یک سوم گازوییل پاکستان از راه قاچاق از ایران تامین می‌شود/ ایران با این وضعیت وارد کننده انرژی خواهد شد

آژانس اطلاعات داخلی پاکستان اعلام کرده که سالانه ۲.۸۱ میلیارد لیتر سوخت از ایران به پاکستان قاچاق می‌شود و ۹۹۵ پمپ‌بنزینِ پاکستانی سوخت قاچاق‌شدۀ ایران را می‌فروشند. این گزارش نشان می‌دهد که ۹۰ مقام دولتی و ۲۹ سیاستمدار پاکستانی در قاچاق سوخت ایران به پاکستان دخالت دارند.
کد خبر: ۱۲۲۱۴۴۳
|
۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۸ 13 February 2024
|
31431 بازدید
|

قاچاق سوخت از نینوا به اقلیم کردستان عامل اصلی بحران سوخت دراین استان است -  kurdpress

به گزارش تابناک، بیزینس رکوردر نوشت: در پاکستان ۷۲۲ تن در موضوع نقل و انتقالات پولی و حواله سوخت قاچاقی از ایران دخیل هستند که ایالت پنجاب با داشتن ۲۰۵ محل مبادله حواله در جایگاه نخست در میان ایالات‌ پاکستان قرار گرفته است.

مرتضی زمانیان استاد دانشگاه امیرکبیر گفت: دولت یک لیتر بنزین را ۷۰ سنت وارد می‌کند و به قیمت ۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ تومان در داخل می‌فروشد. این مابه‌التفاوت قیمت همان هزینه‌ای است که توسط دولت پرداخت شده و یارانه پنهان انرژی نامیده می‌شود.

در‌واقع سود کلان  قاچاقچیان بابت انتقال هر مخزن به‌ کشورهای همسایه است که دامنه آن از مرزهای جنوب شرق به خراسان و گلستان هم تعمیم یافته است.

قاچاق روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین و گازوئیل

جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش گفت: مقدار قاچاق بنزین کشور روزانه ۵ میلیون لیتر و مقدار قاچاق گازوئیل روزانه حدود ۷ میلیون لیتر برآورد می‌شود.با در نظر گرفتن قیمت هر لیتر بنزین و گازوئیل معادل ۰.۷ و ۰.۷۸ دلار طبق آمار بورس انرژی، کشور سالانه ۳.۲ میلیارد دلار از قاچاق سوخت خسارت می‌بیند.
افزایش قیمت ارز و ثابت ماندن قیمت ریالی سوخت در ایران، شکاف قیمت صادراتی و داخلی سوخت را بیشتر کرده و انگیز‌ه‌ها برای قاچاق را افزایش داده است.

شرکت ملی پخش در گزارشی با پایش کارت‌های سوخت عنوان کرد: در حال حاضر حدود ۱۹ میلیون خودرو و کارت سوخت در کشور وجود دارد. متاسفانه شاهد آن هستیم که کارت‌های سوخت به تعداد بالا به سمت استان‌های مرزی منتقل و ظرف چند روز اول ماه سهمیه آنها خالی می‌شود که مشخصا صرف قاچاق می‌گردد.

مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس نیز در مصاحبه‌ای با اشاره به قاچاق سوخت از نیروگاه‌ها گفت: بخش اصلی و عمده قاچاق گازوئیل کشور مربوط به نیروگاه‌ها و به میزان ۱.۵ میلیارد لیتر در سال است.

ارسلان رحیمی مدیرعامل شرکت خط لوله و مخابرات نفت نیز در مصاحبه‌ای به تاریخ ۹ مهر ۱۴۰۱ گفت: با افزایش اختلاف قیمت داخلی و منطقه‌ای فرآورده نفتی، ایجاد انشعاب‌های غیرمجاز در خط لوله انتقال و سرقت سوخت افزایش یافته است و از سالی یکی دو مورد به هفته‌ای یکی دو مورد رسیده و ده‌ها برابر شده است.

انجمن فروشندگان نفت پاکستان روز سه‌شنبه به رویترز گفت: دلالان نفت افزایش قاچاق سوخت ایران به پاکستان را اعلام کرده‌ و گفته‌اند، تا ۳۵ درصد از گازوئیل فروخته شده در این کشور جنوبی آسیا، غیرقانونی از ایران وارد شده است.

وزارت انرژی پاکستان گفت: طبق گزارش سازمان تنظیم مقررات نفت و گاز، روزانه ۴۰۰۰ تن سوخت (۵ میلیون لیتر) قاچاق به پاکستان باعث از دست رفتن درآمد کلی حدود ۱۰.۲ میلیارد روپیه در ماه می‌شود. تاکنون وزارت نفت دو راهکار «غیرقیمتی» برای کنترل قاچاق بنزین در دستور کار قرار داده که عبارتند از: اول کاهش سقف دوم بنزین آزاد به میزان ۱۰۰ لیتر در ماه و دوم ساماندهی کارت سوخت جایگاه‌ها. چندی پیش نیز تفاهم‌نامه تجهیز ناوگان برون‌شهری به سامانه سپهتن برای نظارت بر توزیع گازوئیل بر اساس پیمایش امضا شد که نقش موثری بر مهار قاچاق گازوئیل خواهد داشت.

وضعیت نامطلوب ایران در شاخص‌های مصرف انرژی

برای بررسی وضعیت مصرف گاز یا انرژی در بخش خانگی ایران می‌توان آن را در دو شاخص «سرانه مصرف انرژی خانگی» و «شدت مصرف انرژی» با سایر کشورها مقایسه کرد. طبق ترازنامه انرژی سال ۹۹، شدت مصرف انرژی ایران بر اساس برابری قدرت خرید، بیش از دو برابر میانگین جهانی است و حتی به میزان ۶۶ درصد نیز از میانگین خاورمیانه بالاتر است.

سرانه مصرف انرژی در ایران ۲.۰۵ تن معادل نفت خام به ازای هر نفر بوده که ۷۴ درصد از میانگین جهانی و ۱۷ درصد از خاورمیانه بیشتر است. همچنین سرانه کل مصرف نهایی در ایران در بخش «خانگی، تجاری و عمومی» بیش از دو برابر میانگین جهانی است و نسبت به خاورمیانه نیز ۵۵ درصد بیشتر است.

صادرات غیرنفتی از کشور عملاً وجود ندارد

اگر به آمار صادرات غیرنفتی کشورهای صادرکننده نفت و گاز نگاهی بیندازیم، متوجه می شویم که عملا چیزی به نام صادرات غیر نفتی وجود ندارد. وفور منابع نفت و گاز ارزان در این کشورها سبب شده که صنایع انرژی بر، در این کشورها توسعه پیدا کند و در حقیقت چیزی که صادر می شود، صادرات انرژی در بسته بندی جدید است؛ برای نمونه، در ایران گاز را به متانول و اوره تبدیل و محصول را به نام تولید پتروشیمی و غیر نفتی صادر می کنیم.

این تقریبا همان صادرات نفت و گاز به صورت خام است و ارزش افزوده خاصی ایجاد نمی شود.یا مثلا ما گاز را در نیروگاه به الکتریسیته تبدیل و به کشورهای دیگر صادر می کنیم یا مثلا انرژی الکتریکی ارزان تهیه شده از گاز و سوخت ارزان گاز را تبدیل به فولاد کرده و فولاد خام با کمترین ارزش افزوده را صادر می کنیم.همین فولادی که ما تنی ۴۰۰ دلار صادر می کنیم در خارج از کشور در فرآیندی تبدیل به فولاد آلیاژی می شود و تنی ۴۰۰۰ دلار وارد می کنیم.

مثال دیگر صنعت کاشی و سرامیک است. تقریبا تمام دستگاه ها و خط تولیدهای کارخانه های کاشی در ایران ساخت اروپاست و جالب اینجاست مواد اولیه برای ساخت کاشی های باکیفیت هم از اروپا وارد می شود، و ما هر ساله چند صد هزار متر مربع صادرات کاشی به اروپا داریم! چرا ؟ واقعیت این است که ما اصلا صنعتی به نام کاشی و سرامیک نداریم! تمام خطوط تولید کاشی و سرامیک ایران وارداتی است و از ایتالیا تامین می شود.

ما به اروپا کاشی صادر نمی کنیم بلکه گاز و سوخت ارزان را در بسته بندی جدیدی به نام کاشی به اروپا صادر می کنیم. ما ماده اولیه شمش آلومینیوم را وارد کرده و با استفاده از سوخت و انرژی ارزان این ماده اولیه را به شمش آلومینیوم تبدیل و شمش خام را صادر می کنیم.در حقیقت ما گاز را در بسته بندی شمش آلومینیوم صادر می کنیم.

ما دسترسی به منابع نفت و گاز ارزان قیمت داریم و چون به دلایل سیاسی و اقتصادی صادرات گاز بصورت مستقیم نداریم، همین انرژی ها را در بسته بندی هایی مثل فولاد، آلومینیوم، کاشی، پتروشیمی و ... صادر می کنیم.

تاجرانی که قبلا از بورس انرژی سوخت می‌خریدند الان از قاچاقچیان می‌خرند

علی نقوی مدیرعامل بورس انرژی گفت: در سال ۹۹ بیشترین رکورد معامله در بورس انرژی با ۱۶ میلیون تن رقم خورد. اما با توجه به ناترازی پیش آمده در دو سال گذشته، بنزین و گازوئیل در بورس انرژی عرضه نشد.در سه ماهه امسال نسبت به سال قبل، مجموع عرضه‌های صادراتی ۶۰ درصد کمتر شده و متاسفانه شرکت پالایش و پخش، عرضه در بورس انرژی را متوقف کرده است.

بسیاری از تاجرانی که قبلا نیاز کشورهای همسایه را از مسیر بورس انرژی تامین می‌کردند، الان از مسیر قاچاق تامین می‌کنند و ضروری است، ما صادرات بنزین از بورس انرژی را در اعداد کوچک ادامه دهیم تا مانع قاچاق شویم.

ایران در آستانه حذف از بازار انرژی

علی مروی، کارشناس ارشد اقتصادی اظهار داشت: روند تولید و مصرف انرژی در ایران به‌ گونه‌ای است که در کمتر از یک دهه آینده به واردکننده بزرگ گاز تبدیل می‌شود و در حوزه نفت هم ظرفیت صادرات نفت ایران از دست می‌رود.

سیاست‌های حاکم باعث شده تقاضا برای قاچاق سوخت افزایش یابد و صنعت کشور بر پایه انرژی ارزان شکل بگیرد، در حالی که انرژی در ایران باید اهرمی برای تولید ثروت می‌شد.

جواد نوفرستی کارشناس ارشد انرژی گفت: آن چیزی که به عنوان مصرف بنزین عنوان می‌شود، مصرف به علاوه قاچاق است و با توجه به جذابیتی که قاچاق دارد قطعا وارد‌کننده بنزین خواهیم شد. اصلاح قیمتی کمکی به کاهش مصرف نمی‌کند، در واقع آن چیزی که به کنترل مصرف کمک کرده است نظارت بر عرضه و هوشمندسازی سوخت رسانی بود.

سامانه سوخت باعث شد بخشی از راه قاچاق بسته شود. فروش روزانه بنزین در ابتدای ایجاد سامانه هوشمند سوخت با وجود افزایش تعداد خودرو از ۷۳ میلیون لیتر به ۶۴ میلیون لیتر در روز رسید.

نوفرستی گفت: دولت قبل سامانه هوشمند سوخت را به این دلیل حذف کرد که دستاورد دولت قبلش بود. از سال ۸۶ تا ۹۴ که سامانه سوخت برقرار بود مصرف بنزین سالانه یک میلیون لیتر در روز افزایش پیدا کرد.اما از سال ۹۴ که  سامانه سوخت حذف شد فروش روزانه بنزین از ۷۲ میلیون لیتر در سال ۹۴ به ۹۱ میلیون لیتر در سال ۹۷ رسید؛ یعنی در سه سال حدود ۱۹ میلیون لیتر رشد کرد.

بیشترین میزان قاچاق سوخت ایران مربوط به گازوئیل است و تا دولت بازی را به هم نزد، امکان اصلاح سازوکار قیمت‌گذاری گازوئیل وجود ندارد. دولت یک سلسله سیاست‌هایی را در سال‌های گذشته اتخاذ کرده که مدل تجارت حمل و نقل بار را مبتنی بر قاچاق سوخت شکل داده است.

با فردای امروز چه خواهیم کرد؟

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس می گوید: تولید گاز از میدان مشترک پارس‌ جنوبی به پیک ظرفیت رسیده و از حدود چهار سال آینده، سالانه به اندازه یک فاز، پارس‌ جنوبی افت تولید خواهد داشت.

کشور هم شدیدتر از سال های قبل نگران مصرف گاز شده و زمستانی که در ابتدای آن قرار داریم، روزانه بیش از ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز از پارس‌ جنوبی برداشت می کنیم و از مجموع ۳۷ سکوی در حال بهره‌برداری، ۱۷ سکوی اصلی با ظرفیت تولید روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب گاز و ۲۰ سکوی فرعی با ظرفیت تولید ۱۴ میلیون مترمکعب در روز در خلیج‌فارس نصب و به بهره‌برداری رسیده است.

گفته می شود، ۴۳ درصد از درآمد کشور، ۶۳ درصد گاز نیروگا‌های کشور و ۷۵ درصد از گاز خانگی کشور در پارس جنوبی تامین می‌شود و این هاپ انرژی کشور سهم بیش از ۵۰ درصدی در درآمد دولت ها داشته است.

بودجه عمومی کشور در سال ۱۳۹۹، ۶۴۰ هزار میلیارد تومان بوده و ارزش محصولات پارس جنوبی در این یک سال برابر با ۳۸۴ هزار میلیارد تومان محاسبه شده که به این معناست، ۵۴ درصد درآمدهای دولت از محصولات پارس جنوبی بوده است.

به نظر می‌رسد ،برنامه ریزی ها درست از آب درنیامده و تحریم ها مانع از توسعه میدان های گازی کشور شده است و گفته می شود، ایران به عنوان بزرگترین دارنده ذخایر گاز جهان، اگر تا ۴ سال آینده ۵۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در توسعه میادین گازی جذب نکند، وارد کننده گاز می‌شود!

واضح است، وضعیت بغرنج مصرف انرژی در ایران تحت تاثیر سیاست‌گذاری‌های غلط دولت‌ها و فرهنگ مصرف نادرست مردم است. زمان در حال گذشتن و منابع در حال هدررفت است. ایران نیازمند انقلاب فرهنگی بزرگ در نحوه استفاده و مصرف انرژی است تا بتواند به بهترین شکل ممکن منابع را مورد بهره برداری قرار دهد و این نعمت خدادادی را به ثروت تبدیل کند. با توجه به ارزان بودن و شخصی نبودن (دولتی بودن) منافع این منابع ثروت، قاعدتاً از مسئولین انتظار می‌رود اقدام‌های موثری را در این زمینه انجام دهند.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۶۶
ناشناس
|
United States of America
|
۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
گازوئیل قاچاق میشه چون پول ما بی ارزش ترین پول دنیاست. الان هم هی این حرفا رو میزنین که بنزین و گازوییل رو گرون کنین. کار دیگه ای که بلد نیستین. تاوان همه سیاستهای غلط و تصمیمات اشتباه شما رو مردم میدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
قاچاق را من تنهای تنها،بدون کمک کسی،الله بختکی انجام میدم!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
احسنت چیزی بغیر این نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
بعد وقتي گفته مي شه عرضه مديريت نداريد ناراحت مي شين.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
در ایران مسئول شدن اینجوری که فقط باید بلد باشی گرون کنی راه حل دیگه نیاز نیست فقط گرون کردن تنها سیاست موجود در ایران برای در دست گرفتن امور
کاوه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
منابع مملکت شده گوشت قربونی هرکی سهمشو میبره فقط سر مردم ایران بی کلاه مونده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
غلامعلی حدادعادل، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با بیان اینکه «حضور در انتخابات وظیفه ملی است»، گفت که «حضور مردم در انتخابات این پیام را به کشورهای دنیا می‌دهد که در ایران آزادی است و انتخابات واقعی است.»
او افزود: «مطمئنم مردم مانند مراسم ۲۲ بهمن در انتخابات هم شرکت می‌کنند.»
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
مقدار 2.8 میلیارد لیتر سوخت سالانه میشه معادل 85000 تریلی و به عبارتی روزانه 233 تریلی که خودش یه گمرک مجهز می خواد بعلاوه سیستم فروش کارتی گازوئیل که مشخصه این اعداد کاملا دروغه. می خوان گرون کنن دروغ بگن ولی نه دیگه دروغ شاخدار
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
|۱۳:۲۵
احسنت احسنتتتتتتتتت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
این یعنی صدا میلیون لیتر / اینو که نمیشه با شوتی جابجا کرد تانکر های بزرگ باید هر روز از مرز بگذره! آخه بچه ها این چطور ممکنه؟!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
خبرگزاری خبر آنلاین:

شواف با اعداد دلچسب‌تر از واقعیات اقتصادی است.
ایران در حال شبیه شدن به بنگلادش بیست سال قبل است.

وقتی رفاه و قدرت وجود ندارد و دولت نیز قادر به تحقق شعارهایش نیست، پای اعداد و ارقام به میان می‌آید و مقامات دولتی نیز تلاش می‎کنند با استناد به اعداد ثابت کنند که وضعیت اقتصادی خوب است!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
دوستان ساکن در استان های غربی
طبق اعلام هواشناسی بارندگی بسیار شدید
در پیش است.
مواظب خود و اموال خود باشید.
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
حالا پولمون خوبه یا بد،اهمیتی نداره. بحث اینجاست چرا وقتی این همه مواد مخدر و اشرار و قاچاق اینجا هست چرا مرز رو مین گذاری نمی کنند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
از مرزهای شرقی فقط شر وارد کشور میشه اول از افغانیها اینهم از پاکستانیها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
گازوییل لیتری 300 تومان است و
... اجازه افزایش آنرا نمیدهند و دولت را بسمت افزایش قیمت بنزین هل میدهند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
تمام. فقر بدبختی و گرانی در ایران. ریشه در این دو کشور دارد افغانستان وپاکستان باید مرز های ایران با این دو کشور چنان بسته شود که هیج جنبنده ای نتواند رفت و آمد کند
ناشناس
| Canada |
۱۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
این معضل بزرگ بیشتر از اینکه منشا اقتصادی داشته باشد منشا امنیتی دارد! ! چگونه این حجم از گازوئیل براحتی و بدون مشکل قاچاق میشود؟؟؟!!! نکند مثل اروپا مرزهای بین دو کشور برداشته شده و همه میتوانند ازادانه رفت وامد کنند؟؟!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
پاکستان بیش از ۲۳۰ میلین جمعیت دارد و یک سوم

مصرف گازوییل آنها تقریبا اندازه کل کشور ایران است


قطعا اینکار با اجازه و دستور و هماهنگی توسط چند نهاد بسیار قدرتمند انجام میگیرد

و یا دروع است و بهانه ای برای گرانتر کردن بسیار زیاد
سوخت است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
۱۵:۳۰ اموالمون کجا بود بذار هرچی داریم باد و بارون بشوره ببره!!خخ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
میخواید گرون کنید گرون کنید دیگه، چقدر آسمون ریسمون میبافید. این دلایل رو هم نگه دارید برای قانع شدن خودتون چون برای مردم ارزش نداره. جامعه خیلی وقته که منتظره شماها دوباره یه آوار دیگه از محل گرانی سوخت روی سرش خراب کنید. فقط تابناک به تنهایی داره روزی یه مطلب بلندبالا برای اینکه باید سوخت گرون بشه و بعدش خیلی خوشبخت میشیم منتشر میکنه.
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
جامعه نجیب :)
ناشناس
| Romania |
۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
فکر کردی این حجم از قاچاق کار مردم عادیه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
احساس میکنم برای گرون کردن قیمت سوخت دولت خجالتی شده و این مردم رو ناراحت میکنه، ببر بالا آقا قیمتو ببر بالا و خجالت نکش و سرتو بالا بگیر
دیندامال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
اولین وتنها طرحی که به ذهن مسولین میرسه گرون کردن
اما راهکارهایی مثل موارد زیر میتواند راهگشا باشد:

جلب سرمایه برای به روز رسانی تجهیزات استخراج و پالایش
سرمایه گذاری در میادین جدید نفت و گاز و به صورت فورس میادین مشترک
ورود تکنولوژی به روز شده جهت استخراج میادن قدیمی که با تکنولوژی فعلی توان برداشت ندارند
و از همه مهمتر ساست خارجی تنش زا جای خودش را به سیاست تنش زدا بدهد و دیپلماسی با رویکرد همکاری در منطقه وجهان صورت گیرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
دیگه چی از ایران خارج نمیشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
مسدود کردن مرزهای شرقی منعی به افغانستان و پاکستان یکی از واجبات ایران و ایرانیان هست ، به این شکل ایران به افغانستان و پاکستان هم یارانه سوخت میدهد آنهم از جیب ملت ایران !!! راهکار بستن مرزهای شرقی با افغانستان پاکستان هست ولی مسئولین جمهوری اسلامی راحت ترین گزینه یعنی گران فروشی افزایش قیمت بنزین را به ملت ایران تحمیل میکنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
وظیفه مقابله با قاچاق بر عهده دولت است نه مردم اگر دنبال بهانه برای افزایش قیمت هستید قاچاق را بهانه نکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
قاچاق در این حجم کار مردم عادی نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
وای به حال ما اگر راست باشه!یعنی روزی 700 تانکر رد میشه هیچکس هم نمیبینه ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
حجاب که نیست لحظه به لحظه رصد بشه
غلامرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
عمو چقدر ساده ای ! هر نهادی برای خودش یک سکوی
صادرات نفتی داره قرار نیست که ما بدونیم کی عوایدش رو
!می بره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
شما خودرو های تولید داخل رو بریز دور به جاش از خارج خودروی کم مصرف وارد کن همه چی درست میشه. عادت کردین به ذکر مصیبت. به جای حل مشکل.
حق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
آقایان دروغ نمیگند الان هر ماشین سنگین که میره سیستان نزدیک ۳۰ میلیون گازوئیل میفروشند خب اینا حق ملت است که شخصی استفاده میشه وبه جیب اشخاص پولدارتر واریز میشه گازوئیل رو گرون کنید وسهمیه ماشینها را کم کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
قاچاق بتزین و گازوئیل که تو سیستان و بلوچستان بیدهد میکنه و درسته ولی دنبال فقر و علت قاچاق باشید نه گرون کردن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
شما اون 90 مقام دولتی و 29 سیاستمدار پاکستانی رو میشناسین اونوقت از طرف ایران کسی رو نمیشناسین ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
مگر نمی گویید نفت در بورس عرضه می کنید؟
گازوییل هم به مرز نشینان به قیمت صادرات منطقه بفروشید صادر کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
اشکال نداره.‌جورش را مردم با گران‌کردن یا کم کردن سهمیه گازوییل توسط دولت میکشن.
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟