آزادسازی قیمت خودرو در ۱۴۰۳ با وعده واردات قطره چکانی خودرو/ مردم نگران دست فرمان خودروسازان داخلی برای افزایش روزانه قیمت‌ها هستند!

اگر قرار بر این باشد که خودروسازان داخلی با همین دست فرمان کنونی تولید کنند و از سوی دیگر، خبری از واردات خودرو با سرعت بالا و حجم قابل قبول نباشد، سپردن قیمت گذاری به خودروسازان مساوی است با افزایش هر روزه قیمت‌های کارخانه‌ای به دلایل و بهانه‌های مختلف؛ اتفاقی که مردم را نگران می‌کند.  
کد خبر: ۱۲۱۲۶۴۵
|
۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۴ 28 December 2023
|
20477 بازدید
|

آزادسازی قیمت خودرو در ۱۴۰۳ با وعده واردات قطره چکانی خودرو/ مردم نگران دست فرمان خودروسازان داخلی برای افزایش روزانه قیمت‌ها هستند!

تابناک اقتصادی- آزادسازی قیمت خودرو؛ مساله ای مهم که چند سالی در فضای اقتصادی کشور از زبان مسئولان شنیده می شود. رویکردی که به دنبال حذف قیمت گذاری دستوری است تا خودروسازان با مترو و معیار خودشان، قیمت محصولات خودرویی را تعیین و اعلام کنند تا سودهی واقعی داشته باشند و در نهایت از ضرر و زیان های چند ساله هم خارج شوند.

منوچهر منطقی، معاون حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این باره چند روز قبل گفته بود: طبق سیاست مدنظر وزارت صمت، قرار است اختیار قیمت‌گذاری خودروهای داخلی تا پایان سال به هیات‌مدیره خودروسازان واگذار شود. به گفته وی، شورای رقابت نیز دیگر قیمت‌گذاری نخواهد کرد و نقش تنظیم گر بازار خودرو را خواهد داشت.

اما کارشناسان و فعالان بازار خودرو معتقدند این تغییر مسیر در قیمت گذاری خودرو، نیازمند یکسری پیش‌نیازها و اقداماتی است تا خروجی حذف قیمت گذاری دستوری به نفع مصرف کنندگان در بازار خودرو منجر شود.

به عنوان نمونه، در بازاری که خبری از واردات خودرو در سطح قابل قبول و با قیمت های منطقی نیست، چگونه می توان اختیار تعیین قیمت خودروهای داخلی به خودروسازانی سپرده شود که رقیبی جز خودشان در بازار ندارند؛ بنابراین با واردات قطره چکانی و لاک پشتی خودروی خارجی و عدم اجرای قانون واردات خودروهای کارکرده توسط دولت سیزدهم، رها کردن و آزادسازی قیمت خودروهای داخلی به دست بازار و خودروساز شاید اشتباه جبران ناپذیری باشد؛ اما اگر رویکرد سیاست گذار به سمت افزایش واردات خودرو با قیمت های نزدیک به محصولات داخلی و نه خودروهای لوکس و میلیاردی باشد، آن موقع می توان امیدوار بود که سیاست حذف انحصار و قیمت گذاری دستوری از خودروسازان، گامی موثر در تعدیل قیمت ها و افزایش قیمت محصولات داخلی است.

در این باره عباس علی آبادی، وزیر صمت نیز به تازگی در گفت‌وگویی اظهار داشت: آزادسازی قیمت ها به طور کلی و کمتر دخالت کردن دولت در بازار ایده اصلی ماست، ولی این امر، نیازمند یک سلسله اقدامات است، باید انحصار را از بین برد و شرایط را رقابتی کرد. در شرایط رقابتی و انحصار شکسته شده، می شود قیمت گذاری نکرد.

 

آزادسازی قیمت خودرو در ۱۴۰۳ با وعده واردات قطره چکانی خودرو/ مردم نگران دست فرمان خودروسازان داخلی برای افزایش روزانه قیمت‌ها هستند!

 

به گفته وزیر صمت: تا زمانی که رانت در اختیار بنگاه ها و شرکت ها می گذاریم، متعهد هستیم که مدیریت و کنترل کنیم تا در واقع فرصت داده شده به دست مردم برسد، چون هدف از اختصاص این رانت ها این است که شرایط برای مردم بهتر شود و برای همین در قیمت گذاری دخالت می کنیم. در خودرو کم کم داریم به نقطه ای نزدیک می شویم که نیازمند به این دخالت ها نیستیم. به تعداد کافی تولید کننده داریم واردات هم آزاد است.

بنابراین همان طور که وزیر صمت تاکید داشته، در شرایط رقابتی و انحصار شکسته شده می شود قیمت گذاری نکرد؛ اما در شرایطی که دولت چندان تمایلی به واردات خودرو (صفرکیلومتر و کارکرده) به شکل مطلوب و گسترده ندارد و اجرای قانون واردات خودروهای کارکرده را هم به فراموشی سپرده، قرار است چگونه به نیاز میلیونی متقاضیان خودرو پاسخ داده شود که متقاضی در صف قرعه کشی و سامانه ها گرفتار نشود. مسلما  اگر قرار بر این باشد که خودروسازان داخلی با همین دست فرمان کنونی تولید کنند و از سوی دیگر، خبری از واردات خودرو با سرعت بالا و حجم قابل قبول نباشد، سپردن قیمت گذاری به خودروسازان مساوی است با افزایش هر روزه قیمت‌های کارخانه‌ای به دلایل و بهانه‌های مختلف؛ اتفاقی که مردم را نگران می‌کند؛ بنابراین، ضرورت دارد که وزارت صمت و دولت به آن توجه ویژه ای داشته باشند.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۵۵
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
اتفاقا قیمت خودرو آزادبشه بهتره. الان مابه التفاوت قیمت کارخانه وبازار میره جیب دلال ها. مثل زمان جنگ که پیکان رو 80هزار میدادند بازار300 بود. الان هم تارا رو میدن مثلا 490 وبازار بالای 800 که این 300 خرده ای میره جیب دلالان ومردم هم برای خرید خودرو با توجه به سختی بسیار ثبتنام رسمی مجبورند از دلالان بخرند.پس قیمتهارو آزادکنند مث قبل 97 مردم راحت برن نمایندگی پول بدن ماشین رو وردارن بیارن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
قربون شکلت این دلال بازی و بازار سیاه روخود خودروسازها راه انداختن تا از اون طرف مردم رو چماول کنن از این طرفم با همراهی دولت ماشین رو گرون کنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
دیگه خیلی رودل میکنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
ما ملتی هستیم که همیشه شاکریم که بازم خوبه که شرایط بدتر از این نیست!بزرگوار کجای دنیا،خودروساز تابوت هاشو تا سه سال پیش فروش کرده؟هروقت دلش میخواد احتکار میکنه،هر وقت دلش میخواد...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
از اون ۷۰۰۰ صفحه برنامه ی آیت الله دکتر،یک صفحه آن هم،اقتصادی نبود!خوب شد ما رئیس جمهور نشدیم که پراید بشه ۳۰۰میلیون!
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
یعنی اگه هنوز متوجه نشدی که دلال خود خودرو ساز هستش که وا ویلا
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
الان خودت فهمیدی چی داری میگی مگرجمعیت کشور مثل
دلاره که شب بخوابی صبح ببینی دو برابر شده
بعد نتونن خودرو بدن اینها همش سیاست کثیفه وقتی چیزی کم باشه قیمتش بالا وبالا میره ربطی هم به دلال نداره همه میدانیم که چه ماشین هایی را با چه قیمتی میشه وارد کرد خدا شاهده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
طاهرا برای خودت خوبه،،،،
مسیح
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
کاملا حرف اشتباهی هست
الان خیلی خودرو ها هستن که قیمت بازارشون کمتر از قیمت کارخونه هست ولی کارخونه به هیچ عنوان هنوز حاضر نیست قیمتش رو بیاره پایین و همین ها اگه قیمت ازاد بشه مردم رو میدوشن !!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
خودرو اولویت اول مردم نیست. داشتن

هوای سالم
آب سالم و کافی
تغذیه مناسب و کافی
ارزانی و نبود تورم
مسکن مناسب و ارزان
شغل آبرومند و سازنده
حقوق کافی
دوران بازنشستگی آسوده
تحصیل رایگان و با کیفیت
مناسبات سیاسی دوستانه با همه کشورهای دنیا
.......

اولویت های مردم هستند.
یعنی از A تا Z در این مملکت!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
هیچ کشوری تو دنیا نیس که مناسبات دوستانه سیاسی با همه کشورهای دنیا داشته باشه. ماشین خیلی هم مهمه استاد. ماشین خوب وقتی وارد بشه مصرف بنزین کم میشه هوا کمتر آلوده میشه. ماشین وقتی وارد بشه ارزانی به وجود میاد چون حمل و نقل ارزان میشه. ماشین هم یکی از اولویت های مردم هست. مثل هر چیز دیگه ای. شما دوست نداری ماشین سوار نشو. اسب زیاده. باهاش برو دانشگاه تحصیل رایگان کن
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
۱۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
امثال تو کشور رو به این روز انداختن تو از اونایی که چراغ قرمز رد میکنی طلب کارم میشی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
کل تیترهای خبری تابناک یا در مورد خودرو و آزادسازی واردات خودرو هست یا امروز روسیه اکر این نابود کرد یا امروز اکر این روسیه را نابود کرد یا جنگ حماس و اسراییل یا انتخابات و احزاب دیگه کاری به گرانی و مشکلات و قیمت گوشت و مرغ اینها نداره و دریغ از اخبار خوش و زندگی بخش
کارمند فلک زده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
بگذارید گران شود کیه که بخره
پولدارها ماشین خارجی میخرن کارمندا هم که درآمدشون به خورد و خوراک هم نمیرسه تا برسه به عوض کردن ماشین
در آینده نزدیک شاهد ورشکستگی خودرو سازها خواهیم بود حالا ببین کی گفنم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
وقتی ماشین گرون شه اسنپ هم چند برابر میشه کرایه ها هم 10 برابر میشن. بعد برا سر کار رفتن باید پیاده بری کلی . همه جا که مترو نداره . خودروساز هم تا انحصار هست ورشکست نمیشه. اگه وارد نشه زندگی مردم تحت شعاع قرار میگیره.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
حاحی شما کجا زندگی میکنی؟!
اولا که مردم مجبورن بخرن. نخرن چیکار کنن. مثلا طرف از اسلامشهر میخواد بره سرکارش تو رباطکریم ، با چهارپا که نمیتونه بره.
ثانیا پس این ماشینارو کی میخره؟
حسابی حرف بزن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
فقط توی ایران یارو از اسلام شهر باید با پراید و سمند و پرشیای قراضه بره تهران سرکار ! توی کانادا هم اینجوری
... نیست و اکثر مردم مترو و اتوبوس سوار میشن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
علی آبادی رو از مپنای که تو مونتاژ لوکوموتیو و نیروگاه و موتور جت و خودرو برقی و ... مونده آوردن وزارت صنعت فکر کردن کولاک میکنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
خیلی هم خوبه، دست دلال های ماشین که همینجوری پول پارو میکنن هم کوتاه میشه و ما هم تکلیفمون روشن تره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
اگر بده نخرید، اگر خریدید برای سوار شدن بخرید نه دلالی. دلال که از فضا نمیاد، خود شماهایید.
مادامی که مردمی هستن که هرجا میشینن از کیفیت پایین خودروهای داخلی، نا امنی، آمار بالای کشته‌های تصادفات بخاطر کیفیت خودرو و هزار نقص و ایراد دیگه رو ردیف میکنن و نظر کارشناسی میدن و بعد با سر میرن تو صف که همونارو بخرن وجود دارن، خودروساز هرکاری دلش بخواد میکنه. هرکسی باشه وقتی ببینه هر چی میسازه براش صف میکشن و پیش پیش میخرن، بعد از یه مدت هرچی دستش رسید میده بیرون.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
جناب علامه دهر؛خودت برا بی ارزش نشدن سرمایه ت
چیکار میکنی؛سرمایه ای ک نمیشه ملک خرید
طلا هم ک باید ثبت کنی و موقع فروش۲۵درصد
مالیات بدی
سود بانک هم تا یکسال آینده پولت بیشتر بی ارزش میشه بااین تورم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
مخاطب ۱۹:۳۸، آدم عاقل سرمایشو نمیده آب و آتیش بخره
حرف اون بنده خدا کاملا درسته
ازماست که برماست
ناشناس
|
Canada
|
۱۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
پیشنهاد من اینه که برای نجات صنعت خودرویازی ایران ، مسوولین فدراسیون فوتبال و بخصوص کمیته انضباطی و استیناف رو به این وزارتخانه منتقل کنند !!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
انتقام رضی پورهارو باید از دشمنان داخلی گرفت و وطن فروش ها اسرائیل رو ولش کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
?
غفار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
دولت اگر خواسته باشه میتونه قیمت خودرو را ثابت نگهداره دست دلالان را کوتاه کنه همان طور که قیمت گندم ومحصولات کشاورزان بدبخت راهر طور که دلشان میخواهندقیمت گذاری میکنند
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟