به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، ماجرا با یک مصوبه در شامگاه سیام خردادماه آغاز شد. شورایعالی انقلاب فرهنگی جلسهای بهریاست سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان تشکیل داد؛ در این جلسه به سیاستها و ضوابط حوزه صوت و تصویر فراگیر (ساترا) پرداخته شد. براساس مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی، وظیفه نظارت در حوزه سکوهای صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی طبق قانون اساسی و قوانین موضوعه، بهعهده سازمان صداوسیماست.
البته این جمله را چندی پیش عبدالحسین خسروپناه بهعنوان دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی هم اعلام کرده بود که همه دستگاههای حاکمیتی باید با صداوسیما دراینباره هماهنگ باشند چون تعدد حاکمیتی آسیب میزند و بایستی وحدت رویه حفظ شود.
برخلاف همه حواشیای که در فضای مجازی مطرح میشد و موضوع اختلافات میان وزارت ارشاد و صداوسیما را دراینباره مطرح میکردند، اما اصل ۱۷۵ قانون اساسی، سازمان صداوسیما را بهعنوان مسئول انحصاری صوت و تصویر فراگیر در کشور مشخص کرده است. تفسیر شورای نگهبان قانون اساسی که بهمنزله قانون اساسی است و به همان اندازه اعتبار دارد در سال ۱۳۷۹ دستورالعملها را بهصورت مطلق تفسیر کرده است و در واقع حکمرانی در آنجا هم بهعهده صداوسیماست.
در ابتدای مواضع، پیمان جبلی گفتوگویی با خبرنگار تسنیم انجام داد و در جریان این مصاحبه به پیگیری آییننامه تخلفات اشاره کرد. او گفت: ما در حال پیگیری آییننامه تخلفات در مجلس و دولت هستیم که انشاءالله دستگاه قضایی هم برای برخورد با تخلفات مسیر روانتر و سهلتری را طی کند.
همان روز وزیر ارشاد هم انتقادی به عدم اطلاعرسانی صحیح درباره جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی داشت. او این نکته را مطرح کرد: آنچه در افکار عمومی و برخی از رسانهها دراینباره منتشر شده، درست نیست چرا که بخش عمده این موضوع به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شده است و بنا داریم تنظیمگری حوزه حکمرانی فرهنگی بهصورت واحد انجام شود.
اما این فضای تناقض از همان روزِ اعلام مصوبه در دستور کار کانالهای مجازی و برخی رسانهها قرار گرفت، حتی پس از گفتوگوی رئیس رسانه ملّی برخی از بازیگران و هنرمندان در صفحه مجازیشان بعضاً مدعی شدند "در اثر این مصوبه مردم به شبکههای ماهوارهای روی میآورند".
اما جزئیات تفاهمنامه از چه قرار است؛ صدور مجوز و نظارت بر حوزه کتاب، موسیقی، تبلیغات و بازیهای رایانهای در حوزه صوت و تصویر فراگیر به طور کلی برعهده وزارت ارشاد است. همچنین صدور مجوز و نظارت بر حوزه رسانه و خبرگزاری در حوزه صوت و تصویر فراگیر کما فیالسابق برعهده وزارت ارشاد خواهد بود.
صدور مجوز، نظارت و بازبینی مقررات تبلیغات در حوزه صوت و تصویر فراگیر بر عهده صدا و سیما است اما برای عدم بروز اختلاف و هماهنگی بین دستگاهی، دو نماینده وزیر ارشاد در شورای مربوط به آن حضور خواهند داشت. (که به نظر میرسد با توجه به مورد اول، مقصود از این بند، تبلیغات در شبکه نمایش خانگی و موضوعاتی است که برعهده صداوسیما گذاشته شده است) صدور مجوز، نظارت و رگلاتوری رسانههای «کاربر محور» (مانند آپارات) و «ناشر محور» (VODها) و شبکه نمایش خانگی و مجوزها در زمینه تولید سریالها و برنامههای تلویزیونی برعهده صدا و سیما است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دو نماینده در هر یک از شوراهای مجوز تولید و مجوز پخش ساترا خواهد داشت. تولید و پخش زنده برنامهها و اعطای مجوز و نظارت بر پخش زنده در فضای مجازی برعهده صدا و سیما خواهد بود. در صورت بروز اختلاف بین دو دستگاه، کارگروهی متشکل از دو نماینده وزیر ارشاد، دو نماینده صدا و سیما و به ریاست دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوع را بررسی و جمعبندی کند.
سیاستها و ضوابط حاکم بر صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی، توسط دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و با همکاری صداوسیما و وزارت ارشاد تدوین میشود و پس از تایید در کمیتهای متشکل از: رییس صدا و سیما، وزیر ارشاد، دبیر شورای عالی فضای مجازی، نمایندگان روسای قوا در کمیسیون هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی، سه نفر از اعضای حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی، دو نفر صاحبنظر در حوزه رسانه به انتخاب شورای عالی انقلاب فرهنگی و به ریاست دبیر شورا، ظرف مدت 3 ماه برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه میشود.
با محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره شیطنتهای برخی از کانالهای مجازی و القای نادرست مواضع وزارتخانه در خصوص این مصوبه و نظارت بر نمایشخانگی، همچنین برخی شایعات درباره سازمان سینمایی و مجوز دادن به پخش فیلمهای سینمایی خارجی در پلتفرمهای خانگی صحبت کردیم که در ادامه مشروح آن آمده است:
برخی رسانهها شیطنت میکنند و حرف ضد و نقیض درباره مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و نظارت بر صوت و تصویر فراگیر؛ روزی از عبارت عمده نظارتها بر نمایشخانگی برعهده وزارت ارشاد استفاده میشود و روزی 90 درصد مدیریت بر نمایش خانگی با وزارت ارشاد است؛ تکلیف چیست؟
ما در این حوزه تفکیک و تقسیم کار روشنی داریم در بند یک آن توافقنامه همه وظایفی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا امروز در حوزه فضای خارج از صوت و تصویب فراگیر دارد، طبق این مصوبه و قانون بر عهده وزارتخانه قرار گرفته است. به جز چند مورد خاص از جمله بحث سریالها که آنجا نمایندگانی از ارشاد کنار دوستان هستند و در بحث پخش زندهها هم این تفکیک اتفاتق افتاده است. در واقع حدود دو مورد از این وظایف نیز که در اختیار همکارانمان در صداوسیما به دلیل نزدیکی کارکردش با این کار در آنجا همکارانم در شوراهای صدور مجوز و ساخت آن حضور دارند.
همچنین برای اینکه سیاستها و یک برنامه کاملی هم اتفاق بیفتد کارگروه مشترکیای با ابلاغ رئیسجمهور و مسئولیت دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضویت وزیر ارشاد و رئیس صداوسیما، دبیر شورای عالی فضایمجازی و چند شخصیت حقیقی و حقوقی دیگر در حال شکلگیری است. قرار شده آنجا ظرف سه ماه بنشینند و سیاستهای کامل این بحث را تدوین کنند.
در بحث مجوز دادن به پخش فیلمهای سینمایی خارجی و انیمیشنهای کودکانه در پلتفرمها وزارت ارشاد عمل میکند یکسری مغایرتهایی وجود دارد و یکسری تبعاتی را به خاطر عدم مطابقت با سبک زندگی ایرانی اسلامی و مشکلات دیگر ایجاد میکند چه نظارتهایی شده و چه برخوردهایی با آن دسته از پلتفرمهایی که اصلاً به این موضوعات توجهی ندارند میشود؟
ما آییننامه نظارتیمان در این حوزه یک آییننامه مشترکی است هم در سینما و هم در نمایشخانگی. ما بنا داریم فیلمهای سینماییای که در جریان نمایشخانگی و ویاودیها بارگذاری شده و بارگذاری میشود با استفاده از آییننامههای موجودمان نظارت کنیم. شاخصها و معیارهایمان تفاوت نکرده؛ یعنی در واقع تفاوت محل انتشار باعث تفاوت معیار نمیشود. با معیارهایی که به صورت روشن و قانونی برای نظارت بر خارج از فضای صوت و تصویر فراگیر داریم با همان معیارها در حوزه صوت و تصویر فراگیر هم نظارت و ارزیابی اتفاق میافتد.
قبل از انتخاب مجتبی امینی به عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر، حواشی و شایعاتی درباره تغییر رئیس سازمان سینمایی و برخی از تغییرات دیگر در فضایمجازی مطرح کردند. آیا صحت دارد؟
سازمان سینمایی کارشان را انجام میدهند و آقای امینی هم انتخاب خود آقای خزاعی بودند.