
|

تشدید تنش میان روسیه و اوکراین در نیروگاه هسته ای زاپوریژیا/ رزمایش بزرگ روسیه، چین، هند و ۱۲ کشور دیگر

بین الملل تابناک: صد و نودمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

درخواست روسیه برای تشکیل فوری جلسه شورای امنیت
۱۴۰۱/۰۶/۱۰ - ۲۱:۵۷

دیمیتری پولیانسکی معاون اول نمایندگی دائم روسیه در سازمان ملل خواستار تشکیل جلسه فوری شورای امنیت برای بررسی وضعیت نیروگاه اتمی زاپوریژیا شد.

این دیپلمات ارشد روسیه در سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کرد: با توجه به ادامه یافتن بمباران محیط نیروگاه اتمی زاپوریژیا توسط اوکراین و تلاش بی پروای کی یف برای ناکام گذاشتن بازدید هیات آژانس بین المللی انرژی اتمی از محل نیروگاه، خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت در ششم سپتامبر (۱۵ شهریور) با حضور رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی و آنتویو گوترش دبیر کل سازمان ملل شد.

روسیه و اوکراین پیش از بازدید تیم آژانس بین المللی انرژی اتمی از نیروگاه زاپوریژیا در جنوب شرقی اوکراین، یکدیگر را متهم به اخلال در کار آژانس کردند.

وزیر خارجه آلمان؛ اوکراین در اولویت است
۱۴۰۱/۰۶/۱۰ - ۲۰:۴۵

«آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان چهارشنبه (۳۱ اوت) در کنفرانسی در پراگ گفت که حتی اگر آلمان‌ها به دلیل قیمت بالای انرژی برای اعتراض به خیابان بیایند، برلین باید با حفظ تحریم‌ها علیه روسیه، به حمایت از اوکراین ادامه دهد.

به گزارش «راشا تودی»، بائربوک گفت: اگر من به مردم اوکراین قول بدهم که تا زمانی که به ما نیاز داریم، کنارتان ایستاده‌ایم، پس می‌خواهم سر قولم بایستم. مهم نیست رأی‌دهندگان آلمانی من چه فکر می‌کنند، می‌خواهم سر قولم به مردم اوکراین بمانم.

وی سپس در اشاره به تحریم‌های ضد روسی اتحادیه اروپا تاکید کرد: می‌خواهم شفاف بگویم این مسئله تا زمانی که اوکراین به من نیاز دارد، پابرجاست.

وزیر خارجه آلمان در ادامه گفت: ما اکنون زمستان را پیش رو داریم، زمانی که به عنوان سیاستمداران دموکراتیک مورد چالش قرار خواهیم گرفت. مردم به خیابان خواهند رفت و گفت نمی‌توانیم بهای انرژی خود را بپردازیم. و من (در پاسخ) خواهم گفت بله می‌دانم، با اقدامات اجتماعی به شما کمک خواهیم کرد. اما نمی‌خواهم بگویم باشه پس ما تحریم‌ها علیه روسیه را متوقف می‌کنیم.

وی بار دیگر تاکید کرد: ما در کنار اوکراین خواهیم ایستاد و این یعنی تحریم‌ها در زمستان هم باقی خواهد بود. حتی اگر کار را برای سیاستمداران بسیار سخت کند.

لندن: اوکراین برای جنگ با روسیه به سلاح‌های سنگین بیشتر نیاز دارد
۱۴۰۱/۰۶/۱۰ - ۱۴:۳۱

«لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس، که اولین شانس برای جایگزینی «بوریس جانسون» نخست‌وزیر مستعفی این کشور شناخته می‌شود، از لزوم کمک‌های بیشتر به اوکراین گفت.

تراس بامداد پنجشنبه طی سخنرانی انتخاباتی در لندن گفت که اوکراین برای جنگ با روسیه به سلاح‌های سنگین بیشتری از جمله «سامانه‌های راکت‌انداز چندگانه» نیاز دارد.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، وی علاوه بر این اظهارات، تاکید کرد که از نظر او انگلیس باید تحریم‌های بیشتری را علیه روسیه به دلیل جنگ با اوکراین اعمال کند.

وزیر خارجه انگلیس همچنین افزود که در صورت پیروزی در انتخابات نخست‌وزیری انگلیس، اولین تماس خارجی او با «ولادیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین خواهد بود و وعده داد که در اولین فرصت به کی‌یف سفر کند.

کمبود شدید نیروی انسانی ارتش روسیه
۱۴۰۱/۰۶/۱۰ - ۱۴:۲۸

به ادعای یافته‌های اطلاعاتی جدید آمریکا که چهارشنبه (۳۱ اوت) منتشر شد، روسیه از کمبود شدید نیرو در جنگ شش ماهه خود با اوکراین رنج می‌برد و در تلاش‌هایش برای یافتن نیروهای جدید و اعزام آن‌ها به خط مقدم ناامیدتر شده است.

یک مقام آمریکایی ناشناس در گفت‌وگو با «آسوشیتدپرس» مدعی شد روسیه به دنبال رفع کمبود نیرو تا حدودی از طریق متقاعد کردن نیروهایی که پیش تر در جنگ زخمی شدند برای بازگشت به میدان جنگ، کاهش پرسنل شرکت‌های امنیتی خصوصی و حتی استخدام از زندان‌هاست.

وی در ادامه ادعاهایش گفت جامعه اطلاعاتی آمریکا اطمینان یافته انتظار می‌رود اقدامی که وزارت دفاع روسیه بزودی انجام خواهد داد این باشد که مجرمان محکوم را در ازای عفو و پاداش مالی برای شرکت در جنگ ثبت‌نام کند.

این ادعاها در حالی مطرح شده که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه هفته گذشته دستور داد ارتش این کشور تعداد نظامیان خود را ۱۳۷ هزار نفر اضافه کند تا مجموع آن به یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر برسد.

در دستور پوتین که از روز نخست ماه ژانویه سال آینده اجرایی خواهد شد مشخص نشده که این تعداد افزایش از طریق استخدام سرباز وظیفه صورت خواهد گرفت یا از طریق نظامیان داوطلب یا ترکیب هر دوی آن‌ها.

بر اساس این دستور، تعداد کل پرسنل ارتش روسیه به بیش از دو میلیون نفر خواهد رسید که یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر آن‌ها نظامی خواهند بود.

مخالفت 80 درصدی با تحریم روسیه
۱۴۰۱/۰۶/۱۰ - ۱۴:۲۵

با وجود تبلیغات گسترده دولت‌های غربی درباره تحریم‌های جهانی علیه روسیه و فشار آوردن به دیگر کشورها برای تبعیت از آنها، مسکو اما از شکست خوردن این سیاست غرب خبر داد.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) گفت: «علی‌رغم فشارها و باج‌گیری‌های غرب، ۸۰ درصد کشورهای جهان به تحریم‌های غرب علیه روسیه نپیوستند».

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، لاوروف درباره رهبری فشارهای بین‌المللی علیه روسیه توسط آمریکا نیز توضیح داد: «بعد از همه تحریم‌هایی که با هدایت آمریکا بر روسیه تحمیل شد، ما دیگر روی واشنگتن و متحدانش حسابی نمی‌کنیم. البته برای حفظ منافع خود، ارتباط با آنها را قطع نمی‌کنیم».

وی با بیان اینکه کشورهایی در تلاش هستند تا مانع حضور تیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نیروگاه اتمی «زاپروژیا» در جنوب شرقی اوکراین شوند، اظهار داشت: «مشتاقانه منتظریم تا بازرسان آژانس اتمی، بازدید اساسی از نیروگاه زاپروژیا به عمل آورند».

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه ضمن تاکید بر تلاش این کشور برای اطمینان حاصل کردن از فعالیت ایمن این نیروگاه اتمی، ابراز امیدواری کرد که کار نیروگاه زاپروژیا به راحتی ادامه داشته باشد و علی‌رغم حملات اوکراین به اطراف آن، هیچ فاجعه هسته‌ای رخ ندهد.

تشدید تنش میان روسیه و اوکراین در نیروگاه هسته ای زاپوریژیا 

روسیه و اوکراین پیش از بازدید تیم آژانس بین المللی انرژی اتمی از نیروگاه زاپوریژیا در جنوب شرقی اوکراین، یکدیگر را متهم به اخلال در کار آژانس کردند.

هیات اعزامی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج شنبه از نیروگاه اتمی زاپوریژیا بمنظور ارزیابی هر گونه خسارت بازدید می‌کند. این هیات که در راس آن رافائل گروسی مدیر کل آژانس است، دیروز وارد شهر زاپوریژیا در ۵۵ کیلومتری نیروگاه شد و قرار است به زودی از آن بازدید کند.

در این میان مسکو و کی‌یف پیش از ورود این هیات به نیروگاه یکدیگر را به حمله به اطراف محل نظارت یا گذرگاهی که گروسی به همراه تیمش از آن عبور می‌کند، متهم کردند.

به نوشته خبرگزاری تاس، وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت که یک تیم ضربت ۶۰ نفره اوکراینی با هفت قایق به ساحل کاخوفکا در سه کیلومتری شمال شرق نیروگاه زاپوریژیا آمدند تا کنترل آن را در اختیار بگیرند.

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز نوشت که گروسی در مجاورت نیروگاه انرگودار، جایی که تاسیسات هسته‌ای در آن قرار دارد فعالیت نظامی سنگینی را مشاهده کرد.

رییس منطقه زاپوریژیا نیز مدعی است که نیروهای روسیه گذرگاهی که تیم آژانس را قادر به دسترسی به نیروگاه می‌کند، تیر باران کردند.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که ماموریت هیات آژانس جلوگیری از یک فاجعه هسته‌ای در منطقه است.

روسیه پیشنهاد کرده که تیم ناظر آژانس تنها یک روز فرصت دارد از نیروگاه بازدید کند در حالی که تیم گروسی در نظر دارد روزهای بیشتری در زاپوریژیا حضور داشته باشند.

گروسی گفت امیدوار است تیمش بتواند به طور دائم در نیروگاه بماند ولی فعلا مرحله اول بازرسی چند روز طول خواهد کشید.

ارتش اوکراین چند ساعت پیش اعلام کرد که درگیری در نزدیک نیروگاه ادامه دارد. هر دو طرف مدعی موفقیت در میدان نبرد در میان فشارهای تازه اوکراین برای بازپس گیری قلمرو در جنوب شده اند.

تجهیز اوکراین به سامانه های موشکی دوربرد

در حالیکه آمریکا از آغاز جنگ اوکراین، این کشور را مجهز به تسلیحات نظامی بسیاری کرده است، یک ژنرال آمریکایی از واشنگتن و متحدانش خواست اوکراین را به سامانه های حمله ای دوربرد مجهز کنند.

ژنرال بازنشسته آمریکایی مارک آرنولد در مصاحبه ای ادعا کرده است آمریکا و ناتو به اوکراین می گویند به خاک روسیه حمله نکنید، اما این حرف بی معنی است.

او افزود: باید به ارتش اوکراین تسلیحاتی بدهیم که کی یف را قادر به حمله به عمق روسیه بسازد.

مارک آرنولد از پنتاگون خواست اوکراین را به سامانه های موشکی پاتریوت و مهمات دوربرد توپخانه موشکی متحرک هیمارس، هواپیماهای پیشرفته و پهپادهای جنگی مجهز کند .

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا دوم شهریور ماه اعلام کرد که واشنگتن نزدیک به ۳ میلیارد دلار کمک تسلیحاتی و تجهیزاتی در اختیار اوکراین قرار می دهد که تا این لحظه بزرگترین بخش از کمک های امنیتی به کی‌یف است.

این بسته کمک امنیتی جدید واشنگتن برای کی یف همزمان با روز استقلال اوکراین به این کشور اختصاص داده شده است.

این بزرگترین بخش حمایتی از اوکراین از زمان آغاز حمله نظامی روسیه در شش ماه گذشته است و در حالی اختصاص یافته که مقام های آمریکایی هشدار می دهند روسیه احتمالا درصدد حملاتی تازه به زیرساخت های غیرنظامی و تاسیسات دولتی اوکراین در روزهای پیشرو است.

بایدن گفت: ایالات متحده آمریکا متعهد به حمایت از مردم اوکراین است در حالی که به مبارزه برای دفاع از حق حاکمیت خود ادامه می دهند.

وی افزود: در طول شش ماه گذشته، اوکراینی ها با شجاعت و فداکاری فوق العاده خود برای آزادی، الهام بخش جهانیان بوده اند.

بایدن اضافه کرد: آنها مصمم و قوی در برابر تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین ایستاده اند و امروز نه تنها یک جشن گذشته است، بلکه موید آن است که اوکراین با افتخار یک کشور مستقل می ماند و خواهد ماند.

از زمان روی کار آمدن بایدن، آمریکا در مجموع تقریبا ۱۰.۶ میلیارد دلار کمک امنیتی در اختیار اوکراین قرار داده است.

رزمایش بزرگ روسیه، چین، هند و ۱۲ کشور دیگر

به رغم فشارهای آمریکا به دیگر کشورهای برای منزوی کردن روسیه به دلیل جنگ اوکراین، مسکو میزبانی یک رزمایش با حضور ۱۳ کشور دیگر را برعهده گرفته است.

رسانه‌های روسیه به نقل از وزارت دفاع این کشور خبر دادند، رزمایش «وستوک-۲۰۲۲» با حضور نیرهای نظامی از روسیه، چین، هند و ۱۱ کشور دیگر در سرزمین «پریمورسکی» (جنوبی‌ترین بخش خاور دور روسیه و در کرانه دریای ژاپن) آغاز شد.

مراسم افتتاحیه این رزمایش بزرگ، روز چهارشنبه (دیروز) با حضور ده‌ها هزار نظامی شروع شد؛ به گفته معاون وزیر دفاع روسیه، این رزمایش شامل هزاران قطعه تجهیزاتی که وظایف آموزشی رزمی را در ۹ میدان آموزشی انجام می‌دهند، نیز می‌شود.

«یونوس-بک اوکوروف» در مراسم افتتاحیه رزمایش «وستوک-۲۰۲۲» گفت: «تمرینات مشترک ائتلافی از کشورها به توسعه درک مشترک از سازماندهی آموزش نیروها، مدیریت و تعامل آنها در سطوح عملیاتی و تاکتیکی کمک و دوستی و رفاقت رزمی میان پرسنل نظامی را تقویت می‌کند».

رسانه‌های روس خبر دادند، این رزمایش از اول تا هفتم سپتامبر (۱۰ تا ۱۶ شهریور) با مشارکت بیش از ۵۰ هزار نظامی، ۵ هزار تجهیزات نظامی شامل ۱۴۰ هواپیما و ۶۰ کشتی برگزار می‌شود.

به غیر از نمایندگان روسیه، چین، هند، پرسنل نظامی سازمان پیمان امنیت جمعی و سازمان همکاری شانگهای نیز در این رزمایش شرکت دارند.

شرکت هند در این رزمایش به رغم فشارهای آمریکا به کشورهای مختلف برای فاصله گرفتن از روسیه، به سر خط رسانه‌های مختلف تبدیل شده است.

رسانه‌ها با اشاره به مشارکت هند گزارش دادند، این اقدام تاکیدی بر روابط دوستانه هند با روسیه است به رغم اینکه دهلی نو همچنین در حال تشدید شراکت راهبری خود با واشنگتن است.

چندی قبل بود که وزارت دفاع روسیه توضیحاتی درباره رزمایش وستوک-۲۰۲۲ ارائه داد و از حضور چین و برخی دیگر از کشورها در آن خبر داده بود.

این وزارتخانه اعلام کرده بود که این رزمایش در آب‌ها و مناطق ساحلی دریای ژاپن و دریای اوخوتسک انجام خواهد شد. دریای ژاپن بین مجمع الجزایر ژاپن، ساخالین و شبه جزیره کره قرار دارد.

 
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۴۲
محمود‌
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
این‌ پوتین دوستان‌ چرا اینجا‌ هستند‌ برن‌ روسیه‌ کمبود‌ نیرو داره‌
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
دلقک دوستان هم برند عضو ارتش فاشیست اوکراین بشند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
اون وقت خوش به حال اوکراین دوستان وطنی میشه اتفاقا باید ایستاد و حال امثال تورو گرفت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
ما پوتین دوست نیستیم حالمون از دیکتاتوری جهانی آمریکا بهم میخوره
Ddhf
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
گورپدرپوتین واکراین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
من وطن پرستی پوتین رو تحسین می کنم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
وطن پرستی این نیست که با زور و کتک و تهدید و

اسلحه و قدرت امنیتی و نظامی و حقه بازی ، قدرت را

قبضه و در دست خودتان و رفقای دزد و خشن جنایتکار

خودت نگهدارید

و ب بهانه های بی ارزش و مسخره به کشورهای ه

مسایه ات حمله نظامی بکنید و آنجا را اشغال و به زن و نمردم تجاوز کنید

و میلیونها انسان بیگناه را آواره خارج از کشور مادری شان گردانید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
بیشتر خریته تا وطن پرستی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
زنده باد ولادیمیر پوتین
محمد فقیه نوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
اروپایی ها به اوکراین میگن برو جلو ما پشت توییم ولی در لحظه نیاز از پشت خنجر می‌زنند مثل انگلستان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
پس این همه موشک ضد تانک از کجا آمد؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
به تو چه؟ فزولی؟
محمد فقیه نوری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
موشک ضد تانک که بخشی از قدرت آمریکا بود نه تمام آن و در ضمن فضول درست تر است پسرم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
چرا برادران به صورت داوطلب اعزام نمی شوند؟
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
مردم اوراسیا باید بدونن که آمریکا دوست نداره این منطقه آرامش داشته باشه تا بتونه برتری خودش رو حفظ کنه. مثل جنگ جهانی دوم که بقیه قدرتها آسیب شدید دیدند اما آمریکا آسیب کمی دید و برتر شد و تونست نخبگان کشورهای دیگه رو هم جذب کنه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
کمبود شدید نیروی انسانی ارتش روسیه

بله بله اصلا روسیه بدبخته هیچی نداره نیروی انسانی نداره سرباز نداره سلاح و مهمات نداره. ولی عوضش اوکراین همه چی داره. تازه سرباز هم اضافه اورده خخخخ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
زیاد بخودت فشار نیار طوریت بشه کمونیست ها نمیتونن به داد برسن
اموزگار
|
Canada
|
۱۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
اگر وطن پرستی تجاوز به کشورهای مستقله هیتلر وسزار روسویه که یک سوم کشور ایرانرا ضمیمه روسیه کرد و اشوربانیپال که حتی سگها وگربه های ایلامرا کشت بسیار شریف ووطن پرست بودند یعنی به نظر پوتین پرستان وطن پرستی یعنی تجاوز همای گو مفکن سایه شرف به ان دیاری که طوطی کم از زغن باشد
پاسخ ها
محمد فقیه نوری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
خب این نوعی وطن پرستی است با تحقیر سایر ملت ها
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
بعدها متوجه خواهید همین پوتین چه خیانت هایی به ایران کرده البته مثل زمان های قدیم الان هیچ کشوری حتی چین و هند هم خنثی هستن در مقابل پوتین روسیه اشغال میخواد هزینه های بین المللی جنگ بین همه تقسیم کنه و تو کل دنیا ایران بد نام کنه مثل خودش .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
حفظ آب و خاک یک کشور به دست کسانی است که آن را وطن خود می دانند و مانند فرزندانی که از مادر محافظت می کنند
بعید است هند و چین برای متجاوز بتوانند سربازی را بفرستند در مقابل اوکراینی ها مقاومت کند
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # یحیی السنوار # قیمت طلا
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات