بازدید 10798
۸
در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی بررسی شد

تقویت جایگاه اقتصادی و سیاسی ایران به همراه خنثی‌سازی تحریم‌ها با تجارت گاز مازاد روسیه و ترکمنستان

عضو کمیسیون انرژی گفت: سوآپ گاز را می‌توانیم از روسیه و ترکمنستان انجام دهیم. این کشور‌ها عضو سازمان همکاری شانگ‌های هستند و در منطقه  اوراسیا واقع شده اند، همکاری با آن‌ها می‌تواند منافع ما را تأمین کند و مزیت‌های زیادی برایمان دارد. با توجه به اینکه الان تحریم هستیم، این روابط می‌تواند در بخش تجارت و اقتصاد کمک کننده باشد و به خنثی سازی تحریم‌ها بپردازد.
کد خبر: ۱۱۴۸۲۹۹
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۸ 01 November 2022

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بر اثر جنگ روسیه و اوکراین فرصتی برای کشورمان در خصوص خرید یا سوآپ گاز روسیه پدید آمده است که به زعم کارشناسان باید به نحو احسنت از آن استفاده کنیم. ما به لحاظ جغرافیایی شرایط خوبی داریم و امکان ترانزیت گاز روسیه برایمان وجود دارد.

کشور‌های شرق آسیا از قبیل پاکستان، افغانستان، ترکیه، ارمنستان و عراق ـ که همگی نیازمند گاز هستند ـ تقاضای بسیار بالایی دارند و زمینه را برای اجرای این سیاست آماده کرده اند. این وضعیت ایران را به هاب انرژی و گازی منطقه تبدیل خواهد کرد و ایران فرصت فوق‌العاده‌ای برای استفاده از موقعیت استراتژیک خود و ایجاد روابط پایدار اقتصادی و سیاسی خواهد داشت.

تداوم این سیاست علاوه بر توسعه روابط خارجی و درهم‌تنیدگی روابط بین ایران و کشور مقصد صادراتی، درآمد‌های ارزی پایدار و جدیدی برای ایران خواهد داشت و از محل توسعه ترانزیت و خدمات مرتبط با سوآپ یا خرید گاز روسیه، مشاغل مختلفی ایجاد خواهد شد.

همچنین به دلیل سوآپ گاز روسیه از جنوب ایران، صنعت ال ان جی کشور با ورود تکنولوژی‌های روسی به طور جدی توسعه خواهد یافت. نظرات رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس را در این خصوص جویا شدیم که در ادامه می‌خوانید.

سنگدوینی در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی با اشاره به این موضوع که الان اروپا با توجه به جنگ اوکراین به شدت به لحاظ تأمین انرژی به مشکل خورده و روسیه نیز به دنبال بازار‌های جایگزین است، تصریح کرد: فرصت پیش آمده بسیار برای ایران بااهمیت است. روسیه یکی از بزرگترین کشور‌های دارنده ذخایر گازی در دنیاست و تکنولوژی‌های لازم را در این زمینه دارد. ایران نیز ذخایر گازی بسیاری بالایی دارد و امکان همکاری بین دو کشور در زمینه  فروش گاز روسیه وجود دارد.

وی در ادامه گفت: روسیه صاحب تکنولوژی‌های بالا در حوزه  گاز است و ما هم نخبگان خوبی داریم. فرصتی که الان برای انتقال گاز روسیه برایمان به وجود آمده است، می‌تواند به انتقال دانش از روسیه به کشورمان منجر شود. ایران به لحاظ جغرافیایی در شرایط خوبی قرار گرفته و به عنوان یک کریدور مطرح است؛ بنابراین، شرایط برای همکاری دو کشور مهیاست و هر دو طرف می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.

این امکان وجود دارد که گاز روسیه را به راحتی به سمت کشور‌های دیگر از جمله روسیه، عراق و دیگران روانه کنیم و از مزیت ترانزیتی خودمان بهره ببریم. ما می‌توانیم محل ترانزیت انرژی در منطقه باشیم و همچنین با استفاده از گاز روسیه، ناترازی خود را در زمستان برطرف و به این طریق از تعطیلی صنایع در زمستان جلوگیری کنیم، به ویژه از گاز روسیه می‌توانیم برای رفع نیاز‌های بخش‌های شمالی کشور بهره ببریم.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: به طور کلی سوآپ گاز روسیه توسط ایران اتفاق خوبی است که می‌تواند منافع دو کشور را برطرف کند. ما سوآپ گاز را می‌توانیم از روسیه و ترکمنستان انجام دهیم.

این کشور‌ها عضو سازمان همکاری شانگ‌های هستند و در منطقه  اوراسیا واقع شده اند، همکاری با آن‌ها می‌تواند منافع ما را تأمین کند و مزیت‌های زیادی برایمان دارد. با توجه به اینکه الان تحریم هستیم، این روابط می‌تواند در بخش تجارت و اقتصاد کمک کننده باشد و به خنثی سازی تحریم‌ها بپردازد. سوآپ گازی می‌تواند شروعی برای تبادلات اقتصادی و تجاری در همه بخش‌ها باشد و به طور مثال در موضوع امنیت قضایی کمک کند.

این نماینده مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: افزایش مبادلات با کشور‌های منطقه در حوزه انرژی می‌تواند به تقویت موقعیت سیاسی ما در منطقه منجر شود. با این سیاست‌ها می‌توانیم به غرب ثابت کنیم در شرایط تحریمی هم فعال هستیم و برنامه‌های خود را پیش می‌بریم. می‌توانیم به غرب ثابت کنیم که امکان انجام مبادلات بدون دلار و یورو هم وجود دارد. به نظر من، دولت سیزدهم و شخص رئیس جمهور در افزایش مبادلات با کشور‌های منطقه عملکرد بسیار خوبی داشته اند.

این تلاش‌ها می‌تواند به افزایش تعاملات اقتصادی ما با کشور‌های منطقه از جمله ترکیه، پاکستان، عراق، ترکمنستان، آذربایجان و... منجر شود و منافع ما را در منطقه تأمین کند. بنده دورنمای خوبی را به لحاظ سیاسی و اقتصادی در منطقه برای خودمان می‌بینم.  

پیش از این نیز مالک شریعتی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی در مورد بحث سواپ گازی بین ایران و روسیه گفت: مهم‌ترین بخش تجارت گاز، بحث سواپ و بهتر از آن خرید و فروش گاز است؛ یعنی اینکه ایران تبدیل به محلی برای تجارت گاز منطقه‌ای و بین المللی شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت ایران جهت ایجاد تجارت گاز در منطقه و تبدیل شدن به قطب اصلی تجارت گاز منطقه با سوآپ گاز مازاد روسیه، اظهار کرد: سواپ به معنی این نیست که لزوما ممکن است همه این گاز مورد استفاده مان باشد؛ ممکن است ما با آن خرید و فروش انجام دهیم، یا گاز را از نقطه‌ای دریافت و به نقطعه ای دیگر ترانزیت کنیم.

این امکان در حال حاضر با برخی کشور‌های همسایه از جمله با روس ها، ترکمنستان، آذربایجان ارمنستان، عراق و پاکستان فراهم شده است و امکانی برای خرید و فروش و انتقال گاز بین این کشور‌ها از طریق ایران فراهم آورده که اقدام خوبی است. ایران ظرفیت ایجاد تجارت گاز در منطقه و تبدیل شدن به قطب اصلی تجارت گاز منطقه با سوآپ گاز مازاد روسیه را دارد.


وی تاکید کرد: دیلپماسی انرژی و گازی ما در یک سال اخیر و در دولت سیزدهم توسعه خوبی پیدا کرده است و امیدواریم به نتایج خوبی هم برسد.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه سواپ گازی برای ما ارزآور است، گفت: سواپ گازی هم امنیت آفرین و هم اشتغال آفرین و تامین گاز مورد نیاز کشور را در برخی فصول مورد نیاز کشور انجام می‌دهد. این نکته بسیار مهم است که ایران از شرایط فعلی حداکثر استفاده را برای تجارت گاز و ارزآوری باید داشته باشد.


وی با اشاره به اراده دولت سیزدهم برای عقد قرارداد‌ها در حوزه سواپ گازی، خاطرنشان کرد: سواپ گازی اگر توسعه پیدا کند و مبالغ و ارقام آن بیشتر شود، می‌تواند نقش هاب منطقه‌ای را برای ما داشته باشد. در یکی دو ماه آینده کمیسیون انرژی گزارشی در این زمینه (بحث اقدامات انجام شده در حوزه سواپ گازی) به صحن ارائه خواهد داد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
هر ارز و دلاری که از راه غرب نباشد برای غربزده ها هیچ ارزشی ندارد
تنها روابطی خاشعانه در برابر غرب مورد قبول است.
لایک ها رو ببینید
روسیه کشوری غیر قابل اعتماد است لذا خیلی خوشبین نباشید ضمنا روسیه برای انتقال و فروش گاز خودرا با ترکیه صحبت کرده است
حداقل برید جند تا مقاله بروز از وضعیت تولیدکنندگان و واردکننده های انرژی دنیا بخونید بعد برای خودتان داستان بگید، برخلاف داستانهایتان، زمستان برای ایران بسیار نزدیک است.
هر موقع دلار ۱۰۰۰ تومن نه بیشتر ارزون شد خبرم کن
عالیه. ایران با قرار گرفتن در مسیر ترانزیت گاز روسیه و ترکمنستان عواید زیادی حاصل می کند.
خب این کشورهای هدف مصرف کجان که ما بهشون گاز بدیم، تکنولوژی ngl هم که نداریم پس کلا چه خاصیتی داره این سواپ جز مانور سیاسی
عضو کمیسیون انرژی گفت: سوآپ گاز را می‌توانیم از روسیه و ترکمنستان انجام دهیم. این کشور‌ها عضو سازمان همکاری شانگ‌های هستند و در منطقه اوراسیا واقع شده اند، همکاری با آن‌ها می‌تواند منافع ما را تأمین کند و مزیت‌های زیادی برایمان دارد. با توجه به اینکه الان تحریم هستیم، این روابط می‌تواند در بخش تجارت و اقتصاد کمک کننده باشد و به خنثی سازی تحریم‌ها بپردازد!!!!!!!.
ایران تا ۲۰۱۹ روزانه حدود ۵۰۰ هزار بشکه نفت به هند میداد و بعد از تحریم، غیر رسمی حدود ۱۰۰ هزار بشکه.
روسیه قبل جنگ حدود ۱۵۰ هزار بشکه به هند میفروخت و بعد از تحریم اروپا حالا به ۱/۱ میلیون بشکه رسانده. حالا به ایران فشار میاورد نفت را سواپ کند و بشکه ای $۲ بگیرد.
مدیران بی کفایت ما منتظر حقوق و پاداش پایان ماه و سفرها ی خارج هستند . کسی دلش برای این مملکت نمی سوزه
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات