محمد امیر زاده کمند؛ به گزارش تابناک اقتصادی؛ خودروی فیات ۵۰۰ توسط پارسیان موتور مانلی به کشورمان وارد شده است؛ خودرویی که پیشتر در سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی به قیمت علی الحساب یک میلیارد و ۵۰۰ تومانی تعیین شده بود و طبق اعلام سامانه، هزینهها و عوارض قانونی پس از ترخیص از قبیل مالیات بر ارزش افزوده، هزینههای شماره گذاری، اسقاط خودروی فرسوده، کرایه حمل و ... در هنگام صدور فاکتور نهایی به قیمتهای قطعی و مصوب اضافه خواهد شد.
حال این قیمت علی الحساب با در نظر گرفتن موارد مذکور، به رقم ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به عنوان قیمت نهایی رسیده است؛ یعنی ۷۰۰ میلیون تومان بابت مالیات بر ارزش افزوده، هزینههای شماره گذاری، اسقاط خودروی فرسوده و کرایه حمل، اضافه شده است.
حتی شرکت واردکننده این خودرو اعلام کرده است: "قیمت نهایی فیات ۵۰۰ با احتساب کلیه هزینههای قانونی از سوی وزارت صمت اعلام شد؛ بابراین، قیمت فیات ۵۰۰ از سوی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان، معادل ۲.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان تعیین شده است. قیمت اعلام شده برای فیات ۵۰۰ شامل کلیه هزینههای قانونی است و فروش خودروها با قیمت اعلام شده انجام خواهد شد. فروش خودروها در این مرحله مختص خریدارانی است که پیش از این، از طریق سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی نسبت به ثبت نام خودرو اقدام کرده و برای تکمیل مدارک به دفتر مرکزی یا نمایندگیهای پارسیان موتور مراجعه کرده بودند.
اما سوال اینجاست که اساسا چنین خودرویی با چه قیمتی به کشورمان رسیده و با تعرفه چند درصدی از گمرک به سرزمین اصلی وارد شده است؟ این در شرایطی است که حقوق ورودی چنین خودرویی با توجه به حجم موتورِ کمتر از ۱۵۰۰cc (مجموع تعرفه گمرکی و سود بازرگانی) ۷۰ درصد است.
بیشتر بخوانید:
برای پاسخ به این سوالات، باید نگاهی به قیمت جهانی این خودرو داشته باشیم. در بازار جهانی، خودروی فیات ۵۰۰ در مدلهای مختلف برقی، هیبریدی و بنزینی عرضه میشود. حال با توجه به مشخصات اعلام شده در سامانه مربوطه برای واردات خودرو، قیمت ارزی این خودروی بنزینی ارائه شده در سامانه، در محدوده ۱۴ تا ۱۵ هزار یوروست؛ یعنی حدود ۱۸ هزار دلار. حال اگر نرخ دلار بازار آزاد و نه نرخ دلار سامانه نیما در نظر بگیریم، یعنی هر دلار ۵۰ هزار تومان، قیمت اولیه چنین خودرویی حدودا ۹۰۰ میلیون تومان میشود.
اما فرض نرخ آزاد به ازای هر دلار، چنین رقمی را نشان میدهد و این در حالی است که تامین ارز برای واردات این خودروها، به نرخ دلار آزاد نیست و کمتر از این است و در نتیجه قیمت ورود این خودرو کمتر از ۹۰۰ میلیون تومان برای واردکننده تمام شده است و در نهایت با حقوق ورودی ۷۰ درصدی، قیمت فیات ۵۰۰، کمتر از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان باید باشد. اما حتی اگر فرض کنیم این خودرو با دلار آزاد وارد شده است، نگاهی به قیمت علی الحساب و قیمت نهایی این خودرو، این سوال و ابهام را مطرح میکند که چرا باید چند صد میلیون تومان بابت هزینههایی همچون مالیات بر ارزش افزوده، هزینههای شماره گذاری، اسقاط خودروی فرسوده و کرایه حمل به صورت حساب متقاضی افزوده شود؟ آیا شورای رقابت، وزارت صمت و سازمان حمایت از روند قیمت گذاری این خودرو مطلع بوده و سکوت کرده اند؟ سوال اینجاست که این خودرو به نرخ جهانی، چقدر است و سایر هزینه های اضافه شده چگونه محاسبه و تعیین شده است؟
مرحله جدید افزایش قیمت فیات، به دست دلالان رقم می خورد؟!
از سوی دیگر، اگر از سازوکار عجیب قیمت نهایی این خودرو بگذریم، باید به مساله دلالان این خودرو بپردازیم؛ جایی که دلالان به آگهی خودروی فیات وارداتی به قیمتهایی بالاتر از ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان پرداخته اند و همان طور که در تصاویر زیر دیده میشود، خودروی فیات ۵۰۰ وارداتی به بیش از ۳ میلیارد تومان نیز رسیده است.