به گزارش «تابناک» به نقل از آخرین خودرو، آیین نامه واردات خودروهای کارکرده تا امروز با سرعت و کیفیتی مناسب مسیر خود را طی کرده است. این آئین نامه توانسته موافقت سراسری نهادهای قانونی و حاکمیتی را جلب کند و از حمایت آنان برخوردار شود. همچنین دستاوردها و نتایجی که به دنبال خواهد داشت نیز به اندازه کافی با استقبال مردم همراه شده و برای آنان جذابیت های خاصی ایجاد کرده است.
ضمن اینکه با ورود خودروهای نو و کارکرده توقع می رود همانگونه که اعلام و تاکید شده است، بازار خودرو با رقابت بیشتر و کاهش قیمت همراه شده و در کنار آن کیفیت را به ارمغان بیاورد. موارد یاد شده خواسته هایی است که طی سال های اخیر به صورت همگانی مطرح هستند و یکی از اصلی ترین نیازهای مردم به شمار می آید. همچنین به نظر می رسد با تداوم عرضه و آغاز اثرگذاری بر بازار باید شاهد کاهش و عقب نشینی قیمت ها، خروج دلال ها از بازار، کاهش تقاضاهای غیر مصرفی، ایجاد شرایط متنوع فروش و بیشتر شدن سرعت رقابت خودروسازان باشیم.
تجمیع این مولفه ها فضای بیشتری برای افزایش سرعت صنعت خودروسازی کشور ایجاد می کند. همچنین در چنین شرایطی علاوه بر اثرگذاری بر صنایعی که به طور مستقیم با خودروسازی سروکار دارند، صنایع مرتبط را نیز به دنبال خود خواهد کشید.
تمام این موارد از نشانه های مثبت واردات خودرو به شمار می آیند. اما در همین حال نباید صرفا با دید مثبت به این موضوع نگاه کرد و در دستاوردهای آن غرق شد. بلکه در کنار تلاش برای اثرگذاری بیشتر واردات و کاهش موانع برای عرضه ها گسترده با تیراژ بالا باید به بازخوانی و بازبینی مسیری پرداخت که منجر به وضعیت امروز شده است. باید دید که چه عامل یا عواملی صنعت خودروسازی را به وضعیت امروز رسانده اند. با شناسایی این عوامل باید دید که کدام یک تاثیر بیشتری داشته اند. علت اولیه داخلی و خارجی چه بوده است. کدام یک سایر عوامل و یا مشکلات بعدی را پدید آورده است. آیا امکان دارد که پس از عادی شدن وضعیت بازار و شروع حرکت های جدید در خودروسازی، بازهم حوادث گذشته تکرار شود. چگونه می شود از بروز مجدد جلوگیری کرد؟
در هر حال عرضه خودروهای وارداتی دیر یا زود آغاز خواهد شد. امید می رود با ورود این خودروها هرآنچه که گفته اند اتفاق بیفتد ولی در همین حال باید به گونه ای حرکت کرد که دیگر چنین مسائلی در خودروسازی کشور رخ ندهد.