به گزارش تابناک اقتصادی؛ در سال ۱۴۰۳، واردات بنزین بیش از ۳ میلیارد دلار تخمین زده شده که نشان از تعمیق بحران و تشدید ناترازی بنزین دارد که به اقتصاد کشور نیز ضربه زده است.
یکی از موضوعات بسیار خطرناک در حوزه سیاستگذاری اقتصادی کشور، وابستگی به واردات بنزین و تشدید ناترازی تولید و مصارف بودجه ۱۴۰۳ است که موجب خواهد شد، علاوه بر اینکه امنیت انرژی کشور مختل شود و به خطر بیفتد، در سمت دیگر نیز فشار و بار مالی جدی بر بودجه خواهد گذاشت. این موضوع از این نظر اهمیت دارد که طبق برآوردهای اولیه در زمینه جدول تبصره هدفمندی یارانههای انرژی بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان کسری قطعی در این بخش وجود دارد که با توجه به محوریت و مصارف اساسی این بخش، باید در جهت تراز کردن جدول تبصره هدفمندی بودجه ۱۴۰۳ اقدامات فوری و جدی صورت گیرد.
مهمترین پارامتر تغییرکننده در این بخش، بحث بنزین است؛ بنزینی که سال گذشته ما صادرکننده بودیم و صادرات بنزین داشتیم، حالا با ناترازی جدی و تشدید آن در سال ۱۴۰۳ روبه رو شدیم که موجب خواهد شد نه تنها دیگر در سمت منابع صادرات بنزین را نداریم، بلکه در سمت مصارف نیز شاهد افزایش بیش از ۱۲۰ هزار میلیاردتومانی مصارف تبصره هدفمندی یارانهها هستیم که موجب کسری بودجه ۲۰۰ هزار میلیاردتومانی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ خواهیم بود.
در همین خصوص با حمیدرضا صالحی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران به گفتوگو نشسته که نتیجه را با هم میخوانیم.
حمیدرضا صالحی در گفتوگو با تابناک اقتصادی با بیان اینکه با ساخت پالایشگاه خلیجفارس بخش زیادی از واردات بنزین از بین رفت، عنوان کرد: تا قبل از آن برخی دولتها اصرار به صادرات نفت خام و واردات بنزین داشتند.
دبیرکل و عضو هیأتمدیره فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته، با بیان اینکه پس احداث پالایشگاه ستاره خلیجفارس ایران مازاد بنزین خود را به کشورهای دیگر ارسال میکرد، خاطرنشان کرد: متأسفانه در سالهای اخیر به دلیل مصرف بیرویه و تولید بیش از حد خودرو بیکیفیت مجدد شاهد واردات بنزین به کشور هستیم. این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: به دلیل بنزین ارزان در ایران، همواره شاهد قاچاق بنزین کشور هستیم.
صالحی با بیان اینکه متأسفانه خودروهایی که در کشور مورداستفاده قرار میدهیم، مصرف بهینه و پایینی ندارند. همین موضوع بر افزایش میزان مصرف و در نتیجه بروز ناترازی دامن زده است، ابراز کرد: خودروهای فرسوده نیز نقش مهمی در افزایش مصرف بنزین در کشور دارند و لازم است فکری به حال افزایش کیفیت و خارجکردن خودروهای فرسوده و قدیمی کنیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر دنیا به سمت تولید خودروهای با مصرف کم رفته، در حالی که در ایران بهازای هر ۱۰۰ کیلومتر تقریباً ۱۰ لیتر بنزین لازم است، اذعان کرد: متأسفانه فضای غیررقابتی در حوزه خودرو باعث شده که خودروسازان به سمت بهینهسازی خودروها نروند.
دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی در پایان با بیان اینکه ایران جزو ده کشور تولید آلاینده دنیاست، عنوان کرد: یکی از عواملی که باعث این موضوع شده، خودروها فرسوده با مصرف بنزین بالاست که باید تغییر تحول دراینخصوص صورت بگیرد؛ برای نمونه، میتوان حملونقل عمومی را برقی کرد.