با دویست و شصت و یکمین روز از حمله روسیه به اوکراین

عقب نشینی کامل نیروهای روس از خرسون اوکراین/ اختلاف در سطوح بالای کاخ سفید درباره اوکراین/زلنسکی: شهر خرسون به اوکراین برگشت

دویست و شصت و یکمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۱۱۴۹۸۵۷
|
۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۸ 11 November 2022
|
18264 بازدید
|

عقب نشینی کامل نیروهای روس از خرسون اوکراین

بین الملل تابناک: دویست و شصت و یکمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

مجارستان: اروپا مسیر تشدید تنش در اوکراین را انتخاب کرده است
۱۴۰۱/۰۸/۲۰ - ۲۲:۴۳

«ویکتور اوربان» نخست وزیر مجارستان روز جمعه با انتقاد از اتحادیه اروپا گفت که این اتحادیه مسیر تشدید تنش در اوکراین را انتخاب کرده است.

وی در ادامه سخنانش هشدار داد: «ادامه خصومت‌ها و تحریم‌ها علیه روسیه، کشورهای اتحادیه اروپا را وارد رکود خواهد کرد».

اوربان که این سخنان را در نشست کشورهای ترک زبان در سمرقند اوزبکستان مطرح می‌کرد، گفت: «صدای کسانی که خواستار صلح بوده بسیار آرامتر از صدای کسانی است که تنش‌ها را افزایش می‌دهند».

وی با اشاره به سیاست کشورهای غربی در اوکراین گفت: «ما در اتحادیه اروپا در مارپیچ تشدید تنش قرار داریم. نخست به ارسال کمک‌های نظامی غیرکشنده پرداختیم،‌ سپس ارسال تسلیحات کشنده را آغاز کردیم و هم اکنون در حال آموزش نیروهای اوکراینی در سرزمین‌های اروپا هستیم».

نخست وزیر مجارستان نیز چندی پیش گفته بود: «ما نمی‌توانیم مثل کبک سرمان را زیر برف کنیم. ما باید با واقعیت روبرو شویم. اگر این وضعیت ادامه یابد، تحریم‌ها اروپا را تکان خواهد داد، اقتصاد این قاره به زانو در خواهد آمد و ممکن است جان مردم به خطر بیفتد و ظاهرا لازم است ما خودمان را برای یک جنگ طولانی مدت آماده کنیم.»

گفتگوی زلسنکی و شولتز در مورد تقویت نیروی دفاعی اوکراین
۱۴۰۱/۰۸/۲۰ - ۲۱:۱۹

اولاف شولتز صدراعظم آلمان جمعه شب در تماس تلفنی با ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در مورد آخرین وضعیت جنگ و تقویت دفاعی این کشور گفت و گو کرد.

به گزارش رویترز، براساس اعلامیه برلین، در این تماس شولتز صدراعظم آلمان وضعیت اوکراین را پیش از اجلاس سران گروه ۲۰ بررسی کرد و زلنسکی درباره آخرین تحولات در شهر خرسون به شولتز توضیح داد.

دو طرف همچنین حملات نیروهای مسلح روسیه به زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین را محکوم کردند و راه‌های تقویت بخش انرژی کی یف را مورد بحث قرار دادند.

شولتز در این گفت و گو تاکید کرد که آلمان به حمایت از اوکراین با زیرساخت‌های انرژی و دفاع هوایی ادامه خواهد داد. آنها همچنین خواستار تداوم توافق غلات شدند که اجازه می دهد محصولات کشاورزی اوکراین صادر شود تا وضعیت امنیت غذایی جهانی بهبود یابد.

شولتز صدراعظم آلمان هفته آینده در نشست سران اقتصادهای توسعه یافته و نوظهور پیشرو جهان در بالی اندونزی شرکت خواهد کرد.

زلنسکی: شهر خرسون به اوکراین برگشت
۱۴۰۱/۰۸/۲۰ - ۱۹:۵۵

پس از خروج نیروهای روسی از شهر خرسون، «ولودمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین در پیامی در شبکه اجتماعی تلگرام نوشت که خرسون مال ما شد.

زلنسکی همچنین گفت که یگان‌های ویژه ارتش این کشور در حال ورود به شهر خرسون هستند.

بایدن: جنگ در اوکراین تا زمان خارج شدن سربازان روسیه به پایان نمی‌رسد
۱۴۰۱/۰۸/۲۰ - ۱۶:۴۴

رئیس جمهوری آمریکا مدعی شد، جنگ در اوکراین تا زمانی که نیروهای روسیه خاک این کشور را ترک نکنند به پایان نخواهد رسید.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک،‌ جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در گفتگو با خبرنگاران در کاخ سفید گفت:‌ "فکر نمی‌کنم جنگ (در اوکراین) تا زمانی که ولادیمیر پوتین (رئیس جمهور روسیه) از اوکراین خارج نشود، حل و فصل شود."

این صحبت رئیس جمهور آمریکا بعد از آن مطرح می‌شود که گزارش شد، سربازان روسیه از مواضع خود در کرانه رودخانه دنیپرو در اوکراین عقب نشینی کرده‌اند.

آمریکا: اوکراین آماده مذاکره است، منتظر روسیه هستیم
۱۴۰۱/۰۸/۲۰ - ۱۶:۴۳

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، واشنگتن از کی‌یف شنیده که برای مذاکرات با حسن نیت با روسیه آماده است، و مسکو باید اعلام آمادگی کند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: اوکراین اعلام کرده است که این جنگ بالاخره پای میز مذاکره به پایان می‌رسد. پس مسکو باید نه تنها در حرف، بلکه در عمل هم نشان دهد که آماده مذاکره است، آماده آنچه جهان به شکلی کاملا شفاف از اوکراین شنید، اینکه آماده‌اند با حسن نیست پای میز مذاکره بنشینند.

پرایس گفت: متاسفانه روسیه هر از گاهی اعلام آمادگی برای مذاکره می‌کند و همزمان حملاتش علیه اوکراین را افزایش می‌دهد. مسکو حالا به زیرساخت‌های بیشتری از اوکراین آسیب می‌زند، از جمله انبارهای غذایی، گرمایش، آب و خدمات بهداشت.

در اواسط هفته جاری ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین برای مذاکره با روسیه، شرایطی را تعیین کرد: حفظ تمامیت ارضی اوکراین، رعایت منشور سازمان ملل، پرداخت غرامت برای آسیب‌های واردشده به اوکراین در خلال جنگ و همچنین تضمین اینکه چنین حملاتی دیگر هرگز اتفاق نخواهند افتاد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه بار دیگر موضع روسیه را تکرار کرد و گفت، مسکو هرگز از گفت‌وگو با کی‌یف اجتناب نکرده است.

اختلاف در سطوح بالای کاخ سفید درباره اوکراین
۱۴۰۱/۰۸/۲۰ - ۱۶:۴۰

روزنامه نیویورک تایمز از اختلاف در کابینه «جو بایدن» بر سر بحران اوکراین خبر داده است.

این روزنامه آمریکایی در گزارشی نوشت، اختلاف در سطوح بالای دولت آمریکا بر سر اینکه آیا واشنگتن باید به کی‌یف برای انتخاب مسیر دیپلماسی برای پایان دادن به جنگ فشار وارد کند یا نه بالا گرفته است؛ جاییکه ژنرال‌های ارشد این کشور خواستار فشار به کی‌یف برای مذاکره با روسیه هستند درحالیکه مشاوران امنیتی کاخ سفید آن را بسیار زود می‌دانند و معتقدند هنوز وقتش نرسیده است.

بر اساس این گزارش، مقامات آگاه درون کاخ سفید میگویند، ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا در نشست‌های داخلی کاخ سفید این موضوع را مطرح کرده است که اوکراینی‌ها تا قبل از زمستان به دستاوردهای معقولی که انتظارش را داشتند دست یافته‌اند بنابراین باید تلاش کنند در میز مذاکره این دستاوردها را تثبیت کنند.

اما دیگر مقامات ارشد کاخ سفید در برابر این ایده مقاومت کرده و معتقدند که هیچ یک از طرفین آماده مذاکره نیستند و هرگونه توقف در جنگ به «ولادیمیر پوتین» فرصت می‌دهد دوباره نیروهای خود بازسازماندهی کند. به گفته این مقامات آگاه، مشاوران بایدن می‌گویند که در نهایت جنگ باید از طریق مذاکره حل و فصل شود اما از نظر آنها زمان آن هنوز فرانرسیده است و ایالات متحده نباید به اوکراینیها برای عقب نشینی فشار وارد کند.

در حالی که رایزنی‌های مقامات ارشد آمریکایی درباره اوکراین محرمانه بوده است طی روزهای اخیر برخی از مقامات مواضع خود را به صورت سربسته آشکار کرده‌اند. مارک میلی روز پنج شنبه در مصاحبه با شبکه «سی ان بی سی» گفت: ما شاهد بودیم که ارتش اوکراین تا حد توقف ارتش روسیه جنگیده است. اکنون نمی‌توان آینده را با هیچ قطعیتی پیش بینی کرد اما ما فکر می‌کنیم که برخی احتمالات برای راه حلهای دیپلماتیک وجود دارد.

میلی پیش از این در روز چهارشنبه مواضع خود را درباره جنگ اوکراین رسانه ای کرده بود. وی با بیان این که «ممکن است اگر و زمانی که خطوط مقدم در طول زمستان ثبات یابد، پنجره فرصتی برای مذاکره پایان درگیری وجود داشته باشد»، گفته: وقتی فرصتی برای مذاکره هست و صلح دست یافتنی است، آن را از دست نده. لحظه را از دست نده. اما اگر مذاکرات هرگز تحقق پیدا نکرد یا شکست خورد، آمریکا به تسلیح اوکراین ادامه می‌دهد حتی با این که پیروزی نظامی آشکار برای هر یک از طرفین به شکلی فزاینده غیرمحتمل به نظر می‌رسد.

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید اما در روز پنجشنبه گفت، ایالات متحده اوکراین را تحت فشار قرار نخواهد داد. ما روی هیچ چیزی برای اوکراین پافشاری نمی‌کنیم. کاری که ما می‌کنیم مشاوره به عنوان شریک و حمایت از اوکراین نه تنها از طریق بیانیه‌های عمومی یا حمایت اخلاقی، بلکه از طریق حمایت ملموس و فیزیکی مثل کمکهای نظامی است که قبلا نیز بارها آن را گفته‌ایم.

عقب نشینی کامل نیروهای روس از خرسون اوکراین

وزارت دفاع روسیه روز جمعه اعلام کرد، خروج نیروهای نیروها از کرانه غربی رودخانه دنیپر اوکراین را به اتمام رسانده است.

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتد پرس»، این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد خروج نیروها ساعت پنج صبح (به وقت محلی) به اتمام رسید و حتی یکی از تجهیزات نظامی جا گذاشته نشد.

بخش‌های تخلیه شده شامل شهر خرسون می‌شود که یکی از مناطق کلیدی تصرف شده از سوی نیروهای روس محسوب می‌شود.

با این حال، «دمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین امروز (جمعه) با بیان اینکه خروج نیروهای روس از منطقه خِرسون تصمیم وزارت دفاع روسیه بود، اظهار داشت: «علی‌رغم این عقب‌نشینی، خرسون بخشی از خاک روسیه است و این وضعیت تغییر نخواهد کرد».

در همین حال، به نوشته روزنامه «وال استریت ژورنال»، با خروج نیروهای روس از خرسون، نیروهای اوکراین به سرعت در حال پیشروی در این منطقه هستند.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین در این‌باره گفت: «بسیاری هر ساعت اخبار را چک می‌کنند که واحد‌های نظامی ما به کدام نواحی رسیده‌اند و پرچم کشورمان را دوباره در آن مناطق بر افراشته‌اند».

شبکه «اسکای نیوز» به نقل از یک عضو شورای محلی خرسون اعلام کرد، تمام شهر تحت کنترل نیروهای مسلح اوکراینی بوده و پرچم اوکراین دوباره در این شهر نصب می‌شود.

آموزش نیروهای اوکراین توسط استونی

«هانو پوکور» وزیر دفاع استونی روز پنجشنبه مدعی شد تهدیدات روسیه که علیه این کشور در اوکراین ایجاد شده در حال افزایش است.

وی که با شبکه خبری الجزیره مصاحبه می‌کرد، افزود: «در حال آموزش نیروهای اوکراینی هستیم تا آمادگی بیشتری برای جنگ داشته باشند».

ماه پیش بود که پارلمان استونی طی رای‌گیری، موافقت کرد که روسیه را به عنوان کشور حامی تروریسم معرفی کند.

پارلمان استونی 101 نماینده داشته و در رای‌گیری انجام شده 88 نماینده حمایت خود را از تروریستی معرفی کردن روسیه اعلام کردند. در این رای‌گیری هیچکدام از نماینده‌ها رای مخالف به این طرح ندادند.

پارلمان استونی همچنین از پارلمان دیگر کشورها خواست که اقدام مشابهی انجام داده و روسیه به عنوان حامی تروریسم معرفی شود.

پارلمان استونی همچنین خواستار محروم شدن روسیه از عضویت دائم در شورای امنیت سازمان ملل شده و از کشورهای اتحادیه اروپا خواست که به اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه و بلاروس بپردازند. استونی یکی از حامیان سرسخت اوکراین در جنگ اخیر این کشور با روسیه است.

کی‌یف: عقب‌نشینی روسیه از خِرسون زمان می‌برد

«اُلکسی رزنیکوف» وزیر دفاع اوکراین امروز (جمعه) به ارزیابی روند عقب‌نشینی نیروهای روس از منطقه خِرسون و ادامه درگیری‌ها با روسیه در این کشور پرداخت.

رزنیکوف در مصاحبه با خبرگزاری «رویترز»، ضمن بیان اینکه روسیه برای خارج کردن نیروهایش از منطقه خِرسون به حداقل یک هفته زمان نیاز دارد، گفت روند جنگ در فصل زمستان آهسته می‌شود.

وی با اشاره به حضور ۴۰ هزار نظامی روسی در منطقه خرسون، مدعی شد که علی‌رغم اعلام عقب‌نشینی، روسیه اما هنوز هم در داخل شهر، حومه و در حاشیه غربی رودخانه دنیپرو مقادیر قابل توجهی نیرو دارد.

وزیر دفاع اوکراین با دشوار خواندن پیش‌بینی اقدامات روسیه، اظهار داشت: «عقب‌کشیدن این نیروها از خرسون در یک یا دو روز کار ساده‌ای نیست. حداقل یک هفته زمان می‌برد... ولی ما روی برنامه‌های خودمان متمرکز هستیم».

رزنیکوف ارزیابی کرد که عقب‌نشینی روس‌ها از خرسون به هر دو طرف این فرصت را می‌دهد تا در مناطق دیگر بجنگند و روسیه احتمالا نیروهای خود در منطقه «زاپروژیا» را تقویت می‌کند که چند ماهی است بر آن تسلط یافته است.

رویترز در ادامه به نقل از وی نوشت: «فصل زمستان باعث کُند شدن هر فعالیتی برای همه طرف‌ها در میدان جنگ می‌شود. این برای همه طرف‌ها خوب است. می‌توانند استراحت کنند».

این مقام کی‌یف با ابراز امیدواری برای قوی‌تر ظاهر شدن اوکراین بعد از زمستان با پشتیبانی هزاران نیروی آموزش‌دیده در انگلیس، گفت: «ما از این زمان برای گرفتن حداکثر نتیجه به نفع نیروهای مسلح خود، تجدید قوا، آرایش مجدد و چرخش نیروها در مناطق استفاده می‌کنیم».

رزنیکوف ضمن رد احتمال توسل روسیه به حمله اتمی در خاک اوکراین، گفت ادعاها مبنی بر تصمیم روسیه برای منفجر کردن سد بزرگ «کاخوفکا» در جنوب این کشور بعد از عقب‌نشینی نیز درست نیست.

بسته کمکی جدید آمریکا به اوکراین به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار

همزمان با افزایش نگرانی‌ها از کاهش کمک‌های آمریکا به اوکراین در صورت پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات میان دوره‌ای اخیر، مقامات آمریکا از بسته کمکی جدید ۴۰۰ میلیون دلاری برای اوکراین خبر دادند.

به گزارش شبکه خبری پی‌بی‌اس، این خبر در حالی منتشر شد که نتایج انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا نشان می‌دهد که جمهوری‌خواهان با اختلاف کمی در مجلس نمایندگان پیشتاز هستند و سرنوشت مجلس سنا هنوز مشخص نیست. حزب جمهوری‌خواه اعلام کرده است که در صورت کسب اکثریت در کنگره آمریکا، دیگر مانند گذشته لوایح کمک به اوکراین را تایید نخواهد کرد.

به گزارش پنتاگون، این بسته کمکی شامل تعداد زیادی مهمات، سامانه‌های پدافندی «اونجر» و مهمات سامانه‌های توپخانه‌ای هیمارس می‌شود.

علاوه بر این، موشک‌های استینگر برای سامانه‌های ضدهواپیمای هاوک، ۱۰ هزار گلوله خمپاره، هزاران گلوله توپخانه هویتزر، ۴۰۰ نارنجک انداز، ۱۰۰ دستگاه هاموی، تجهیزات زمستانی و ۲۰ میلیون گلوله برای تسلیحات سبکتر نیز در این بسته گنجانده شده‌اند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در کاخ سفید اعلام کرد، این بسته کمکی جدید شامل محموله‌های مهم پدافند هوایی خواهد بود.

سالیوان گفت: از آنجا که روسیه به استفاده از موشک‌های کروز و پهپادها برای حمله به زیرساخت‌های حساس اوکراین ادامه میدهد، این بسته کمکی برای اوکراین ضروری خواهد بود.

سابرینا سینگ، یکی از سخنگویان کاخ سفید به گزارشگران گفت، اضافه شدن سامانه‌های کوتاه برد اونجر به اوکراین کمک خواهند کرد تا از سربازانش در برابر پهپاد، موشک کروز و حمله هلیکوپتری محافظت کند. این نخستین بار است که سامانه اونجر به اوکراین ارسال می‌شود.

 
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۴۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
مادر پوتین در خرسون به عزاش نشسته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
مگه پوتین خرسون رو به نام خودش نزده بود ۲ هفته پیش ؟ :-)
کو پس ؟
ای پوتین سوراخ
ای تمساح بی دندون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
واقعا شاسکول تر از پوتین کسی هست ؟
هفته پیش خرسون رو زد به نام خودش و امروز فرار کرد از خرسون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
هفته پیش بود که ابرقدرت دنیا اعلام کرد که اوکراین میتواند خرسون رو از روسیه پس بگیرد . همین هم شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
بعد خارکیف الان هم خرسون از دست رفت فکر کنم اگه این پوتین بمب اتم نداشت تا مسکو عقب میرفت ، عجب شکستی میخوره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
دلم به حال مردم روسیه میسوزد .
گیر چه آدم ال.. افتادن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
در روسیه باید رفرانددم برگزار شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
مرگ بر پوتین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
موشک و بمب اتم هم به درد پوتین نخورد و با خفت تمام خرسون رو پس داد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
مردم روسیه خواستار برگزاری رفراندوم در کشورشون زیر نظر سازمان ملل هستند برای تعیین حاکم این کشور
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟