به گزارش تابناک به نقل از همشهری آنلاین، بازگشایی جسورانه مدارس در روزهایی که هنوز کرونا چتر خود را از کشور جمع نکرده بود، اجرای طرح رتبهبندی معلمان و دهها اقدام کوچک و بزرگ دیگر را بهعنوان نقاط قوت عملکرد دولت سیزدهم در حوزه آموزش و پرورش میتوان برشمرد. از نقاط ضعف این حوزه و راه دراز پیش رویش هم بیخبر نیستیم؛ ارتقای علمی معلمان، کیفیتبخشی به شیوههای گزینش نیروی انسانی و... دهها برنامه کوتاهمدت و بلندمدتی که تدارک دیده شده تا در افزایش کیفیت و حل مشکلات نظام تعلیم و تربیت کشور سهمی در خور داشته باشند. رضا مرادصحرایی، وزیر جوان آموزش و پرورش که از عمر سکانداری او در این وزارتخانه چندان نمیگذرد، نظام تعلیم و تربیت را جامع میبیند و این نگاه او سبب شده به سهم رسانه
در بهثمر رساندن رسالت آموزش و پرورش توجه ویژهای داشته باشد و بهبهانه روز خبرنگار و لابهلای مشغلههای رنگارنگش لحظاتی مهمان مؤسسه همشهری باشد تا با مدیران و خبرنگاران این مؤسسه از لزوم تبدیل ظرفیتهای بالقوه رسانهای به امکاناتی بالفعل در حوزه آموزش و پرورش گفتوگو کند و در مورد تنگناها، مشکلات و اقدامات انجام شده با یکدیگر به بحث و تبادلنظر بپردازند. نوشتار زیر حاصل گفتوگوی وزیر جوان با خبرنگار همشهری است که میخوانید:
پایان تعلل ۱۰ساله
وزیر آموزش و پرورش قرار گرفتن دولت سیزدهم در آستانه سومین سال فعالیت خود را بهانهای مناسب میداند که عملکرد دولت در این حوزه مورد کاوش و بررسی قرار گیرد.
رضا مرادصحرایی بازگشایی مدارس در دوران گذر از کرونا را اقدامی شجاعانه و متهورانه میداند و میگوید: «با بازگشایی مدارس با انتقادهای زیادی روبهرو شدیم، اما تعطیلی مدارس در دوران شیوع کرونا پیامدهای زیانبار زیادی داشت که لزوم حضوری شدن کلاسهای درس را بهوجود آورده بود. این آثار نامطلوب که هنوز هم جامعه جوانان کشور را رها نکرده، سبب شد دولت بدون نگرانی از این انتقادات با قاطعیت برای بازگشایی مدارس اقدام کند.»
بهسرانجام رساندن قانون رتبهبندی معلمان از اقدامات شاخص دیگری است که در کارنامه دولت سیزدهم ثبت شده است. مرادصحرایی به این امر اشاره میکند و توضیح میدهد: «این قانون حدود ۱۰سال بر زمین مانده و اجرایی نشده بود. دولت سیزدهم با وجود آنکه دولت را با تنگناهای مالی زیادی تحویل گرفته بود و شرایط مناسبی نداشت، بهدلیل اهمیت نظام آموزش و پرورش این طرح را اجرایی کرد و ۴۰هزار میلیارد تومان به آن اختصاص داد.» او نقایص و انتقاداتی را که درباره شیوه اجرای قانون مطرح شده، قابل توجه میخواند و ادامه میدهد: «اگرچه نمیتوان نقایص و مشکلات اجرای طرح را نادیده گرفت، اما باید درنظر بگیریم که حدود ۲۶درصد از حقوق معلمان با اجرای این قانون تأمین شده که در افزایش کیفیت آموزشی و رضایتمندی آنان نقش بسزایی داشته است.»
افزایش کمی و کیفی معلمان
او تأمین نیروی انسانی را از اولویتهای برنامههای خود عنوان میکند و میافزاید: «با حفظ و افزایش کیفیت آموزشی و تربیتی نیروی انسانی فعلی، مسیرهایی را برای جذب معلمان جدید مورد توجه قرار دادهایم که احیای تربیت معلم یکی از مهمترین مسیرها به شمار میآید.» مرادصحرایی ادامه میدهد: «احیای تربیت معلم به احیای ظرفیت دانشگاه فرهنگیان وابسته است. برای دستیابی به این هدف در نخستین قدم ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان را ۲۰درصد افزایش دادهایم و این روند را تا رساندن به ۴۰درصد ادامه خواهیم داد.» او درباره افزایش مهارت فارغالتحصیلان این دانشگاهگفت: «فارغالتحصیلان این مراکز باید گواهینامه سلامت حرفهای دریافت کنند که پس از گذراندن ۱۲مهارت میسر میشود.»
مافیای کنکور
وزیر جوان تأثیر ۴۰درصدی سوابق آموزشی دانشآموزان در تعیین نتیجه کنکور ورودی دانشگاهها را یک تحول و پیشرفت در نظام آموزشی کشور میخواند و میگوید: «اجرای مصوبه کنکور قدم مثبتی است که در مسیر تحقق عدالت آموزشی برداشتهایم و با اجرای این طرح بهزودی شاهد افزایش تعداد دانشآموزان برتر شهرستانی در دانشگاههای برند کشور خواهیم بود.» او سوابق تحصیلی را سنجه و معیار مناسب و قابل اعتمادی برای گزینش دانشجویان و اعلام نتایج کنکور ورودی دانشگاههای کشور عنوان میکند و میگوید: «مافیای کنکور تلاش زیادی کرد تا این مصوبه اجرایی نشود، اما دولت بر سر موضوع احقاق حق دانشآموزان مستعد مسامحه را جایز ندانست و این مصوبه را به مرحله عملیاتی رساند.» مرادصحرایی رفع نقایص و مشکلات اجرای طرح گزینش دانشگاهها را لازم میداند و بر این باور است که اجرای صحیح و کارآمد این طرح، انتظاری دور از دسترس نیست.
سکاندار وزارت آموزش و پرورش ارتقای شرایط بیمه معلمان را قدمی در راستای افزایش کیفیتبخشی به نظام آموزش و پرورش کشور عنوان میکند و میگوید: «بیمه معلمان را به بالاترین کیفیت در دهههای قبل رساندیم که از بیمه طلایی هم شرایط مناسبتری دارد و به بسیاری از نیازهای درمانی معلمان پاسخ میدهد.» اجرای مصوبه کیفیتبخشی دانشگاه فرهنگیان اقدام دیگری است که وزیر آموزش و پرورش بهعنوان طرحی کارگشا از آن نام میبرد و توضیح میدهد: «در این مسیر به مرحلهای رسیدهایم که میتوانیم سال آینده کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان را برگزار کنیم.»
مدارس دولتی، نیازمند توجه ویژه
حرف و حدیثهای پیرامون هزینههای بالای مدارس غیرانتفاعی که به میان میآید، صاحبنظران ارتقای کیفیت آموزشی مدارس دولتی را بهترین و کارآمدترین راهکار برای ساماندهی این مسئله میدانند. رضا مرادصحرایی هم با این افراد اتفاق نظر دارد و کیفیتبخشی به مدارس دولتی را از برنامههای در حال اجرای وزارت آموزش و پرورش ذکر میکند. او میگوید: «برای کیفیتبخشی به مدارس دولتی برنامههای جامعی داریم و بودجه این امر درنظر گرفته شده است. بر حسن اجرای این برنامهها نیز نظارت داریم و فعالیت مدارس بهخوبی رصد میشود.» وزیر دولت سیزدهم اصلاحاتی را که در محتوای کتابهای درسی و مطالب آموزشی اعمال شده، مثبت ارزیابی میکند و میگوید: «این اصلاحات که بهتدریج انجام شده، در بهبود کیفیت مفاهیم و محتوای آموزشی مدارس تأثیر خوبی داشته است.»
وزیر آموزش و پرورش به افزایش ظرفیت هنرستانهای کاردانش و فنیوحرفهای اشاره میکند و توضیح میدهد: «امسال پس از سالها تعداد هنرستانهای کشور ۲.۵درصد افزایش داشته و ۴۰درصد دانشآموزان مقطع متوسطه دوم در این مدارس درس میخوانند. با این شرایط میتوانیم امیدوار باشیم که در آینده معضل بیکاری جوانان کشور نیز کاهش پیدا کند و شاهد بهبود شرایط اشتغال باشیم.» او طراحی برنامههای فرهنگی در هنرستانها را ضروری میخواند و اجرای این برنامهها را که به موازات توسعه کمی هنرستانها اتفاق میافتد، سبب پویایی هنرستانها می داند.
در امور ورزشی رکورددار شدیم
توجه به امور ورزشی و پرورشی دانشآموزان بهصورت جدی در ردیف اولویتهای دولت سیزدهم قرار گرفته است.
مرادصحرایی ساخت ۱۵۰۰مجموعه ورزشی را در۱.۵ سال اخیر، گواهی بر این امر میداند و خبر میدهد: «در قالب طرح شهید سلیمانی ساخت ۲۱۰۰فضای ورزشی دیگر هم در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است.»
او کشف استعدادهای ورزشی و آموزشی دانشآموزان را از رسالتهای وزارت آموزش و پرورش میخواند و ادامه میدهد: «مسابقات قهرمانی معلمان و دانشآموزان پس از سالها از سر گرفته شد و امسال یک دختر نوجوان قهرمان در رشته وزنهبرداری داشتیم و تیم کشتی نوجوانان هم قهرمان شد. کسب ۲۰مدال طلا در المپیادها هم که در سال۱۴۰۱ اتفاق افتاد، یک رکورد قابل توجه در آموزش و پرورش کشور