تصمیم پنج سال قبل، دوباره تکرار می شود/ پرداخت مطالبات قطعه سازان از جیب مردم؟!

دستپخت وزارت صمت، خودروسازان و قطعه سازان برای مردم/ ایران خودرو و سایپا «۵ درصد کمتر از قیمت بازار» بفروشند تا بازار آرام شود؟!

صورتجلسه‌ کاهش قیمت خودرو و پرداخت مطالبات قطعه سازان، خروجی مهمی داشته که نتیجه اجرای آن با ابهام همراه است، چون قرار شده تا پایان سال هر خودروساز (ایران خودرو و سایپا) ۶۰ هزار دستگاه خودرو با قیمت ۵ درصد زیر حاشیه بازار به فروش برساند!
کد خبر: ۱۲۱۴۱۵۷
|
۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۳ 06 January 2024
|
34930 بازدید
|

دستپخت وزارت صمت، خودروسازان و قطعه سازان برای بازار/ ایران خودرو و سایپا «۵ درصد کمتر از بازار» بفروشند تا بازار آرام شود؟!

به گزارش تابناک اقتصادی؛ آذرماه پنج سال گذشته بود که رضا رحمانی وزیر صمت دولت روحانی اعلام کرد: خودروسازان عرضه خودرو با نرخ ۵ درصد پایین‌تر از قیمت بازار را شروع کرده‌اند و اگر عرضه این گونه ادامه داشته باشد، می‌تواند با ادامه این روند، موجب تعدیل قیمت‌ها در بازار آزاد شود؛ اما هرچه زمان گذشت، این سیاست موفق نبود و قیمت‌ها به مسیر گرانی ادامه دادند، چون روند عرضه و تقاضا در سطح متعادلی قرار نداشت.

حال با گذشت پنج سال از زمان تجربه خودرویی، دوباره مسئولان وزارت صمت، خودروسازان و قطعه سازان دور یک میز جمع شده و تصمیم گرفته اند، با هدف تنظیم بازار و کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد، مجوز فروش ده‌ها هزار خودروی سایپا و ایران خودرو با نرخ پنج درصد کمتر از بازار آزاد را صادر کنند تا بلکه قیمت‌ها در بازار آزاد عقب نشینی کنند؛ بنابراین، در صورت جلسه‌ای که به تازگی با حضور مسئولان وزارت صمت، خودروسازان و انجمن قطعه سازان برگزار شده، در بند «ب» با عنوان تنظیم بازار و کاهش قیمت در بازار آزاد، بیان شده است: «به منظور کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد مقرر شد تا وزارت صمت زمینه قانونی لازم برای فروش محصولات مازاد بر تعهدات سامانه یکپارچه نوبت دهی خودرو شرکت‌های ایران خودرو و سایپا در حاشیه بازار از طریق نمایندگی‌های دو شرکت را به نحوی فراهم نماید که این شرکت‌ها نسبت به افزایش تولید خودرو‌هایی که در بازار دارای تفاوت قیمت بالاتری می‌باشند به هر میزان ممکن و حداقل ۶۰ هزار دستگاه تا پایان سال جاری اقدام و این محصولات را در حاشیه بازار و با نرخ ۵ درصد کمتر از نرخ بازار به ترتیبی به فروش برسانند که تا پایان سال جاری فاصله قیمت هریک از محصولات در بازار آزاد با قیمت مصوب به حداقل برسد.

همچنین در بخش دیگری از تصمیمات گرفته شده با محوریت توقف زیان دهی خودروسازان، آمده است: به منظور توقف زیان دهی شرکت‌های سایپا و ایران خودرو مقرر شد تا وزارت صمت، اقدامات قانونی لازم برای افزایش قیمت محصولات زیان ده این دو خودروساز و ترجیحا اعمال سود ۲.۵ درصد برای این محصولات آنان را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به عمل آورد. 

دستپخت وزارت صمت، خودروسازان و قطعه سازان برای مردم/ ایران خودرو و سایپا «۵ درصد کمتر از قیمت بازار» بفروشند تا بازار آرام شود؟!
دبیر انجمن قطعه سازان نیز در این باره در گفت‌وگو با تسنیم با اعلام اینکه طرحی به تصویب و امضای وزارت صمت، خودروسازان و قطعه سازان رسیده است که تا پایان سال هر خودروساز (ایران خودرو و سایپا) ۶۰ هزار دستگاه خودرو با قیمت ۵ درصد زیر حاشیه بازار به فروش برسانند، گفت: براساس این طرح، افراد می‌توانند مستقیم و تحویل روز خرید‌های خود را انجام دهند. به نظر می‌رسد، در صورت اجرایی شدن این طرح می‌توانیم روند صعودی قیمت‌ها در بازار خودرو را متوقف کرده و تا حدودی بازار را به تعادل برسانیم. بیگلو با تاکید بر اینکه متاسفانه با گذشت یک ماه از این صورت جلسه هنوز اقدامی برای اجرایی شدن آن صورت نگرفته است، افزود: بر اساس این طرح خودروسازان می‌توانند مازاد تولید خود را به فروش برسانند تا از این طریق ضمن رفع مشکلات مالی قطعه‌ساز و خودروساز روند پرداخت مطالبات نیز با سرعت بیشتری انجام شود. امروز مطالبات قطعه‌سازان بیش از ۵۰ همت است که ۱۲ تا ۱۳ همت آن سررسید شده است.

اظهارات دبیر انجمن قطعه سازان در شرایطی است که خسروانی، یکی از فعالان حوزه خودرو در فضای مجازی نوشته: این تجربه شکست خورده به دلایل زیر مذموم است؛ ۵ درصد زیر قیمت بازار یعنی افزایش قیمت رسمی نزدیک قیمت بازار و بلافاصله جهش قیمت بازار به سمت بالا و دوباره جهش قیمت فروش به ۵ درصد زیر قیمت جدید و این سیکل باطل ادامه دارد. تجربیات قبلی نشان داده هر زمان چنین فرمولی در کار بوده شرکت‌ها ابتدا با عدم عرضه و بازارسازی توسط عوامل خود قیمت‌ها را بالا می برند تا عدد ۵ درصد زیر قیمت هم بالا برود.

دستپخت وزارت صمت، خودروسازان و قطعه سازان برای بازار/ ایران خودرو و سایپا «۵ درصد کمتر از بازار» بفروشند تا بازار آرام شود؟!
 
به نظر می‌رسد اجرای این تصمیم مهم، نیازمند برخی اصلاحات در شورای رقابت بوده، زیرا هفته گذشته شورای رقابتی با محوریت بررسی دستورالعمل قیمت گذاری خودرو و اصلاح دستورالعمل مصوبه ۵۴۳ تنظیم بازار خودرو، جلسه‌ای برگزار کرد و در این باره سخنگوی شورای رقابت با اشاره به این اصلاحات اظهار داشت: بنا بر این اصلاحات، از این پس نظارت شورا در خصوص محاسبه و ابلاغ محاسبه، پسینی بوده و وزارت صمت مکلف است، قیمت‌های محاسبه شده توسط سازمان حمایت را راسا ابلاغ نماید و چنانچه در نحوه اجرا شاهد ایراد باشیم، شورا ورود خواهد کرد. همچنین بندی به دستورالعمل اضافه شده که در آن وزارت صمت می‌تواند پیشنهادی جهت خروج برخی خودرو‌ها از شمول ضابطه قیمتی ماده ۳ و شرایط طرف تقاضای موضوع ماده ۴ دستورالعمل، با تعیین کف مقدار عرضه به شورا ارائه دهد و شورا پس از بررسی در این مورد اعلام رأی می‌کند که هدف این بند کاهش دامنه قیمت گذاری است. حال باید منتظر ماند تا وزارت صمت زمینه قانونی اجرای چنین تصمیمی را فراهم کند. هرچند با توجه به عدم واردات خودرو به میزان اثرگذار و عدم عرضه خودروسازان نسبت به تقاضای موجود، بازار خودرو همچنان با نابرابری عرضه و تقاضا دست و پنجه نرم خواهد کرد و در این شرایط، ادامه مسیر افزایشی قیمت‌ها در بازار آزاد خودرو دور از ذهن نیست!
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۱
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۱۲۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
خودرو سازها هر کاری دلشان بخواهد انجام می دهند؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
بیچار ملت!
خودروسازا این همه رانت میگیرن قیمت رو چند برابر جهانی میفروشن سر ملت منت هم میذارن
گند بزنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
ماهم در انتخابات شرکت میکنیم.نه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
حکایت خودرو سازها در این کشور:
همسایه ها یاری کنین که من شوهر داری کنم!!¡
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
اگر می‌توانند تولید کنند پس چرا نوبت های سامانه‌ را تا زمستان 403 زده اند
ارش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
یادش بخیر ۴۰۵ سی ملیون بود آل ۹۰ جهل ویک ملیون بود مگه چی عوض شد
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
ظاهرا دولت سیزدهم در جهت رها سازی قیمت ها فعال شده
اسماعیل
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
پیامبر خدا (ص) می فرماید: مَن دخَلَ فی شیءِ مِن اَسعارِ المُسلمین لِیَغلی علیهم کان حقًا عَلی اللهِ اَن یَقذِفَهَ فی مُعظَمِ جَهنَّم رأسَه اَسفلَه[2] هر کسی به عنوانی، سبب گرانی در بازار مسلمانان گردد برخداوند لازم است او را در بزرگترین جایگاه جهنم سرنگون سازد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
لعنت بر این خودرو سازهای داخلی که هر طرحشان در جهت کلاه برداری از مردم است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
اونی که منفی دادی بیا بگو چرا
ناشناس
| Netherlands (Kingdom of the) |
۲۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
یعنی در هر صورت اون پولو مردم باید بدن فقط نکته اینه تو جیب کی بره
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
وقتی مشکلی اصلی مردم را بدانید می فهمید مشکل من و امثال من حفظ ارزش پول هست نه خودرو
وقتی قدرت پول ملی کاهش می یابد و بورس هم توان جذب پول را ندارد این سرمایه ها وارد بازار خودرو می شود
از آن طرف هم بانک ها ملک های باارزش را فقط می خرند و باعث گرانی روز به روز ملک ها می شوند و بعد با وثیقه آنها دوباره از بانک مرکزی پول درخواست می کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
نماینده هم رد صلاحیت می کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
ناشناس 21.02 .. همین صدقه سر ضرر زیان خودروسازهای داخلیه كه امثال تو میتونن ماشین داشته باشند و رانندگی كنند.. درود بر تو و برو ماشین خارجی بخر.. هرچی مفت به دست مردم برسد بیشتر دشمنشمیشوند..این همه ترافیك و تردد با خودرو نشان میدهد كه خودرو گران است؟؟؟ ادب و عقل هم خوب چیزیه
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
اگه خودرو دارند و نمیدن بازار احتکار هست و میتونند به تعزیرات اعلام کنند جریمه سنگین داره اگه ندارند با کدوم خودرو میخولاهند بازار را به تعادل برسونند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
سزای گرانفرو ش نخریدن است.وقتی مردم با دست خود ارابه های مرگ را با قیمت بالا میخرن وخانواده هاشون رو به کشتن میدن ،اول ازهمه خودشان مقصر هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
حقوق و مزایای کارمندان خودروسازان بالاترین دستمزد در کشور است و حتی از شرکت نفت بالاتر است. یکم استخدامات بی ضابطه و پرداخت های هنگفت به کارمندانشان را کنترل کنند تا هزینه بدهی ها و ضررشان را بر مردم تحمیل نکنند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
پس خودرو به اندازه کافی هست فقط دعوا سر لحاف ملا بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
بیچاره ما مردم که پول نداریم پراید بخریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
بنا به گفته آقاي فرزين رئيس كل بانك مركزي در مجلس ، بانك مركزي مبلغ پنج ميليارد و چهارصد و شش ميليون دلار ارز براي واردات خودرو تخصيص داده است . اما وزارت صمت و در رأس آن آقاي علي آبادي فقط مبلغ هشتاد و شش ميليون و پانصد هزار دلار از اين مبلغ خود رو وارد كرده است ، خب حالا مابه التفاوت اين دو مبلغ ارز كه برابر پنج ميليارد و سيصد و نوزده ميليون و پانصد هزار دلار بود و هيچ خودروي بابت آن وارد نشده كجاست ؟ و وزير صمت اين پول عظيم را به چه كسانى داده ، صد رحمت به تخلف چاي دپش
پاسخ ها
رضا
| Canada |
۱۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
صرف واردات غذا و دارو شده مرد حسابی ارز ندارند ارز شیر خشک را حذف کردن حالا جماعت سر خوش خودرو سوار نشوند نمی‌شود؟ پوپولیست ها چه به روزگار مردم آورده اند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
جناب رضا از کانادا از تشریف بیارید ایران تا متوجه بشید که نه شیر خشک به نداره کافی هست نه دارو، بعد اینجا بشینید و گزافه گویی کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
رضا جان راه حل خیلی ساده است اجازه بدهند مردم باارزی که در خانه دارند خودرو وارد کنند به فرموده مقامات مردم درحدود پنج میلیارد دلار ارز خانگی دارند هم دولت یک سودی میکنه هم مردم از دست این ارابه های مرگ تولید داخل راحت میشوند اگه این روال ادامه داشته باشد خیلی ها به این نتیجه میرسند که جان ورفاه مردم برای این دولت ارزش ندارد
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
کانادایی کاملا معلومه از اقا زاده های مسولین هستی و به اسم دور زدن تحریم بخشی از این پول از جیب مبارک سردر میاره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
رضا از کانادا؛ اگه اون ارز ها صرف دارو شده پس چرا امروز ۲۰ عدد قرص کو تریموکسازول گرفتم شد ۱۲۵ هزار تومن ؟ شما ناهار خوردین؟
بهمن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
وقتی که خودروسازها با کم و زیاد کردن عرضه و احتکار به راحتی میتوانند قیمت بازار را کنترل کنند ، این راه حل 5 درصد زیر قیمت بازار هیچ کمکی به کاهش قیمت نخواهد کرد. به راحتی قیمت بازار را به دو برابر میرسانند و 5 درصد هم این میان صدقه میدهند به مردم. تاوقتی قیمتها رقابتی نباشه و واردات خودرو آزاد نشه و عوارض وارداتی بطور معقول کاهش پیدا نکنند همین آش هست و همین کاسه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
این قانون مسخره است
کل بازار دست خودشونه و رقابتی در کار نیست
تا اراده کنن عرضه رو محدود میکنن و قیمت میره بالا و دوباره و سه باره!

مردش هستید واردات رو آزاد کنید بعد بگید خودروسازا به هر قیمتی دلشون میخواد بفروشن ببینیم کسی به لگن های تولید داخل نگاه میکنه؟
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
دقیقا
اختیار میزان تولید و میزان فروش خودرو رو به من بدهند، مثل اب خوردن میتونم کاری کنم که برای هایما .
ملت حاضر باشند 10 میلیارد بدهند.
البته در کنار اختیارات قبل ، اجازه واردات خودرو هم خودشون ندهند و وزرا و مجلس هم با من راه بیان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
چرا راه رفته رو دوباره میریم؟!
همون ۵ درصد میشه رانت بعضیا
قیمت کارخونه و بازار باید یکی باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
اوکی
قیمت فروش کارخونه ها آزاد
واردات خودرو هم آزاد
همه ملت به این قانون راضی هستن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
دقیقا
اسماعیل
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
دقیقا آزموده را آزمودن خطاست عزیزانم من
چی آزموده نشده ؟
آزاد کردن واردات خودرو 10000%مشکل رو حل خواهد کرد ، رگم رو میزارم براش
ش
|
France
|
۱۴:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
قیمت کاهش پیدا کنه؟! شما به نفعته هی افزایش پیدا کنه و هر چی بیشتر بشه شما گرونتر می فروشید

تو قرعه کشی شاید دست تون در می رفت یک خودرو با قیمت کارخونه می رسید به کسی ، دیدید نه چرا ما خودمون این سود رو نخوریم ، قیمت کارخونه رو کردید قیمت بازار آزاد ، واردات خودرو و ... هم که طبق معمول باد هوا بود

فقط اسمت رو بذار وزیر ایرسا ( ایران خودرو-سایپا) وزیر مردم که نیستی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
عجب اسمی برای این وزارت خودروسازها و وزارت جامیدن مردم گذاشتی ... ایرسا
ایران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
من نمی دانم چرا همه جای دنیا روی قیمت خوراک حساسن در ایران رو قیمت خودرو الان قیمت گوشت دو تا سه برابر بیشتر از قیمت جهانیه، هیچکس ککش نمیگزه. درضمن قیمت دستوری جز پول تو جیب دلال هیچ منفعتی نداره قیمت در حاشیه بازار حداقل کاری می‌کنه اینکه مصرف کننده غیر واقعی را حذف میکنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
واقعا خنده داره! البته باید گریه کرد به حال این مملکت
بازار و مافیای خودرو دست خود دولت و خودروسازهاست
با این قانون به زودی ساینا 1 میلیارد تومن. قیمت کارخونه 950 میلیون تومن!
هرگز قیمت بازار ثابت نخواهد شد و همواره به اراده خودروسازا میره بالاتر تا قیمت افزایش پیدا کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
یعنی حالا قیمت کارخانه را هم دلالها تعیین می کنند با پنج درصد تخقیف!!!قبلا خود دلالها هفت هشت درصدی تخفیف می دادند
رجب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
انتطاری غیر از دلالی و فلاکت ازاینا نداشته باشید .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
چرا ۵درصد زیر قیمت بازار....یه خورده هم وارد کنند ببینند قیمت ها چطوری پایین میاد با این تولید آشغالی که به راه انداختند....
مرتضی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
کدام مازاد تولید؟ اگر مازاد تولید دارند خودروهایی که تعهد کردند را سر وقت یا حتی زودتر به مشتری تحویل بدهند بعد به فکر جیب مبارک باشند
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟