بازدید 6237
با عبور از ۱۴۰۰، ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ و حالا پایان فروردین ۱۴۰۳؛

بی توجهی بانک‌ها برای تحقق شعار سال در بخش مسکن/ سهم صفر درصدی ۱۸ بانک در تأمین مالی نهضت ملی مسکن/ نظارت بانک مرکزی کجاست؟

رییس جمهور یک سال قبل در نشست شورای عالی مسکن اظهار داشت: اگر بانکی به جای پرداخت تسهیلات برای ساخت مسکن، این ثروت را صرف کار‌ها و سرمایه‌گذاری‌های کاذب کرده، نمی‌توان از آن گذشت.
کد خبر: ۱۲۳۴۷۰۰
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۷ 30 April 2024

بی توجهی بانک ها برای تحقق شعار سال در بخش مسکن/ سهم صفر درصدی ۱۸ بانک در تأمین مالی نهضت ملی مسکن/ نظارت بانک مرکزی کجاست؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ قرار بر این بود که بانک‌ها در سال نخست فعالیت دولت سیزدهم و در راستای تحقق مهم‌ترین وعده اقتصادی دولت جدید، یعنی سال ۱۴۰۰، در مجموع ۳۶۰ همت برای تامین مالی پروژه نهضت ملی مسکن اختصاص دهند؛ موضوعی که در پایان سال ۱۴۰۰، با درصد بسیار ناچیزی همراه شد، به گونه‌ای که تنها رقمی در حدود ۵ هزار میلیارد تومان از ۳۶۰ هزار میلیارد تومان از سوی بانک‌های عامل پرداخت شد و این روند ناامید کننده در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نیز تداوم داشت.

حال با آغاز سال جدید و در شرایطی که رهبر انقلاب بر مشارکت مردم در تولید تاکید دارند، یکی از بستر‌های مهم تحقق این شعار، ساخت و ساز مسکن است؛ رویکردی که البته از پایه‌های وعده مهم اقتصادی دولت سیزدهم یعنی ساخت چهار میلیون خانه طی چهار سال نیز بوده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران بر این باور است، ۷۰ درصد هزینه سبد هر خانوار تهرانی را تشکیل می‌دهد که این مساله در نتیجه‌ی کاهش تولید مسکن و دور شدن مردم از تسهیلات بانکی برای ساخت مسکن است.

به بیان دیگر، با توجه به افسارگسیختگی قیمت‌ها در بازار مسکن و کاهش معنادار توان مردم برای خرید خانه، حداقل انتظار از شبکه بانکی تحت نظارت بانک مرکزی این بوده تا در عمل به ماده ۴ از قانون جهش تولید مسکن، جدیت داشته باشد. قانونی که تاکید دارد بانک‌ها مکلفند حداقل 20 درصد از تسهیلات پرداختی در هر سال را با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار به بخش مسکن اختصاص دهند. اما متاسفانه در این سال ها، اجرای این قانون در بسیاری از بانک‌ها در اولویت‌های پایانی برنامه هایشان قرار دارد، به گونه‌ای که شخص رییس جمهور در نشست های متعدد نسبت به کم کاری بانک‌ها انتقاد داشته اند؛ برای نمونه، رییس جمهور یک سال قبل در ششمین نشست شورای عالی مسکن اظهار داشت: اگر بانکی به جای پرداخت تسهیلات برای ساخت مسکن، این ثروت را صرف کار‌ها و سرمایه‌گذاری‌های کاذب کرده، نمی‌توان از آن گذشت. 

حال جدیدترین گزارش عملکردی بانک‌ها در نخستین ماه سال نشان می‌دهد که همچنان روال سابق در بسیاری از بانک‌ها در جریان است که بیانگر این است که درب این بانک‌ها بر همان پاشنه می‌چرخد!

بررسی آمار منتشره نشان می‌دهد، در نخستین هفته‌های امسال، ۱۸ بانک از بیست و شش بانک، تا ۳۱ فروردین سال جاری یک ریال هم برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن تسهیلات پرداخت نکرده‌اند و در مقابل بانک‌های مسکن، سپه، ملی، تجارت، ملت، صادرات، صنعت و معدن و توسعه صادرات تنها بانک‌هایی بودند که در تاریخ منتهی به ۳۱ فروردین ماه امسال جمعاً ۶۵۷.۵۹۶ میلیارد ریال تسهیلات در نهضت ملی مسکن پرداخت کرده‌اند؛ روندی که نیازمند نظارت جدی از سوی بانک مرکزی و بخش نظارتی این بانک است.

بی توجهی بانک ها برای تحقق شعار سال در بخش مسکن/ سهم صفر درصدی ۱۸ بانک در تأمین مالی نهضت ملی مسکن/ نظارت بانک مرکزی کجاست؟

در این شرایط قانون گذار برای برخورد با بانک‌های متخلف در اجرای قانون جهش تولید مسکن، جریمه مالیاتی در نظر گرفته است. به گونه‌ای که سال گذشته و در جریان بی توجهی بسیاری از بانک‌ها در ارائه تسهیلات ساخت مسکن در طرح دولت، ۲۶ هزار و ۲۶۳ میلیارد تومان جریمه برای بانک‌های متخلف در نظر گرفته شد.

در این باره وزیر اقتصاد اظهار داشت: بر اساس گزارش تهیه شده از عملکرد ۲۵ بانک تا ۱۵ آبان ماه سال ۱۴۰۲ بر مبنای رای تجدید نظر دادرسی انجام شده، ۲۶ هزار و ۲۶۳ میلیارد تومان جریمه برای بانک‌های متخلف نهایی شده است.

خاندوزی تاکید داشت: مبلغ مطالبه شده از بانک‌های متخلف در پرداخت تسهیلات مسکن، بر مبنای قانون جهش تولید مسکن ۶۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده که در مرحله بدوی ۵۹ هزار و ۱۵۲ میلیارد تومان برای آن‌ها رای صادر شده است و با نهایی شدن برخی دیگر از این آرا، جریمه ۲۶ هزار میلیارد تومانی گفته شده، بیشتر خواهد شد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳۲
بانکها منتظرند رئیس جمهور شروع به ساخت سالی یک میلیون مسکن بکنه ، اونوقت اونام وام میدن ، البته وام بلاعوض
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
در این چند دهه مقامات و مسئولان فقط حرف و شعار تحویل مردم داده اند. برای همین اعتماد مردم سلب شده و دیوار بلند بی اعتمادی، آنها را از مقامات جدا کرده است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
"اگر بانکی به جای پرداخت تسهیلات برای ساخت مسکن، این ثروت را صرف کار‌ها و سرمایه‌گذاری‌های کاذب کرده، نمی‌توان از آن گذشت."
خوب کدام بانک جریمه شدید شد؟ کدام بانک به خاطر سفته بازی و دادن وام های سنگین به شرکت های زیر مجموعه خودش منحل شد؟
مردم عمل می خواهند ....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
مگه بانک بنگاه خیریه هست.باید پولی باشه که وام بدن.در غیر اینصورت باید از بانک مرکزی استقراض کنند.البته یه راه دیگه هم هست و اون خروج از بنگاه داری که اونهم فعلا کسی حرفشون نمیشه و زیر بار نمیرن.اونهم با هزار دوز و کلک.اموال رو چند برابر قیمت میزارن مزایده و بعد میگن فروش نرفت.
با شعار کاری انجام نمی شود.

کشور فاقد ظرفیت های مناسب یرای پیشرفت و حل مشکلات است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
رئیسی تازه پس از رسیدن به سال چهارم ریاست جمهوری

فهمیده که : چاپ هر روزه اسکناس بدون پشتوانه و

افزایش نقدینگی، باعث تورم افسار گسیخته می‌شود!!؟
برای انجام هر کار بزرگی 3 فاکتور لازم است: مغز متفکر، نقشه و برنامه، وسیله و امکانات

متاسفانه در شرایط کنونی در مملکت ما هیچکدام از این 3 فاکتور مهیا نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
ببین آش چقدر شور شده که در ازای فروش نفت ارزان به چین، قرار شده که آن کشور در تهران و چند شهر دیگر خانه سازی انجام دهد!!! البته ظاهراً چین از ساخت استادیومی که رئیسی وعده آن را داده، منصرف شده است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
خوب زمین یدهند مردم تا خودشون بسازند.دروغ میگن خانه احتکار کردند و آلونکها را گران کردند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
چقدر شما جماعت بی فکرید پارسال 70 میلیارد دلار ارز ترجیحی دادن با پنج درصدش میشه این پروژه را تمام کرد
تا روابط ایران با غرب و به ویژه آمریکا حسنه نشود، آش همین آش و کاسه هم همین کاسه خواهد بود.
بانکهای دولتی که 100% در اختیار دولت هستند. اغلب بانکهای خصوصی هم بخشی از سهامشان متعلق به دولت است. برای مثال 60% سهام بانک آینده متعلق به دولت است.
پس اینکه می گویند بانکها از دولت حرف شنوی ندارند، سخن گزافی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
.همه بانکهای دولتی را واگذار کردند و شد سهام عدالت دیگه بانک دولتی وجود نداره و دولت هم نمیتونه توی.
کارشون دخالت کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
2029
خصولتی به گوش شما خورده؟
نهاد و سازمان های خاص به گوش خورده؟
اینکه یکی از مسئولان بلندپایه، همین چند روز پیش برای عروسی دخترش میلیاردی خرج می کند، مبین شکاف عمیق بین مردم و مسئولان است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
مسئولان ساده زیست!
بانک چیو وام بده ؟؟؟ چقدر وام بده ؟؟؟ اون باسواد! گفت هزینه تمام شده مثلا میشه ۷۰۰ و بانک هم مثلا تا ۳۵۰ وام میده .‌‌ الان میدونید که هزینه تمام شده تا ۱.۲۰۰ هم میرسه و بانک هم باید تا ۷۰۰ یا ۸۰۰ وام بده که عملا غیرممکنه ، کی میتونه قسط بده ؟؟؟؟
خلاصه آدرس غلط ندین ... ربط بانک نداره ، طرح شکست خورده هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
گفته بودند که هزینه ساخت مسکن ملی متری 2.5 میلیون تومان است. اکنون می گویند با کمتر از متری 10 میلیون تومان نمی توان آن را ساخت.
موسوی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
متری ۱۰ تومن؟ خوشبینانه الان متری ۱۵ تومن هم بتوانند هنر کرده اند ... واقعیت اینجاست نه بانک و نه خریدار ، توانایی تامین هزینه ندارد . فقر چنان گسترده شده ، که دیگه ساخت مسکن غیرممکن هست ،
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
میدونی پسر جون برای فقط ساخت ایران مال پنج میلیارد دلار خرج شد میدونی با این پول میشد چقدر مسکن ساخت
اين نتيجه همون شعار دادن ها هست
كه چهار ميليون مسكن مي سازيم

شما حتي قادر نيستيد كوچكترين هماهنگي بين بخشي را ايجاد كنيد
مگر بانك ها سرخود هستند ؟

معلومه كه اقتدار لازم را نداريد و هر كسي دنبال منفعت خودشه و از جمله بانك ها
دلیل وام ندادن بانکها خود دولت هست به این دلیل که
۱. از پارسال سقف افزایش دارایی بانکها (تسهیلات اعطایی بانکها همون دارایی بانکهاست) را ماهانه ۲ درصد تعیین کردن لذا بانکها نمیتونن وام جدید زیادی بدن
۲.بهای تمام شده پول بانکها بالای ۲۷ درصد هست تسهیلات ۲۳ درصدی برای بانکها زیان آور است بعد که بانک زیانده شد خود بانک مرکزی میگه هیات مدیره ناکارآمد بودن
لطفا شرح وظایف بانکها را برایمان در ۳ مورد بنویسید ببینیم این همه بانک و کارمند محترن چه خدماتی انحام می دهند که در بانک محازی نمی شود انجام داد و اینهمه بریز و بپاش و عوارض دیکر دارند
آقا من کار اقتصادی می کنم کلیه کارهایگ در فضای بانک داری مجازی است اینها وان نمی دهند . کنکی نمی کنند به خواص با مدارک ناقص اعتبار می دهند ... چرا اینهمه بانک پس؟
درست نی فرمایید داخل شعب خیلی خلوت است دلتان به حال مردم بسوزد املاک را بفروشید کارمندانتان را تعدیل کنید و فواید دیگر ...سز بسته
وقتی بانکی هزینه تمام شده پول برایش بالاتر از 26 درصد است از کجا پول بیاورد و با نرخ 18 درصد تسهیلات پرداخت کند . البته با نرخ رشد پایین جمعیت طی چند سال آتی توازن در عرضه با تقاضا ایجاد خواهد شد و دولت بهتر است بجای ساخت مسکن سرمایه گذاری خود را محدود به ساخت خانه های سالمندان کند چون طی سال های آتی میلیون ها مجرد و یا تک فرزند که فرزندشان مهاجرت کرده است نیاز به مراقبت دارند .
تابناک ... لطفا نظرات کامل مخالف بانک و بانکداری را چام کن
خدا ریشه همه بانکها را خشک کند ...
حالا چاپ کن
شعار سال که فقط حرفه! یه آقایی که اساسا به سفره هفت سین و نوروز اعتقادی نداره برای اینکه خالی از عریضه نباشه یه اسمی رو سال جدید میذاره که از صدر تا ذیل هیچ کس در این سال‌های گذشته دنبال تحقق اون نبوده!!!!!!!!
بانک بنگاه خیریه نیست.بنگاه اقتصادی هست.نباید بیشتر از توانش وام بده.
این دولت اقتصاد رو نابود کرده تمام وعده وعید هایی که داد همه باد هوا بود
بانکها سالها است که بخش عمده منابع خود را به خودیها و کارکنان خودشان وام می دهند . چیزی برای بقیه مردم نمی ماند .
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی