به گزارش خبرنگار «تابناک»؛ عباس علی آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت ظهر امروز در آیین رونمایی از تاکسیهای برقی شهر تهران با حضور شهردار تهران، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی و رییس کمیته بودجه شورای شهر تهران برگزار شد، گفت: خوشحالم که امروز در آیین رونمایی از خودروهای برقی شرکت کردیم. کاری بزرگ که بیش از ۳۰ سال در کشور سابقه علمی دارد و گروه مپنا بیش از ده سال است که روی این موضوع کار کرده و دانش این کار در کشور پایه ریزی شده است.
وی با بیان اینکه فناوری این امر در داخل کشور ما نهادینه شده است و این افتخار را داریم که در حوزه فناوری خودروهای برقی از کشورهای صاحب نام باشیم، اظهار کرد: این یک اقدام تحولی بزرگ است چرا که این اقدام در هندسه فکری برخی کشورها قرار نمیگیرد. برقی سازی از اهداف دولت سیزدهم است و ما جزو کشورهایی هستیم که در مقیاس کشورهای درجه اول و صاحب نام در این زمینه هستیم.
علیآبادی بیان کرد: خودروهای گازسوز خوب هستند و مزیت آنها برای کشور ما عدم مصرف بنزین است، اما با این خودروها نمیتوان هوای شهر را پاک کرد. ماشینهای برقی این مزیت را دارند که تولید آلودگی نمیکنند. البته مسائل خود را خواهد داشت و شهرداری باید به فکر چگونگی بازیابی باتری خودروهای برقی باشد.
وزیر صمت ادامه داد: اگر همه ما به موضوع محیط زیست اهتمام نکنیم زندگی تلخی در آینده خواهیم داشت. ماشینهایی که امروز رونمایی میشوند تا حدودی در این حوزه موثرند. این ماشینها سطحی از هوشمندی را دارند. این هوشمندسازی میتواند به بهبود محیط زیست کمک کند. این ماشینها اشتراکی و ارتقا پذیرند. اشتراکی کردن ماشینها از جمله اقداماتی است که میتوان در راستای کمک به محیط زیست انجام داد.
وی با بیان اینکه ۸ خودروی جدید برقی را به زودی رونمایی خواهیم کرد، گفت: بسیاری از کارخانههای ماشین سازی دنیا تولید خودروهای بنزینی را تعطیل کرده اند. خودروهای برقی دو نسل دارند. امروزیها به باتریهای با راندمان بالا وابسته است و این باتریها تا حدودی به کار کمک میکنند.
علی آبادی با اشاره به اینکه تعرفه واردات خودرو سال هاست که گران است، گفت: ما تعرفه واردات خودرو برقی را به یک درصد رساندیم؛ این شاهد این ادعاست که دولت به فکر کمک به مردم است. خودروهای امروز بهترین نیستند، اما جزو خوبها هستند. خود خودروسازها مسئولیت پشتیبانی از این خودروها را بر عهده خواهند داشت تا آرام آرام به فرهنگ تاکسیرانی ما اضافه بشود.
همچنین علی آبادی در جمع خبرنگاران گفت: دولت تعرفه خودروهای برقی را کاهش داده و فکر میکنم این اقدام مورد استقبال مردم قرار بگیرد. این کمک به مردم و کمک مالی به کشور است و با این اقدام دیگر شاهد مشکلات محیط زیستی نخواهیم بود.
وی ادامه داد: قیمت این خودروها قابل رقابت از لحاظ قیمتی با خودروهای بنزینی است. از سال بعد خودروهای برقی داخلی با فناوریهای بسیار بالا خواهیم داشت و در این راستا ۸ خودروی ایرانی سال آینده رونمایی خواهد شد.
علی آبادی با بیان اینکه توسعه در تهران با سرعت انجام خواهد شد، ادامه داد: در سری قبل ۸۸ خودرو را تحویل دادیم و امروز ۱۹۸ خودروی برقی تحویل داده شد.
علی آبادی افزود: چین فناوری بسیار پیشرفتهای در این حوزه دارد و ما هم بهترینها را انتخاب میکنیم. این خودروها تجربه شده است و برای اینکه در تهران این تجربه به بهترین نحو انجام بشود، ابتدا در اختیار خود خودروساز قرار میگیرد. بعد هم به صورت انبوه در شهر تردد خواهد کرد.
وزیر صمت گفت: تاکسیها با توجه به اینکه سهم بالایی از آن را دولت پرداخت میکند محدوده قیمتی در حدود قیمت ماشینهای بنزینی هم کلاس خواهند داشت و قیمت آن بزودی اعلام خواهد شد. نصف پول تاکسی را دولت خواهد داد.
در این مراسم علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران در مراسم رونمایی از تاکسیهای برقی شهر تهران که ظهر امروز با حضور علیآبادی وزیر صمت، محسن هرمزی؛ معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران، میثم مظفر؛ عضو شورای شهر تهران برگزار شد، اظهار کرد: مجموعه مدیریت شهری که دغدغه خدمت به مردم را دارد مسیری را با کمک دولت در حوزه حملونقل عمومی انتخاب کرده تا بتواند در کاهش مشکلات شهر تهران که شامل ترافیک و آلودگی هوا است گام بردارد.
وی با بیان اینکه متأسفانه ۶۶ درصد سفرهای درونشهری تهران با خودروهای شخصی انجام میشود که این یک فاجعه است، افزود: آنچه به عنوان میراث از دولت گذشته مدیریت شهری در حوزه حملونقل تحویل گرفتیم ناقص و ناکافی برای خدمت به مردم بود. این درحالی است که ما حق تضعیف حقوق مردم را نداریم و اکنون اقدامات بزرگی با کمک دولت در حوزه توسعه حملونقل عمومی در دستور کار است.
شهردار تهران تصریح کرد: در حوزه واگنسازی برای مترو، ۱۰۷۱ دستگاه واگن با داخلیسازی ۵۵ درصد و ۱۱۳ واگن با داخلیسازی ۸۵ درصد به چرخه خدمترسانی به مردم تهران افزوده خواهد شد. مجموع این اعداد کنار هم فراتر از واگنهایی است که طی ۲۵ سال وارد ناوگان مترو تهران شده بود.
زاکانی ادامه داد: از سال آینده به جز ۸ رام واگنی که (رام واحد شمارش قطار است) کار مشترک شهرداری تهران، جهاد دانشگاهی، کارخانه واگن سازی، مپنا و بخش خصوصی بود و اکنون در حال خدمت رسانی به شهروندان است و ۸۵ درصد آن بومی سازی شده است. سه رام قطار دیگر که در حال تجهیز بدنه است وارد ناوگان مترو خواهد شد.
وی اظهار کرد: همچنین درحال تکمیل خطوط ۴، ۶ و ۷ متروی تهران هستیم ضمن اینکه احداث خط ۱۰ را هم آغاز کرده ایم و احداث خطوط ۸، ۹ و ۱۱ را هم به زودی آغاز خواهیم کرد و این انقلابی در حوزه زیرساختهای تهران به شمار میآید.
شهردار تهران با بیان اینکه به جز اقدامات مذکور سراغ الگوهای دیگری مانند تراموا رفته ایم که اکنون در مسیر کارشناسی قرار دارد، تصریح کرد: ۲ سال و ۳ ماه و ۱۵ روز پیش که مدیریتشهری را تحویل گرفتیم ۸۸۰ دستگاه اتوبوس فعال در شهر تهران وجود داشت این درحالی است که طبق برخی اسناد تهران به ۱۰ هزار اتوبوس نیاز دارد البته خوشبختانه طی دو سال اخیر تعداد اتوبوسهای فعال را به دو هزار و ۸۰ دستگاه افزایش داده ایم و قرار است ۴۰۰ دستگاه دیگر را هم به این ناوگان اضافه کنیم که در این صورت جمعا حدود ۲ هزار و ۵۰۰ اتوبوس به مردم خدمترسانی خواهند کرد.
زاکانی افزود:، اما نکته مهمتر این است که برای تولید ۲ هزار و ۵۰۰ اتوبوس قرارداد داخلی و ۲ هزار و ۱۹۴ قرارداد خارجی منعقد کرده ایم که از مجموع این تعداد دو هزارو ۶۹۴ اتوبوس برقی است. علاوه براین در نظر داریم ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین موجود را هم توسط شرکتهای دانش بنیان برقی کنیم که کار بزرگی به شمار میآید.
وی با بیان اینکه عملاً یک نوسازی اساسی در ناوگان اتوبوسرانی درحال انجام است گفت یکی از تصمیمات خوب وزیر صمت این بود که قرار است حدود ۴۹ هزار دستگاه تاکسی برقی توسط شرکتهای خصوصی که توان تولید آن را دارند وارد چرخه خدمترسانی به شهروندان شود و تحت مالکیت این شرکتهای خصوصی و تحت نظارت سازمان تاکسیرانی فعالیت کنند.
شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: شورای شهر تهران سال گذشته حدود نیمی از بودجه شهرداری تهران را برای حملونقل عمومی در نظر گرفت این در حالی است که برای سال آینده قرار است ۶۹ هزار میلیارد تومان از بودجه به حملونقل عمومی اختصاص یابد.
در ادامه این مراسم شادی مالکی، با بیان اینکه آلودگی هوا همیشه جزو دغدغههای اصلی شهر تهران است، گفت: کمبود زیرساختهای حمل و نقل «انبوه بر» سبب شده که سهم تاکسیها در جابجایی مسافر ۱۸ درصد است؛ اما عمده این خودروها نیز فرسوده هستند.
وی بیان کرد: شهرداری تهران گامهای موثر و رو به جلویی در زمینه نوسازی تاکسیها برداشته است به گونهای که با کمک صندوق کارآفرینی امید، تسهیلات ۸درصد با اقساط ۶۰ ماهه به تاکسیرانان داده شده است که تاکنون ۴۰۰۰ تاکسی نوسازی شدند و تا پایان سال نیز ۱۰۰۰ تاکسی دیگر نوسازی میشود.
مالکی با تأکید بر اینکه در کنار نوسازی تاکسیها باید به فناوریهای نوین فرصت داد و خودروهای برقی در کاهش آلودگی هوا و صوتی بسیار موثر است، گفت: با قرارداد طرف چینی ۲۵ هزار تاکسی و ۱۰ هزار ون برقی به زودی وارد ناوگان میشود و امید است با کمک وزارت صمت از تولیدات برقی داخلی استفاده کنیم.
در ادامه این مراسم همچنین میثم مظفر رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه سازمان تاکسیرانی ظرفیتهای بزرگی دارد که اگر تبدیل به فعل شوند میتواند تحول چشمگیری ایجاد کند، افزود: در شورای شهر تهران در برنامه چهارم تحول، هدف گذاری کردیم که سالیانه حداقل ۵۰۰۰ تاکسی را نوسازی کنیم و این فرسودگی موجود در تاکسیها ناشی از این است که در دوره قبلی مدیریت شهری، کار جدی در این زمینه انجام نشد.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: این دوره از مدیریت شهری، شهر را با ۵۰ هزار تاکسی فرسوده تحویل گرفته است، اما همت بالای شهردار تهران نویدبخش یک تحول بزرگ و چشمگیر در بحث ناوگان تاکسی و حمل و نقل عمومی است.
گفتنی است؛ این خودروها توسط شرکت خدمات بین الملل کرمان خودرو k. vis با همکاری شاتل، توسط اپلیکشن شهرزاد سازمان تاکسیرانی ارائه خدمات خواهد شد. این تاکسیها با مساحت قابل پیمایش با یک شارژ ۴۰۲ کیلومتر Ev به قیمت خودرو ۱.۳۲۰ تومان در بازار عرضه خواهد شد. مدت زمان فست شارژ ۴۵ دقیقه و شارژ دیواری ۱۰ ساعت بوده و حداکثر سرعت این خودروها ۱۴۲ کیلومتر بر ساعت است. همچنین باطری خودرو ۵ سال گارانتی دارد.
لازم به ذکر است که پلاک ملی این خودروها با شماره پلاک"ت" توسط شورای عالی ترافیک تست شده و پیشبینی میشود تا هفته آینده صادر شود. در مرحله اول ۴۰۰ دستگاه از این خودروها به ناوگان تاکسیرانی شهر تهران افزوده خواهد شد.