به گزارش «تابناک» به نقل از روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، احمد محمودزاده رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی در گفتگوی خبری با صدا و سیمای استان آذربایجان غربی گفت: در طرح مهرآفرین همه معلمان شامل طرح رتبه بندی خواهند شد فقط نیازمند شرکت در آزمونی هستند که آموزش و پرورش تا مهر برگزار خواهد کرد. اجرای گامهای عملی مانند اجرای رتبه بندی میتواند ضمن کاستن از تبعیض ها، زمینه شتاب بخشی به تحقق سند تحول و مطالبه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در خصوص اجرایی شدن سند تحول بنیادین را به همراه داشته باشد.
تصویر محمودزاده رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتیمحمود زاده در ادامه گفت: در همه اسناد بالادستی به ویژه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره خوبی به مشارکت مردم در حوزه آموزش و پرورش شده است و معتقدیم امکان مدیریت آموزش و پرورش و مأموریت پیچیده تربیت دانش آموز در تراز انقلاب اسلامی به تنهایی از عهده آموزش و پرورش بر نمیآید. همه ذینفعان، خیرین، اصحاب مطبوعات، رسانه ها، واقفین، گروههای جهادی، نهادهای دولتی و غیردولتی باید در جهت این امر مهم نقش آفرینی و مشارکت داشته باشند.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی افزود: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از ۱۳۱ راهکار به مشارکت در ۶۱ راهکار اشاره شده است و در سند تحول دولت مردمی هم یکی از راهبردهای اصلی، مردمی سازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش است.
محمودزاده گفت: قرار است ما به صورت ویژه نقش و حضور مردم را در حوزه مدرسه داری علاوه بر مدرسه سازی هم داشته باشیم. سیاست ما در آینده، در کنار مدارس غیردولتی حقیقی، گسترش مدارس غیردولتی وابسته حقوقی است و مدارس غیردولتی وابسته ظرفیتهای بالقوه فراوانی دارند که اگر بالفعل شوند کمک حال آموزش و پرورش کشور خواهند بود و باید با تسهیل فرآیندها و بازنگری در قوانین زمینه بهره گیری از ظرفیتهای نیکوکاری، خیری و بکارگیری توان نهادهای دولتی و غیردولتی، مذهبی و انقلابی، زمینه ساز تحول در آموزش و پرورش کشور باشیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: همه بخشهای دولتی و حاکمیتی باید توجه ویژهای به نظام تعلیم و تربیت به عنوان مهمترین عامل انتقال ارزشهای ملی و دینی و اندیشههای ناب اسلامی داشته باشند. تا مدرسه و معلم هم بتوانند در اجرای سند تحول و دستیابی به اهداف متعالی آن نقش آفرینی کنند.
محمودزاده گفت: چیزی که باید ملموس باشد مشارکت در اداره مدرسه است و امروز مدل اول آن را مجتمع بوتراب شهرستان خوی استان آذربایجان غربی میبینیم که افتتاحیه آن با حضور وزیر آموزش و پرورش صورت پذیرفت و در اداره این نوع مدارس هم خیر و هم آموزش و پرورش با محوریت حاکمیتی بودن نظام آموزش و پرورش نقش دارند.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی گفت: مردمی سازی این نیست که اولیا فقط در مسائل مالی و کمکهای نقدی به مدرسه حضور یابند، بلکه باید حضوری همه جانبه و فعال و نقش آفرین به واسطه کمکهای فکری و مدیریتی به مدرسه داشته باشند و زمینه مشارکت اولیاء را برای ارتقا کیفی آموزش و پرورش در همه ابعاد فراهم سازیم. نقش انجمن اولیا نیز بسیار مهم است و امیدواریم بتوانیم این نوع نگاه را در سراسر کشور گسترش دهیم و خیرین نیز علاقمند هستند این مدل همکاری را در مدارس خیرساز تمامی نقاط کشور اجرا کنند.
محمودزاده درباره تامین حقوق و مزایا پرسنل و معلمین مدارس خیرساز عام المنفعه نیز گفت: مدرسههایی مانند مجتمع آموزشی تربیتی بوتراب غیرانتفاعی عام المنفعه است و شهریه از دانش آموزان دریافت نمیکنند. فعالیتها و انجام امور، مشارکتی و توافقی است و تا اندازهای که برای آموزش و پرورش امکان پذیر است به این مدارس نیروهای تخصصی میدهد و پرداخت حقوق این نیروها نیز را برعهده میگیرد؛ لذا بخشی به عهده آموزش و پرورش است و بخش اعظم آن نیز از آوردههای خیرین از قبیل؛ اجاره مکانهای ورزشی و فرهنگی و سالنهای مدرسه، خارج از ساعات آموزشی از طریق مدیریت مدرسه تأمین خواهد کرد.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی گفت: در مدل مردمی سازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش شهریه درس رسمی و دروس فوق برنامه به هیچ عنوان از دانش آموزان گرفته نمیشود و کاملا رایگان است و امیدواریم در سطح کشور مورد استقبال خیرین قرار گیرد.
محمودزاده در ادامه گفت: درباره معلمان مدارس غیردولتی طرحی به مجلس ارائه کرده ایم و در حال پیگیری آن هستیم که انشاالله بعد از تصویب در صحن مجلس، اطلاع رسانی کامل آن صورت میگیرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: با توجه به اینکه آموزش و پرورش به تنهایی امکان مدیریت این همه دانش آموز را در سراسر کشور ندارد و نگاه حمایتی دولت مردمی سیزدهم به آموزش و پرورش و در مسیر عملیاتی کردن سند تحول بنیادین، عناصر کلیدی علم و پژوهش، تربیت نیروی انسانی و کادر سازی، و جوان سازی مدیریت نظام سیاسی اجتماعی کشور و موضوع تربیت، نیازمند تلاش همه ذینفعان جهت پیشبرد اهداف در نظام تعلیم و تربیت و عملیاتی شدن آن است، باید نگاه ملی و فرابخشی به این نهاد تعلیم و تربیت داشته باشیم.