زنی با مو‌های بلوند در مراسم ۱۳ آبان

در مراسم ۱۳ آبان، شاهد مهر و مدارای اکثریت باحجاب با اقلیت مطلقی که تنها یک نفر بود، بودیم و چه زیبا بود این صحنه و باید به آن خانم‌های باحجاب درود فرستاد که این گونه خردمندانه با هموطن بی حجاب خود همراه و همصحبت شده بودند. وقتی با چنین اقلیت مطلقی مدارا می‌شود و چنان صحنه زیبایی به وجود می‌آید، حساب کنید اگر با خواسته‌های اکثریت چنین تعاملی شود، ایران ما، چه بهشت روح افزایی خواهد شد!
کد خبر: ۱۱۴۹۰۱۴
|
۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۸ 06 November 2022
|
425183 بازدید
|

به گزارش «تابناک»، جعفر محمدی در عصر ایران نوشت: حضور یک زن بی حجاب (بله، بی حجاب و نه بدحجاب و کم حجاب و شل حجاب) در راهپیمایی روز ۱۳ آبان تهران، بازتاب گسترده‌ای در میان رسانه‌های اصولگرا داشته است. بسیاری از این رسانه‌ها با انتشار تصاویری از این خانم، نوشته اند که دیگر بانوان حاضر در مراسم که همگی محجبه بوده اند، رفتار دوستانه‌ای با او داشته و حتی بعضی هایشان او را بوسیده اند. تعدادی نیز با او درباره حجاب صحبت کرده و کوشیده اند وی را متقاعد به داشتن حجاب کنند. اصولگرایان نوشتند: پرچم ما گفت و گوست و انقلاب ما، انقلاب اقناع است.

این که آیا آن بانوی بی حجاب، شخصاً و بدون هماهنگی و به طور بی سابقه‌ای بدون حجاب به مراسم ۱۳ آبان رفته (که اصل را بر این می‌گذاریم) یا این که او را آورده اند تا بعداً این گونه استفاده تبلیغی کنند، بر ما معلوم نیست و اهمیتی هم ندارد. مهم، همین جمله آخر و تحلیل‌های مترقی اصولگرایان است که تا دیروز دنبال این بودند از بدحجاب‌ها عکس بگیرند و با کارت ملی شان تطبیق دهند و برگ جریمه به آدرس شان بفرستند و مهسا امنیی و دیگرانی مانند او را به زور سوار گشت ارشاد می‌کردند و امروز در یک مراسم رسمی، از حضور یک زن کاملاً بی حجاب با مو‌های بلوند استقبال می‌کنند و از برافراشته بودن پرچم گفتگو و اقناع سخن می‌گویند؛ این، اتفاق مهمی است.

سال‌ها پیش بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی گفته بود "کوشش کنید که با بیان و قلم، مسلسل‌ها را کنار بگذارید و میدان را به قلم‌ها و به علم‌ها و به دانش‌ها واگذار کنید. " و رهبران دیگر انقلاب مانند شهید بهشتی و شهید مطهری بار‌ها و بار‌ها از لزوم گفتگو و و اقناع به جای زور و ارعاب و تهدید و تحمیل گفته اند.

با این حال به ویژه در یکی دو دهه اخیر و با قدرت گرفتن جریان‌های تندرو، هر چه جلوتر آمدیم گفت و گوی ملی کمرنگ‌تر شد و جای خود را به گفت و شنود داد که در آن یک طرف باید بگوید و مردم باید بشنوند. این گونه بود که بسیاری از صاحب منصبان - که از میان تندرو‌ها منصوب شده بودند - رفته رفته گوش‌های خود را بیشتر و بیشتر بستند و زبان شان را لحظه‌ای از ادبیات آمرانه، فارغ نگذاشتند.

آن‌ها نه صدای مردم را شنیدند، نه به هشدار‌های رسانه‌ها توجه کردند و نه حتی وقعی به توصیه‌های کارشناسان خودی کردند: آن‌ها بهتر از همه می‌اندیشیدند و صلاح مردم را حتی درباره این که چگونه لباس بپوشند، بهتر از خود مردم می‌دانستند و قس علیهذا درباب سیاست خارجی و توزیع قدرت و شکل دادن به دولت و مجلس و اقتصاد و اجتماعیات و ...!

نتیجه نیز همان گونه که پیش بینی می‌شد و بار‌ها هشدار داده بودیم، همین وضعیتی شد که این روز‌ها بر کشور حاکم است.‌ای کاش همین عقلانیت و منطق و مدارایی که درباره آن زن بی حجاب شاهدش بودیم و رسانه‌های اصولگرا بدان افتخار می‌کنند و افتخار درستی است، در تمام این سال‌ها حاکم بود، نه فقط در زمینه حجاب که در همه عرصه ها. آن وقت، نه ماجرای غمبار مهسا امینی به بخشی از تاریخ معاصر ایران تبدیل می‌شد و نه این همه انسان بی گناه جان خود را از دست داده بود. در چنان عقلانیتی، هم بهترین روابط را با جهان داشتیم و هم اقتصادی قوی، مردمی مرفه و جامعه‌ای قدرتمند.

بیشتر بخوانید

در مراسم ۱۳ آبان، شاهد مهر و مدارای اکثریت باحجاب با اقلیت مطلقی بودیم که تنها یک نفر بود، و چه زیبا بود این صحنه و باید به آن خانم‌های باحجاب درود فرستاد که این گونه خردمندانه با هموطن بی حجاب خود همراه و همصحبت شده بودند. وقتی با چنین اقلیت مطلقی مدارا می‌شود و چنان صحنه زیبایی به وجود می‌آید، حساب کنید اگر با خواسته‌های اکثریت چنین تعاملی شود، ایران ما، چه بهشت روح افزایی خواهد شد!

چه می‌شد اگر همین پارسال که بیش از نیمی از مردم ایران در انتخابات ریاست جمهوری مشارکت نکردند و تازه، از بین مشارکت کنندگان نیز ۱۳ درصد رای باطله به صندوق انداختند و ۸ درصد نیز به تنها کاندیدای مخالف جریان برنده رای دادند، مسوولان ما می‌نشستند و این اعتراض بی صدا، ولی بسیار گویا را بررسی می‌کردند که این ۷۰ درصد چه می‌خواهند و چگونه باید آن‌ها را به عنوان اکثریتی که احساس می‌کنند نماینده‌ای در حاکمیت ندارند، همراهی کرد؟

آیا منتظر بودند که بخشی از همین صدا‌های خاموش به اعتراضات خشمگین خیابانی تبدیل شود تا بعد از کلی درگیری و خسارت‌های مادی و معنوی و کشته و مجروح شدن بسیاری از ایرانیان، تازه یادشان بیفتد که انقلاب ما انقلاب اقناع است و باید پرچم گفتگو برافراشت؟!

به هر روی، هر چند دیرهنگام و بعد از تحمیل هزینه‌های فراوان، باید از رویکرد گفتگو و اقناع استقبال کرد. در سرزمین بی گفت و گوی ایران که تک صدایی عامل بخش اعظم تباهی‌های موجود است، گفتمانِ گفتگو، بهترین و خردمندانه‌ترین راه است؛ البته به شرط این که گفتگو برای گفتگو نباشد، علنی و با تضمین امنیت همه طرف‌های گفتگو باشد، همگانی و در منظر عموم باشد، کسی حق حذف هیچ صاحب سخنی را نداشته باشد و مردم درباره نتایج گفتگو‌ها رای دهند و همه طرف‌های گفتگو تعهد دهند که نتایج گفتگو‌ها را در اداره امور کشور به رسمیت شناخته اجرایی خواهند کرد و چنین هم بکنند.

تردید نداشته باشید که در چنان وجهی، ملت ایران برترین پشتیبان نظام شان خواهند بود و هزاران ایران اینترنشنال و بی بی سی و امثال آن‌ها نخواهند توانست ذره‌ای در همدلی بین حکومت و ملت، خلل ایجاد کنند، ولی اگر گفتگو و مدارا، فقط درباره زنی بی حجاب در یک مراسم و جلوی دوربین‌ها باشد و سپس به چند تحلیل و تجلیل و زیر نویس عکس و توئیت و پست بسنده شود، همچنان شاهد وقوع تنش در جامعه بی گفت و گوی ایران خواهیم بود.

آقایان و خانم‌های مسؤول که کاری از دست تان بر می‌آید!
به طور عملی و واقعی، پرچم گفتگو و اقناع را همواره و در همه عرصه‌ها بالا ببرید و بالا نگه دارید؛ این مفیدترین کار است. نجات ایران در گرو "مهر و مدارا" و "گفتگو و اقناع" است.‌

ای که دستت می‌رسد کاری بکن
پیش از آن کز تو نیاید هیچ کار
(سعدی)

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷۵
در انتظار بررسی: ۲۳۳
انتشار یافته: ۱۴۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
تابناک تو هم باورت شده است؟
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
البته کار خودشونه
تابناک میدونه چیکار میکنه اینجور اخبار چالشی رو میذاره که بتونه یه سری نظرات رو انتشار بده
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
چطور دروغهای دشمن غربی که صراحتا از تجزیه ایران حرف می زنه باور میکنی ولی این خبرو باور نمیکنی ؟؟؟؟!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
گشت ارشاد کجایی ...
همون ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
علی آقا به جانت قسم . می خواهم باور کنم ولی گشت ارشاد و . . . نمی گذارد که باور کنم
سیاه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
یعنی الان این خانوم امروز هم به خیابان برود مشکلی .نخواهد داشت یا فقط دیروز مجاز بوده
استاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
پس با مهسا امینی هم گفتگو شده بود که جون داد
پاسخ ها
صادق
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
دیگه بعد از این همه مدت نمیدونی که چه اتفاق افتاده ... حرفی برای گفتن نمیمونه ...
علی
| United States of America |
۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
استاد ویدیو مرحومه مهسا خیلی واضح و سریع اومد بیرون و نشون میداد ایشون خیلی هم سر حال راه میرفت. بعد هم بدون اینکه کسی باهاش کاری داشته باشه پاهاش شل شد و افتاد. حالا اگه کشورهای استعمارگر و برده‌دار سال‌های قبل از انقلاب تمام امکاناتشونو رو به کار گرفتن که فوت این خانم رو قتل به دست پلیس جلوه بدن هیچ جای تعجبی نداره. ولی اینکه یک عده از مردم ریختن تو خیابونا ریشه در نارضایتی از وضعیت اقتصادی و جولان آقازاده‌ها و اختلاس‌ها داره. فقط این وسط یک عده مزدور هم که دشمن از قبل اینها رو تطمیع کرده و تو آب نمک خوابونده تا ذر یک همچین پروژه‌هایی ازشون استفاده کنه و کشور رو به عقب برونه، وارد عمل شدن و اعتراض‌ها رو به اغتشاش تبدیل کردن. ولی خوبه که از لونه هاشون اومدن بیرون و انشالله شناسایی میشن و به سزای اعمالشون میرسن
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
نگفت و گو نه به صورتی که کف خیابون گف و گو میشه مثلا اتیش میزنن یا چاقو میزنن یا سر میبرن یا چادر از سر میکشن . البته به اینصورت گفت گو نشده بود
البته که کار خودشونه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
خداییش آدم نمی دونه جواب این جور آدما رو چطور باید بده
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
شما کجای زمان گیر کردی دوستم
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
علی اقای گل. اگر از همون اول بجای این لجاجت سر این که کسی با مرحومه مهسا امینی کاری نداشته و خودش بیماری زمینه ای داشته و ...، یک عذرخواهی می کردیم که بله یک ماموری خطا کرده و این سیستم بگیر و ببند گشت ارشاد اشتباه بوده، این همه مردم و دولت هزینه نمی دادند. متاسفانه یک اصرار عجیبی هست در این سالهای اخیر که عذرخواهی نکنیم، خطا رو نپذیریم. نعوذبالله مگر معصومیم؟! کدوم خودروساز برای خطاهای خودروهای داخلی عذرخواهی کرده؟ کدوم مسئول بخاطر اختلاس ها عذرخواهی کرده و استعفا داده؟ خب نتیجه میشه همین. تا به همین روال ادامه بدیم و هی بگیم دشمن فلان دشمن بهمان، وضعیت همینه. برادر من. دشمن در ندانم کاری های ما لونه می کنه. دشمن از این لجاجت های ما سو استفاده می کنه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
چه جالب ؟
كاملا مشخصه كه در اين مورد برنامه ريزي شده.
اگر اصول گريان اينقدر سعه صدر دارند گشت ارشادي رو كه هيچ جايگاه قانوني نداره حذف كنند تا دوباره اين قدر هزينه براي كشور ايجاد نكنند. ضمنا اقاي رييسي قول داده بودند كه گشت اختلاس ايجاد كنند ما منتظريم
عوام فريبي متاسفانه هيچ حد و مرزي نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
دوست خوبم ، باهات موافقم . کاش من بیشتر میفهمیدم و شعورم بیشتر ازین بود که تحت تاثیر هجوم رسانه های دشمن هموطنم رو تیکه تیکه کنم و آتیشش بزنم ، کاش من سر موارد بسیار مهمتری همچون رانت و اختلاس و فساد در سیستم اقتصادی مملکتم ، دست به اعتراض میزدم و البته اعتراض و نه اغتشاش و هرج و مرج و ناامنی واسه ملت خودم . کاش به جای بریدن گلوی یه بسیجی یا یه پلیس ، گلوی دزدان و غارتگران مفسد و تقرقه اندازان بین من و تو رو میبریدم . چرا واسه حل معضلات و مشکلات اساسی کشورم ساکتم و چشمم رو دوختم به دهن چهارتا اجنبی مزدور و چهارتا مرفه بی درد که در غالب هنر و ورزش و موسیقی دارن
از این آبهای گل آلود ماهی میگیرن؟ کاش صدا و سیمای کشورم به جای پخش مکرر احکام دینی که از فرط تکرار باعث دلزدگی میشه ، دادگاههای علنی مفسدان رو پخش میکرد ، البته اگه چنین دادگاهی اصلا برگذار میشد . ما همه معترضیم ، اما میبایست این رو بفهمیم که کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من .به شخصه موضوع حجاب رو معتقدم اما در مواجهه با زنان بی حجاب مملکتم که سالهاست کم و بیش میبینمشان ، سرمو میندازم پایین و رد میشم . چون فکر میکنم اون هم به اندازه من میدونه و نصیحت و گفتار من درش تأثیری نخواهد داشت . اونهم تو شرایطی که عملکرد سیستم واقعا دچار اخلال هست و بعضا جایی واسه دفاع باقی نمونده . شاید بی حجابی نوعی اعتراض به روند حاکم هست و نه افسار گسیختگی . به هر حال معتقدم به اینکه چالش اصلی کشورم وجود فساد و تبعیض در اقتصاد معیشت آموزش و بهداشت سیستم قضایی و اداری هست و حاکمیت میبایست در وحله نخست سر این افعیهای خون آشام رو علنا و بی مدارا قطع کنه ، با سلام و صلوات و تعارف و مصلحت اندیشی های بی مورد نمیتوان از مردم خواست که ببینند و دم برنیاورند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
کاملا مشخصه این اغتشاشات کار اصلاح طلبان است و گرنه این وسط چرا صحبت از اصولگرایان می شود. مگر اصلاح طلبان 8 سال حکومت دستشون نبود چرا گشت ارشاد را کنار نذاشتن؟
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
من هم از دانشجویی که فحش می دهد حمایت نمی کنم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
البته به عمل کار برآید به سخندانی نیست. مسئولین باید در عمل تغییراتی به نفع مردم انجام دهند نه اینکه خود را حق مطلق درنظر بگیرند و هیچ گونه اعتراضی را برنتابند و مخالفت با خود را مخالفت با خدا قلمداد کنند و فقط سعی در اقناع مردم با کلمات کنند.
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
به واژه ها هرچی رنگ و لعاب بدین معنیش عوض نمیشه. اعتراضی که با تیر وتفنگ و چاقو قاچاق تسلیحات نظامی همراه باشه کف خیابون اعتراض نیست شورش و اغتشاش هست که هر کشوری که شما قبولش دارین بدتر از نیروهای ایرانی باهاش برخورد میکنه.
البته کار خودشونه :)))
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
خطاب به محمد: در ایران هیچ گونه اعتراضی حتی نوع مدنی آن هم مجاز نیست و بلافاصله برچسب اقدام علیه امنیت ملی بهت می زنند. چندین مورد می تونم برات از اعتراضات مسالمت امیز و شکایات قانونی مثال بزنم که الان در زندان هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
برادر من شما که میدونستین بی حجابی از شکل و فرم ممنو عیت خارج میشه خب خودتون زودتر انجام میدادین و صبر نمی کردین تا اینهمه شلوغی درگیری و زد و خورد بشه. مثل ویدئو، سی دی، ماهواره، .... بالاخره این موضوع هم پیش میومد. به همه مقدسات قسم اگر اینهمه تشکیلات ها و نهادهای تبلیغاتی و آموزشی با اینهمه بودجه کمی درست کار کرده بودن الان کشور درگیر این مشکلات نبود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
عالی،عالی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
چقدر نخ نما
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
در راهپیمایی گشت ارشاد در کار نبود فقط مردم با او صحبت کرده اند
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
چقدر دروغ خسته نشدید از این همه ریا اینهمه دزدی و اختلاس و رانت هنوز دست بردار نیستند
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
به شدت ساختگی و مضحک بود. آیا هنوز وقتش نرسیده به شعور و درک مردم احترام بیشتری گذاشته بشه؟!؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
اگر اساس کار اقناع باشد موضوع پیچیده میشود و کار به جاهای باریک میکشد حتی عده ای سعی میکنند با زور طرف مقابل را قانع کنند و نظرات خود را تحمیل نمایند و .... البته نتیجه میشود فجایع اخیر . باید اساس احترام متقابل باشد یعنی محجبه و بی حجاب به هم احترام بگذارند و همدیگر را قبول کنند .
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # قیمت طلا # مهاجران افغان # یارانه # حمله اسرائیل به ایران # خودرو
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با پاسخ ایران(وعده صادق 3) به حمله اسرائیل موافقید؟