به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صداوسیما، پژمان فر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، برزو زاده معاون فنی وحسابرسی دیوان محاسبات و اندرزی معاون مرکز بودجه و پایش عملکرد وزارت بهداشت و قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران حساب واحد خزانه داری را در میز اقتصاد شبکه خبر مورد بررسی قرار دادند.
آخرین خبرها از حساب واحد خزانه حاکی از این است که از مجموع ۵۰۴ دستگاهی که حساب غیرمجاز داشتند یعنی حسابی غیر از خزانه نزد بانک مرکزی نبوده حسابشان ۹۳ تا دستگاه در یک ماه اخیر آمدند همه حسابهایشان را مسدود کردند نزد بانک مرکزی افتتاح حساب کردند و ۱۲۰ دستگاه کماکان مراعات قانونی را انجام ندادند طبق اذعان وزارت اقتصاد و خدمات خزانه داری روی آنها مسدود میشود ۲۹۱ دستگاه که درخواست دادند مهلت دو ماههای داشتند.
علاوه بر چیزی که تقریبا فکر میکنم سه ماه از آخرین مهلت قانونی گذر کردیم ۲۹۱ دستگاه هم آمدند درخواست زمان داشتند سرجمع ۴۱۱ دستگاه از جمله دانشگاه علوم پزشکی که بحث امروزمان است حساب واحدی نزد خزانه ندارند یا حسابهای فرعی شان که در بانکهایی غیر از بانکهای مشخص شده است را مسدود نکردند این بحث حساب واحد خزانه که ماده ۸ برنامه ششم اصل ۵۳ قانون اساسی را دارد.
بند الف تبصره ۷ و بندو تبصره ۱۹ قانون بودجه را هم دارد یعنی هم سندهای بالادستی که به ما و دولت این تکلیف را میکند که همه دستگاههایی که در آن نامبرده شده یک حساب مشخصی داشته باشند حالا منظور چند حساب هم میتواند باشد حساب مشخصی داشته باشند نزد بانک مرکزی حسابهای اصلی و فرعی و کلیه دریافت و پرداخت هایشان جریان نقدینگی که دارند را نزد بانک مرکزی و دولت شفاف باشد امروز میخواهیم در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بپدازیم ببینیم که اوضاع از چه قرار است ابتدا گزارش را ببینم.
تصویری که آماده کردیم و الان هم برای شما پخش میشود تصویر تعداد حسابهای غیر مجاز دانشگاه هاست نزد بانکهای خصوصی که اینها حسابهای فرعی دانشگاه علوم پزشکیهای سراسر کشورند که باید مسدود بشوند این حسابها باید مشخص باشند و نزد بانک مرکزی باشد شما دارید میبینید که اولی دانشگاه علوم پزشکی تهران است که ۳۷۹ حساب غیر مجاز در بانکهای خصوصی دارد.
این آماری است که خزانه داری منتشر کرده دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را میبینید که با ۳۴۲ حساب تا بیایید پایین استان مرکزی، استان هرمزگان همه دستگاهها دارند تا امروز این حسابهای را مسدود نکردند امروز میخواهیم در میز اقتصاد به این موضوع بپردازیم که تا الان چه اتفاقی برای اینها افتاده که تا الان این کار را انجام ندادند وچه برخورد قانونی باهاشون صورت خواهد گرفت.
سوال: آقای پژمان فر بفرمایید که گردش مالی این دستگاههایی که در گزارش دیدیم و دانشگاههای علوم پزشکی که تقریبا آخرین آمارها حاکی از آن است که ۲۶۱۰ تا حساب غیر مجاز فرعی داشتند طبق گزارشی که با هم دیدیم چه قدر این گردش مالی چه قدر این عدد بزرگ است؟
پژمان فر: تقریبا بیش از ۵۰ درصد درآمد هزینههای مجموعهای که میتوانند به صورت درآمد هزینه داشته باشند در مجموعه وزارت بهداشت و درمان هست که طبیعتا دانشگاههای علوم پزشکی این عدد در بین آنها هست یعنی درآمد اکتسابی دارند مثل خدمات درمانی که ارائه میکنند دریافت میکنند و هزینه میکنند جالب این است که در کل کشور تمامی دستگاههایی که درآمد هزینه هستش تقریبا بیش از ۵۰ درصد اینها در همین دانشگاههای علوم پزشکی هست یعنی در واقع مساله اصلی در این جاست مجموعههای دیگری هم هستند که در واقع این مسائل را دارد که اگر فرصت باشد به آنها هم میپردازیم.
سوال: عدد گردش مالی چه قدر بود؟
پژمان فر: گردش مالی حدود ۱۲۵ هزار میلیارد دانشگاهها گردش دارند که ۸۵ درصد اینها در همین دانشگاه هست یعنی در مجموعه دانشگاههای علوم پزشکی ۸۵ درصدشان را همین درآمد هزینهها دارند مسائلشان را دارند هزینه میکنند که خوب طبیعتا ما باید نسبت به این مراقبت داشته باشیم مقاومت در این موضوع زیاد است حالا شاید برای خودشان هم توجیهاتی داشته باشند، اما امروز به عنوان یکی از مسائل اساسی که مجلس به شدت پیگیرش هست و کمیسیون اصل ۹۰ هم روی این موضوع ما تعقیب داریم میکنیم شفاف سازی این مساله است که باید صورت بگیرد.
وقفه ای که در این موضوع وجود دارد متاسفانه اینقدر زیاد است که ما واقعا اجازه نخواهیم داد که این موضوع ادامه پیدا کند یک فرصتی داده بودیم که تا آخر آذرماه این کار انجام شود همان طوری که در اخبار آمده و نهایتا تا آخر بهمن ماه قرار بوده که بشود من از همین جا ابتدا عرایضم را با جناب آقای وزیر بهداشت جناب آقای دکتر عین اللهی که ریاست هیات امنای تمام دانشگاههای علوم پزشکی را عهده دار هستند از ایشان تقاضا میکنم که با توجه به این که مهمترین مساله در مجموعه ایشان هست بخش نامهای بکنند و در آن بخش نامه تاکید بکنند که تمامی حسابهای غیرمرتبط و غیرمتمرکز همه این حسابها تا نهایتا یک ماه دیگر قبل از اتمام سال اینها بسته بشود.
سوال: البته یکی دو ماه پیش در گزارش دیدیم مصاحبه کردند گفتند داریم این کار را میکنیم؟
پژمان فر: بله این کار را باید میکردند منتها من انتظارمان این است که از این به بعد را ما باید وارد شویم و شاید نهایتا بعضی از تخلفها را به دستگاههای قضایی ما ارجاع بدهیم و برخورد کنیم یعنی این فرصت، فرصت به اندازه کافی است اگر چه الان بعضی از مراکز دانشگاهی علوم پزشکی و بیمارستانها مسائل انتهای سال و گردش مالی، دادن حقوق و دستمزد و عیدی و پاداش و به هر حال مسائل روزمره شان را دارند مطرح میکنند.
اما درعین حال برای ما واقعا دیگر قابل دفاع نیست و باید همان تکلیف قانونی را که همان طور که جنابعالی اشاره کردید در اصل ۵۳ و قوانین متعدد هم قانون برنامه هم قوانین سالیانه نسبت به این موضوع تکلیف شده اجرایی بکنند و ما مشکل را برطرف کنیم.
سوال: آقای برزوزاده شما الان دیگر از خزانه داری رفتید دیوان محاسبات بفرمایید که رویکرد دیوان محاسبات چگونه خواهد بود آیا تغییری خواهد کرد خاطرم هست که در برنامه قبل از این که اینجا میآمدید گفتید که دستگاههای نظارتی باید برخورد بکنند حالا که خودتان در یکی از این دستگاههای نظارتی دارید فعالیت میکنید چه اقدام موثری انجام خواهید داد؟
برزوزاده: اصلا بحث حساب واحد خزانه و اهمیتش را آقای دکتر سید احمد رضا دستغیب رئیس محترم دیوان محاسبات از زمانی که رای اعتماد گرفتند از مجلس تا کنون که زمان زیادی هم نمیگذرد ایشان اولین گام برای درواقع تحقق اهداف دیوان را اجرای کامل حساب واحد خزانه در واقع اعلام کردند در این راستا ایشان آسیب شناسی کردند کارگروههایی تشکیل دادند ورود کردند به این علاوه بر این که در گزارش تفریغ بودجه ضمنی هشت ماههای که ارسال شد به مجلس تمام دستگاههای که به نوعی این بندهای قانونی را رعایت نکردند به عنوان حکم قانونی ارسال کنند و تذکر میدهیم و اینها را راهنمایی میکنیم مسیرهایشان را پیش بینی میکنیم و باید در گزارش تفریق بودجهای که الان ما فرصت دیگری نداریم.
یعنی یک ماه از زمان تحقق این وظیفه قانونی توسط دستگاههای اجرایی بیشتر نمانده قطعا با ورودی که کمیسیون اصل ۹۰ و هم جناب آقای دستغیب به عنوان رئیس کل دیوان محاسبات پیگیر این موضوع هستند و به عنوان برنامه اصلی خودشان در مجلس مطرح کردند به دلیل اهمیتش در نظام مدیریت مالی دولت به دلیل اهمیتش در شفاف سازی و انضباط مالی در راستای مدیریت مالی دولت میآوردند در دستور کار گذاشتند در تمام حسابرس کلیهای ما خصوصا مجموعه وزارت بهداشت داریم اطلاعات را میگیریم علت یابی میکنیم در کارگروههای مختلف بررسی میکند.
همین امروز خودشان آقای دکتر شخصا با دو نفر از نمایندگان محترم خود آقای دکتر اوجی به عنوان نماینده وزیر نفت حالا در حوزه بهداشت نیستند، ولی درحوزه صنعت نفت و تمامی مدیرعاملهایی که شرکتهای دولتی زیر مجموعه وزارت نفت جلسه داشتیم و کارگروههایی تشکیل دادیم و به صورت مستمر تا پایان سال.
سوال: حالا اگر بخواهیم مصداقی بگوییم، چون بحث امروزمان بحث دانشگاه علوم پزشکی است حالا اگر بخواهید اشاره کنید به برخی از آمارهای تفریق هشت ماهه که ارسال کردید به مجلس در خصوص علوم پزشکی خبرها به چه صورت است
برزوزاده: ۵۰ درصد، یک اطلاعاتی را من بگویم این که الان شما نامه بزنید به دستگاهی اطلاعاتی به شما بدهند اطلاعات درستی نمیتواند باشد بررسی این اطلاعات حسابهای غیرمجاز از بانک مرکزی سامانه سیاح شروع میشود یعنی معاونت نظارت بانک مرکزی هم تکلیف قانونی دارد هم این که بایستی حسابها را ببنند مثل وزارت دارایی که الان پرداختها را منوط کرده به این که حساب هایشان را مسدود بکنند.
آقای دکتر پژمان فر فرموند که واحد گزارش گر وزارت بهداشت وزیر بهداشت باید من خبر دارم که ابلاغ کردند این را در سراسر کشور در واقع دستور ویژه دادند، ولی این که حالا قدر اینها موثر بودندچه بازدارندگی دارد را باید بررسی بکنند و ببینم که چرا این این کار را نکردند و این که این تکلیف قانونی باید مستوجب عواقب خیلی بدی در تکالیف قانونی و تکلیف بودجه خواهد داشت.
سوال: آخرین آمارها را میفرمایید؟
برزوزاده: ۵۰ درصد دستگاههای اجرایی در سامانه سیاح که ما گرفتیم در واقع هنوز حسابهای فعال در نزد سایر بانکها دارند این ۵۰ درصد.
سوال: یعنی از مجموع چند دستگاه؟
برزوزاده: حساب هایشان، چون قرض الحسنه دارند.
سوال:چه تعداد کل دستگاهها؟
برزوزاده: مجموعه وزارت بهداشت را عرض کردم، مجموعه وزارت بهداشت ۵۰ درصد با رویکرد نظارتی که هم دیوان محاسبات هم خود وزارت اقتصاد در پیش گرفتند عدم پرداخت از اول بهمن ماه این حسابها اومده از ۲۲٬۸۰۰ تا الان حساب سامانه بهداد ۲۳٬۰۰۰ تا رسیده ببینید ما حسابها را قرار است ببندیم و ببریم در بانک مرکزی اینها نیازی ندارند که ببندند در واقع انتقال بدهد باید ببندنش از مکانیزم شناسه واریز شناسایی بکنند.
حساب که داشتند حساب درآمد اختصاصی آن موجود بوده، ولی حساب اصلی بوده حساب فرعیها مهمه یعنی اینکه مردم ایران بدانند که اگر پولی را در واقع به بیت المال واریز میکنند مستقیما بی واسطه بیاید به حساب خزانه و بعد در راستای پاسداشت بیت المال دولت در اهداف خودش در راستای تقویت بودجه برود و نظارتش توسط دیوان محاسبات به طور کامل انجام شود.
سوال: که فرمودین تا الان ۵۰ درصد حسابهای فرعی همه دانشگاه علوم پزشکی باز است است آقای پژمان فر پس به نظر میآید که ابلاغیه آقای وزیر بهداشت هم داشتند خیلی کماکان جدی گرفته نشده درسته؟
پژمان فر: من یک مقداری واقعیتش را بگویم کار یک مقداری عمیقتر از این قضایا است یعنی اینها حسابهایی ست که هنوز به اسم خود علوم پزشکی و دانشگاهها در بانکهای خصوصی و دولتی باز شده و از تسهیلاتش دارند استفاده می کنند گاهی حسابها به اسم اشخاص است یعنی ما الان یکی از مواردی که درش ورود پیدا کردیم اینکه مثلا فرض بفرمایید فلان دانشگاه علوم پزشکی یک حسابی را به نام یک فرد که حالا یا کارپرداز یا هر کسی است که داره خرید می کند یا کارهای این شکلی می کند به اسم فرد این حساب را باز کرده و پول را به اسم فرد میریزند.
یعنی آن درآمد میرود به اسم فرد و آن فرد باید این هزینه را انجام می دهد و گردش مالی شان رو این شکلی محاسبه می کنند و ما مواردی داشتیم که من همین امروز نگاه می کردم فردی که این پول رو به حسابش ریختند این فرد در همین مدتی که پول در حسابش بوده گاهی این پول را سودهایی را گرفته تسهیلاتی را گرفته به اسم خود فرد ریخته شده متاسفانه گاهی همین افراد از دنیا رفتند ورثه آن فرد آمد ادعا کرده که این پول مال من است ما میگوییم باید انضباط مالی باید در این مسائل دقیقا روشن شود.
یعنی اگر به حساب فردی پول ریخته میشود نباید به اسم فرد باشد یک حساب خاصی رو باید داشته باشیم آن حساب خاص افراد بتوانند مجوز بدهیم برداشت از آن حساب داشته باشند یعنی ما اگر میگوییم مثلا کارپردازی میخواهیم مثلا پولی را در اختیارش قرار بدهیم که این پول بتواند نقدینگی باشه که بتواند برود در بازار خرید بکند لازم نیست به اسم فرد باشد بلکه باید به اسم خود انجا باشد و مستقیما حساب همهی پرداختها و دریافتها را باید دقیقا شفاف کنیم.
در کجاها دارد اینها مسیرش را طی میکند ما به این موضوع هم داریم ورود پیدا می کنیم حسابهای شخصی را من همین جا عرض میکنم به عنوان دستگاه نظارتی که جدی پای این موضوع هستیم اگر حساب شخصی باشد که بر اساس حسابهای شخصی پرداختهایی صورت می گیرد که گاهی مورد سوء استفاده قرار می گیرد که از رسوب آن پولها دارند سو استفاده می کنند این ها تخلف هست حتما ما نسبت به این مسائل برخورد خواهیم کرد.
سوال: آقای اندرزی نماینده رسمی معاون مرکز بودجه و پایش عملکرد وزارت بهداشت پشت خط ارتباطی ماست. آقای اندازی سلام بر شما بفرمایید که ما اینجا بحث کردیم در خصوص قوانین و مقررات کارهایی که باید انجام میشد آخرین آماری که دوستان دادند اینجا اینه که ۵۰ درصد حسابهای دانشگاه علوم پزشکی هنوز نزد بانکهای خصوصی حساب فردی شون باز هست و دارند کار انجام میدهند چرا هنوز این حسابها بسته نشده؟
اندرزی: در مورد حسابهای درآمدی ۱۰۰ درصد حسابهای درآمدی ما به بانک مرکزی متصل شده است این در واقع حسابهای درآمدیمون انجام شده در مورد حسابهای هزینهای و حسابهای فرعی نامه نگاریهایی از طرف وزارت بهداشت به دانشگاههای علوم پزشکی انجام شده
سوال: کی؟
اندزری: تقریبا هم توی آذر ماه هم توی دی ماه طی ۲، ۳ بار مکاتبات صورت گرفته
سوال: چرا این قدر از این مهلت قانونی گذشته؟ تازه آذرماه نامه نگاری شروع بشود یک خورده دیر به نظر میرسد چرا؟
اندرزی: مکاتبات صورت گرفته، ولی چالشهای اساسی در مورد حسابهای فرعی وجود دارد ببینید در سال ۱۳۹۸ خزانه داری به دلیل اینکه دانشگاهها طبق ماده یک قانون احکام دائمی دارای قوانین خاص بودند خود خزانه داری به بانک مرکزی اعلام نمود و دانشگاهها را مستثنی کرده است.
سوال: ماده یک را صحبت کردیم تو چند جلسه مفصل بعد یک قانون موخری اومد این حل شد رفت الان چیزی که قانون گفته چرا انجام نمیشود؟
اندرزی: قانون در حال انجام زیرساختهای اصلی این موضوع باید انجام بشود.
سوال: عذر خواهی می کنم چی هست این زیرساختها که تا الان انجام نشده؟
اندرزی: خدمتتان عرض میکنم مورد درآمد اختصاصی ۱۰۰ درصد حسابهای درآمدی ما بدون واسطه و بلادرنگ به حساب درآمدی واریز میشود و وارد حساب خزانه داری کل کشور میشود و بعدا توسط خزانه داری جهت امور و انجام مسائل مالی و عملیاتی در اختیار دانشگاههای علوم پزشکی قرار میگیرد.
سوال:این حساب اصلی ها و فرعیها چی الان بحث ما فرعی هاست؟
اندرزی: حسابهای فرعی بسته شده،
سوال:نه دیگر فرمودند که ۵۰ درصد هنوز بسته نشد
اندرزی: تقریبا ۷۰ تا دیروز که آخرین گزارش من از دانشگاه داشتم ۷۰ درصد دانشگاهها سابقه فرعی شان را بستند، اما عواملی داره ببیند بعضی دانشگاههای ما چکهای بین راهی دارند که قادر به بستن این حسابها نیستند، چون چکها پاس بشود، بعضی از دانشگاهها تسهیلات گرفتند ببیند دانشگاهها خدمتتان عرض کردم با توجه به آن ماده ۱ احکام دائمی برای تامین منابع مالی و ارائه خدمات بهینه به مردم حفظ سلامت اجتماع، حفظ سلامت مردم، تامین منابع مالی به روشهای مختلفی دارد.
یک مدل مثلا تبصره ۹ قانون بودجه است که به دانشگاهها اجازه میدهد که با تصویب هیئت امنا تا سقف عملکرد درآمد اختصاصی تسهیلات بگیرندجهت ایجاد خوابگاه یا اینکه طبق ماده ۵۶ قانون الحاق دولت موظف کرده پروژههایی که بالای ۸۰ درصد هستند میتوانند تامین منابع مالی بکنند از طریق بانکها و با توجه به تسهیلاتی که در سنوات گذشته از بانکها گرفته شده و تفاهم نامههایی که منعقد شده بین بانک و دانشگاهها ملزم به حفظ نقدینگی در در این بانکها بودند.
سوال: پس ما برداشتمان این است که از اینکه این تعداد حسابهای فرعی حالا شما میگویید ۷۰ درصد آقای برزو زاده میگویند ۵۰ درصد حتی اگر ۷۰ درصد هم باشد یعنی شما اندازه ۳۰ درصد قانون را اجرا نکردید می فرمایید این ۳۰درصد را بخاطر این تسهیلاتی بوده که گرفته شد آقای پژمان فر از نظر شما توضیحاتی که آقای اندرزی دادند کافی هست یا نه؟
پژمان فر: روشن است ببینید اینکه بعضی مشکلات پیش رو وجود دارد در بعضی از دستگاهها به مراتب این مشکلات پیش رو بیشتر است و برایش تدبیر کردند. ما اینجوری نیست که واقعا تکلیف به ما لا یطاق کرده باشیم یه کاری رو بگوییم انجام بدهند که اینها با مشکل مواجه بشوند ما حتما نسبت به آن چکهای در مسیرشان نسبت به حسابهایی که دارند همه اینها قانون گذار تعیین تکلیف کرده یعنی ابهامی در ارتباط با این موضوع ندارند.
یعنی یک مورد اگر آقایان به مراجعه کرده باشند که نسبت به این موضوع ما ابهامی داریم و راه حلی برای ما پیش بینی کنید ما در خدمت هستیم ما آن چیزی که امروز انتظار داریم با توجه به عزیزان میدانند اشراف ما نسبت به همه مسائل هم مشکلات عزیزان و هم عرض شود که مسائلی که دارند در ارتباط با پرداختهایی که دارند و مسائلی که در مسیر دارند ما نهایتا عرض کردیم این کار را با تأخیر میدانیم کار صورت گرفته رو انتظارمان هم این هستش که این وظیفه قانونی شان را تا انتهای سال جاری یعنی قبل از اتمام سال جاری ما هیچ نوع حسابی نباید داشته باشیم و همه این حسابها باید مسدود بشود توجیهات مثلا داده شده شما بروید وزارت اقتصاد و دارایی را نگاه کنید.
سوال: پیگیریتان مطابق با بانک مرکزی هست؟
پژمان فر: ما از طریق بانک مرکزی این کار را میکنیم ببینید من الان امور مالیاتی شما نگاه کنید دقیقا همه بحثهای مالیاتی و هر اتفاقی که دارد میفته مسیر خودش را دارد میرود یعنی این جور نیست که حالا بیایند بگویند آقا ما مشکلاتی داریم دریافتها پرداختها همه مسائل دارد شفاف دارد صورت می گیره ما انتظار داریم که علوم پزشکی حتما انشاءالله همراهی کافی رو نسبت به این موضوع داشته باشند و همهی عزیزان میدانند که این موضوع بیش از آن مقداری هستش که ما بخواهیم از این اجرای این قانون صرف نظر کنیم
سوال: آقای قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران روی خط ارتباطی ماست یکی از دستگاههایی که بیشترین حساب غیرمجاز نزد بانکهای خصوصی داشتند آقای قناعتی سلام بر شما بفرمایید که چرا تا الان حسابهای فرعی تا را نزد بانکهای خصوصی مسدود نکردید؟
قناعتی: در زمینه این قانون ما نهایت همکاری را کردیم تمام حسابهای ورودی و خروجی منتقل شده به بانکهایی که به نظرم مورد تایید بانک مرکزی بوده، اما من یک نکتهای را عرض کنم که حاج آقای پژمان فر به ما کمک کند. مثال میزنم ما الان در بیمارستانهایی که حسابهای فرعی داریم پایلوت کردیم و بردیم زیر نظر بانک عامل تا ما بتوانیم مبالغ را برگردانیم و دچار درسرهایی میشویم اما دومین مطلب این است که ما آمدیم بخاطر این که پول هایمان در بانکهای خصوصی بوده از این ظرفیت استفاده کردیم مثلا بزرگترین پروژه ملی که انشالله همین چند روز آینده توسط رئیس جمهور افتتاح خواهد شد این رو با نزدیک ۵۰۰ میلیارد تومان وام از بانک ملت تکمیل کردیم یا بیمارستان فارابی را با ۳۰۰ میلیارد و جاهای دیگر که بابت آنها تسهیلاتی گرفتیم.
سوال:پس شما به خاطر تسهیلات حسابهایتان را نمیبندید؟
قناعتی: نه
سوال: اجازه بدهید من این گونه سوالم را بپرسم شما الان چند تا حساب فرعی نزد بانکهای خصوصی دارید؟
قناعتی: توروخدا خبرنگاری برخورد نکنید کارشناسی برخورد کنید، ما که نمیخواهیم خدایی نکرده مچ گیری کنیم و حال هم دیگر را بگیریم.
سوال: نه من فقط سوال میپرسم شما الان چند حساب فرعی دارید؟
قناعتی: ما الان داریم انجام میدهیم ما الان موندیم ما الان با بانک ملی هم داریم صحبت میکنیم.
سوال:عذرخواهی میکنم اگر کار قرار بود انجام بشه که مدتها پیش باید طبق قانون انجام شود شما هیچ حساب فردی نباید میداشتید سؤال مشخص بنده این است که چند حساب فردی دارید عذرخواهی میکنم چند حساب فرعی در چند بانک دارید؟
قناعتی: همین الان که من با شما صحبت میکنم بانک ملت نامه زده و حسابهای ما را بعضا مسدود کرده این مسائل باید حل کنیم ما در زمینه تسهیلاتی که گرفتیم نزدیک به یک همت تسهیلات از بانک ملت گرفتیم خوب ما به ازای این حسابهای ما را مسدود میکندما در حال تعامل هستیم حتما ما مطیع قانون هستیم، ولی خواهشمان این است که واز حاج آقای پژمان فر خواهش میکنم که که راهکارهایی برای ما بدهند.
سوال: نمیتوانید با تنخواه پرداخت کنید؟
قناعتی: کاری کنند که ما بتوانیم توانمندی و کارایی سیستم را در توانایی ارائه خدمات مردم به مردم را از دست ندهیم.
سوال: این که سرجای خودش الان یک تکلیف قانونی شما دارید اول اینکه اعلام نفرمودید چندتا حساب دارید البته آمارش موجود بود من میخواستم خودتان بفرمایید.
قناعتی: حضور ذهن ندارم، اما بالای ۷۰۰ حساب داریم.
سوال:پس ۷۰۰ حساب فرعی دارید شما که هنوز تا کی اینها را مسدود می کنید؟
قناعتی: ما مکلفیم این کار را سریع انجام بدهیم.
سوال: سوال یعنی تا کی؟
قناعتی: تا خرداد فکر می کنم بتوانیم مدیریت کنیم، ولی ما به گونهای عمل کنیم که مردم صدمه نبینند، ولی ما که عامل دولت هستیم سود و زیان این حساب ما هیچ ربطی ندارد، ولی بالاخره ما به عنوان کارگزار دولت باید به گونهای عمل کنیم که بالاترین کیفیت و سرعت در ارائه خدمات باشد مانع ما این است ما الان نگران این من باز هم تکرار می کنم بانکهای دولتی بخاطر مدیریت دولتی که در مقایسه با مدیریت بانکهای خصوصی طبیعتا ضعیفتر هستند.
سوال: ضعیفتر در چه در پرداخت تسهیلات؟
قناعتی: در ارایه نظر خدمات و کیفیت خدمات ضعیف شما از همه مردم سوال کنید.
پژمان فر: من همین جا اعلام میکنیم هر بانکی که نسبت به ارائه خدمات به علوم پزشکی در هر استانی درشهرستان کوتاهی بکند ما در خدمت هستیم یعنی الان آقای دکتر تا حالا کسی به ما هیچ مکاتبهای هیچ مراجعهای نداشته نسبت به این. موضوع که در این اجرای قانون ما با یک چالشی مواجه شدیم که در قانون بهش توجه نشده، ولی ما انتظارمان این هست که همان طوری که به شما قانونی گذاشته میشود و انتظار داریم که قانون را اجرا بکنید ما موظف هستیم اگر مشکلاتی هم برای شما پیش میاید آنها را حل بکنیم.
اما انتظارمان این هست که نسبت به این قانون، که واقعا من بعضی از مصادیق که در کل کشور در این موضوع اتفاق افتاده واقعا من خجالت میکشم بعضی از این اتفاقها رو من میخواهم بهش اشاره بکنن سر جمع این رو به عنوان شما بپذیرید مصلحت نظام این هست که این موضوع باید شفاف شود و ما بتوانیم این حسابها را ببندیم.
سوال: نکاتی که فرمودند شما تایید میکنید مثلا نمیشد، شمافکر میکنید دلایل کافی است یا خیر؟
برزو زاده: دوستان بارها و بارها در جلسات مختلف با اینها بحث کارشناسی شده آقای دکتر پژمان فر هم در جریان کامل هستند اصلا برای کارپردازی سیستم تنخواه کارت ویژه کارپردازان بخش عمومی ابلاغ شده که همه دستگاهها مکلفند از سیستم تنخواه کارت بخش عمومی استفاده کنند.
سوال: یعنی خللی در روند خدمت رسانی به مردم ایجاد نمیکند؟
برزو زاده: مجوز را دوستان کمیسیون اصل نود با شورای پول و اعتبار هماهنگ کردیم کارشناسها یک مجوزی را شورای پول و اعتبار داد که این کار بشود برای اینکه نروند خدایی نکرده منابع دست وراث بلافصلشان بیفتد این منبع بیت المال است باید حفظ و حراست بشود.
دوم این که وام گرفتن اصل کار یک بخش عمومی یا خصوصی است برای وام گرفتن هیچ منعی ندارند که بروند یک حساب را باز کنند شما میخواهید وام بگیرد یک حساب باز میکنید حساب بازکردن برای وام هیچ منعی ندارد در قانون پولی بانکی هم اشاره شده، ولی اینها گردش دارند یعنی وقتی وام را گرفتند برای مصرف این اعتبار ببرند در بانک مرکزی برای شفافیت برای انضباط مالی شما آن وام را میگیرید ثبت میشود.
برای اینکه مقررات پولی و بانکی این را میگوید و بعد برای مصر فاین پول بایستی ببرند در بانک مرکزی و آنها دریافت و پرداخت شان را انجام دهند هیچ منعی قانونی ندارند و حتی ما برای راحتی دستگاههایی که به نوعی از خدمات بانک مرکزی میگویند گله مندی دارند یا میگویند زیرساختش آماده نیست برای عوامل ذیحساب ما پیش بینی کردیم که میتوانند نزد بانکهای دولتی حساب فرعی پرداخت داشته باشند نه این که در یک بانک خصوصی داشته باشند و هیچ نظارتی هم نشود.
سوال: آقای قناعتی شما در یک مصاحبهای گفته بودید که تا فروردین این کار را انجام میدهید الان میفرمایید تا خرداد این که الان دو سه ماه رفته روی این عدد که اعلام کرده بودید چی هست با توجه به به اینکه همه دلایلی که شما مطرح کردید برای این تعللی که وجود دارد را دوستان رد میکنند؟
قناعتی: ما به گونهای عمل کنیم که سرویس گیرند گان که بیماران هستند و بسیار مهم است که ما این خدمات را با چه کیفیتی ارائه میدهیم انشالا سعی میکنیم تا آخر خرداد این کار را تمام کنیم
و حالا حتما آیه قرآن نیست شما خودتان میدانید با توجه به شرایط سختی که ما قرار داریم برای تامین منابع و مسائل آن بسیار مشکلات داریم.
سوال:آقای اندرزی شما یک تاریخ بفرمایید بر آن ۳۰ درصدی که به زعم خودتان باقی مانده کی این حسابها مسدود خواهد شد؟
اندرزی: حسابهای فرعی زیرساخت هایش آماده بشود توسط دانشگاه مثلا دانشگاه تهران با بانک ملت برای برگشت حساب بیماران دچار مشکل دیگری نشوند.
سوال: یک تاریخ به ما بگویید
اندرزی: انشاءالله فکر میکنم تا پایان فروردین و اردیبهشت ماه بتوانیم ۱۰۰ درصد حسابهای فرعی را مسدود کنیم.
سوال: شما که فرمودین اردیبهشت آقای قناعتی که میگویند تا خرداد؟
پژمان فر: تا پایان سال باید این کار را انجام بدهند اگر مشکل تخلفاتی برایشان پیش بیاید حتما ورود میکند دیوان محاسبات حتما به مراجع قانونی و نظارتی معرفی خواهند شد.
سوال: عذرخواهی میکنم، چون ما یک دقیقه بیشتر فرصت نداریم سوالم همین است ما خیلی بحث میکنیم
پژمان فر: از لحاظ زمانی زمان تمام شده است یعنی ما توی وقت اضافه داریم این کار را انجام می دهیم.
سوال: برخورد چه خواهد بود؟
پژمان فر: ما قطعا نسبت به این موارد به عنوان مستنکفین از اجرای قانون حتما ورود خواهیم کرد.
سوال: یعنی چه اتفاقی میافتد؟
پژمان فر: یعنی ما معرفی به دستگاه قضایی میکنیم و انتظارمان هم از جناب آقای وزیر هست
سوال: دعوت میشوند به کمیسیون شما؟
پژمان فر: بله قطعا ما قرار بودیم در که آقای وزیر در خدمتشان باشیم که کسالتی برایشان پیش آمده بود انشالله ما در هفته آینده در خدمت شان هستیم.
پژمان فر: نسبت به این موضوع ما میخواهیم حتما متقاعد بکنند و مشکلاتی که وجود دارد ما هم بهشون باید کمک بکنیم که مشکلات را برطرف بکنیم.