سکوت چند ماهه دولت در برابر افکار عمومی؛

چرا دولت از اجرای قانون واردات خودرو‌های کارکرده طفره می‌رود؟ / نگرانی از جهش دلار یا حمایت از خودروسازان زیان ده؟

در حالی که مدتی قبل رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته بود تخصیص ارز‌های کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست، حالا بازار خودرو روز به روز با گرانی دست و پنجه نرم می‌کند و هیات وزیران هم در قبال اجرای قانون واردات خودرو‌های کارکرده، گزینه سکوت را انتخاب کرده تا خبری از تعادل در عرضه و تقاضای خودرو در بازار نباشد!
کد خبر: ۱۲۲۵۱۹۸
|
۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶ 04 March 2024
|
12499 بازدید
|

چرا دولت از اجرای قانون واردات خودروهای کارکرده طفره می‌رود؟ / نگرانی از جهش دلار یا حمایت از خودروسازان زیان ده؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ حدود دو هفته تا پایان سال باقی مانده و بسیاری از قوانین مصوب مجلس و شورای نگهبان روی میز دولت در حال خاک خوردن است و خبری از همت دولت برای اجرای آن نیست. یکی از این قوانین مهم در خصوص واردات خودرو‌های کارکرده به کشور با هدف تعدیل قیمت‌ها در بازار خودروست که از تیرماه ـ که رئیس مجلس قانون مذکور را به رئیس جمهور ابلاغ کرد ـ همچنان خبری از تعیین تکلیف آن در هیات وزیران نیست.

این در حالی است که در قانون مصوب مجلس تاکید شده بود: آیین‌نامه اجرایی مشتمل بر مواردی از جمله نحوه تأمین ارز مورد نیاز و حمایت از تولید داخل ضوابط فنی این خودروها، (عمر کمتر از پنج سال در زمان ورود به گمرک) و نحوه احراز آن‌ها و شرایط واردات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی به پیشنهاد وزارت، صنعت معدن و تجارت با همکاری بانک مرکزی، گمرک، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد ظرف یک ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون، تهیه شود و به تصویب هیأت وزیران برسد؛ الزامی یک ماهه که البته از سوی وزارت صمت رعایت و پس از تهیه آیین نامه پیشنهادی، به هیات دولت نیز ارسال شد؛ اما مدتی بعد خبر‌ها حکایت از مخالفت‌هایی در خصوص برخی از بند‌های آیین نامه داشت که مدتی بعد با اصلاح موارد مورد نظر، دوباره به هیات دولت برای بررسی و تصویب فرستاده شد.

ولی با همه این اوصاف، باز هم خبری نشد، تا جایی که شهریورماه، خبرنگار تابناک اقتصادی این موضوع را از سخنگوی اقتصادی دولت پیگیری کرد که خاندوزی ضمن اشاره به مسائل تامین ارز واردات خودرو، وعده داد تا مهر به پایان نرسیده، این مصوبه را در هیات دولت هم داشته باشیم؛ وعده‌ای که در آخرین روز مهرماه از سوی وزیر صمت تایید شد.

علی آبادی ۳۰ مهرماه در گفت‌وگویی اعلام کرد: «خوشبختانه آیین‌نامه واردات خودرو‌های دست دوم خارجی در جلسه هفته قبل به تصویب هیات وزیران رسید و به‌زودی ابلاغ می‌شود. دفتر دولت باید به زودی این آیین‌نامه را ابلاغ کند تا مردم نیز به خواسته خود برسند.»، اما مدتی بعد در بی خبری از سوی دفتر دولت پیرامون صحبت وزیر صمت، بهادری جهرمی سخنگوی دولت در اظهار نظری عجیب اعلام کرد: آیین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده در حال بررسی است!

سخنی که نشان داد اوضاع رسیدگی به این قانون در دولت، بسیار آشفته است، چون ابتدا وزیر صمت اعلام کرده بود که آیین نامه واردات خودرو‌های کارکرده در اواخر مهرماه به تصویت هیات وزیران رسیده، ولی چند روز بعد، سخنگوی دولت اعلام کرد، این آیین نامه در حال بررسی است! صحبتی که نشان داد اختلافات گسترده‌ای در این باره میان دولتی‌ها وجود دارد و هنوز حل نشده است.

علی بهادری جهرمی گفته بود: قرار است موارد اختلافی در خصوص آیین‌نامه به کارگروهی ارجاع شود تا ضمن جمع‌بندی تمامی نکات و نقطه‌نظرها، امکان واردات خودرو بدون ایجاد رانت و فساد برای مردم فراهم آید و هم‌زمان اثر منفی در بازار ارز نداشته باشد.

چرا دولت از اجرای قانون واردات خودروهای کارکرده طفره می‌رود؟ / نگرانی از جهش دلار یا حمایت از خودروسازان زیان ده؟

در نهایت با گذشت چند هفته از این صحبت ها، دوباره وزیر صنعت، معدن و تجارت در ۲۰ آذرماه با اشاره به تصویب آیین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده در دولت، گفت: این مصوبه به‌زودی ابلاغ می‌شود و در حوزه واردات خودرو برنامه‌ریزی انجام شده است.

به بیان دیگر، وزیر صمت که پیشتر در مهرماه وعده داده بود، به زودی آیین نامه واردات این خودرو‌ها ابلاغ خواهد شد، دوباره در آذرماه از کلمه به زودی استفاده کرد تا مشخص شود، همچنان باید چشم انتظار چراغ سبز دولت برای اجرای قانون چند ماه قبل باشیم. تعللی چند ماهه که منجر به افزایش قیمت خودرو‌ها در بازار به دلیل عدم تعادل در عرضه و تقاضا شده است و مردم نیز نسبت به این بی توجهی دولت در اجرای قانون واردات خودرو‌های کارکرده انتقاد و گلایه دارند.

اما در کنار این وعده‌های تکراری دولت مبنی بر آیین نامه به زودی ابلاغ می‌شود، یکباره معاون رئیس جمهور آپ پاکی را روی دست مردم ریخت. داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در همایش اقتصاد ایران اذعان کرد: تخصیص ارز‌های کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست. معاون رئیسی گفته بود: «فرض کنیم سال آینده ۲ تا ۳ میلیارد دلار واردات خودرو انجام شود و بر اساس آن درآمد‌ها و حقوق گمرکی را محاسبه می‌کنیم. در حالی که می‌دانیم به صلاح کشور نیست، منابع ارزی کشور را به واردات خودرویی اختصاص دهیم که در داخل کشور ظرفیت تولید ۱.۵ میلیون خودرو را داریم.»

فعالان بازار خودرو همان زمان تاکید کردند که موضع رئیس سازمان برنامه و بودجه نشان می‌دهد، دولت عزمی در اجرای قانون واردات خودرو‌های کارکرده ندارد و شاید مهم‌ترین دلیلش هم حمایت ویژه از خودروسازان داخلی است که هر روز در حال تولید ضرر و زیان هستند تا تولید خودرو‌های با کیفیت!

هرچند ناگفته نماند که گروهی نیز باور دارند، در شرایط ارزی کنونی کشور، سیاست گذار تمایلی ندارد، تقاضای جدیدی وارد بازار ارز شود تا شاهد جهش نرخ‌ها باشیم. این مساله در صحبت‌های وزیر صمت هم دیده شده است.

چرا دولت از اجرای قانون واردات خودروهای کارکرده طفره می‌رود؟ / نگرانی از جهش دلار یا حمایت از خودروسازان زیان ده؟

چندی پیش، علی آبای، وزیر صمت گفته بود: بندی در این آیین‌نامه درج شده که براساس آن باید کمیته‌ای منشا ارز را شناسایی کند، با اعضای کمیسیون در این باره صحبت و مقرر شد با همکاری یکدیگر در این کمیته شرکت و مساعدت کنیم تا نگرانی بانک مرکزی رفع شود. علی‌آبادی افزود: بانک مرکزی بی‌سبب نگران نیست و معتقد است، شاید به دلیل منافعی که این موضوع برای واردکنندگان دارد، به بازار ارز هجمه وارد شود و نرخ ارز ترقی کند و این ترقی بر تمام کالا‌ها اثرگذار باشد. بنده نیز معتقدم این نگرانی باید مورد توجه قرار گیرد؛ بنابراین، مقرر شد، جلسه‌ای در این زمینه با حضور نمایندگان بانک مرکزی، کمیسیون صنایع و معادن مجلس داشته باشیم و راهکاری برای آن تعریف کنیم.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا در این دو هفته پایانی سال، هیات وزیران برای اجرای قانون مصوب مجلس اقدامی انجام خواهد داد یا خیر؟ آیا آیین نامه واردات خودروهای کارکرده بالاخره ابلاغ می شود؟ موضوعی که بهتر است از سوی مجلس هم در مقام ناظر بر حسن اجرای قوانین، پیگیری شود تا قانون مصوب مجلس روی زمین نماند.

 

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۵۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
تاروابط درست نشه هر روز بدتر از دیروز.البته واسیه مردم عادی بدبخت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
ساعت 12:17

دلار: 60،100 تومان
سکه: 35,450,000 تومان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
دولت سید مرحومان
دلار را با قیمت 24000 تومان از روحانی تحویل گرفت. در طول 8 سال دولت روحانی قیمت ارز 8 برابر شد. در حالیکه در این دولت جهادی و انقلابی تند وسریع جهادی
در طول دو سال ونیم تا اینجای کار قیمت ارز را
نسبت به قیمت ارز در انتهای دوره احمدی نژاد 12 برابر کرد .
بدون واردات خودرو.
باتشکر از شاهکاراقتصاد دانان به خط شده.
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
دکتر!!!! رسول بخشی دستجردی استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان‌ فرموده اند تنها پولی که جلوی دلار ایستاده ریال است!!!! خداوندا ما را نجات بده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
موضوع مملکت فقط خودرو نیست.

تمام کالاهای که در این مملکت تولید می شوند، گران، فاقت کیفیت و قدرت رقابت بوده و طوری بازار گردانی می شوند که همیشه با کمبود و در نتیجه تقاضا روبرو شوند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
باید به مسئولان این مملکت این دوبیتی باباطاهر را گوشزد کرد:

اگر دردم یکی بودی چه بودی
وگر غم اندکی بودی چه بودی

به بالینم طبیبی یا حبیبی
ازین هر دو یکی بودی چه بودی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
دولت همیشه خودش عامل جهش قیمت دلار بوده. 2500 پول عیدی به کارمند داده حداقل 7000 تومن دلار ظرف چند هفته گرون کرده. یعنی هم پول عیدی جبران کرد هم یه چیزی هم براش موند. به این میگن دولت خدمتگزار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
تیتر خبر مشکل داره! پرسیدین چرا؟!
دقیقا این دولت چه کارمثبتی کرده و چه کاری رو درست انجام داده که این بشه دومیش!
ناشناس
|
-
|
۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
حمایت از مافیا.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
در ایتالیا فقط مافیای مواد مخدر وجود دارد.
در ژاپن هم فقط «یاکوزا» وجود دارد.
اما در این مملکت از شیر مرغ تا جان آدمیزاد برای کوچکترین چیزی، مافیا و دارو دسته وجود دارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
اين دولت نگران هيچي نيست !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
این دولت بود و نبودش مثل مجلس شورای اسلامی فرقی نداره کاشکی هیت دولت این یک سال نیم رو می‌رفتن مرخصی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
زور هیچکس به مافیای خودرو نمی رسد
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
وقتی همه سیاستهای خودرویی و حتی مدیران شرکتهای لگن ساز رو دولت تعیین میکنه دیگه مافیا معنی نداره. همه این بدبختیها زیر سر خود دولت هست
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
مافیای خودرو کم بود مافیای لوازم خانگی هم درست شده تا چند وقت دیگه قدرتش از مافیای خودرو هم بیشتر میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
دلیلش هرچی که باشه قطعا نگرانی از جهش قیمت دلار نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
طبق اعلام رسمی: میانگین حقوق کارمندان سایپا 82 میلیون و ایرانخودرو 92 میلیون تومن هست
چنین سفره ای پهن شده چرا باید این خان نعمت رو از دست بدن؟ شده از روی جنازه کل ملت هم رد بشن از خودروسازی کوتاه نمیان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
به هر زوری هست باید این لگن ساز و مونتاژکارای داخلی سر پا بمونن؟
وارداتو آزاد کنید، قیمت رو هم آزاد کنید که اینا هر قیمتی که ضرر نمیکردن بذارن رو ماشیناشون
هم ملت خلاص میشن، هم ابنا به قیمتی که میخوان میرسن
آزاد
|
Russian Federation
|
۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
فنر قیمت ها رها شده . الان دلار نزدیک 61 هزار تومان هست . حکومت با زحمت توانست جهش قیمت ها را تا انتخابات حفظ کند و الان تا انتخابات بعدی صعود قیمت ها ادامه خواهد داشت .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
این همه جوان از تحصیلکرده تا نکرده هم رها شدن بدون امید بدون فردا بدون اینده بدون کار شایسته بدون ازدواج و تشکیل خانواده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
متاسفانه شده دولت قبل دولت ارز ترجیحی دلال گونه دولت مرغ گوشت
دانیال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
چرایی این معضل را اگر بگیم که شما درج در نظرات نمیکنی پس هیچ.
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # الجولانی # فیلترینگ
الی گشت
آخرین اخبار
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
سرمربی بعدی تیم پرسپولیس چه کسی باشد؟