شارژ فوتبالیستهای شکست خورده جام جهانی با امتیاز ویژه واردات خودروی خارجی، بازتاب وسیعی در فضای خبری ایران و میان مردم معترض به شرایط دشوار اقتصادی ناشی از تحریمها و برخی سوءمدیریتها داشته است.
به گزارش تابناک ورزشی؛ وزارت ورزش و جوانان، پیش از بازی ایران با آمریکا در چارچوب جام جهانی ۲۰۲۲ برای شارژ روحی فوتبالیستها وعده واردات یک دستگاه خودرو را به هر یک از بازیکنان داد. البته بعد از انتشار این خبر گفته شد که خودروهای وعده داده شده، همان پاداش صعود به جامجهانی است که پرداخت آن با تاخیر همراه شده و مدیران تصمیم گرفتند این وعده را پیش از مصاف حیثیتی عملی کنند؛ هرچند این موضوع هم تاثیری در شکست تیم ملی مقابل آمریکا نداشت و شاگردان کیروش یکی از بهترین فرصتهای تاریح برای صعود به دور حذفی جام جهانی را از دست دادند.
اما اقدام به پرداخت پاداش بازیکنان تیم ملی به وسیله اعطای مجوز واردات خودرو، در حالی صورت گرفته که با توجه به آیین نامه منتشره، هنوز دست مصرف کنندگان عادی به خودروهای وارداتی نرسیده است!
البته بعید است مجوزهای اعطایی به فوتبالیستها از قوانین تعیین شده برای ورود خودرو در گمرک تبعیت کند و احیانا خون این جماعت پر افاده و خودخواه از مردم عادی رنگین تر است!
نقش همیشگی خودرو میان جوایز فوتبالیستها
با بررسی ادوار قبلی جام جهانی می بینیم که معمولا در روند پرداخت پاداش یه بازیکنان تیم ملی، خودرو نقش اساسی ایفا میکند. در دوره محمد دادکان و صعود به جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان، محمد خاتمی رئیس جمهور وقت ۵۰ دستگاه خودروی ساخت داخل پژوپارس را به فدراسیون داد که بین بازیکنان به فراخور تعداد بازی، کادرفنی و اعضای هیات رئیسه فدراسیون تقسیم شد و بخشی هم به کارمندان فدراسیون فوتبال به شکل وجه نقد رسید.
گویا علاقه فوتبالیها به خودرو بیشتر از سایر رشته های ورزشی بوده است، چون این روند در ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ هم با اختصاص ماشین های خارجی طی شد؛ اما در این دوره گفته میشد، پاداش هر ملیپوش یک دستگاه سانتافه است که وزیر ورزش در آستانه سفر ملیپوشان به قطر آن را تکذیب و از آن اظهار بیاطلاعی کرد.
پاداش برد ولز نقد، جریمه آبروریزی مقابل انگلیس مجانی!
در این میان انتشار خبر پاداش یک و نیم میلیاردی نقدی به کیروش در شب پیروزی مقابل تیم ملی ولز نیز موج دیگری از واکنش های مردمی را در پی داشت. عده ای پرسیدند آیا برای باخت شش گله به انگلیس، چیزی از دستمزد پیرمرد پرتغالی کسر شد که بردن حریف معمولی و ده نفره مثل ولز، موجب پرداخت پاداش نجومی به وی شود؟!
امتیاز واردات خودروی خارجی
مهدی طارمی و علیرضا جهانبخش در تابستان دوندگی زیادی کردند تا پاداش تیم ملی را زنده کنند.
گویا اصل خبر از جایی درز کرد که مطبوعات دلیل پیگیری این دو بازیکن را برکناری اسکوچیچ اعلام کردند، اما طارمی برای تکذیب این موضوع، توضیح داد که پیگیر طرح درخواست پاداش واردات خودروی خارجی بوده و هدف عزل سرمربی کروات نبود.
برای اقتصاد ما آبی نداشت؛ اما برای فوتبالیستها نان داشت!
حالا در محافل کارشناسی و اقتصادی این طور مطرح شده که هرچند برگزاری جام جهانی در کشور همسایه سودی برای اقتصاد کشورمان نداشت و طبق گفته مسئولان داخلی گردشگری حتی یک بلیت و اتاق هتل به خارجیها فروخته نشد، برای جیب فوتبالیست ها حسابی سودآور بود و آنها را بیش از پیش پولدارتر کرد.
بخشش پاداش صدرنشینی و گرفتن جایزه باخت و حذف!
در همین حال پخش شدن خبر بخشیدن پاداش بازیکنان تیم ملی مراکش به مستمندان این کشور، باعث انجام مقایسه بین رفتار ملی پوشان ایران با همتایان در سایر کشورها شده است.
تیمی آفریقایی که به عنوان صدرنشین صعود و یک نتیجه تاریخی در جامجهانی ثبت کرده؛ اما بازی کردن در تیم ملی را وسیلهای برای کسب درآمد و امتیازات ویژه مالی قرار نداد.
در کنار این اختلافها، ورزشکاران رشته های کشتی و والیبال هم صدایشان درآمده است که چطور در پرداخت پاداش ناچیز آنها تاخیر طولانی به وجود آمده؛ اما برای فوتبالیستهای تیم ملی همه امکانات و امتیازات فراهم است و برای اینکه دیر نشود، حواله واردات خودرو صادر میشود؟!
اگر ایالات متحده در فوتبال دنیا هیچ حرفی برای گفتن ندارد، در رشتههای والیبال و کشتی، در سطح جهان و المپیک مدعی قهرمانی است و ملیپوشان ایران در این رشتهها بارها حریفان آمریکایی خود را مغلوب کردهاند اما خبری از این پاداشها و جوایز نبود.
نویسنده: پژمان حسینزاده