به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاري صدا و سيما :سيد ميعاد صالحي شنبه شب در برنامه صف اول حضور يافت و برنامه هاي راه آهن جمهوري اسلامي ايران را تشريح كرد . متن كامل برنامه صف اول به اين شرح است :
مجری: موضوع سفر به روسیه چه بود و چه دستاوردهایی حاصل شد؟
صالحی: در دولت سیزدهم دیپلماسی ریلی در دستور کار قرار گرفته و به لحاظ تعامل و تبادل کالا با کشورهای مختلف به ویژه کشورهای حوزه قفقاز و همینطور کشورهای همسایه در حوزه تعاملات ریلی توفیقاتی حاصل شده است، ما در سال گذشته توانستیم رکورد تاریخ راه آهن را با یک میلیون و ۹۱۳ تن در حوزه ترانزیت و یک میلیون و ۹۱۹ هزار تن در حوزه صادرات از مرزهای ریلی داشته باشیم، این سیر ادامه پیدا کرد ما در سال گذشته محصولات کمتری را ترانزیت میکردیم، یا صادرات و یا واردات الحمدالله سال ۱۴۰۱ سعی کردیم از تک محصولی و تمرکز بر تعداد اندکی از محصولات به سمت چند محصولی و توسعه محصولات حرکت کنیم.
یکی از کشورهایی که میتوانستیم با آنها تعامل خوبی در حوزه ترانزیت تریلی داشته باشیم، کشور روسیه بود، از ماههای گذشته جلسات متعددی داشتیم، هم ما دیدار داشتیم در موسکو با رئیس راه آهن روسیه و همینطور انها به ایران آمدند و تبادلاتی داشتیم، در حال حاضر ما بیش از دو ماه است که یکی از محصولات استراتژیکی که از روسیه به هند صادر میشود را مسیر تمام ریلی از شمال شرق روسیه وارد سرخس ایرانی میکنیم و از سرخس تا بندرعباس ۱۶۰۰ کیلومتر ظرف سه روز طی میکنیم و از آنجا با کشتی مسافت کوتاهی را تا هند طی میکند که این مسیر تقریباً یک سوم مسیر قبلی است که از مسیر دریای سیاه و به لحاظ دریایی این مسیر از روسیه تا هندوستان طی میشد که این هم یک توفیقی است برای کشور مبدا و مقصد که زمان خیلی کوتاه تری در حقیقت داشته باشد این سیر کالا از مبدا تا مقصد و هم موجب درآمد ارزی برای کشورمان است.
بنده به دعوت بلازروف رئیس راه آهن روسیه به مسکو رفتم و در انجا در اجلاس سی سی تی تی که یک شورا و یک مسئله بسیار مهمی در حوزه اوراسیاست و سعی کردیم افزایش تعاملات و تبادلات را داشته باشیم، فورواردرهای مختلف در آنجا حضور داشتند و همچنین یک ملاقات خصوصی را با رئیس راه آهن روسیه برای هم امضای قراردادی که ناظر بر یکپارچه کردن تعرفههای فی مابین ما است، بالاخره بین روسیه و ایران کشور ترکمنستان و قزاقستان قرار داد، در این مسیر ۳۰ هزار تن جا به جا شد و بعد ما نهایتاً قرارداد را امضاکردیم که انشاءالله میتواند تا چند میلیون تن ادامه پیدا کند همچنین محصول دیگری که ذغال سنگ باشد با توجه به صحبتها همانجا بارگیری انجام شد و اولین قطار ذغال سنگ از روسیه به سمت ایران راه افتاد، این دستور کار دولت سیزدهم است دیپلماسی حمل و نقل، امروز ما از تک محصولی به سمت چند محصولی حرکت کردیم این تعاملات روز به روز در حال افزایش است، اینکه آیا تفاهم یا قرارداد بود، میخواهم بگویم فراتر از قرارداد بود، الان ۳۰ هزار تن انجام شده است.
مجری: اخیراً اخبار متناقضی مطرح میشد در مورد اینکه روسیه به دنبال شریک جایگزین در حوزههای حمل و نقل است و فضا سازی رسانهای سعی میشد بر روی این موضوعات اتفاق بیفتد کما اینکه همچنان ادامه دارد، به خاطر همین این موضوع انجام شده است؟
صالحی: از ابتدای مهر ماه تقریباً یک روز در میان بسته به میزان باری که وجود دارد یک قطار بین ۳۰ تا ۵۰ واگن از مرز سرخس تحویل گرفتیم و الحمدالله این ساری و جاری شده است، علاوه بر محصول کود در حوزه محصول ذغال سنگ هم این مسیر به جریان افتاده و لطف پروردگار روز به روز توسعه پیدا میکند.
مجری: توسعه شبکه ریلی به افزایش سهم ترانزیت از توصیههای اکید رهبر معظم انقلاب بوده و است، الان وضعیت ترانزیت و شبکه ریلی ما چگونه است؟ و چه برنامهای وجود دارد برای اینکه این توسعه همه جانبه باشد و برای همه کشور برنامه ریزی شده باشد؟
صالحی: همانطور که حضرت آقا در سخنرانی خود در یازده آبان در جمع دانش آموزان به درستی اشاره فرمودند، ما با توجه به موقعیت بسیار پیشرفته ترانزیتی که در دنیا داریم در طول سنوات مخلتف شاید چند دهه به درستی از این مزیت رقابتی خدادادی استفاده نکردیم به هر حال امروز تمرکز ما استفاده از این مزیت خدادادی و این مزیت رقابتی بسیار ارزشمند در میان سایر کشورهایی که در اطراف ما قرار دارند است که بتوانیم از منابع اش بهرهمند شویم به طور مشخص دو موضوع در دستور کار ماست، یک استفاده بهینه از ظرفیتهای موجودی که الان نقد است و بحث دوم توسعه خطوط ترانزیتی و احیاناً حلقههای مفقودهای که باید احداث شود و میتواند ظرفیت ریلی ما را به لحاظ ترانزیتی مضاعف و جهشی افزایش دهد، در گام اول و موضوع اول استفاده از ظرفیتها که الان موجود است با دیپلماسی حمل و نقل میتوانیم استفاده کنیم یکی کریدور شمال جنوب و شرقی غربی، کریدور شمال جنوب که بارها هم صدا و سیما و هم سایر دست اندر کاران در حقیقت ضریب دادند و بر روی آن تمرکز کردند ما در مسیر شمال به جنوب سه مسیر اصلی داریم که هر کدام دو کریدور که مجموعاً ۶ کریدور میشود این کریدورها مسیر شرق دریای خزر، مسیر دریای خزر و مسیر غرب دریای خزر است، در مسیر شرق دریای خزر از مرز سرخس و اینچه برون است به سمت بندر عباس که همین الان وصل و این دولت تمرکز کرد بر دیپلماسی حمل و نقل ریلی، به هر حال با توجه به تلاشهایی که در این مدت انجام دادیم و همچنین وزیر راه زحمات مختلفی کشیدند و ما هم در مسیرهای مختلف یا آنها به کشور ما میآمدند به هر حال توانستیم از ظرفیتهای موجود به گونهای استفاده کنیم،
ما ۶ آبان سال ۱۴۰۰ یک تفاهم نامهای را بنده با همتای ترکمنستانی امضا کردم که برویم به سمت اینکه تبادل واگن در مرز سرخس و اینچه برون را به سمت دو برابر حرکت کنیم، شاید کمتر از یک ماه ما توانستیم ۵۰ درصد این مسیر را طی کنیم و یک و نیم برابر تبادل واگن ما در مرز سرخس و اینچه برون، اینها اتفاق افتاده صرفاً تفاهمهای بر ر وی کاغذ نبوده، خروجی هم این بود که به لطف پروردگار در پایان سال ۱۴۰۰ رکورد تاریخ راه آهن در حوزه ترانزیت به یک میلیون و ۹۱۳ هزار تن شکسته شد، در حوزه صادرات از مرزهای ریلی یک میلیون و ۹۱۹ تن و مجموعاً صادرات، واردات و ترانزیت یعنی مجموع حمل و نقل ریلی بین المللی در سال گذشته چهار میلیون و ۳۵۰ هزار تن است، به هر حال رکورد تاریخ راه اهن محسوب میشد.
مجری: این میزان پیشتر چقدر بوده است؟
صالحی: در گذشته هیچ وقت مجموعاً به سه میلیون تن نرسیده بود، در ادامه در سال ۱۴۰۱ ما سعی کردیم غیر از فعال کردن این دو مسیر شرق دریای خزر هم به سمت فعال سازی مسیر دریای خزر حرکت کردیم که عملاً حمل و نقل ترکیبی است، هم دریایی و ریلی که از مسیر بندر امیرآباد و کاسپین بتواند شکل گیرد،
به هر حال نقصانهایی وجود دارد و هم نیاز است که اسکله رورو در بندر امیر اباد تکمیل شود و همچنین اسکله بندر کاسپین و ریلی که قرار است متصل شود اتفاق بیفتد که امیدواریم در آینده نزدیک اتفاق بیفتد، در بحث غرب دریای خزر بحث مسیر رشت آستارا است و مسیر ریلی جلفا که شاید سه دهه گذشته حدود این مسیر متصل بود که به هر حال ما روی هر ۶ مسیر در دیداری که در مسکو داشتم بر روی هر ۶ مسیر با آنها صحبت و مذاکره کردم که بتوانیم هم از ظرفیتهای موجود استفاده کنیم و هم بتوانیم ظرفیتهایی که میتوانیم مرمت کنیم این کار را انجام دهیم، در مسیر شمال به جنوب همه اینها امروز به بندر عباس یا بندر امام (ه) است، یکی از مسیرهایی که بسیار مهم است بحث زاهدان چهابهار است که یکی از حفرههایی است که باید برطرف شود در مسیر شرقی غربی ما بحث ریل زاهدان به میرجاوه را الان متصل داریم که حدود ۱۱۰ سال قبل است و ریل با عرض پهن و عریض گفته میشود به این خطوط در مقابل خطوط نرمال که به هر حال در کشور ماست، چین، اروپا و ترکیه است که کمتر از ۹۰ و اندی کیلومتر است از میرجاوه تا زاهدان عریض است و ما نیاز است خط نرمال در اینجا احداث کنیم، این خط بیش از صد سال قدمت دارد و بحث شلمچه بصره و قسمتهایی که میتوانیم بر روی آن تمرکز کنیم، صد کیلومتر، ۲۰۰ کیلومتر، ۸۰ کیلومتر، قسمتهایی است که میتواند کریدورهای ما را متصل کند و یک سیر افزایشی جهشی به حوزه ترانزیت ما چه در شمال جنوب و چه در شرق و غرب.
مجری: انجام این پروژهها با شماست یا شرکت زیر ساخت؟
صالحی: بخشی با شرکت زیر ساخت است و بخشی هم که خطوط دوم است یا به نحوی به ما واگذار شد در اختیار شرکت راه آهن است.
مجری: آنهایی که بر عهده خود راه اهن است که باید این کارها را انجام دهد، برنامه تان چیست؟ در خصوص خاش زاهدان چه برنامهای دارید؟
صالحی: در دولتهای مختلف شاید الان عمر شرکت ساخت فکر میکنم کمتر از ۲۰ سال است در حالی که اساسنامه شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به سال ۶۶ و ۶۷ اساسنامه اش برمی گردد که مصوبه مجلس و قانون مجلس دارد، قبل از آن هم به هر حال راه آهن بوده که قدمت بیش از صد ساله در ایران دارد. در مصوبهای که در قانون مجلس در سال ۱۳۶۶ مشخصاً هم طراحی و احداث و ساخت، ناوگان و ... همه در اختیار راه آهن بوده، شرکت ساخت که حدود کمتر از ۲۰ سال متولد میشود بنا میشود که بخشی از کارها با ان و بخشی در اختیار راه آهن سپرده شود، شاید در طول این ۲۰ سال، سالهای زیادی بود که کشمکش زیادی بوده، ما در صدد این هستیم که برنامه ریزی و تقسیم کار را بین راه آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت ساخت خیلی منظم تر، همگراتر انجام دهیم لذا بخشی از طرحها مبادله و بخشی از طرحها تعیین تکلیف شده، در موضوع شلمچه بصره این طرح در اختیار شرکت ساخت بود در مقطعی که الان در اختیار شرکت راه آهن جمهوری اسلامی است، مثلا موضوع رشت آستارا الان در اختیار شرکت ساخت است به هر حال ما برنامه داریم برای اینکه بتوانیم یک همگرایی بیشتری را بین راه آهن به عنوان بهره بردار و شرکت ساخت داشته باشیم، بدیهی است که آن چیزی که شرکت ساخت میسازد باید آن چیزی باشد که بهره بردار بتواند بهره برداری کند و اساساً بین طرحهای ریلی متنوع که ما درکشور داریم با توجه به کمبود منابع باید اولویت گذاری کنیم و متناسب با نظری که بهره بردار دارد بین طرحهای مختلف ریلی طرحهای دارای اولویت را انتخاب کنیم.
مجری: سقف زمانی لحاظ کرده اید برای انجام پروژه ها؟
صالحی: هر کدام از پروژهها تقویم زمانی دارد و البته پیوست بودجهای دارد که با توجه به اینکه این بودجه توسط سازمان برنامه و بودجه تخصیص پیدا میکند با توجه به شرایط اقتصادی کشور ممکن است تندتر و کندتر شود.
مجری: ۶۴ درصد چابهار زاهدان پیشرفت فیزیکی داشته، مقدار باقی مانده ظرف چه مدتی انشاءالله به نتیجه میرسد؟
صالحی: در مورد احداث خط ریلی زاهدان چابهار یکی از همان حلقههای مفقوده حوزه ترانزیتی است که اگر این اتفاق بیفتد و به هر حال زاهدان به چابهار که حدود ۶۳۰ کیلومتر است متصل شود، غیر از بهره مندی و پیشرفت استان سیستان و بلوچستان که یک هدف مهم و از آرمانهای انقلاب اسلامی محرومیت زدایی و پیشرفت متوازن همه کشور علاوه بر آن یک قسمت مهم حمل و نقل ریلی بین المللی ما را در بر خواهد داشت و عملاً بسیاری از کشتیهای اقیانوس پیما میتوانند با هزار کیلومتر طی مسیر کمتر از فاصله چابهار تا بندر عباس و شاید حتی بیش از ان بندر عباس، بندر امام (ره) میتوانند در این بندر پهلو بگیرند و یک رشد شگرفی میتواند منطقه به خودش شاهد باشد،
لذا در طول سالها تاکید شده و تاکید حضرت آقا را هم داشته است که البته با اذن ایشان تخصیصی از صندوق توسعه ملی داده شده است که این تخصیص ناکافی بود تا بتواند پروژه تکمیل شود، این پروژه چهار شهرستان را در بر میگیرد از زاهدان تا خاش، خاش تا ایرانشهر، ایرانشهر تا نیک شهر و نیک شهر تا چابهار به هر این پروژه یکی از زاهدان خاش که قطعه اول بود ۱۵۴ کیلومتر است که حدوداً اگر چهار ۱۵۶ بگیریم حدود ۶۳۰ کیلومتر میشود، واقعیت این است که قطعه اول که افتتاح شد ما شاهد همکاری خیلی خوبی بین راه آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت ساخت بودیم که الحمدالله تست سرعت هم الحمدالله انجام شده و قطار باری حرکت کرد و قطار مسافری هم انشاءالله نرم این است که قطار باری حرکت و تست سرعت انجام میشود،
قطار مسافری به هرحال پروتکلهای خاص خودش را دارد، آن را هم ما آماده هستیم که ظرف در آیندهای خیلی نزدیک شاید در دو سه هفته اینده انشاءالله مسافرین عزیز بتوانند یعنی از خاش تا زاهدان هم از خاش تا تهران تردد کنند. ما ظرف حداکثر یک ماه آینده امیدواریم که بتوانیم خدمت رسانی کنیم به مردم عزیز خاش و زاهدان که بتوانند در مسیر خاش زاهدان که مسیر ۱۵۴ کیلومتر را به شکل ریلی تردد کنند و همچنین مسیر خاش تهران متناسب به تعداد مسافر هفتهای یک روز شروع خواهیم کرد. اما در مورد قطعات بعدی قطعه دوم، قطعه خاش ایرانشهراست که یک مقدار به لحاظ پیشرفت عقبتر است، امیدواریم هستیم که منابع لازم حسب تاکیدات مختلفی که انجام شده به این پروژه تخصیص پیدا کند، دکتر مخبر معاون اول رئیس جمهور تاکید کردند که روی تکمیل این پروژه نگاه ویژه خواهند داشت، اگر بودجه برسد امیدواریم تا پایان ۱۴۰۲ این اتفاق بیفتد، ولی اگر سیر بودجه این باشد شاید سالهای بیشتری زمان ببرد امیدواریم حسب تاکیدات مقام معظم رهبری تمرکز بودجه به سمت این پروژه بیشتر باشد و ما بتوانیم ظرف یکسال و نیم تا حداکثر دو سال آینده شاهد افتتاح زاهدان چابهار باشیم.
مجری: هر تن ترانزیت کالا که در کشور انجام میشود به طور میانگین چه میزان درآمد برای ما ایجاد میکند؟
صالحی: بستگی دارد از چه مسیر تا چه مسیری باشد، به طور مثال اگر یک تن کالا از مسیر سرخس در شمال شرق کشور ما تحویل بگیریم و از مسیر ترانزیتی شمال جنوب بخواهیم تا بندر عباس ببریم چیزی حدود هزار و ۶۱۰ کیلومتر است، معمولاً ما بسته به نوع بار و حجم بار قیمتهای متفاوتی را برای ترانزیت قائل هستیم، به طور مثال برای یک کالا در تناژ پایین این مسیر ۱۶۱۰ کیلومتر یک تن ۵۰ دلار درامد برای ما دارد، البته با فرانک انجام میشود، اگر حجم بالاتری برود متناسب با حجم ونوع کالا ممکن است ما تخفیفاتی را هم اعمال کنیم. اگر مثلا ۱۰ میلیون تن حمل کنیم ۵۰۰ میلیون دلار درامد ارزی ما خواهد بود که معمولا هم نقد است که خیلی راحتر از فروش نفت است.
مجری: ما از سال ۵۶ کشور تصمیم میگیرند که راه آهنها را به هم متصل کنند بعد از دفاع مقدس و سرنگونی صدام این اقدام همیشه در دستور کار مسئولین دو طرف بود و همواره تاکید میشد، ولی اتفاق نمیافتاد تا اینکه بعد از فراز و نشیب سال گذشته هیات دولت مصوب کرد که یک شرکت مشترک برای ساخت ۳۲ کیلومتر راه آهن بین شلمچه و بصره ایجاد شود، شرکت مشترک به کجا رسید؟
صالحی: موضوع اتصال ریلی شلمچه بصره در حقیقت تهران کربلا میشود، به لحاظ زیارتی میتواند مشهد تهران کربلا باشد و به لحاظ بحث انتقال بار میتواند جغرافیای وسیع تری را هم به دنبال داشته باشد به هر حال کافی است عزیزان نقشه را ببینند میبینند ما از تهران تا شملچه اتصال ریلی داریم از شملچه تا بصره ۳۲ کیلومتر انقطاع داریم و از ایستگاه ریلی بصره مستقیم تا بغداد میرود یک آنتنی تا میانه راه میخورد و به سمت کربلا میرود از مسیر بغداد هم در حقیقت تا بوکمال ادامه پیدا میکند تا مسیر مدیترانه که در انجا هم یک انقطاع صد و اندی کیلومتری دارد، اما به هر حال یک اتفاق ویژه میتواند بیفتد به لحاظ هم معنوی مذهبی که دلهای ایرانیان پر میکشد برای زیارت حضرت اباعبدالله حسین (ع) و بدیهی است که حوزه ریلی ان چیزی که برآورد قیمتی ماست حدود یک پنجم قیمت هواپیما میشود، که این مسیر میتواند یک مسیر ارزشمند باشد به لحاظ اینکه این زیارت را میتواند سهل کند،
به لحاظ بحث انتقال بار هم اینکه تا جایی که این خط ریلی وجود دارد میشود هم عراق از مسیر ما به چین به حوزه سی آی اس به کشورهای قفقاز به ترکمنستان و قزاقزستان و روسیه متصل میشود و بالعکس مسیر واردات را میتواند داشته باشد از مسیر خود ایران که بحث کلینکر است که ما در حال مذاکره هستیم که در دو سه ماه اخیر دو بار مذاکره داشتیم در مورد جا به جایی بار فی مابین چه باری که از مبدا ایران به سمت عراق میرود چه بارهایی که میتواند از مسیر کشورهای دیگر به عنوان مبداً بار بتوانیم بار را حمل کنیم و به سمت عراق برویم، اما ان چیزی که در این مدت در یک سال اخیر انجام شده ما یک تفاهمی را ۱۰ ماه گذشته آماده کردیم و به امضا رسید دو وزیر راه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق امضا کردند و در آن بنا شد که یکسری کارهایی را ما انجام دهیم و یکسری کارها را طرف عراقی انجام دهد مستحضر باشید ما یک کیلومتر بود که فاصله ریل ما تا خود مرز، خود مرز هم مقداری صحبتهای فی مابین طرف عراقی و ایرانی و بحث مرزبانی بود که در انجا دقیقا محل عملیات کربلای ۵ بود که مالامال از مین است، به هر حال ما در طول یکسال توانستیم یک کیلومتری که با همکاری نیروی زمینی سپاه پاسداران که تشکر میکنم از آنها شورای عالی امنیت ملی مرزبانی به همه عزیزانی که زحمت کشیدند، بیش از ۸۰۰ مین در این مدت در آمده، زیر سازی انجام شده و ریل گذاری شده است.
در دفعات مختلف در جلسات مختلفی که ما با طرف عراقی داشتیم هم بنده با مدیر عامل راه اهن عراق و هم مکاتباتی که از سوی وزیر راه جمهوری اسلامی با وزیر راه عراق انجام شد همواره این موضوع بدون دولت بودن یا دولت گذار را بر میشمردند در مذاکرات فی مابین و اینکه این طور بیان میکردند که نمیتوانند تفاهم را عملیاتی کنند، آن تفاهم این است که الان که ما به لحاظ ریلی به مرز عراق چسبیده ایم قرار است ۱۶ کیلومتر زمین که بخشی از آن مالامال از مین است این را در اختیار ما قرار دهند برای شروع مین روبی و احداث و تعاملات فی مابین و تعاملات مشترکی که باید در این حوزه داشته باشیم،
در جلسه اخیری که نخست وزیر عراق به ایران آمدند بنده در رسانه دیدم که حضرت آقا در صحبتی که داشتند با نخست وزیر عراق اتفاقاً فرمودند اینکه آن حرفهایی که زده شده انشاءالله عمل شود اتفاقاً به ارتباطات ریلی هم اشاره فرمودند، واقعیت این است که ما کاملاً آماده ایم این را به طرف عراقی منتقل کردیم و امیدواریم با استقرار دولت جدید عراق در حقیقت آمادگی را در آنها مشاهده کنیم و امیدواریم به حول و قوه الهی این ۳۲ کیلومتر برقرار شود، سه تکه وجود دارد یک تکه ۱۶ کیلومتر اول که بالاخره هر چقدر از مرز ایران به سمت داخل عراقی میرویم میزان تمرکز مینها کمتر میشود که بحث مین روبی است، بعد یک مسیری است که میرود تا داخل بصره و میرسد به قسمتی که رود است، اروند رود، پلی که باید زده شود و آن سمت وارد قسمت ایستگاه بصره شود این سه قسمت ما را آمادگی داریم کار انجام شود اتصال صورت گیرد، ولی امیدواریم که نخست وزیر عراق که این صحبتها شد اعلام آمادگی را ببینیم.
مجری: اینکه طرف ایرانی تمام تلاش را انجام داده و کارهای لازم را انجام داده، آنهایی که اهل تخصص در این حوزه هستند میدانند که ملاحظات امنیتی را رعایت کردند و حساسیتهای مرزی را لحاظ کردند چه مقدار سخت است برای انجام یک پروژه عمرانی، این نکته قابل تقدیر و قابل توجه است، ولی اگر توجه جدی میشد و شکل میگرفت و سرمایه گذاری طرف عراقی اتفاق میافتاد فکر نمیکنید تعهدات طرف عراقی بهتر انجام میشد؟
صالحی: طرف عراقی اصلاً پای مذاکرات نمیآمد در زمان بی دولتی، به هر حال ما میخواهیم در خاک یک کشور دیگر کار انجام دهیم، یکی از موضوعات، موضوعات مرزی خودمان بود که این مشکل حل شده است، جلسات متعدد داخل کشور ما انجام شده اتفاقاتی قبل از فی مابین مرزبانی ما و مرزبانی کشور عراق افتاده الحمدالله تعامل حاصل شد و مسیر پیموده شده و در حال ادامه مسیر هستیم، در سال ۹۴ مصوبهای را دولت داشت مبنی بر اینکه هم پل را احداث کند و هم مسیر را احداث کند یعنی بحث احداث را سال ۹۴ مصوبهای را داریم و دستور رئیس جمهور وقت بود که این کار انجام و حتی بودجه هم در بودجه سنواتی پیش بینی شد، اما به خاطر طرف عراقی که پای کار نیامد، عملاً تکرار بودجه هم عملاً عقب باقی ماند منتهی الان چه در مورد شرکت مشترک و چه در مورد اینکه برخی از ادوات را ما دهیم و بخشی را انها، ما سرمایه گذاری کنیم و در حق دسترسی از انها سرمایه گذاری برگردد، آماده ایم با آنها همکاری کنیم وفقط منتظر این بودیم که این موضوع که طرف عراقی بیان داشت بحث استقرار دولت انجام گیرد، لذا به همین جهت به لطف خدا ما توانستیم قطار ترکیبی تهران شملچه، بصره و کربلا را راه اندازی کنیم امیدواریم که به هر حال بعد از سفر آقای نخست وزیر عراق بتوانیم انشاءالله زمین را از طرف عراقی تحویل بگیریم و کار را شروع کنیم.
مجری: آخرین وضعیت مسیری که گزارش ان مشاهده شد چگونه است؟
صالحی: این پروژه البته از آن پروژههایی است که در اختیار شرکت ساخت است ما به عنوان راه آهن معتقدیم که این پروژه یکی از پروژههای اولویت دار در حمل و نقل ریلی شرقی و غربی، و کریدور شرقی غربی میتواند باشد به هر حال مسیر تهران کرمانشاه به سمت مرز خسروی و از آنجا به سمت بغداد و کربلا خیلی کوتاه است به نسبت سایر مسیرها به سمت کربلا، مسیرهای زمینی اگر این اتفاق بیفتد قاعدتاً یک تعامل بسیار خوبی فی ما بین کشورمان و عراق میتواند اتفاق بیفتد،
متاسفانه در طول سالها به این پروژه کم توجه شده هم منابع را کم تخصیص داده اند حالا تا خود کرمانشاه مسیری که در حقیقت شرکت ساخت در سالهای گذشته شاید میتوانست از کیفیت مناسب تری برخوردار باشد ضمن اینکه پروژه کرمانشاه به سمت اسلام آباد غرب و خسروی به لحاظ پیشرفت فاصله زیادی تا بهره برداری دارد ما امیدواریم که یعنی از وقتی که بنده حضور دارم در راه اهن به عنوان متولی حمل و نقل کشور تاکید داشتیم بر اینکه این پروژه سرعت پیدا کند منتهی شرکت ساخت پروژههای مختلف و متنوعی دارد که این هم یکی از پروژهها بود شاید کمبود منابع داشت و در اولویت قرار نگرفت ما امیدواریم حسب مکاتبات این پروژه به عنوان یکی از پرو. ژههای شرقی غربی در دستور کار شرکت ساخت قرار گیرد و تزریق منابع صورت گیرد البته ما از سازمان برنامه را خواهش کردیم که پروژههایی که دارای اولویتهای بالاتری ریلی است تخصیص منابع را بیشتر داشته باشند از جمله همین پروژه کرمانشاه به سمت اسلام آباد و مرز خسروی.
مجری: ما اگر خودمان را جای سازمان برنامه بگذاریم، با شرایط کشور که با محدودیت بودجهای مواجه است هم مردم توقع دارند که خدمات بهتر دریافت کنند که حقشان است هم نهادهای مختلف هم میخواهند اقدامات خود را به نتیجه برسانند، ولی به نظر میآید ما راههای جایگزین را هم باید برویم، آیا خود شرکتها مثلا شرکت راه آهن اقدامی برای جذب سرمایه گذار میکند؟
صالحی: ما یک مسیری را شروع کردیم برای اینکه بتوانیم با سرمایه گذاران بخشهای عمومی غیر دولتی دارای تمکن مادی مناسبی هستند یا شرکتهای بخش خصوصی به هر نحوی تمایل دارند این کار را انجام دهند بیایند در حوزههای زیرساختی سرمایه گذاری کنند واقعیت این است که حوزههای زیر ساختی با توجه به اینکه ما در حوزه بلیط و حمل و نقل تنظیم بازار را داریم و یک محدودیتی در حقیقت داریم ضمن اینکه پروژههای زیر ساختی دیربازده هستند این کار ممکن است دیربازدهتر کند،
بخشی از حوزههای ریلی که بلاکهای بحرانی ما هستند و ظرفیتشان کامل است و به هر حال بخشهایی از حوزههای معدنی تمایل دارند که بیایند و در دو خطه سازی این کار انجام دهند و احداث خط دوم را انجام دهند ما جلسهای با معدنیها داشتیم من امروز اتفاقا جلسهای را با یکی از مهمترین شرکتهای معدنی داشتیم برای اینکه بخشی از خطوط را با همکاری آنها و با سرمایه گذاری آنها اجرا کنیم خطوط فرعی که ۲۰ کیلومتر ۳۰ کیلومتر امضا کردیم ۸۲ کیلومتر، ولی خطوط اصلی به هر حال مقداری شاید دیربازده باشد، اما با این حال آنهایی که نرخ بازده داخلی بالاتری را دارد با آنها مشارکت میکنیم و این باب آغاز شده و دو قرار داریم و به سمت جلو حرکت میکنیم، موضوعی را به نام اولویت بندی داریم یعنی بین زمین، هوا دریا و ریل یا خیلی از موضوعات هم حضرت آقا فرمودند و هم درسیاستهای کلی قانون برنامه ششم توسعه است که اولویت بخش ریلی توسعه حمل و نقل نشان میدهد که ما میتوانیم بین مدهای مختلف حمل و نقلی بیاییم روی یک مد اولویت بایستیم که در اسناد بالاستی اولویت، اولویت ریلی است باز در خود ریلی که الان نزدیک به ۴۰ پروژه ریلی در کشور داریم که اگر بخواهیم این ۴۰ پروژه با هم انجام دهیم زمان بسیار طولانی با توجه به منابع محدود زمان میبرد، اما بیاییم تمرکز کنیم و واقعاً کشور همه قوا با همدیگر مفاهمه داشته باشند و کمک کنند و همکاری کنند، بیاییم بگوییم این چهار یا پنچ پروژه ریلی را در اولویت بگذاریم و تمام کنیم و به بهره برداری برسانیم، این اتفاق در طول دهههای گذشته کمتر اتفاق افتاده است.