آیا کسب و کارها می‌توانند مالیات کمتری پرداخت کنند؟

امروزه راهکار های زیادی برای کاهش مالیات کسب وکار ها وجود دارد که در ادامه مقاله به بررسی جامع این مطلب میپردازیم.
کد خبر: ۱۱۸۸۸۸۱
|
۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۵ 21 August 2023
|
2673 بازدید

آیا کسب و کارها می‌توانند مالیات کمتری پرداخت کنند؟

در عصر حاضر، مالیات کسب و کار به عنوان یکی از اصولی‌ترین عناصر اقتصاد و جامعه مورد توجه قرار گرفته است. این مالیات، نقش بسیار مهمی را در تعیین منابع مالی دولت‌ها، ایجاد تعادل در توزیع درآمدها، و تحقق اهداف اقتصادی و اجتماعی ایفا می‌کند. به عنوان کلیدی‌ترین منبع درآمدی برای دولت‌ها، مالیات کسب و کار به نوعی ستون فقرات مالی کشورها و متغیر حیاتی در بودجه‌های عمومی آن‌ها محسوب می‌شود. 

مالیات کسب و کارها چگونه تعیین می شود و چه انواعی دارد؟

کسب و کار ها در ایران به دو بخش حقیقی و حقوقی تقسیم می‌‎شود. در قانون مالیات‌های مستقیم، این دو بخش قوانین مالیاتی متفاوتی دارند که در ادامه به بررسی جامع آن‌ها می‌پردازیم. این نکته را همیشه مد نظر داشته باشید که برای کارهای مالیاتی باید حتما مشاوره مالیاتی داشته باشید تا درصد میزان خطا به صفر برسد.

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی سال 1402

ماده 131: نرخ مالیات کسب و کار

سوالی که در ذهن افراد بسیاری مطرح ‌می‌شود این است که نرخ مالیات بر درآمد کسب و کار چند درصد است؟ در این ارتباط، باید به ماده 131 قانون مالیات‌های مستقیم مراجعه کرد. این ماده، یک نرخ مالیات برای مشاغل تعیین نموده است که بر اساس درآمد حاصله، نرخ‌های مالیاتی به صورت گام به گام اعمال می‌شود.

طبق بند و تبصره ۱۲، در سال ۱۴۰۲، مقدار سقف معافیت مالیاتی سالیانه مرتبط با ماده (۸۴) قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی ۱۳۹۴/۴/۳۱ به مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون ریال تعیین می‌شود.

همچنین، نرخ مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی به شرح زیر خواهد بود:

۲-۱- از مازاد یک میلیارد و دویست میلیون ریال تا یک میلیارد و ششصد و هشتاد میلیون ریال، نرخ مالیات ده درصد (۱۰٪).

۲-۲- از مازاد یک میلیارد و ششصد و هشتاد میلیون ریال تا دو میلیارد و هفتصد و شصت میلیون ریال، نرخ مالیات پانزده‌ درصد (۱۵٪).

۲-۳- از مازاد دو میلیارد و هفتصد و شصت میلیون ریال تا چهار میلیارد و هشتاد میلیون ریال، نرخ مالیات بیست‌ درصد (۲۰٪).

۲-۴- از مازاد چهار میلیارد و هشتاد میلیون ریال به بالا، نرخ مالیات سی درصد (۳۰٪).

این اقدامات، به‌منظور بهبود سیستم مالیاتی و افزایش پوشش درآمدی کشور، اجرا می‌شوند.

نحوه محاسبه مالیات اشخاص حقوقی 1402

اشخاص حقوقی که درآمد کسب می‌کنند، بر اساس قوانین مالیاتی میزان مالیات بر درآمد یا سود خود را به اداره مالیات پرداخت می‌کنند. با این حال، برخی از شرکت‌ها معافیت‌هایی بر اساس نوع فعالیت و کسب و کار خود دارند که میزان مالیات پرداختنی آن‌ها را کاهش می‌دهد.

برای محاسبه مالیات بر درآمد یا سود، اشخاص حقوقی باید هزینه‌های مربوط به درآمدهای غیر معاف خود را از مجموع درآمدهای غیر معاف کسر کنند. این کار باعث محاسبه مالیات یا سود مشمول می‌شود که طبق ماده 105 قانون مالیات‌های مستقیم، نرخ مالیات بر درآمد آن 25% (یا بر اساس نرخ جداگانه مربوط به آن کسب و کار) است. در نهایت، اشخاص حقوقی باید مالیات خود را بر اساس این نرخ محاسبه و پرداخت نمایند.

چه قوانینی برای کاهش دادن مالیات کسب و کارها وجود دارد؟

برای کاهش مالیات کسب‌وکار، چند راهکار مهم وجود دارد که می‌توان به آن‌ها توجه کرد:

  1. استفاده از مشاوران حرفه‌ای: همکاری با مشاوران مالی و حسابداری حرفه‌ای، به شما کمک می‌کند تا به بهترین راهکارها برای کاهش مالیات برسید.مشاوره مالیاتی یکی از بهترین راه ها برای کاهش مالیات کسب و کار است.
  2. کمک به نهاد های خیریه تحت نظارت دولت: در قانون مالیات‌های مستقیم، به کمک‌های مردمی و معافیت‌های مالیاتی توجه ویژه‌ای شده است. کمک‌های نقدی و غیرنقدی به نهادهای غیر دولتی به‌عنوان هزینه‌های قابل قبول محسوب می‌شوند. برای پذیرفته شدن این کمک‌ها توسط اداره مالیاتی، باید در زمان اعطای کمک، نام و مجوز موسسه‌ها را در نظر گرفت.

ماده ۱۷۲ قانون مالیات‌های مستقیم، کمک‌های بلاعوض را به‌عنوان هزینه‌های قابل قبول در نظر می‌گیرد و از درآمد مالیاتی کسر می‌شود. تمامی اشخاص از جمله افراد حقیقی و حقوقی که به نهادهای خیریه کمک می‌کنند، از این معافیت بهره‌مند می‌شوند.

لیست نهادهای خیریه غیر دولتی که معافیت مالیاتی دارند، شامل موسساتی است که به موارد اهداء کمک‌ها می‌پردازند؛ برخی از این مراکز شامل حمایت از بیماران کلیوی، کودکان مبتلا به سرطان، آسایشگاه‌ها و تحقیقات و پیشگیری سرطان هستند. این نهادها با تامین بودجه از دولت، تعهد به حمایت از محتاجان را به عهده دارند.

  1. شفافیت در اطلاعات مالی: ارائه صحیح صورت‌حساب‌های مالی، به‌خصوص معاملات سال‌های قبل، می‌تواند نشان‌دهنده صداقت شما به ارگان‌های مالیاتی باشد و موجب کاهش مشکلات مرتبط با مالیات شود.
  2. بهره‌گیری از مشوق‌های مالیاتی: بررسی قوانین مالیاتی و بهره‌گیری از تخفیفات و مشوق‌ها، می‌تواند به شما در کاهش مبلغ پرداختی مالیات کمک کند.
  3. محاسبه درست استهلاک دارایی‌ها: به‌دقت محاسبه و ثبت استهلاک دارایی‌های مستهلکی، می‌تواند باعث کاهش ارزش افزوده آن‌ها و در نتیجه کاهش مالیات کسب و کار شود.

آیا کسب و کارها می‌توانند مالیات کمتری پرداخت کنند؟

چگونه می توان مالیات کمتری برای کسب و کار پرداخت کرد؟

با توجه به این که امروزه درآمد دولت از مالیات بیشتر از درآمد حاصل از فروش نفت است، نشان دهنده این است که قوانین در خصوص مالیات بشدت سخت گیرانه عمل می‌کند و هر کس حقوقی یا حقیقی قادر به کاهش مالیات و یا حتی معافیت از مالیات نیست. با اینکه راهکارهای زیادی برای این کار وجود دارد اما هر شخصی نمی‌تواند از این راهکارها استفاده کند و این عمل نیازمند مشاوره تخصصی از مرجع های معتبر هست.

کارمنتو به عنوان یک مشاور مالیاتی، با سال ها تجربه در این زمینه، کسب و کارهای زیادی را در کاهش دادن مالیات ها کمک کرده است.از ویژگی های تیم کارمنتو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 خدمات 24 ساعته: با داشتن خدمات آنلاین پشتیبانی 24 ساعته، همیشه در دسترس شما هستیم و پاسخگوی نیازهای شما خواهیم بود.

 چت آنلاین سریع: امکان چت آنلاین با پشتیبانی سریع به شما اجازه می‌دهد تا سوالاتتان را به سرعت مطرح کرده و پاسخ‌های لازم را دریافت کنید.

 قیمت‌های معقول: تعرفه‌های ما کاملاً معقول بوده و با ارائه خدمات با کیفیت، تمرکز ما بر روی رضایتمندی شماست.

 حفظ اطلاعات محرمانه : اطلاعات شما به‌صورت کاملاً محرمانه تلقی می‌شود و از حفظ حریم شخصی خود مطمئن باشید.

 متخصصان مجرب: تیم متخصص ما از مشاوران مالیاتی ماهر و با تجربه تشکیل شده است، که اطلاعات و راهنمایی لازم را برای شما فراهم می‌کنند.

 ارتباط آسان و منطبق با نیازها: ارتباط با مشاوران ما به‌صورت آنلاین و تلفنی انجام می‌شود، همچنین امکان استفاده از مشاوره مالیاتی رایگان نیز وجود دارد.

با کارمنتو، شما می‌توانید از خدمات مشاوره مالیاتی و مشاوره کسب و کار با کیفیت و مناسب با نیازهای خود بهره‌مند شوید. مشاوران ما آماده‌اند تا همواره به شما کمک کنند و در هر زمان و هر مکان به شما خدمات ارزشمندی ارائه دهند.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟