وزارت آموزش و پرورش که پیشتر هم وعدههایی برای حل بحران کمبود معلم در مدارس را داده و به آن عمل نکرده بود، حالا وعده تازهای در این باره داده است.
به گزارش «تابناک»؛ دو هفته قبل، زمانی که شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، کمبود شدید معلم در مدارس را یادآور شده و خواستار پاسخگویی وزارت آموزش و پرورش در این خصوص، آن هم در سومین هفته از بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید شدند، رئیس مجلس از پیگیریهای مستمر خود در این باره خبر داد و تاکید کرد که وزیر به وی وعده داده ظرف سه روز این مشکل را رفع خواهند کرد.
آن گونه که محمدباقر قالیباف به نمایندگان مجلس توضیح داد، رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش به وی گفته بود، در آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲/۱۴۰۳، کمبود معلم در ابعادی بود که حدود ۲۳ هزار کلاس درس مشکل داشت، اما در نتیجه همراهی مجلس با ایشان در مواردی مانند صدور مجوز بازگشت به کار بازنشستگان و پرداخت برخی بدهی ها، این مشکل تا حد زیادی مرتفع شده و به ۳ هزار کلاس کاهش یافته است.
ناگفته پیداست که وعده وزیر آموزش و پرورش برای رفع این کمبود در سه روز، هنوز جامه عمل نپوشیده و در کمال تعجب، مهرماه در حالی به آخرین روزهای خود رسیده که هنوز شمار چشمگیری از کلاسهای درس مدارس در سراسر کشور، معلم ندارند و دانش آموزان و اولیای ایشان در بلاتکلیفی عجیبی به سر میبرند تا جایی که برخی گزارشهای رسیده، از رقم خوردن وضعیت بغرنجی در بعضی مدارس کشور حکایت دارد.
به عنوان مثال، از برخی مدارس خبر میرسد که اولیای مدارس از والدین دانش آموزان مطالبه پرداخت وجوهی برای استخدام معلم کرده اند و یا در بعضی مدارس ابتدایی به این نتیجه رسیده اند که بهتر است تا زمانی که مشکل رفع خواهد شد، از والدین دانش آموزان برای اداره کلاس استفاده نمایند! وضعیت عجیبی که به رغم به کارگیری اولیای مدارس در کلاسهای درس، استفاده وسیع از معلمان بازنشسته و حتی دانشجویان سالهای سوم و چهارم دانشگاه فرهنگیان رقم خورده است!
البته مشکل کمبود معلم، مشکلی ریشه دار و چندین ساله در کشورمان است که در سایه مسائل گوناگون پدید آمده و هرگز تدابیر مناسبی برای رفع آن اندیشیده نشده است، اما آنچه در سال تحصیلی جاری با آن مواجهیم، مسالهای است که در ابعاد بحران بروز کرده و البته ابعادش هم فراتر از آن چیزی است که رئیس مجلس به نقل از وزیر آموزش و پرورش مطرح کرده است؛ این را میشود از اظهارنظر اخیر مسئولان این وزارت خانه دریافت.
«۱۰ هزار و ۷۰۰ معلم ابتدایی تا پایان هفته آینده در دبستانها به کار گرفته خواهند شد»؛ این خبری است که روز گذشته و به نقل از علی فرهادی، معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش منتشر شد تا نشان دهد که وعده رفع کمبود معلم در هفتههای گذشته، دقیق نبوده است، چون بر خلاف موارد مطرح در مکالمه وزیر آموزش و پرورش و رئیس مجلس شورای اسلامی، با کمبود بیش از ۳ هزار معلم مواجهیم.
به این بخش از اظهار نظر فرهادی دقت کنید که تاکید کرده بعد از به کارگیری ۱۰ هزار و ۷۰۰ معلم، آن هم تنها در مقطع «ابتدایی»، مشکل تا حدی پابرجا خواهد ماند: «با به کارگیری این تعداد معلم تا حدودی کمبود معلم در مدارس مرتفع خواهد شد و بخشی از ظرفیتها نیز خالی خواهد ماند که در آزمونهای بعدی تلاش خواهد شد، جذب شوند. با توجه به استفاده از بازنشستگان و حق التدریسها مشکل کمبود معلم در دبیرستانها تا حدود زیادی مرتفع شده و در مقاطع ابتدایی هم با اختصاص اضافه کار و به کارگیری حق التدریسها کمبود معلم مرتفع شده، اما همچنان با کمبود معلم مواجه هستیم که باید تلاش شود این مشکل در سالهای آینده رفع شود.»
مشکلی که چه بسا همین ابعاد وسیعش موجب شده که وعدههای قبلی برای حل آن راه به جایی نبرد و نیازمند تجدید وعده، آن هم با گذشت کسری بزرگ از سال تحصیلی (حدود یک هفتم از سال تحصیلی در مدارس!) باشیم. مشکلی که آنقدر وسیع بوده که تدابیر مختلف قانونی و فراقانونی برای مقابله با آن به کار بسته شده و هنوز پابرجاست؛ از تعویق بازنشستگی ۳۱ هزار معلم تا به کارگیری اولیای مدارس و معلمان بازنشسته و حتی دانشجویانی که در حالت عادی اگر بخواهند حین تحصیل کار کنند، ممکن است تبعات سختی برایشان به دنبال داشته باشد، اما حالا معلم نشده (فارغ التحصیل نشده)، معلم شدهاند!
بحرانی که بنا بر وعده اخیر وزارت آموزش و پرورش، باید یک هفته دیگر صبر کنیم و ببینیم آیا رفع خواهد شد یا خیر؟ انتظاری که شنبه، ششم آبان ماه به سر خواهد رسید و مشخص میشود، آیا باز کلاس درسی در جایی از کشور بدون معلم مانده یا موقتا این چالش هزینه زا رفع شده و باید چشم انتظار تدابیر ویژه دولت و مجلس برای حل این مشکل رو به گسترش در سال تحصیلی آتی باشیم.