بازدید 18264
ششصد و شصت و هشتمین روز از حمله روسیه به اوکراین

حملات شدید موشکی اوکراین به مواضع روسیه/ ممانعت ترکیه از تردد 2 کشتی مین‌روب انگلیس به مقصد اوکراین

ششصد و شصت و هشت روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۱۲۱۳۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۱ 03 January 2024

حملات شدید موشکی اوکراین به مواضع روسیه/ ممانعت ترکیه از تردد 2 کشتی مین‌روب انگلیس به مقصد اوکراین

بین الملل تابناک: ششصد و شصت و هشت روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

جوزپ بورل: روسیه باید پاسخگوی جنایات جنگی‌اش باشد
۱۴۰۲/۱۰/۱۳ - ۲۱:۱۵

«جوزپ بورل» نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امنیتی ضمن انتقاد از حمله موشکی گسترده روسیه به اوکراین در تاریخ ۲ ژانویه عنوان کرد که این کشور بایستی پاسخگوی جنایات جنگی خود باشد.

بورل در صفحه شخصی‌‌اش در شبکه اجتماعی ایکس(توییتر) عنوان کرد که روسیه سال جدید را با پرتاب بیش از هزار موشک و پهپاد به کی‌یف، خارکف و دیگر شهرهای اوکراین و هدف قرار دادن غیرنظامیان و تخریب مناطق مسکونی و زیرساخت‌های حیاتی در این کشور آغاز کرده است.

بورل در این رابطه عنوان کرد: روسیه مسئول جنایات جنگی خود خواهد بود و ما در کنار اوکراین هستیم.اظهارات بورل در حالی مطرح شد که «والری زالوژنی» فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین، گزارش داد که روس‌ها در شب یکم و دوم ژانویه سال میلادی جدید، نزدیک به ۹۹ موشک از انواع مختلف آنها را در اوکراین پرتاب کرده‌اند و عنوان کرد نزدیک به ۷۲ مورد از این موشک‌ها منهدم شده است.

جوزپ بورل، پیشتر هم خواستار افزایش حمایت‌های کشورهای اروپایی از اوکراین برای تداوم جنگ با روسیه شد و عنوان کرد که اکنون زمان مناسبی برای کاهش حمایت‌های اروپا از اوکراین نیست.

روایت فارن‌افرز از اشتباه غرب درباره روند جنگ اوکراین
۱۴۰۲/۱۰/۱۳ - ۲۱:۱۵

تارنمای مجله آمریکایی فارن‌افرز نوشت: برخلاف تصور آمریکا و غرب جنگ اوکراین در وضعیت بن‌بست نیست و شکست اوکراین در جنگ، باور توانایی واشنگتن و غرب در رسیدگی به بحران های جهانی را دشوار کرده است.

 فارن افرز در تحلیل روایت موجود درباره به بن بست رسیدن جنگ اوکراین نوشت: تصور درگیری نامحدود و بدون تغییر، احساس خستگی را در پایتخت های شرکای اوکراین ایجاد کرده است. چنین تصوری از بن بست در جنگ روسیه و اوکراین اشتباه است و مسکو و کی یف در حال رقابت برای بازسازی قدرت رزمی خود هستند که [امری] زمان بر است.

هر چند نیمه نخست سال ۲۰۲۴ ممکن است تغییراتی را در کنترل اراضی اوکراینی ایجاد کند، آنچه که از نظر تلفات و آموزش کارکنان در چند ماه آینده از سوی دو طرف رخ خواهد داد مسیر طولانی جنگ را مشخص خواهد کرد.

اکنون غرب با انتخابی مهم مواجه است: حمایت از اوکراین تا رهبران آن بتوانند از سرزمین های خود دفاع کرده و خود را آماده حملات ۲۰۲۵ کنند یا امتیازات جبران ناپذیری را تسلیم روسیه کنند.

فقدان قطعیت درباره کمک های طولانی به اوکراین نه تنها در میدان جنگ به روسیه امتیاز می دهد بلکه باعث جسورتر شدن مسکو می شود. تاکنون این امر سیاست سوق دادن روسیه به میز مذاکره را تضعیف کرده زیرا کرملین بر این باور است که می تواند در مقابل اراده غرب دوام آورد. اگر تعهد روشنی برای کمک به اوکراین تا اوایل سال ۲۰۲۴ حاصل نشود تصمیم کرملین جدی تر خواهد شد.

این گزارش اصلاحات در آموزش نیروهای اوکراینی را برای عملیات موثر در آینده ضروری دانست و نوشت با این حال آموزش بهتر، نیاز کی یف به مواد و تجهیزات نظامی را کاهش نمی دهد. ارتش اوکراین احتمالا با کمبود تجهیزات در سال آینده مواجه خواهد شد.

این رسانه در بخشی از گزارش خود به چالش اوکراین در حفظ افزایش حملات موضعی همزمان با حفظ مواضع دفاعی خود اشاره کرد و نوشت: اگر روسیه تلفات کمتری داشته باشد توانایی نیروهای این کشور در میدان تقویت خواهد شد. کاهش فشار بر روسیه در خطوط مقدم جنگ امتیازات دیگری به مسکو خواهد داد و این کشور می تواند از سربازان کارکشته برای آموزش نیروهای جدید استفاده کند و از این رو بالقوه محورهای تهاجمی جدیدی را در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ آغاز کند. نیروهای روسیه همچنین می‌توانند بر بخش‌هایی متمرکز شوند که میدان نبرد مطلوب‌تری ایجاد می کند و خسارات سنگین‌تری به اوکراین وارد کنند.

فارن افرز نوشت: اکنون ذخایر مهمات اوکراین رو به اتمام است و این کشور به حدود ۲.۴ میلیون گلوله در سال نیاز دارد. اما شرکای بین‌المللی کی یف، از جمله آمریکا، برای تامین نیمی از آن در سال ۲۰۲۴ تلاش خواهند کرد.

کمبود گلوله های توپخانه اوکراین بیشترین توجه را به خود جلب می کند. اما محدودیت منابع آن به هیچ وجه محدود به مهمات نیست و این کشور برای این که قابلیت دفاعی و تهاجمی خود را تقویت کند به تجهیزاتی نیاز دارد که اروپا نمی تواند آن را تامین کند. ناوگان های متعدد وسایل نقلیه ای که در ۲ سال گذشته به کی یف هدیه داده شده اند نیز به تامین قطعات یدکی نیاز دارند.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین از ترس پایان حمایت آمریکا با توجه به انتخابات آتی ریاست جمهوری در این کشور اعلام کرده که اراضی که توسط روسیه اشغال شده اند باید تا اکتبر ۲۰۲۴ آزاد شوند. اما این خواسته دست یافتنی نیست که دلیل آن منابع در دسترس اوکراین و زمانی است که ارتش برای آموزش مناسب نیروهایش نیاز دارد.

رهبران نظامی اوکراین بدون اطمینان از این که می توانند برای دریافت چه تجهیزاتی به آمریکا و غرب تکیه کنند، نمی توانند تعیین کنند که چه عملیاتی را می توانند چگونه و چه زمانی انجام دهند.

فارن افرز نوشت: به طور خلاصه آمادگی برای مرحله بعدی جنگ به معمای «اول مرغ بوده یا تخم مرغ» بین کی یف و واشنگتن تبدیل شده است. به عبارتی معلوم نیست که اول کی یف باید منتظر حمایت آمریکا باشد یا اولویت با ارسال کمک های آمریکا و بعد تصمیم گیری درباره عملیات مناسب کی یف است.

تعهد آمریکا به حمایت از اوکراین در سال ۲۰۲۴ همچنین انگیزه های متحدان اروپایی را برای سرمایه گذاری جهت افزایش قابلیت صنایع تسلیحاتی خود به منظور کاهش فشار بر آمریکا در سال ۲۰۲۵ تغییر خواهد داد.

این رسانه مدعی شد: اغلب گفته می شود که حمایت آمریکا از اوکراین به هزینه آمادگی این کشور برای بازدارندگی چین تمام می شود اما اگر پکن متوجه شود که آمریکا دیگر نمی تواند از یک تلاش نظامی در اروپا یا آسیا حمایت کند، قدرت بازدارندگی واشنگتن تضعیف می شود.

با گذشت زمان، مقامات آمریکایی باید اروپا را تحت فشار قرار دهند تا وابستگی خود را به این کشور کاهش دهد تا ارتش آمریکا بتواند قدرت بازدارندگی خود در هند و اقیانوس آرام را در اولویت قرار دهد. اما این باید یک انتقال مدیریت شده باشد. اگر انتقال چنین مسئولیتی به قیمت شکست اوکراین تمام شود، آمریکا با این خطر مواجه خواهد شد که از اروپایی حمایت می کند که قادر به دفاع از جناح شرقی خود نیست در حالی که چین به طور همزمان تنش ها را در تنگه تایوان تشدید می کند.

برخی از پایتخت های غربی اکنون چنین استدلال می کنند که وقت مذاکره برای پایان دادن جنگ اوکراین فرا رسیده است. اما این خط فکری دامنه اهداف روسیه و پیشنهادهای مسکو را نادیده می گیرد. مسکو بر تصرف برخی از اراضی اوکراین تاکید دارد و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه بارها گفته است که می خواهد منطق سازوکار بین المللی را تغییر دهد.

فارن افرز مدعی است که اگر آمریکا از شرکای خود بخواهد برای دستیابی به آتش بس جزیی با روسیه سازش کنند دو اتفاق احتمالا رخ خواهد داد: روسیه پیوسته آتش بس را نقض خواهد کرد همان طوری که بارها پیمان مینسک سال ۲۰۱۵ را نقض کرد و برای تصرف کی یف نیروهای خود را بازسازی خواهد کرد. دوم، روسیه به متحدانش این استدلال را مطرح خواهد کرد که می توانند از طریق مقاومت، آمریکا را شکست دهند. این امر احتمالا باعث خواهد شد که بسیاری از شرکای امنیتی آمریکا خواستار سیاست تضمین شوند و نفوذ آمریکا در جهان کاهش می یابد.

فارن افرز نوشت: روسیه به دنبال درگیری مستقیم با سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیست اما کرملین به شکل فزاینده ای به دنبال رویارویی غیرمستقیم با غرب است.

این رسانه در توجیه این ادعای خود افزود: روسیه از تابستان ۲۰۲۳ به دنبال تعامل گسترده با دولت هایی در غرب و مرکز آفریقا بوده است و به آنها وعده حمایت نظامی و منافع اقتصادی به ازای اخراج نیروهای غربی داده است.

آمریکا و متحدان اروپایی اش با یک انتخاب مواجه اند: یا بسرعت آموزش نظامی ارتش اوکراین را تقویت کنند و برای عموم مردم و اوکراین روشن کنند که مهلت اکتبر ۲۰۲۴ برای آزادسازی اراضی اوکراین باید تمدید شود و نیازهای مادی این کشور را تا سال ۲۰۲۵ تضمین کنند؛ یا این که به این باور غلط ادامه دهند که جنگ در حالت بن بست است و به روسیه امتیاز بدهند.

فارن افرز می افزاید: این یک اشتباه مهلک خواهد بود؛ روسیه علاوه بر توسعه همکاری خود با آفریقا در حال تقویت همکاری با چین، ایران و کره شمالی است. اگر شکست اوکراین نشان دهد که غرب نمی تواند به یک چالش در معماری امنیتی جهان رسیدگی کند، توانایی آن در رسیدگی به بحران های چندگانه و به طور همزمان، به سختی قابل باور خواهد بود.

رسانه آمریکایی: بایدن از رویکرد بیرون راندن روسیه از اوکراین عقب نشینی می‌کند
۱۴۰۲/۱۰/۱۳ - ۲۰:۱۲

 تارنمای شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی نوشت: جو بایدن مدتهاست که مدعی است از اوکراین در دستیابی به هدف خود برای خارج کردن کامل روسیه از خاک این کشور حمایت می‌کند، اما گزارش‌ها نشان می‌دهند که رئیس‌جمهوری آمریکا از قرار در حال عقب‌نشینی از این هدف خود است.

این شبکه آمریکایی نوشت به‌نظر می‌رسد که جنگ اوکراین وارد مرحله جدیدی می شود و ما احتمالا در مراحل اولیه یک چرخش عظیم از رویکرد اولیه دولت بایدن هستیم.

این رسانه به گزارش تارنمای پولیتیکو استناد کرد و نوشت: در حالی که بایدن گفته است از اوکراین در تحقق هدف خود برای خارج کردن روسیه از خاک این کشور تا هر زمانی که طول بکشد، حمایت خواهد کرد اما گزارش پولیتیکو نشان می دهد که دولت بایدن چراغ خاموش از حمایت از اوکراین در تلاش خود برای دستیابی به پیروزی کامل عقب نشینی کرده است.

در مقابل، کاخ سفید اکنون به این فکر می کند که چگونه اوکراین را در موقعیت مذاکراتی قرار دهد که به امتیازات ارضی برای این کشور منجر شود.

این گزارش خاطرنشان کرد اخبار جنگ اوکراین بر شکست ضد حملات این کشور تاکید دارد و بازتاب نگرانی ها درباره کاهش منابع اوکراین و متحدانش برای بیرون راندن روسیه است.

پولیتیکو به نقل از مقامات دولت بایدن و دیپلمات های اروپایی عنوان کرد که آمریکا و اروپا در حال مذاکره درباره استقرار دوباره نیروهای کی‌یف به دور از رویکرد تقریبا شکست خورده ضد حملات ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین و استقرار آنها در موضع دفاعی قوی تری علیه نیروهای روسیه در شرق هستند.

این رویکرد جدید شامل کمک به تحکیم برخی مواضع و مرزهای اوکراین و کمک به تقویت صنعت دفاعی این کشور است.

سخنگوی کاخ سفید در این خصوص گفت که این تنها راه برای پایان فوری این جنگ از طریق مذاکره است و آمریکا خواستار آن است که اوکراین در این صورت در قوی‌ترین موضع ممکن قرار داشته باشد.

وی به پولیتیکو گفت که مذاکرات هنوز برنامه‌ریزی نشده است اما دولت بایدن علنا تاکید دارد از هدف اوکراین در اخراج کامل روسیه از خاک این کشور حمایت می کند و این رویکرد تغییری نکرده است.

ام اس ان بی سی در ادامه گزارش خود آورده است: بایدن در دسامبر گذشته زمانی گفت آمریکا از اوکراین «تا هر زمانی که ما بتوانیم» به جای این که بگوید «تا هر زمان که طول بکشد» حمایت می کند؛ اظهاراتی که از کاهش حمایت این کشور از کی‌یف حکایت دارد.

به نوشته این رسانه، از آغاز ضد حملات مورد انتظار اوکراین در تابستان، امیدهای زیادی وجود داشت که نیروهای این کشور قادر به بازپس‌گیری بخش های وسیعی از خاک باشند. اما اوکراین هرگز نتوانست سرزمین های زیادی را پس بگیرد و روسیه حتی برخی از اراضی کوچکی را که اوکراین برای حفظ آن سخت جنگیده بود، پس گرفته است.

کی یف فاقد نیروی انسانی، نیروی هوایی و منابع مالی برای غلبه بر کشوری بسیار قدرتمندتر است که موضع دفاعی در قلمرو خود گرفته است.

یک مقام ناتو به عنوان نشانه ای از ضعف ضد حملات حتی در ماه های اولیه آن، پیشنهاد توافق ارضی با روسیه را به عنوان بخشی از راه حل حل جنگ کنونی در اوکراین ارائه داد.

در آن زمان، دیپلمات های اروپایی و اوکراینی، او را به دلیل منحرف شدن از موضع غرب در جنگ محکوم کردند اما این پیشنهاد بازتاب افزایش احساسات درباره ظرفیت و توان اوکراین برای شکست دادن روسیه در میدان جنگ است.

این احساس از آن زمان توسط ژنرال والری زالوژنی فرمانده کل ارتش اوکراین، تکرار شد وی در نوامبر به اکونومیست گفت که کشورها به «بن بست» رسیده اند و به احتمال زیاد هیچ پیشرفت عمیقی وجود نخواهد داشت. زلنسکی ایده به بن بست رسیدن را رد کرده است.

در کنار بی نتیجه بودن ضد حملات، حمایت آمریکا از اوکراین نیز محدود بوده است. جمهوریخواهانی که تحت فشار پایگاه حزبی خود و دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا هستند بارها مانع از ادامه کمک‌ها به کی‌یف شده‌اند.

شکست ضد حملات نیز کار را برای دولت بایدن برای قانع کردن کنگره برای حفظ کمک ها به اندازه مراحل اولیه جنگ دشوار کرده است.

بعلاوه نگرانی‌هایی درباره کاهش انبار تسلیحات آمریکا وجود دارد و این در حالی است که چنین نگرانی‌هایی با توجه به احتمال گسترش جنگ غزه به مناطقی که اهمیت راهبردی برای آمریکا دارد، تشدید شده است.

این پرسش که دولت بایدن چگونه می تواند اوکراین را هم از لحاظ راهبردی و هم از لحاظ سیاسی آماده مذاکرات کند، همچنان باقی است.

یک رویکرد کمک به اوکراین برای تقویت سلاح های تولیدی خود و نیروهایش برای قرار گرفتن در موضعی قوی برای بازدارندگی ضد حملات عمده از سوی روسیه است.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه سینگال‌هایی را ارسال کرده که نشان می‌دهد علاقه‌مند به مذاکرات آتش‌بس در صورت حفظ کنترل روسیه بر دستاوردهای ارضی خود است.

این بدان معنا نیست که پوتین برای تصاحب اراضی بیشتری تمایل ندارد. یک موقعیت دفاعی قوی‌تر برای اوکراین می‌تواند زمینه را برای مذاکرات فراهم کند.

به لحاظ سیاسی، کارزار ریاست جمهوری بایدن مجموعه ای از متغیرها را معرفی می کند تا مطمئن شود که وی در برابر پوتین «قوی» و به عنوان یک رهبر سیاست خارجی در مسیر مبارزات انتخاباتی، فردی شایسته به نظر می رسد.

حتی در صورت موافقت اوکراین با امتیازات ارضی، دولت بایدن می تواند جنگ را به دلیل نگرانی از این که چنین امتیازاتی او را ضعیف نشان دهد، به تعویق بیاندازد.

این رسانه مدعی شد با توجه به این که پوتین ترجیح می دهد درباره سرنوشت اوکراین با ترامپ مذاکره کند، بعید به نظر می رسد که توافق بزرگی قبل از روز انتخابات انجام شود.

ام اس ان بی سی در پایان تحلیل خود از سرنوشت جنگ اوکراین نوشت: این احتمال که اوکراین ممکن است در مقطعی عملا یک پنجم از خاک خود را به روسیه واگذار کند، غم‌انگیز و خشم‌آور است. اما باز هم نتیجه بهتری نسبت به آنچه در هفته‌های اولیه جنگ محتمل به‌نظر می‌رسید، خواهد بود. در آن زمان تصور می‌شد روسیه بی هیچ زحمتی، کی‌یف را سرنگون می‌کند و بیشتر خاک این کشور را تصرف می‌کند.

اگر راه حل مورد مذاکره شامل تسلیم کردن اراضی اوکراین باشد، کی‌یف برنده جنگ اوکراین نیست اما روسیه را از هدف خود برای دستیابی به سلطه کامل به این کشور بازداشته است.

حملات شدید موشکی اوکراین به مواضع روسیه

 ویاچسلاو گلادکوف فرماندار بلگورود گفت که درپی حملات موشکی روز سه‌شنبه اوکراین به این شهر، یک نفر کشته و پنج نفر زخمی شده‌اند.

به گزارش تارنمای خبری ویو، فرماندار بلگورود در کانال تلگرامی خود نوشت: اصابت یک فروند موشک در نزدیکی خودروی مردی که در حال رانندگی بود، باعث شد تا وی جان خود را از دست بدهد.

وی افزود: همچنین بر اثر اصابت یک فروند دیگر از موشک‌های اوکراینی در نزدیکی یک پارکینگ خودرو نیز ۵ نفر از جمله یک زن زخمی شدند.

در همین حال وزارت دفاع روسیه نیز سه‌شنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد: اوکراین روز سه‌شنبه در سه نوبت شهر بلگورود را هدف حملات موشکی خود قرار داد.

در ادامه این بیانیه آمده است: پدافند هوایی روسیه موفق شد ۱۷ موشک اوکراینی را برفراز منطقه بلگورود هدف قرار داده و منهدم کند.

از سوی دیگر روسیه نیز روز سه‌شنبه دو شهر بزرگ اوکراین را با موج جدیدی از حملات هوایی سنگین خود مورد حمله قرار داد که این حملات منجر به کشته شدن پنج غیرنظامی شده است.

مقامات اوکراینی مدعی شدند که حملات موشکی و پهپادی روسیه به کی‌یف و شهر خارکف در شمال شرق این کشور نیز ده‌ها نفر را زخمی و خسارات گسترده‌ای را به بار آورده است.

ترکیه اجازه تردد 2 کشتی مین‌روب انگلیس به مقصد اوکراین را صادر نکرد

نیروی دریایی ترکیه روز سه شنبه با استناد به یک پیمان بین‌المللی اعلام کرد که ۲ فروند کشتی مین روب انگلیس به مقصد اوکراین نمی‌توانند از آب های این کشور تردد کنند.

به گزارش وبگاه «پولیتیکو» ترکیه اعلام کرد که به متحدان خود در ناتو اطلاع داده است که این کشتی‌ها اجازه تردد در آب‌های این کشور را نخواهند داشت.

«گرانت شاپس» وزیر دفاع  انگلیس ماه گذشته اعلام کرد که نیروهای مسلح اوکراین قراردادی برای خرید کشتی‌های کلاس «سند داون» از نیروی دریایی  این کشور منعقد کرده‌اند.

فرمانده نیروی دریایی ترکیه اخیرا اظهار داشت که ترکیه می‌تواند امنیت دریای سیاه را تامین کند و خواهان حضور آمریکا یا ناتو در این منطقه مهم نیست.

فرمانده نیروی دریایی ترکیه با اشاره به درگیری‌های اخیر صورت گرفته بین روسیه با گرجستان و اوکراین گفت: «ناتو در تلاش است اقداماتی را در دریای سیاه انجام دهد، اما ما اعلام می‌کنیم که این اقدامات را خودمان در دریای سیاه انجام خواهیم داد و نمی‌خواهیم ناتو یا آمریکا در دریای سیاه باشند.»

ترکیه، متحد ناتو در دریای سیاه با اوکراین و روسیه همسایه است و روابط خوبی با هر دو دارد. بر اساس معاهده ۱۹۳۶ مونترو، ترکیه بر تنگه‌های «بسفر» و «داردانل» کنترل دارد و در صورت تهدید یا در زمان جنگ می‌تواند عبور کشتی‌های جنگی را محدود کند.

دفتر ریاست جمهوری ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تا زمانی که جنگ روسیه با اوکراین ادامه دارد، کشتی های اهدایی بریتانیا به اوکراین اجازه عبور از ترکیه به دریای سیاه را نخواهند داشت.»

نیروی هوایی اوکراین: حملات موشکی روسیه برنامه‌ریزی شده است

 با ادامه حملات موشکی روسیه به مناطق مختلف اوکراین، «یوری ایحنات»، سخنگوی نیروی هوایی اوکراین سه شنبه شب به وقت تهران گفت که روسیه تنها چند روز برای آماده سازی یک حمله موشکی جدید زمان نیاز دارد.

به نوشته وبگاه «پراودا» این مقام نظامی اوکراین اظهار داشت: «فکر می‌کنم روس‌ها چند روز برای برنامه‌ریزی حملات موشکی زمان نیاز داشته باشند. هر موشک برنامه‌ریزی شده و مسیر آن مشخص است.کجا به راست و چپ بپیچد، کجا صعود کند و به  کجا ضربه بزند.»

بر اساس این گزارش، دو شهر بزرگ اوکراین روز سه شنبه مورد حملات موشکی روسیه قرار گرفتند که منجر به کشته شدن پنج نفر و زخمی شدن بیش از ۱۰۰ نفر شد. این جنگ به مرز دو سالگی خود نزدیک شده و روسیه حملات زمستانی را تشدید کرده است.

وزیر خارجه آلمان: حمایت از اوکراین ادامه خواهد داشت

همزمان با تشدید حملات موشکی روسیه به اوکراین در اولین روزهای سال ۲۰۲۴، وزیر خارجه آلمان در سخنانی مجددا از کی‌یف حمایت کرد.

به گزارش خبرگزاری «اینترفکس» «آنالنا بائربوک»، وزیر امور خارجه آلمان در واکنش به حمله گسترده روسیه به اوکراین سه شنبه  شب به وقت تهران گفت: «تا زمانی که مردم اوکراین به ما نیاز داشته باشند، ازاین کشور حمایت خواهیم کرد.»

وی گفت: «پوتین با هر حمله موشکی می‌خواهد اوکراین را نابود کند. با سامانه‌های پدافند موشکی "پاتریوت" و "آیریس" که ما عرضه می‌کنیم، زندگی اوکراینی‌ها نجات می‌یابد. از مردم اوکراین تا زمانی که به ما نیاز دارند حمایت می‌کنیم.»

بر اساس این گزارش، دو شهر بزرگ اوکراین روز سه شنبه مورد حملات موشکی روسیه قرار گرفتند که منجر به کشته شدن پنج نفر و زخمی شدن بیش از ۱۰۰ نفر شد. این جنگ به مرز ۲ سالگی خود نزدیک شده و روسیه حملات زمستانی را تشدید کرده است.

«یوری ایحنات»، سخنگوی نیروی هوایی اوکراین نیز گفت که روسیه تنها چند روز برای آماده سازی یک حمله موشکی جدید زمان نیاز دارد.

این مقام نظامی اوکراین اظهار داشت: «فکر می‌کنم روس‌ها چند روز برای برنامه‌ریزی حملات موشکی زمان نیاز داشته باشند. هر موشک برنامه‌ریزی شده و مسیر آن مشخص است.کجا به راست و چپ بپیچد، کجا صعود کند و به  کجا ضربه بزند.»

ایحنات گفت که نیروی هوایی اوکراین نمی‌تواند درباره تاریخ یا دفعات حملات روسیه اظهار نظری کند.وی خاطرنشان کرد که روس‌ها از انبار موشک‌های دست ‌نخورده برخوردارند و اکنون از آن‌ها استفاده می‌کنند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۲۱
باز داعش که همان سگهای وحشی پوتین هستند در ایران فعال شد. داعش هرگز عملیاتی سازمان دهی شده علیه روسیه و اسراییل و چین که بازار اصلی اقتصاد روسیه هست انجام نداده چون در خدمت منافع محور پوتین و نتانیاهو هست و هر زمان پوتین بخواهد غربیها دا ارعاب کند یا به دوستان روسیه هشدار دهد فلاده انها را باز میکند. پوتین از سطح همکاری دولت ایران با روسیه در اکراین و ندادن موشک از سوی ایران در ازای ازاد شدن دلارهای نفتی در کره جنوبی و عراق توسط جو خواب الو ناراحت و خشمگین هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
تحلیلت بخوره تو سرت مزدور اسراییل و امریکا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
دادا داری اشتپ میزنی ها .آمریکا میگه ما داعش رو به وجود آوردیم اونوقت تو میگی داعش سگهای پوتینه ....
توجه کردید که اینقدر که ظاهرا مقامات روسی از غزه و فلسطین حمایت لفظی کردند ولی نتانیاهو و مقامات اسراییلی کوچکترین انتقادی از روسبه یا پوتین نمی کنند و در مورد روسیه و نزدیکی و حمایت ان از محور مقاومت و ایران سکوت مطلق کردند؟ برای پوتینی های ما سوال برانگیز نیست. شاید اگر از هوش مصنوعی اپل روی میز مدیریتشان استعلام کنند بیشتر متوجه شوند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
اسرائیل در روزهای اول جنگ غزه گفت در فرصت مناسب با روسها تسویه حساب می کنیم
امشب براندازان و مزدوران داخلی غرب دلشاد شدند.
ایران تسلیت
مرگ بر آمریکا
مرگ بر اسراییل
روسیه قابل اعتماد نیست
در حالی که به ارمنستان قول دوستی می‌دهد ولی به دشمن ارمنستان یعنی ترکیه و باکو سلاح و پدافند هوایی می‌فروشد
وقتی قرار است از متحدش یعنی کره شمالی حمایت تسلیحاتی داشته باشد ولی حتی گلوله های توپخانه کره شمالی را هم غارت می‌کند
می‌گوید که با اوکراین دشمنی ندارد ولی کشورش را ویران می‌کند و مردمش را آواره و قتل و عام
روس ها به ایران قول دوستی می‌دهند پهپاد های ایران را می‌گیرند
ولی هفته بعدش با نتانیابو جلسه می‌گذارند و حتی از فروش چند جنگنده به ایران خود داری می‌کنند
بمب گذاری کار زلنسکی بوده توسط عوامل غربگدا کثیف
هنوز عادل فردوسی پور تسلیت نگفته؟
همشهری‌ هاش هستن این شهدا
آی پی کانادا دلقک اعظم کجایی
اینقدر از این آی پی کانادا انتقاد کردید روی اورد به ترولینگ
اوه اوه یه دونه موشک اوکراین خورد به روسیه ، الان دیگه آی پی کانادا شکست روسیه رو حتمی میدونه ای وااااای
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
شک نکن پوتین راهی حز خودکشی نداره
کسیکه دشمن ایرانو نشناسه کوره
جوزپ بورل: روسیه باید پاسخگوی جنایات جنگی‌اش باشد

روسیه 2 سال جنگید یک دهم اسرائیل غیرنظامی نکشت، منتها میشه جنایت جنگی ! اسرائیل 60 روزه 20 هزار نفر زن و نوزاد و شیرخواره کشت ، جوزپ بورل لالمونی گرفته !

آقا اصلا روسیه بد ! روسیه جنایتکار روسیه شیطان ! خب تو که روسیه رو محکوم میکنی لااقل کنارش اسرائیل رو هم محکوم کن !
زنده باد به ارتش مردمی و قدرتمند و شجاع اوکراین که بر علیه روسیه متجاوز اشغالگر خونخوار ایستاده اند
اوکراین شکست خورده وآمریکا ی جنایت کار بازند ه
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
اکراین امروز دهن پوتینو اسفالت کرده
پوتین نابود شد
هر چی دارید بدید اوکراین بزنه تو سر روسها
آمریکا بَد و فتنه گر هست
ولی روسیه هم کشوری منفعت طلبه و نامَرد هستش و نمی‌توان به او اعتماد داشت
مرگ بر آمریکا و انگلیس که منبع فساد و شرارت و جنایت و ناپاکی هستند
تا موقعی که روس ها با غربی ها می‌جنگند به نفع ماست
ترکیه اجازه داده
برچسب منتخب
# مسعود پزشکیان # نتایج انتخابات # تنفیذ حکم ریاست جمهوری # انتخابات ریاست جمهوری # محرم